• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Förenade Studenter - En tråd för alla oss som pluggar

regnguden

Rolex
2-Faktor
Jag har noterat att det finnes en mängd studenter här på forumet, och bl.a. sett i tråden om vad ens kollegor(kursare mer specifikt i detta fall) har för klockor att det verkar finnas ett visst missnöje med mängden kvalitativa klockor runt om oss på lärosätena. Därför tar jag nu initiativet till att starta en tråd där vi kan diskutera främst klockor från en students perspektiv (med allt vad olika aspekter såsom begränsad budget, potentiella val av första klocka mm.), men även koordinera GTG:s på olika lärosäten samt diskutera hur vi kan sätta klorna i fler studenter och lura de in i denna underbara värld.

Hälsningar från en student i Umeå! :)
 
Kul tråd! Nu är jag inte student längre, men jag minns studietiden med glädje. Det enda rådet jag kan komma med är att samla ihop ett gäng med öppensinnade studenter, ta några öl och diskutera seikos, rolex, omegas och DW's in absurdum. Börja gärna bråka också. Att vara student är att vara radikal och flippa ur.

Och när ni tröttnat på det, spara ihop 25-30 och köp en beggad 16234
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Kul tråd! Nu är jag inte student längre, men jag minns studietiden med glädje. Det enda rådet jag kan komma med är att samla ihop ett gäng med öppensinnade studenter, ta några öl och diskutera seikos, rolex, omegas och DW's in absurdum. Börja gärna bråka också. Att vara student är att vara radikal och flippa ur.

Och när ni tröttnat på det, spara ihop 25-30 och köp en beggad 16234
Det är just denna typ av studenskt beteende jag ville se när jag startade tråden, trevligt att även forna studenter kan finna glädje i denna tråd! :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Pluggar Business Administration på en skola i London. Väljer min Major i slutet på året och det lutar mot Finance!
 

Subby

Rolex
Sista året på gymnasiet, blivande ingenjörsstudent, har länge funderat mellan arkitektur och civilingenjör men min nuvarande arkitektur lärare fick mig att bestämma mig helt :D funderar nu om man ska stanna i huvudstaden eller flytta ut. :)

Edit: Ingen klocckintressetad överhuvudtaget i min omgivning, en kompis till mig har en Zodiac Seadragon som är slut på batteri och han vägrar fixa det.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Sista året på gymnasiet, blivande ingenjörsstudent, har länge funderat mellan arkitektur och civilingenjör men min nuvarande arkitektur lärare fick mig att bestämma mig helt :D funderar nu om man ska stanna i huvudstaden eller flytta ut. :)
Ska du flytta från Stockholm borde det vara utomlands om du frågar mig! Kolla upp vart det finns bra arkitekt skolor:) Har för mig att New York har några bra men även Danmark :s
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Sista året på gymnasiet, blivande ingenjörsstudent, har länge funderat mellan arkitektur och civilingenjör men min nuvarande arkitektur lärare fick mig att bestämma mig helt :D funderar nu om man ska stanna i huvudstaden eller flytta ut. :)

Edit: Ingen klocckintressetad överhuvudtaget i min omgivning, en kompis till mig har en Zodiac Seadragon som är slut på batteri och han vägrar fixa det.
Ska du flytta från Stockholm borde det vara utomlands om du frågar mig! Kolla upp vart det finns bra arkitekt skolor:) Har för mig att New York har några bra men även Danmark :s
Lite OT: Kan nog instämma i vad willbur säger gällande Danmark. De må ha ett oförståeligt språk men enligt folk på min skola lär de ha bra arkitektutbildningar där och det är en del som funderar på utbyte och liknande dit...
 

Rey

Rolex
Pluggar i Umeå jag med! Dock bara våren ut, sen väntar 3 år på klinik i östersund! Rätt glest med klockor på läkarlinjen, någon har en Omega SMP men annars är jag ensam i mitt intresse.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Sista året på gymnasiet, blivande ingenjörsstudent, har länge funderat mellan arkitektur och civilingenjör men min nuvarande arkitektur lärare fick mig att bestämma mig helt :D funderar nu om man ska stanna i huvudstaden eller flytta ut. :)

Edit: Ingen klocckintressetad överhuvudtaget i min omgivning, en kompis till mig har en Zodiac Seadragon som är slut på batteri och han vägrar fixa det.
Utav det jag har sett skulle jag definitivt söka Köpenhamn också, svårare att komma in har jag hört. I Sverige tycker jag Lund och KTH verkar bäst, Umeå sämst och Charlmers mer tekniskt, de har även arkitektur och byggnadsingenjör i samma utbildning.

Tar själv kandidat i arkitektur på KTH nu till våren, även om det stundtals varit lite stökigt tycker jag att det är en väldigt bra utbildning.
 
En brud i min klass har en AP i guld på länk. Fler AP än Rolex i plugget av någon anledning.
Innan jag såg att du läste i London, tänkte jag fråga om det var fejk-klockor. But I guess not? Jag antar det är mycket internationella studenter? Kan man se någon koppling mellan nationalitet och märke? T.ex. de från mellanöstern gillar AP?
 
Sista året på gymnasiet, blivande ingenjörsstudent, har länge funderat mellan arkitektur och civilingenjör men min nuvarande arkitektur lärare fick mig att bestämma mig helt :D funderar nu om man ska stanna i huvudstaden eller flytta ut. :)

Edit: Ingen klocckintressetad överhuvudtaget i min omgivning, en kompis till mig har en Zodiac Seadragon som är slut på batteri och han vägrar fixa det.

Jag är inte arkitekt, och har inte läst till det, MEN:

En lärare till mig (kanske den mest intelligenta jag har haft) sade en gång att "Sverige är färdigbyggt", men han fick fel, mycket har hänt sedan dess och nu är ju Arkitekt ett hett yrke om något.

Självklart är det bra för kontaktnätet att läsa i Sverige. MEN om man skall utgå ifrån hur det som byggs i Sverige ser ut, och jämfört med andra länder, skulle jag INTE tveka att läsa i Danmark, Tyskland, Nederländerna, Schweiz eller USA. Mycket som byggs i Sverige är fult och fuskbyggt. Hur stort ansvar som vilar på arkitekterna här vet jag inte, kan hända att de är relativt oskyldiga.

Överväg också dubbelexamen, t.ex. arki + högskoleingenjör. Numera finns väl också lite mixade program på vissa ställen också.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Mycket som byggs i Sverige är fult och fuskbyggt. Hur stort ansvar som vilar på arkitekterna här vet jag inte, kan hända att de är relativt oskyldiga.
Baserat på? Smak är högst subjektivt, kan hålla med om att det är ganska tråkig arkitektur generellt i Sverige men det skulle jag säga beror på byggnormer, diverse krav, skönhetsråd osv. Fuskbyggt vet jag inte var du får det ifrån, det är väldigt hög byggstandard i Sverige, men väldigt rationell och industrialiserad.

Däremot kommer mer och mer spännande arkitektur så det rör på sig helt klart. Det som produceras på de svenska lärosätena är lika urflippat som alla andra länders utbildningar så det är inte här problemet ligger i iallafall :)
 
Topp