Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej! Jag har en original-buckle om du är intresserad.Jag ska hade tänkt och uppgradera bandet till min KS. Kom då på att det skulle vara riktigt kul att leta rätt på ett KS spänne/buckle till den. Någon som vet vart man ska leta efter dom, är det japanska auktionshemsidor som gäller eller finns det vintagehandlare som kan ha några hemma?
(alternativt någon här i tråden som har något? )
Vilken skönhet och vilket skick. Snyggt fångat.KS 44-999 från 1964.
Tack ska du ha! Tavlan har sina fläckar om man tittar med lupp men bandhornen är intakta vilket jag tycker är viktigast för helhetsintrycket på denna modellen.Vilken skönhet och vilket skick. Snyggt fångat.
Jag äger en SJE083! Jag är väldigt nöjd med min. Upplever inga bekymmer i gångegenskaperna. Håller bra tidshållning och helt ok gångreserv. Med det sagt så köpte jag inte min pga verket i klockan. För mig handlar om den rika historiken och finishen! Det är i nästan i nivå med GS!Jag är sugen på en ”modern” KS, men är lite ängslig för gångegenskaperna. Jag är medveten om kritiken mot valet av urverk, men kan leva med det om det går bra.
Någon här som har erfarenhet av noggrannheten vid normal användning?
Bilden är från Klockmaster Fältöversten, köper där om jag skall ha någon. Mest intresserad av 39mm med datumvisning, tveksam till den stora prisskillnaden upp till ”premiumvarianten”.
Tacksam för alla åsikter!
- Det där är väl en av de limiterade varianterna med lite ”bättre” urverk? Kanske bättre att satsa på en med det verket om man ändå skall ha en?Jag äger en SJE083! Jag är väldigt nöjd med min. Upplever inga bekymmer i gångegenskaperna. Håller bra tidshållning och helt ok gångreserv. Med det sagt så köpte jag inte min pga verket i klockan. För mig handlar om den rika historiken och finishen! Det är i nästan i nivå med GS!
Ja tycker att det kan vara värt att kosta på det. Det är tråkigt att kompromissa med sig själv. Sen är det säkert så att man skulle bli nöjd oavsett, fina klockor allihop- Det där är väl en av de limiterade varianterna med lite ”bättre” urverk? Kanske bättre att satsa på en med det verket om man ändå skall ha en?
Tanken är att den skall vara ett komplement till min GS.
56xx serien gjordes med plasthjul för att byta dag och datum, det kan var det som är trasigt om du är sugen på att fixa denEn möglig 5626-7000 från 1968 med trasigt daghjul.
56xx serien gjordes med plasthjul för att byta dag och datum, det kan var det som är trasigt om du är sugen på att fixa den
Här kommer resten av samlingen.
Samtliga är med deras original armband och glas.
Personligen är jag småkär i Vanac, annorlunda bracelets och formade glas.
Vad tycker ni?
Bra tyngd och ingen sladdrighet i dom även efter 50 år.Tycker de du visar upp här är riktigt läckra! Känns de där länkarna lika gedigna som de ser ut att vara?
Nej men precis… till vardags brukar jag gå och ”smådra” lite när jag kommer på det.. men ville för en gångs skulle pröva att maxa fjädern för att se vad den kan ge.Det är nog stor variation, en nyservad med ny fjäder kontra torr och sliten. Fjädern är riktigt tjock för att orka med den höga frekvensen, och givetvis mycket svår att hitta. Så dra inte upp mer när det säger stopp. Jag skulle vara helnöjd med 36 timmar på en så gammal klocka.
När jag gick hemifrån idag hade den tickat i 33h… and going strong. avvaktar med spänning på ditt resulta!Aldrig reflekterat över gångreserven men har vridit upp min 45a ikväll så ska se när den stannar.
Bjuder på min favoritvinkel också härligt komplicerad boett
Du har piggare fjäder än migEfter att dragit upp fjädern till MAX, låtit den ligga stilla och orörd så tickade en 50+år klocka glatt i 43 timmar..
det får man ändå säga är väl godkänt!