• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

1607431097521.png

Den enda klocka jag ångrat jag sålde :( :( saknar väldigt ofta..

Länge trodde jag att jag skulle vara nöjd med en 56a och en 45a. Men nu känns ju suget efter en 44a också, och en av de tidigare modellerna i stål... och kanske en 52a :)

Dagen, fick känsla för KS 44 efter att Senpai påminde nog hur bra dom är.
C1A7C80D-D7E3-43BA-94D2-162B202D9E39.jpeg
Riktigt skarp den där! Grovmönstrade kronan, det boxiga glaset, visarna... :) vi får se om de sticker iväg något i pris med tanke på den limiterade nylanseringen.

Att äga en av varje verk är ju en målsättning, men sen är det ju oändligt med boetter också.

Riktigt kul att se att du använder dem, och delar här. Själv är jag lite för feg när det regnat från sidan hela december.

Riktigt skarp den där! Grovmönstrade kronan, det boxiga glaset, visarna... :) vi får se om de sticker iväg något i pris med tanke på den limiterade nylanseringen.

Att äga en av varje verk är ju en målsättning, men sen är det ju oändligt med boetter också.

Riktigt kul att se att du använder dem, och delar här. Själv är jag lite för feg när det regnat från sidan hela december.
Jo, I bra skick är den och jag vill inte ha någon med avrundade kanter eftersom boetten är halva klockan och efter en omgång med lumpskivan tappar dom nästan all karaktär.
Tyvärr är väl merparten av dom här förstörda genom åren.
Att ha en är nog en bra målsättning men du får passa dig, helt plötsligt sitter man med 6 stycken olika KS 44 🤦🏼
Nu på vinterhalvåret tycker jag att man är mer fri att välja klocka då långärmat skyddar både mot väta och slag.

Idag tog jag en tidig 44 med dom slankare bandhornen.
DACA636C-C9F3-4B68-B84B-193CCACE734C.jpeg

Hej,

Sugen på att köpa min första KS. Någon med erfarenhet att handla av TimeeL på Instagram?

mvh

Jag tycker inte alltid skicket motiverar priserna han tar, att de är nyservade ska man nog ta med en nypa salt. Men det du verkligen ska ta i betraktning är att en del tavlor blivit ommålade (det står isåfall i annonsen).

Jag skickar ett DM till dig med en (enligt mig) bättre källa.

Håller med @Senpai .

Kolla in kingseiko96 på Instagram. Jag har köpt massor med KS av honom. Alltid varit väldigt nöjd. Bra och tillmötesgående på alla sätt. Kan ordna fram modeller enligt önskemål
Att tillägga här är att en bör vara uppmärksam på ifall tavlor eller annat blivit pillat med - kan framgå som otydligt i vissa fall (dvs hen kan nämna ”refurbished dial” och ”serviced” - klockorna går säkert bra men kan vara trevligt att få bekräftat vad som gjorts)

Att tillägga här är att en bör vara uppmärksam på ifall tavlor eller annat blivit pillat med - kan framgå som otydligt i vissa fall (dvs hen kan nämna ”refurbished dial” och ”serviced” - klockorna går säkert bra men kan vara trevligt att få bekräftat vad som gjorts)
Absolut.

Men jag upplever att han alltid skriver vad som är gjort, om tavla eller något annat inte är orginal.

Sen är det väl en självklarhet att ställa frågor till säljaren innan man slår till

Vad gör man om man har en KS där medaljongen på boettlocket saknas? Är det kört? Går det öht att få tag på?

1DF4A1D6-38C0-4F4D-8B72-AFC88B14FFA9.jpeg

Först och främst, snygg 56a, men håll den undan fukt (ser regndroppar på glaset!) om den inte har fått nya packningar. 56xx har också ett ökänt delikat quickset-hjul (den enda delen i plast), som ofta går sönder om man matar fram när visarna är runt midnatt. Visare neråt=lugnt att ställa datum. Är det svart, blå eller gråaktig tavla på den här? Att medaljongen är borta är tyvärr vanligt, de slogs bort för att smältas ner.

Angående medaljongen har du två alternativ.

1. Skaffa ett 56-baklock som konverterats till glasbaksida, finns också säljare i Japan som nyproducerat dessa.

2. Köpa hem en aftermarket-medaljong, men då måste du svära på din heder som klocksnackare att aldrig sälja den vidare utan att informera om detta. Dessa medaljonger finns i varierande kvalitét, och är inte i solid guld. Det du vill ha är en perfekt fit, med rätt text, som är något kupat och inte helt platt. Färgen är också helt avgörande.

