• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
5626-5050 🙂

9527FD4F-0751-4375-863C-739D3514C811.jpeg
Den var verkligen spektakulär! De visste hur man tog ut svängarna på 60/70-talen. Hur gammal är den?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Härligt med en Vanac som har fått behålla sin ursprungliga form 👍
Dom där kan man sitta och titta på och hitta nya saker på efter en stund.
Fina, mycket välarbetade klockor som kanske känns lite daterade i formen för många idag.

Ja den är riktigt 70-tals cool. Påminner i formspråket om Tissot ”Lobster” av vilka jag haft ett par stycken. Den tidsfixerade lär dock inte gilla avläsningen… 😉
 

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Fantastisk tavla på den där, snygga bilder och vilket intåg i tråden! Kul att du delar med dig av en referens man inte ser ofta.

Du verkar färsk på forumet, har du nyligen börjat intressera dig för vintage Seiko, och KS speciellt?
Tack ska du ha! 😊 Klockintresset har funnits länge men jag blev ordentligt biten för ca 2 år sedan och då framförallt av mekaniska ur och vintage. Har varit medlem ett tag men har inte gjort så mycket väsen av mig.

Seiko greppade mig snabbt. Tycker deras historia är fantastisk. Tyckte GS var lite dyra och snöade då in på KS, säkert som många andra. Tycker de fortfarande är väldigt prisvärda för den kvalitén man får. Men nu har jag faktiskt precis skaffat min första GS så jag är på väg djupare ner i Seiko-hålet 😉
 

Oscroth

Cartier
2-Faktor
King Seiko 2nd idag från 1966. 44-2000. När jag började med klocksamlandet intalade jag mig själv att guldklockor definitivt inte var min grej. Men den här fick mig på andra tankar. Och vips har man ett par guldklockor i boxen 😅 Lägger med en arkivbild på baklocket också som är en fröjd att titta på.
 

Bilagor

  • IMG_20211103_202642.jpg
    IMG_20211103_202642.jpg
    346.3 KB · Visningar: 28
  • IMG_20211103_145407.jpg
    IMG_20211103_145407.jpg
    378.1 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:

Senpai

Cartier
2-Faktor
När man hamnar riktigt långt nere bland algoritmerna och redan har sett det lilla som finns av rörligt på ämnet:


Tänk att få ärva en King Seiko First. Man blir ju riktigt sugen på modellen. Kul inblick i japanska vardagen.
 

kuma-kun

Audemars
När man hamnar riktigt långt nere bland algoritmerna och redan har sett det lilla som finns av rörligt på ämnet:


Tänk att få ärva en King Seiko First. Man blir ju riktigt sugen på modellen. Kul inblick i japanska vardagen.

Och en lärdom är nog att man inte ska gå till en affär som säljer kläder när man ska serva klockor.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Och en lärdom är nog att man inte ska gå till en affär som säljer kläder när man ska serva klockor.
Ja, det var lite lustigt. Jag fick intryck av att dem hade fokus på olika typer av vintage. Även om han blev bemött på ett respektfullt sätt så verkade expediten inte ha någon vidare kunskap om modellen. Kronan verkade inte original tex. Ändå kul att man kan få funderingar, minnen och kanske lära sig något om en släkting genom en gammal klocka. Själv kan jag uppskatta hantverket och designen, men sällan har jag någon koppling till tidigare ägare.

Vem gick in i en butik 1972-73 och valde ut att den här skulle få bli med hem? Personen verkar inte burit den speciellt mycket, och slarvade med att ta bort klistermärket på baklocket.

7A1AC03B-C436-4A85-AD8D-FBF75A5B5901.jpeg
 
Senast ändrad:

loevhagen

Patek
2-Faktor
Nye KS i februar 2022. 37mm. Pris EUR 1700.

The new King Seiko collection demonstrates the Seiko brand’s ability to create beautifully designed and finished mechanical watches, just as the original collection did when it was born in 1961. The watches are perfect for daily use including business settings and have a traditional appeal. The Presage collection also demonstrates our high mechanical watchmaking skills, but its uniqueness is in the way its design is inspired more so by Japanese tradition and craftwork with a modern fresh touch. We believe both collections offer a uniqueness that will resonate with a wide group of mechanical watch fans.


Seiko-King-Seiko.005.jpg
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Nye KS i februar 2022. 37mm. Pris EUR 1700.

The new King Seiko collection demonstrates the Seiko brand’s ability to create beautifully designed and finished mechanical watches, just as the original collection did when it was born in 1961. The watches are perfect for daily use including business settings and have a traditional appeal. The Presage collection also demonstrates our high mechanical watchmaking skills, but its uniqueness is in the way its design is inspired more so by Japanese tradition and craftwork with a modern fresh touch. We believe both collections offer a uniqueness that will resonate with a wide group of mechanical watch fans.


Seiko-King-Seiko.005.jpg
Lite tråkigt är det allt med 6r31. Enda skillnaden mot 6r35 som jag förstått det är att den saknar datum? Nu är det ju i princip en till presage för 17000:-. Hade gärna sett ett urverk nånstans mellan 6r och 9r, men fina är de!
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Jeg kan ikke mye om KS, men når de først lanserer dette burde de hat en Hi-Beat også for å skille KS mer ut fra Seikoporteføljen. Men, de vil vel holde maksimal avstand mellom GS og KS.

Vintage KS ser jo nå enda bedre ut i dag enn i går...
 

krockettröja

Cartier
2-Faktor
Nye KS i februar 2022. 37mm. Pris EUR 1700.

The new King Seiko collection demonstrates the Seiko brand’s ability to create beautifully designed and finished mechanical watches, just as the original collection did when it was born in 1961. The watches are perfect for daily use including business settings and have a traditional appeal. The Presage collection also demonstrates our high mechanical watchmaking skills, but its uniqueness is in the way its design is inspired more so by Japanese tradition and craftwork with a modern fresh touch. We believe both collections offer a uniqueness that will resonate with a wide group of mechanical watch fans.


Seiko-King-Seiko.005.jpg
Bra storlek, kanske lite tjock. Snyggt utan datum. Sen är det väl lite tråkigt verk i för de pengarna kanske man tycker. Men har väl bra PR i alla fall.
Tycker ändå det är ganska snygga klockor. Skulle gärna testa en. 👍
 

Psykel

Patek
Bra storlek, kanske lite tjock. Snyggt utan datum. Sen är det väl lite tråkigt verk i för de pengarna kanske man tycker. Men har väl bra PR i alla fall.
Tycker ändå det är ganska snygga klockor. Skulle gärna testa en. 👍
En bra början. Det verkar ju som att det är en sub brand som är här för att stanna ett tag. Kanske kommer roligare urverk framöver. Gissar på att det blir en Presage-KS-GS stege. Återupplivade King Quartz vore ju rätt spännande i framtiden också, med 8J-verk eller liknande.
 
Topp