• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

Senpai

Cartier
2-Faktor
Då är jag med, den på bilden (grymt dålig!) är en 5626-704X. Jag skulle då kanske rekommendera en med ett annat verk, eller lite annan boett för variation. Här har du tex 5245-6000, 5625-7060 eller 4502-8010(manuell) att leta efter. Det finns flera, men de är lite ovanligare, typ 5625-7000 med chronometer stämpel.

Vill man slå på stortrumman ekonomiskt, och gillar jakten, kan man leta efter enhörningar som 5245-6010, 5245-6060, 5245-7000. De med mest text på tavlan :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Då är jag med, den på bilden (grymt dålig!) är en 5626-704X. Jag skulle då kanske rekommendera en med ett annat verk, eller lite annan boett för variation. Här har du tex 5245-6000, 5625-7060 eller 4502-8010(manuell) att leta efter. Det finns flera, men de är lite ovanligare, typ 5625-7000 med chronometer stämpel.

Vill man slå på stortrumman ekonomiskt, och gillar jakten, kan man leta efter enhörningar som 5245-6010, 5245-6060, 5245-7000. De med mest text på tavlan :)
Tack så mycket för tipsen. Lovar bättre bilder framöver! Otroligt prisvärda klockor såhär va 50 år senare. :)

Ifall någon i tråden har en KS chronometer med vit urtavla och daydate till salu så hojta till. :)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Tack så mycket för tipsen. Lovar bättre bilder framöver! Otroligt prisvärda klockor såhär va 50 år senare. :)

Ifall någon i tråden har en KS chronometer med vit urtavla och daydate till salu så hojta till. :)

Ja, de är grymma.

Jag missförstod lite, de modellnummer jag angav var för endast datum, då kan du byta 5 mot 6, och stryka kaliber 45. Vi får se om nån nappar. Annars kan man köpa fina från Japan på auktion om man har tålamod. Men gör lite research först, de är ofta polerade och har ibland ommålade tavlor tyvärr.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ja, de är grymma.

Jag missförstod lite, de modellnummer jag angav var för endast datum, då kan du byta 5 mot 6, och stryka kaliber 45. Vi får se om nån nappar. Annars kan man köpa fina från Japan på auktion om man har tålamod. Men gör lite research först, de är ofta polerade och har ibland ommålade tavlor tyvärr.
Hur är det med Chrono då? Vill helst köpa inom EU.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Allt på Chrono verkar läggas upp för fantasipriser.
Ja, och en del verkar glömma att de inte faktiskt säljs till dem priserna.

Yahoo Japan Auctions via en proxy-tjänst är bästa alternativet. Mycket att välja mellan, och billigare. Fast det blir nog dyrare i längden, när man väl öppnat locket till skattkistan är det svårt att stänga den igen. Men nu är det nästan off-topic här, PM om du vill ha tips. Får väl kompensera med lite bilder imorgon.
 

kuma-kun

Audemars
Rätta mig gärna om jag har fel, men de tidiga med chronometer-märkning på tavlan var testade till rådande standard av Seiko själva. Detta var inte så populärt bland gubbarna i Schweiz, och de fick sluta med det. Seiko löste det genom att skapa egna certifieringar som överträffade dessa. Här är det lite invecklat, med flera nivåer. Senare öppnades en filial i Japan, och återigen kunde de använda sig av officiella benämningen. COSC i sin nuvarande form är från 70-talet.

Om du menar en KS med chronometer på tavlan finns många att välja bland, beror på vilken stil på boett och verk man önskar. Vissa hävdar att ett graverat serienummer på verket indikerar att de klarat dessa tester, även om det inte är synligt på tavlan.

Men om du vill köpa en KS i Sverige har du nog hamnat på rätt ställe! :)

Visst är det så att det ska vara serienummer på verket på alla kronometercertifierade, både dom tidiga som Seiko certifierade själva och från 69 då det officiella
kronometerinstitutet öppnades och klockorna testades enligt COSC och då stod det officially certified på tavlan.
Utan serienummer har ju verket ingen identitet.
Men man kan lite då och då hitta fel verk i dom, ibland kan det ju vara enklare tt slänga i ett annat verk än att laga, vilket väl inte är hela världen om man tänkt sig
att använda klockan.
 

kuma-kun

Audemars
Vill du inte bara känna dig som kung utan även överlägsen så satsa på en Superior…

0ABAE6C1-ADC1-47C9-9476-BAD514164E98.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Trots att det inte står KS någonstans på den här klockan tycker jag att den platsar här.
För inuti tickar ett kronometercertifierad 5626 verk och är exportversionen av King Seiko kan man nog säga.
Boetten liknar GS men öppnas från glassidan som många KS och kan ruckas utan att ta ut verket genom ett hål mellan bandhornen.
Länken är bara märkt med Seiko och har viss likhet med XQB010 som satt på tidiga GS 564x-7010 men med bättre passning mot boetten.
Betydligt trevligare än XQB070 som monterades på dom senare GS av den modellen.
För mig en fin och spännande modell.

5C161473-ADFB-4B77-A894-F199CC48C1A3.jpeg
BD9D3E0A-DEBF-4495-B584-FBD28F0ED1ED.jpeg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kul, en mindre vanlig variant, trots att jag har drygt 30 KS har jag ingen med den boetten.
Blir lika glad över att du använder svenska ordet horn.
Tack (lite star struck)! Visste inte att modellen var ovanlig, men försökte göra min hemläxa så den hade rätt tavla, verk osv i förhållande till modellnumret. Och ja, jag försöker lägga mig vinn om att använda de svenska begreppen så att vi inte glömmer bort dem;-)
 
Topp