• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS Glada Bakficka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu när vi ändå pratar 80-90 tal. Min dotter tjatar om att hon vill ha hund och häromdagen sa min fru till henne.

"Du kan få börja med en tamagotchi!"

Vi förklarade vad det var och dottern kände sedan att hon fortfarande ville ha en hund. 😄

Det finns mycket prylar från den tiden man glömt bort så fyll gärna på. Jag hade en transparent minicall innan jag fick min första mobil vilket var en Philips Fizz som då var marknades tunnaste. 😂
Da original😁
IMG_20210419_232126.jpg

Och lite pausunderhållning😀
IMG_20210419_231951.jpg

Nu när vi ändå pratar 80-90 tal. Min dotter tjatar om att hon vill ha hund och häromdagen sa min fru till henne.

Vi förklarade vad det var och dottern kände sedan att hon fortfarande ville ha en hund. 😄

Det finns mycket prylar från den tiden man glömt bort så fyll gärna på. Jag hade en transparent minicall innan jag fick min första mobil vilket var en Philips Fizz som då var marknades tunnaste. 😂
Går direkt på tunga släggan och slår ett tungt slag för tidningen Okej som formade vissa av oss till dom vi är idag.
Hela populärkulturen på ett och samma (nakna) ställe var ganska praktiskt så här med med facit i hand 👍🏼

Min digitalkamera 1,6 MP (observera interpollerat) så runt 1+ MP på "riktigt"
Inköpt 1999 för 10,000kr+
Minneskortet är disketter.

Min standard dvdspelare från Philips inköpt hösten -99 (för 3500kr) dog förra hösten (hos föräldrarna)

16188709797606200630434479309581.jpg

Min första telefon var en Sony (en Samsung har jag för mig med Sony logga)

Elektroniska saker var ju dyrt förr i jämförelse med dagens priser.

En annan klassiker inköpt på Tradera (nypris typ 20-25' plus moms)
Synd och säga bärbar mer släpbar.
Hushållsrulle som jmf objekt.

1618871200183350791289214709915.jpg

Rolex och mobiltelefon, nu är det högkonjunktur.

16188712325381972339601219032530.jpg

Har för mig jag har något super8 band i pappas garage någonstans.
Bara att leta igenom nästa gång jag är där, ca 180 kubik bra och ha grejor. 56kvm och drygt 3m takhöjd.

Senast ändrad:
Årets kamera 1981 och fortfarande en otroligt bra kamera.

20210420_075040.jpg
Åh, jag köpte en X-700 på tradera för ett par år sedan och har kört ett par rullar i den, har dock svårt att hitta något bra ställe att framkalla. Brorsan och jag testade att framkalla lite svartvitt själva men vi var rätt så talanglösa... Men riktigt trevlig kamera! Jag kände att den beter sig nästan som en digitalkamera i aperture mode vilket passar mig jättebra!

Åh, jag köpte en X-700 på tradera för ett par år sedan och har kört ett par rullar i den, har dock svårt att hitta något bra ställe att framkalla. Brorsan och jag testade att framkalla lite svartvitt själva men vi var rätt så talanglösa... Men riktigt trevlig kamera! Jag kände att den beter sig nästan som en digitalkamera i aperture mode vilket passar mig jättebra!
Vad roligt! Jag har fotat ganska mycket analogt fram tills för ett par år sedan, jag brukade då framkalla på ett lokalt ställe. Det finns företag som du kan skicka in rullen till. Fram med den igen och ta några rullar. 😃

• Like
Reactions: Jox
Vad roligt! Jag har fotat ganska mycket analogt fram tills för ett par år sedan, jag brukade då framkalla på ett lokalt ställe. Det finns företag som du kan skicka in rullen till. Fram med den igen och ta några rullar. 😃
Rätt skön känsla ändå när man måste tänka genom varje kort man tar istället för att bara klicka iväg och hoppas på det bästa :)

IMG_20210420_082459.jpg

Rätt skön känsla ändå när man måste tänka genom varje kort man tar istället för att bara klicka iväg och hoppas på det bästa :)

IMG_20210420_082459.jpg
Ja visst är det, jag älskar det!

Är det en OM1 eller OM2 du har där bakom? Jag har haft hundratals analoga kameror och gluggar de senaste åren. Så roligt att köpa, testa och sedan sälja.

Edit. Såg nu att det ser mer ut som senare analog OM

• Like
Ja visst är det, jag älskar det!

