• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kryp till korset, vilken var din första klocka?

PerS

Omega
Jag har alltid förutsatt att alla barn fick en klocka nåt år innan de började skolan, men så är uppenbarligen inte fallet :)
 

Skybolt

Omega
Jag fick en Casio w59 när jag var runt 10! Typ den coolaste klockan jag kunde tänka mig då:)

Har tyvärr ingen bild på den!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm,

Första riktiga klockan jag har haft var en blå/grön Swatch som jag fick av min pappa.

Ångrar lite att jag sålde den. Men men...
15062438210921355806122.jpg
15062438376331327507609.jpg
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Fick en jippoklocka när jag var med min far på hans jobb, med företagets logga på urtavlan. Det var en enkel kvartsmodell med ett fult kardborreband som fullkomligt andades made in China rakt igenom, så någon kvalitet på designen var det inte! Håller fortfarande gör den dock...:)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hade en GUL på mellanstadiet.
Den är nog borta sedan länge.

Sen finns väl den här tråden redan i 78 exemplar? :p
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar lite från kvartstråden :) Min första klocka fick jag när jag skulle börja skolan 1986. Det var en liten Candino 31-32mm med ett ETA cal963.116. Den har tickat på utan service ända sedan dess med bara batteribyten typ vart tredje år. Utifall att något skulle hända med den så har jag plockat på mig en trasig och en fungerande klocka av samma modell för att säkra att jag kan hålla den vid liv :D Används sällan, kanske två-tre ggr per år, men den har ändå en given plats i samlingen. Modellen dyker upp då och då på tratten och på loppisar för några tior, inget större värde än alltså, men den rekommenderas varmt.


AdobePhotoshopExpress_1e86aa0aa79e41cea5342cf2ee01efaa.jpg
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
De två första jag minns tydligast och bäst.
Casio var helt klart grejen, tuffa klockor med coola funktioner!

Den översta valde jag själv ut på klockmäster inför en födelsedag. Jag vet att jag klev upp mitt i natten när alla andra sov för att klämma på den då jag visste att den låg ”gömd” och oinslagen i klädkammaren på nedervåningen i radhuset jag växte upp i.

Den andra tiggde jag till mig av far min efter mycket tjat, blev också en födelsedagspresent när han väl gav med sig.

0C197B74-6C1D-45F4-A75E-3FA57CB8F08C.jpeg
368580AE-C270-43AF-BC77-C3E5191ECA19.jpeg


(Bilder hänsynslöst stulna från wörld wajd wäbb)
 

Psykel

Patek
Tror jag fick en Flik Flak i fem-sexårsåldern. Har ett minne av blått och rött och visare av typ "pekande hand", som på Musse Pigg-klockorna.
Första icke-barnklockan var en Timex som jag fick när jag var 10-11. Jag bar den tills bandet gick sönder ca första året på gymnasiet. Här om året grävde jag fram den ur en låda hos föräldrarna och fick igång den med nytt batteri samt satte ett rött perlon på!
img_6032-jpg.586283

Edit: En snabb googling säger mig att det nog inte alls var pekande händer, utan Flik Flaks "figurer" som var visare. Rätt säker på att det var en sån här eller en mycket lik variant jag hade:
flik-flak-pink-case-and-blue-strap-ffa10-6.jpg
 

dnill

Cartier
2-Faktor
En Casio W93 var min första klocka, fick den när jag var 9 eller 10 tror jag. Ligger nånstans hemma hos mina föräldrar, borde se till att rota fram den.
5E055A22-DFD2-4CE3-9A33-48295E1C1885.jpeg
 

Häggvik

Omega
Min första klocka köpte jag runt 96-97 i hobbexkatalogen, typ kopia på en GUL men jag hittar fasen ingen bild på nätet. Analog med liten digital display, kardborreband.
 

Phileas Fogg

Cartier
Digitalare beställd från den eminenta postorderfirman ”Sport-Johan” med kardborreband och den lyckade(?) färgkombinationen lila, gul och limegrönt (det här var sent 80-tal..). Minns att det var ngn form av neoprenkudde under själva klockan som hade en förmåga att bli rätt svettig. Måste försöka rota fram den i ngn flyttlåda nästa gång jag är hos päronen.
 

SIRdavid

Panerai
Ca 95-96 köpte jag mig förstå klocka, en GUL som var lila (favoritfärgen). Det coola få var ju cardborrebandet som jag bytte flera ggr. Typ som en Panerai idag :angel:
14243207-jl5cj.jpg
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Den första jag kommer ihåg är denna Casio Illuminator som jag vann i en golftävling. Hade kvar den i samlingen fram till förra året.

Svindålig bild, notera Aston Villa-mobilskalet som reflekteras på urtavlan. :)
7E1516F3-B8F5-463C-854E-9E8E64524E91.jpeg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Här är min! Batteriet dött sen länge förstås. Borde ju sätta in ett nytt faktiskt...
20180401_092129.jpg
 

vonhall

Rolex
Fick min första klocka 1974 när jag började första klass. Blev en Oriondykare med handuppdraget verk. Dessvärre så försvann klockan långt senare. Men jag lyckades tigga till mig Peter K:s klocka här på KS. Så nu är cirkeln sluten :)
D94CC076-3E2C-4545-8CAE-E2D4544632F2.JPEG
 
Topp