Nyligen publicerades en artikel i Hodinkee med en vintage GS med aftermarket-medaljong, som varken ägaren, GS USA eller Hodinkee hade genomskådat. Jag kontaktade ägaren och förklarade läget, även tavlan var i detta fall ommålad.

Kom precis på att din klocka är väl en monocoque-boett, som ej har skruvat baklock. Alternativ två för dig alltså. Skicka ett DM om du vill veta mer.

Senast ändrad:
Efter en veckas tjafs i tullen så kom den:)
5625-7000 från -69. Härligt opolerat plexi, boetten är sjukt fin, måste ha polerats men i så fall gjorts bra!
F65E7130-77D8-4C03-8F45-6D85A904B128.jpeg

Bilagor

• 933045E5-4E9E-4DAB-AB23-622A0DE17E51.jpeg
    933045E5-4E9E-4DAB-AB23-622A0DE17E51.jpeg
    397.9 KB · Visningar: 19
  • 1AF40B59-703B-413A-89F8-A05F8557929C.jpeg
    1AF40B59-703B-413A-89F8-A05F8557929C.jpeg
    288.4 KB · Visningar: 17
  • E5857069-95E1-4153-BB32-E1A299B924DC.jpeg
    E5857069-95E1-4153-BB32-E1A299B924DC.jpeg
    556.4 KB · Visningar: 24
  • 35794BD2-96DE-4BB5-90AD-79EAC90B0FE6.jpeg
    35794BD2-96DE-4BB5-90AD-79EAC90B0FE6.jpeg
    406.3 KB · Visningar: 24
  • B9C63B10-B967-442B-BDFF-0D9B456755B4.jpeg
    B9C63B10-B967-442B-BDFF-0D9B456755B4.jpeg
    306.9 KB · Visningar: 25
  • 58676E73-33B6-4324-816C-19E776F25A7A.jpeg
    58676E73-33B6-4324-816C-19E776F25A7A.jpeg
    303.5 KB · Visningar: 17
Vart går det att hitta en fin COSC certifierad KS med vit urtavla och dagkomplikation?

Edit: Här i Sverige alltså.

Vart går det att hitta en fin COSC certifierad KS med vit urtavla och dagkomplikation?

Edit: Här i Sverige alltså.
Rätta mig gärna om jag har fel, men de tidiga med chronometer-märkning på tavlan var testade till rådande standard av Seiko själva. Detta var inte så populärt bland gubbarna i Schweiz, och de fick sluta med det. Seiko löste det genom att skapa egna certifieringar som överträffade dessa. Här är det lite invecklat, med flera nivåer. Senare öppnades en filial i Japan, och återigen kunde de använda sig av officiella benämningen. COSC i sin nuvarande form är från 70-talet.

Om du menar en KS med chronometer på tavlan finns många att välja bland, beror på vilken stil på boett och verk man önskar. Vissa hävdar att ett graverat serienummer på verket indikerar att de klarat dessa tester, även om det inte är synligt på tavlan.

Men om du vill köpa en KS i Sverige har du nog hamnat på rätt ställe! :)

Rätta mig gärna om jag har fel, men de tidiga med chronometer-märkning på tavlan var testade till rådande standard av Seiko själva. Detta var inte så populärt bland gubbarna i Schweiz, och de fick sluta med det. Seiko löste det genom att skapa egna certifieringar som överträffade dessa. Här är det lite invecklat, med flera nivåer. Senare öppnades en filial i Japan, och återigen kunde de använda sig av officiella benämningen. COSC i sin nuvarande form är från 70-talet.

Om du menar en KS med chronometer på tavlan finns många att välja bland, beror på vilken stil på boett och verk man önskar. Vissa hävdar att ett graverat serienummer på verket indikerar att de klarat dessa tester, även om det inte är synligt på tavlan.

Men om du vill köpa en KS i Sverige har du nog hamnat på rätt ställe! :)
Jag kan ingeting om KS. Men jag har en blå som jag just nu älskar, vill ha likadan men vit. :)

Ursäkta dåliga bilden.
073182C6-3DAC-4BBD-A692-E2404C55E5D6.jpeg

Tillbaka
Topp