• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

ollkli

Rolex
2-Faktor
Ett annat intresse som även det går att "små samla" på är just parfymer och hej vem vill inte lukta gott? Vad kör ni för panty droppers, klubb parfymer osv?
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
För egen del är favoriten just nu YVES SAINT LAURENT L'Homme. Rätt universal parre som går hem både dagtid såväl som kvällstid. Gör egentligen inte bort sig i något sammanhang. Enklare betygsättning nedan, tar det på engelska men ni hajar nog:

Scent 8/10
Longevity 7/10 (Skulle säga 4h innan den sätter sig närmare huden.)
Projection 8/10 (Bra dom 4 första timmarna sen blir det mer en skin scent.)
Overall 8.5/10
ysl.jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
TOM FORD Tobacco Vanille körde jag tills dess att jag tappade den i handfatet, nästan så det luktar än idag nästan en månad senare. Har tänkt att prova något annat från Tom Ford, någon som har nått tips? Har sneglat på Oud Wood men kommer inte ihåg hur den luktar, nått att gå på?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
När jag var liten och min pappa levde så körde han Tabac, som den utpräglade medehavsmänniska han var. Doften har etsat sig fast i min hjärna. Han vräkte på mängder när vi skulle till släktens sommarställe och den gjorde mig kraftigt åksjuk! En liten parentes bara i den här tråden :)
tabac_edc_original_men_billigparfume__23385.jpg
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
När jag var liten och min pappa levde så körde han Tabac, som den utpräglade medehavsmänniska han var. Doften har etsat sig fast i min hjärna. Han vräkte på mängder när vi skulle till släktens sommarställe och den gjorde mig kraftigt åksjuk! En liten parentes bara i den här tråden :)
tabac_edc_original_men_billigparfume__23385.jpg


Haha ja den parfymen och Old spice minns nog många med blandade känslor ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
TOM FORD Tobacco Vanille körde jag tills dess att jag tappade den i handfatet, nästan så det luktar än idag nästan en månad senare. Har tänkt att prova något annat från Tom Ford, någon som har nått tips? Har sneglat på Oud Wood men kommer inte ihåg hur den luktar, nått att gå på?

Tycker den och Tuscany Leather är grymma. Jag gillar Tobacco & Vanille men tappade också ut lite hemma och det luktar (!) verkligen mycket... Dessutom kan det vara värt att notera att den enklare, Black Lotus eller något sån, att den färgar av sig.

Kör själv Givenchy's Intense nu och har tidigare kört Dior's Intense men fick något jävla utslag av den så fick hiva, kul när dom är relativt dyra...
 

san

Cartier
2-Faktor
Tobacco Vanille är en favorit. Blenheim Bouquet och Eight And Bob är andra alternativ, där den sistnämnda dessutom har en intressant historia.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
o.11681.jpg

Kört den här i något år nu. Riktigt grym! Synd bara att de tagits ur produktion och är iprincip omöjliga att få tag på.. Tydligen får inte eBay säljare i UK skicka parfym utanför öarna. Satyg.

byredo-gypsy_water.jpg

Så kommer nog införskaffa ovanstående istället. Byredo. 900kr~/100ml men flaskan lär ju räcka tre år så.
 

Randel

Cartier
Är en OPG och har kört den här några år. Jag har en kompis som håller på att starta upp ett eget bolag för att tillverka och sälja parfym och han hävdar att snubben som "konstruerat" den här Hermers-parfymen är en riktig guru i parfym-branschen. Parfym-världens Gerald Genta, eller nåt :pompus: Man borde hänga mer på parfymsnack.se

edt502.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Finns bara en!
3723783050e7ed46d6b0e739e6f7f123.jpg
:D


Skämt å sido jäkla bra tråd speciellt när jag i morse kastade 9 parfym flarror, en som hängt med sedan tonåren :S

Bestämt mig för att köpa nytt. Vad köpa?
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Ni som tipsar om lite mer udda parfymer får gärna skriva en liten recension. Ex om den liknar någon annan parfym, vilken årstid den lämpar sig till och dag eller kväll/klubb osv. Farenheit och Aqua di gio har vi nog alla koll på ;)
 

POO

Panerai
Ni som tipsar om lite mer udda parfymer får gärna skriva en liten recension. Ex om den liknar någon annan parfym, vilken årstid den lämpar sig till och dag eller kväll/klubb osv. Farenheit och Aqua di gio har vi nog alla koll på ;)


Övertänker inte du detta lite nu? Dessutom så måste recensera lukt online vara ännu sämre än att prova skor åt andra över www.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Övertänker inte du detta lite nu? Dessutom så måste recensera lukt online vara ännu sämre än att prova skor åt andra över www.

Verkligen inte. Att recensera lukt går utmärkt, googla! Självklart är smaken olika och dofterna ter sig något olika från person till person. Men parfym är mer komplext än man kan tro. Med ditt resonemang behövs ju inga entusiast forum. Varför övertänka något? Köp en klocka på ur & Penn som visar tiden korrekt för en spottstyver. Köp en cigarr på statoil osv och tänk inte mer på det :)
 

MBx

Cartier
Beskrivning av Penhaligon's Blenheim Bouquet som faktist stämmerrätt bra (den missar dock doften av tall):

Recept på en cocktail som vi mixat som liknar doften i smaken:

Limoncello 3 delar
Gin 1 del
Färskpressad Citron 1 ordentlig skvätt
Färskmald Svartpeppar
Is

(Intressant detalj är att Penhaligons Blenheim Bouquet har top- och basnot men saknar hjärtnot.)

http://www.gents.se/penhaligons-blenheim-bouquet-edt

Floris dofter finns också beskrivna på gents.se men det är svårt att beskriva dofter, de måste upplevas.
 
Topp