• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Du har piggare fjäder än mig 😄
33 timmar hade min i sig. Börjar nog bli en 5-6 år sedan senaste servicemin
min fick service i julas.
33 är ändå skapligt tycker jag.
men börjar nog bli dags att låta nån kolla på den. Skrämt upp mig själv genom att läsa på internetet om allt som kan gå fel med en vildhäst på 36000 slag/h om man inte underhåller den!
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Nu var det riktigt länge sedan jag använde denna klocka, förstår inte varför då jag verkligen gillar den.
IMG_20240605_103602.jpg
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Finns det några J14102 på forumet? En av de finaste tycker jag. Rekommenderad läsning:



Jag sitter faktist på en:)

Sjukt härlig! Och läckert att de körde guldbaklock fast dem inte är i solidguld.

Tack för länkarna, var mysig läsning!
 

kuma-kun

Audemars
Finns det några J14102 på forumet? En av de finaste tycker jag. Rekommenderad läsning:




Klart det finns fler, den här från juni 62.

5F3A398C-4863-42E0-8D0E-D192F3BD4498.jpeg
7EAF8747-7F00-47DF-B7DA-430136FE8E9E.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Vissa saker var verkligen bättre förr med andra ord :)
Ja och nej skulle jag säga. Den första var med tjockt guld, 80 eller 100 micron, men man ser dem ofta med medaljongen i dåligt skick eller bortsliten med en krater som resultat. Kanske svett över tid letar sig in och orsakar det. Även mellan glas och boett, och när man lyfter på baklocket kan det vara grönaktigt, även på första GS. Man kan såklart hitta bra exemplar, men därför är stålmodellen min favorit och just J14102. 15034 var samtidig av vad jag förstår, men har en mm större tavla och boett med kraftigare bandhorn.

Av någon anledning graviterar jag mer mot de med antingen bara King Seiko överst på tavlan, eller de senare med Seiko - KS.

Modeller där emellan med både Seiko - King Seiko (44KS tex) känns lite som både hängslen och bälte. Knasigt?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Klart det finns fler, den här från juni 62.

5F3A398C-4863-42E0-8D0E-D192F3BD4498.jpeg
7EAF8747-7F00-47DF-B7DA-430136FE8E9E.jpeg

Ljuvligt exemplar, och stålet passar bra till det här lite kallare bruna/grå bandet. Mycket att gilla, breda visarna, fasningar på index och bandhornen som försiktigt hintar om vad som ska komma när designspråket utvecklas vidare. Känns modern om man jämför med de mjukare boetterna som var vanligare på Cronos och Marvel.

Normalt sätt letar jag efter tavlor som är i bra skick utan skador eller patina. Men en del av just de här har en tendens att utveckla en rosa eller kopparfärg, kanske av fukt eller solljus.

Letade en stund efter någon som var relativt jämn, utan så mycket fläckar och med den etsade medaljongen fortfarande synlig. Färgen kommer fram mer i solljus och har en blekrosa ton.

Nu väntar den tålmodigt på service och nytt glas. Inte perfekt men perfekt.

IMG_0320.jpeg

IMG_0317.jpeg
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Inte ett KS s[å långt ögat når men jag tycker ändå att den här klockan med boettnummer 5626+7100 kan räknas in i i KS familjen.
Jag brukar kalla den för export KS vilket inte är en vedertagen benämning.
Tycker det är intressant att Seiko gjorde en helt egen modell bara för utrikiska marknader, hade ju varit enklast att bara ta bort KS
om man tyckte det inte funkade utomlands
Köpte den för runt 15 år sen av en kille som jag noterade var lite förvånad av att någon var intresserad av en gammal trasig Seiko
men jag var glad för man ser dom inte allför ofta.

ECB88E35-1A96-4389-BF6B-C758DB9DEADD.jpeg


Vid en första anblick tror man det är en 7040 boett från GS me vänder man på den ser man att den har monocoque boett som öppnas
från glasidan.
Kan justeras utan att verket tas ut precis som vissa KS ochså.

4C944493-F4EB-4D74-8912-6A14EDE4A8D6.jpeg
 
Senast ändrad:

tobtok

Omega
Inte ett KS s[å långt ögat når men jag tycker ändå att den här klockan med boettnummer 5626+7100 kan räknas in i i KS familjen.
Jag brukar kalla den för export KS vilket inte är en vedertagen benämning.
Tycker det är intressant att Seiko gjorde en helt egen modell bara för utrikiska marknader, hade ju varit enklast att bara ta bort KS
om man tyckte det inte funkade utomlands
Köpte den för runt 15 år sen av en kille som jag noterade var lite förvånad av att någon var intresserad av en gammal trasig Seiko
men jag var glad för man ser dom inte allför ofta.

ECB88E35-1A96-4389-BF6B-C758DB9DEADD.jpeg


Vid en första anblick tror man det är en 7040 boett från GS me vänder man på den ser man att den har monocoque boett som öppnas
från glasidan.
Kan justeras utan att verket tas ut precis som vissa KS ochså.

4C944493-F4EB-4D74-8912-6A14EDE4A8D6.jpeg
Sjukt fet faktiskt, lite hybrid mellan 5626/46 men dom går dyrt har jag märkt!
 
Topp