• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

Inte sett förut! trodde du var kung på King 😊

IMG_3265.jpeg
Läckra! Haha, inte alls 😆 Har bara snöat in på vissa referenser.

Har varit på jakt efter 5626-7121 i bra skick de senaste åren. Någon som har en sådan och vill bjuda på lite bilder?

Har varit på jakt efter 5626-7121 i bra skick de senaste åren. Någon som har en sådan och vill bjuda på lite bilder?

Kollade lite snabbt i morse om jag hade någon men det verkar inte så.
Men då när jag hade lite KS lådor framme bestämde jag mig för att använda den här rackarn idag.
Lite intressant att dom här 52orna har en 4 som tredje siffra precis som GS har och inte som samtida KS 56or som har 2.

IMG_3276.jpeg

En NOS KS 44-9990 gick för över 19.000 på auktion..

1000015462.jpg
Den är i gott skick helt klart.
Tvivlar på att det är NOS, tänker först och främst på bandet och det är nog ingen slump att det inte finns bilder på undersidan av bandet.
Vill man även leta efter fler fel så är det konstigt att ha smuts i texten på kronan om den bara legat i lådan hela sitt liv.

Jag har slutat titta på annonser med fina klockor i en låda eftersom folk alltför ofta har plockat upp "fullset" av lite av det dom haft liggandes.
Nu när klockor i mycket gott skick har stigit i pris rejält verkar det som att vissa med lite rymligare samvete satt i system att fula lite.
Har t.o.m sett en gång att ett av dom stora internatinella auktionshusen har sålt GS med fel tillbehör.
Ibland ser man också klockor som presenteras på ett sätt som om de vore nya original, men det står inget om det i texten.
Då ser rman emellanåt att folk har bjudit som om det vore NOS.
Jag har en påse med hängetiketter, instruktionsböcker och liknande, GS och KS, men tanken är inte att kombinera dom med klockor i fint skick
och lägga ut på auktion även om det vore lukrativt.

Med andra ord man ska vara försiktig.

Den här klockan använde jag mycket för många år sen och har glömt bort hur bra dom olika KS 44 är.
Känns som GS fast till ett mer resonabelt pris.
Det här exemplaret är lite slitet fast det inte syns så tydligt på bilden och det gör att man kan bruka och glädjas utan bekymmer.

IMG_3557.jpeg

IMG_3564.jpeg

Senast ändrad:
Vad säger KS experterna om denna?

Har varit sugen ett tag nu på en 5626-7040/41 men mina otränade vintage ögon får mig att tveka, planen var egentligen att vänta tills någon dök upp här på forumet men suget börjar bli för stort.

Har ni möjligtvis tips på andra försäljare som ni köpt av och kan rekommendera?

Vad säger KS experterna om denna?

Har varit sugen ett tag nu på en 5626-7040/41 men mina otränade vintage ögon får mig att tveka, planen var egentligen att vänta tills någon dök upp här på forumet men suget börjar bli för stort.

Har ni möjligtvis tips på andra försäljare som ni köpt av och kan rekommendera?

Expert vill jag inte kalla mig men har en del erfarenhet av dom där klockorna.
För mig går en yrkesmässig säljare bort som inte tar vettiga bilder, 6 av bilderna rakt framifrån och inga från sidorna och alla rätt kassa.
Boetten är ju uppenbart tillfixad, polerad eller vad man nu väljer att kalla det och det syns tydligast på hörnen på bandhornen upp mot glasringen
som ska vara spetsiga men här är avrundade.
Men svårt att avgör a skicket med dom bilderna, men jag tror den är nog som dom allra flesta är och verkar ha formerna hyggligt intakta.
Verket är ju det rätta för klockan, kronometer och kan ruckas från utsidan, det händer ibland att verken är utbytta till fel typ.
Glaset ser ju lite suddigt, konstigt eller missfärgat ut runt kanterna, där kan det ha varit trevligt med foton i en annan vinkel med bättre skärpa.
Sammanfattningsvis får jag intrycket av en okey klocka att bruka men inte ett toppexemplar för samlaren.

Prisbilden för såna här klockor tror jag det finns andra här som kan bättre.