Är det en OM1 eller OM2 du har där bakom? Jag har haft hundratals analoga kameror och gluggar de senaste åren. Så roligt att köpa, testa och sedan sälja.
En Miranda jag inte kom riktigt överens med. Är ju van med DSLR så då passar X-700 mig utmärkt, mirandan var lite för mkt manuell för min smak :)

Agfan vet jag inte ens om den fungerar...

IMG_20210420_083426.jpg

IMG_20210420_083435.jpg

Floppyn 1541 🙂
Jag blir nästan kåt bara utav att skriva namnet !!!
Åååå, alla gamla trevliga pixliga demos med 8-bits soundtrack. Som apan som hängde i ett träd och drog i slangen medan låten från bron över floden kwai spelade
Eller när man med sin tac2 skulle få ett "tåg" att röra sig i takt i Sex games
Eller California Games, AfterBurner, Karate+, Double Dragon, Commando osv osv
Det var dagarna det!

Haha, kommer ihåg den luren! Hade själv en Alcatel som första, men -97 uppgraderade jag till en Alcatel med "carbon" skal. Den var så grym och liten, i jämförelse mot den tegelsten med uppdragbar antenn jag hade innan 🤣
Kommer ihåg hur grymt fascinerad man var när Ericsson släppte sin minsting, oj oj oj va tuff den var. Och dyr som skam

Går direkt på tunga släggan och slår ett tungt slag för tidningen Okej som formade vissa av oss till dom vi är idag.
Hela populärkulturen på ett och samma (nakna) ställe var ganska praktiskt så här med med facit i hand 👍🏼
Okej, Bagen och senare Headbangers Ball (som Eq redan nämnt)
Fredagsunderhållningen gick ju inte av för hackor heller, dessa flera timmar härliga program med Sven Melander och co, Jakobs stege och, inte att förglömma, Fräcka Fredag med Malena Ivarsson 🤣

Haha, kommer ihåg den luren! Hade själv en Alcatel som första, men -97 uppgraderade jag till en Alcatel med "carbon" skal. Den var så grym och liten, i jämförelse mot den tegelsten med uppdragbar antenn jag hade innan 🤣
Kommer ihåg hur grymt fascinerad man var när Ericsson släppte sin minsting, oj oj oj va tuff den var. Och dyr som skam
De var ju inte bara stora utan man kunde även få en stor räkning på den tiden, det var ju inte billigt att ringa. Jag minns att min far som var kronofogde var orolig att jag skulle ringa för mycket. 😂 Det var tydligen många som fick skulder pga detta i början.

De var ju inte bara stora utan man kunde även få en stor räkning på den tiden, det var ju inte billigt att ringa. Jag minns att min far som var kronofogde var orolig att jag skulle ringa för mycket. 😂 Det var tydligen många som fick skulder pga detta i början.
Hade en kollega som inte riktigt fattade det där med att sms kostade pengar, tidigt 2000-tal när de fortfarande kostade typ 2:-/st eller så...
Han använde jobbmobilen och smsade med sin nya tjej. Låg ett fax från huvudkontoret i apparaten en morgon när vi kom till kontoret: "namn RING MIG NU"
Visade sig att han skickat en bit över 1000 stycken... 🤣

Okej, Bagen och senare Headbangers Ball (som Eq redan nämnt)
Fredagsunderhållningen gick ju inte av för hackor heller, dessa flera timmar härliga program med Sven Melander och co, Jakobs stege och, inte att förglömma, Fräcka Fredag med Malena Ivarsson 🤣
Synthare eller hårdrockare, livet var så enkelt. Inte konstigt att dagens ungdom är så förvirrade.
Tänkte du förresten på att min fru är kusligt lik Sabrina Salerno? Slumpen....?
giphy.gif

• Love
Synthare eller hårdrockare, livet var så enkelt. Inte konstigt att dagens ungdom är så förvirrade.
Tänkte du förresten på att min fru är kusligt lik Sabrina Salerno? Slumpen....?
giphy.gif
Ja, det var mycket enklare förr!
Nu när du säger det så.. 🤔
Min fru är kusligt lik Robyn... Inte frisyren dock, numera iaf :p folk har bett om autograf osv, i synnerhet på nittiotalet när Robyn frontade Date-parfym och var på bild överallt

Ja, det var mycket enklare förr!
Nu när du säger det så.. 🤔
Min fru är kusligt lik Robyn... Inte frisyren dock, numera iaf :p folk har bett om autograf osv, i synnerhet på nittiotalet när Robyn frontade Date-parfym och var på bild överallt
Robynfrisyren, vem kan glömma...nu måste vi nog vara inne på mitten 90 nånting va? Har väldigt vaga minnen från den perioden 🙄
pic56.jpg

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp