• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kryp till korset, vilken var din första klocka?

Starship

Cartier
Det var i början av 80-talet. Jag önskar att jag hade den kvar eller åtminstone kunde minnas exakt vad det var. Efter lite bildgooglande har jag hittat något som känns bekant bortsett från att jag inte kommer ihåg att det fanns något larm.
160.jpg

Det fanns två "spel" man kunde roa sig med. Det ena gick ut på att starta tidtagningen och sedan ta en mellantid så snabbt som möjligt. Det andra gick ut på att gå in i läget där man ställde in veckodag och sedan hålla in knappen man stegade med tills veckodag-strecket fick en jävla fart. Utmaningen var att stanna det på en bestämd dag, tex onsdag.
 

PerS

Omega
Min första klocka var en Swatch av barnmodell som liknade den på bilden nedan. Pappa hade en likadan fast vuxenmodellen :)

61hqrnHtIKL._UY700__zps42kdxjvc.jpg
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Hade också en GUL-klocka som jag var så jävla stolt över. Tyckte det var så häftigt med självlysande visare så jag la klockan ovanför sänglampan för att "ladda upp" den, slutande med att gummitätningen smälte och klockan blev förstörd, helt klart ett traumatiskt ögonblick klockmässigt och en ofrivillig självstudie i kemi. :facepalm:

Typ som den nedan
images
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Kommer inte ihåg märket, men jag minns att jag hade en klocka med månfas när jag gick i lågstadiet. Vet ej vad som hände med den. När jag var några år äldre – typ på mellanstadiet, blev det digitalt (nån Casio eller nåt).
 
Den första jag minns var typ en sådan här. Kanske inte precis den här modellen men det var en Citizen, tavlan var vit och den var både analog och digital. Väldigt mycket 80-tal.
image.jpeg
 

Loffe43

Breitling
Min första var en Timex automatic . Och även min andra och tredje , eftersom de fick bytas ut efter några veckor . Jag var lite för aktiv i mina rörelser som femåring 1973 . Till slut fick jag en handvevad Olma Sport
20161020_194822.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hade några tidiga digitalare som barn men den här minns jag iaf att jag köpte på slutet av 80- tidigt 90-tal...
IMG_3427.PNG
 

matalm

Cartier
Min första medvetna klocka, den jag valde själv, var en som denna. Bilden stulen från internetz. Tyvärr har jag inte den kvar... hade varit riktigt cool idag. Hade en digitalare innan denna men kan för mitt liv inte komma på vad det var för en. Utan alarm var den, men med 24 h-visning var det i alla fall. Och tidtagning. Så man kunde "spela" på den;)
ae11w_400_500_f9f9f9_imageswatermark.png_140_60_80_r_b_-10_-10_all_15_s_c1.jpg
 

paradis

Audemars
En Timex , som jag van i en automat . Man slängde i en 5a snurrade på en grej ock ut kom en plast boll med en TIMEX klocka. Jag tror jag var 11-12 år Det var min första klocka .
 
  • Like
Reactions: Eqn

marw

Panerai
2-Faktor
Jag köpte min första klock 2005 och det var en Oris TT1 divers date. Kommer ihåg att jag fick ärva en mindre summa pengar när min mormor gick bort och en del av dessa fick finansiera denna klocka. Jag hade klockan i åtta år och uppskattade den verkligen. Jag hade inget direkt klockintresse utan var helt enkelt nöjd med min klocka. 2013 började jag fundera på att köpa en mer exklusiv klocka och hamnade på klocksnack. Tyvärr valde jag att sälja denna Oris men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Då var 5500kr som jag fick för klockan ganska mycket pengar för min klockbudget, så är ju inte riktigt fallet idag. Blev så nostalgisk att jag var tvungen att hitta min annons på TTT. Klockan såldes dock inte på TTT utan på blocket. Hade jag haft uppgifter till köparen hade jag bett om att få köpa tillbaka den.
http://www.timetotalk.se/kop-salj/sald-oris-tt1-divers-date-t4985.html
 
Senast ändrad:

Breitling1

Cartier
Casio. Var en sån modell man kunde klicka upp boetten så var det en miniräknare under. Hade varit kul att haft kvar idag. Blev stulen i en gymnastiksal... ☺
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Antingen så var den en Gul med velcro som jag fick i namnsdagspresent av pappa när jag var sju eller så var det en klocka som medföljde i en Kalle Anka-tidning med Kalle på urtavlan.
 

månljus

Panerai
Gul med kardborreband även för mig! Eller det är den första klockan jag minns i alla fall. Min bästa kompis hade också en, körde mini-GTG redan då.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
EFTERLYSNING!
Min första klocka var en Casio melody (tror jag den hette) digitalare som spelade Yellow roses of Texas i tid och otid.
Minns en gång när jag var på den första filmen i serien "Fredagen den trettonde" när klockjäveln börjar spela när det var som mest spännande. :D
Om det är någon som har en till salu eller kan hitta ett ställe där jag kan köpa den så utgår det en hittelön i form av en helt ny terroristklocka.

Hittelön: 1 st Terroristklocka
6tag_220916-161329.jpg
 
Det här åbäcket var min första klocka, en Festina Tourchrono 2007.
Någon gång 2007 bestämde jag mig för att jag ville ha en klocka. Valet (iform av en födelsedagspresent och julklapp ihopslaget) stod mellan någonform av citizen-flygardinka och denna. Den satt förvisso kvar på armen varje dag i 5 år men i efterhand hade jag nog hellre valt citizen-klockan.
image.jpeg


Kom på att jag dessutom idag bär den första klockan jag köpte för enga pengar, en Archimede Deckwatch.
image.jpeg
 
EFTERLYSNING!
Min första klocka var en Casio melody (tror jag den hette) digitalare som spelade Yellow roses of Texas i tid och otid.
Minns en gång när jag var på den första filmen i serien "Fredagen den trettonde" när klockjäveln börjar spela när det var som mest spännande. :D
Om det är någon som har en till salu eller kan hitta ett ställe där jag kan köpa den så utgår det en hittelön i form av en helt ny terroristklocka.

Hittelön: 1 st Terroristklocka
6tag_220916-161329.jpg
http://m.ebay.com/itm/112166050521

Terrorist i want you!:hungry::woot:
 
Topp