Vet ingen säljare i EU men i Japan litar jag på, https://cticorp.jp/

Expert vill jag inte kalla mig men har en del erfarenhet av dom där klockorna.
För mig går en yrkesmässig säljare bort som inte tar vettiga bilder, 6 av bilderna rakt framifrån och inga från sidorna och alla rätt kassa.
Boetten är ju uppenbart tillfixad, polerad eller vad man nu väljer att kalla det och det syns tydligast på hörnen på bandhornen upp mot glasringen
som ska vara spetsiga men här är avrundade.
Men svårt att avgör a skicket med dom bilderna, men jag tror den är nog som dom allra flesta är och verkar ha formerna hyggligt intakta.
Verket är ju det rätta för klockan, kronometer och kan ruckas från utsidan, det händer ibland att verken är utbytta till fel typ.
Glaset ser ju lite suddigt, konstigt eller missfärgat ut runt kanterna, där kan det ha varit trevligt med foton i en annan vinkel med bättre skärpa.
Sammanfattningsvis får jag intrycket av en okey klocka att bruka men inte ett toppexemplar för samlaren.

Prisbilden för såna här klockor tror jag det finns andra här som kan bättre.

Vet ingen säljare i EU men i Japan litar jag på, https://cticorp.jp/
Stooort tack för svar kuma.

👍

Jag vill absolut att klockan ska opolerad så jag får nog helt enkelt hålla utkik och ligga lite lågt tills något bättre exemplar dyker upp.

Stooort tack för svar kuma.

👍

Jag vill absolut att klockan ska opolerad så jag får nog helt enkelt hålla utkik och ligga lite lågt tills något bättre exemplar dyker upp.

Det här med opolerad har det gått lite troll i kan jag tycka.
Hitta orörda såna här i bra skick är inte det lättaste och det finns ju olika grader av det hela.
Om dom inte har blivit för runda och har kvar formerna kan det fungera för mig.
Men jag kan förstå om du hoppar den här.

Det här med opolerad har det gått lite troll i kan jag tycka.
Hitta orörda såna här i bra skick är inte det lättaste och det finns ju olika grader av det hela.
Om dom inte har blivit för runda och har kvar formerna kan det fungera för mig.
Men jag kan förstå om du hoppar den här.
Håller helt med, känner dock att en boett som denna som ändå upplevs rätt komplex så hade det varit kul om man kunde bevara dess former i möjligaste mån.
Men jag ska som sagt försöka ha lite is i magen och hoppas på något bättre exemplar poppar upp i närtid.

Ju mer jag läser om KS ju mer sugen blir jag. Men det skulle vara mitt första vintage köp och jag är lite orolig för livslängden och service kostnader. Kan någon lysa lite ljus på hur dessa åldras och hur ofta/dyrt det skulle vara att ta hand om?

Ju mer jag läser om KS ju mer sugen blir jag. Men det skulle vara mitt första vintage köp och jag är lite orolig för livslängden och service kostnader. Kan någon lysa lite ljus på hur dessa åldras och hur ofta/dyrt det skulle vara att ta hand om?
Dom har väldigt bra och stabila urverk. Jag har ett ex som förmodligen aldrig blivit servad och den går fortfarande bra! Urbrev servar under 3k senast jag kollade, och det finns även billiga verk som man kan ta vissa delar ifrån (LM 56).

KS J14102e Kom från Japan idag. Inte perfekt men tavla och boett ändå i okej skick. Tyvärr vrider den inte upp så blir service omgående.

Sen sitter medaljongen löst på baklocket... Vad säger experterna, behöver man vara orolig att medaljongen är en kopia eller kan den lossna av sig själv?

1000017560.jpg

1000017559.jpg

Senast ändrad:
Var tvungen att slå till på denna då jag är svag för patina. Ytterst sällsynt rosa patina som endast verkar bli på 7000 modellerna.

IMG_0792.JPG
Även den första kan bli koppar/rosafärgad. Svårt att hitta någon med jämn patina, jag antar att det är fukt som reagerar med tavlan. Mässing brukar vara grunden, möjligen med ett lager silver och sedan lack?

Trevligt exemplar.

Tillbaka
Topp