• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Liten triss i manlig bensin…
0CF6A219-4C4F-45CD-81DB-903042B1B71C.jpeg
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Kikade in på min fragrantica sida och uppdaterade lite innehav och insåg att jag hade sålt 27 helflaskor men ändå så har inte minskat (snarare tvärtom).

Gissningsvis ligger jag duktigt i lä ändå här vilket känns tryggt.
 

G.Clooney

Cartier
Kikade in på min fragrantica sida och uppdaterade lite innehav och insåg att jag hade sålt 27 helflaskor men ändå så har inte minskat (snarare tvärtom).

Gissningsvis ligger jag duktigt i lä ändå här vilket känns tryggt.
Ja, här ligger man verkligen i lä. Men man har ju hela livet på sig! :banghead::happyhappy: Jag fastnade för detta "intresse" när jag såg en hajp-video på YouTube om "Oud Touch" av Franck Olivier. Lade min första beställning (innan dess hade man givetvis parfymer, men istället så som vanligt folk har parfymer) som innehöll Oud Touch, Boss Bottled Intense, Versace Pour Homme och Versace Eros Edt. Tyckte om allihopa (givetvis blindköp hela rasket) förutom Oud Touch - som jag varit nära att slänga ett flertal gånger. Vilket skit alltså. Sen har det bara gått utför, de följande (4?) månaderna med ytterligare 42 flaskor blindköp.

Hade jag fått göra om mina köp idag, hade jag fokuserat mer på samples, och kvalité före kvantitet. Nu har man en majoritet flaskor man saknar känslor för, som man fått hajpat via YouTube osv som "prisvärda" och så har man slängt ner dem i sina ordrar för att de var ju "så billiga" ändå... Hade varit bättre om man lagt ihop utläggen för de där onödiga, och slängt in på mer rejäla doningar istället.

Men man får ju mycket tröst här inne! Haha! Så det blir väldigt enkelt att trösta sig med att man har ju nyss börjat, så ingen skada skedd - särskilt när man ser vilka arsenaler en del sitter på!

BTW, var inne och snokade på din Fragrantica @bleppo och undrar vad du tycker om din AdP Colonia Club?
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Ja, här ligger man verkligen i lä. Men man har ju hela livet på sig! :banghead::happyhappy: Jag fastnade för detta "intresse" när jag såg en hajp-video på YouTube om "Oud Touch" av Franck Olivier. Lade min första beställning (innan dess hade man givetvis parfymer, men istället så som vanligt folk har parfymer) som innehöll Oud Touch, Boss Bottled Intense, Versace Pour Homme och Versace Eros Edt. Tyckte om allihopa (givetvis blindköp hela rasket) förutom Oud Touch - som jag varit nära att slänga ett flertal gånger. Vilket skit alltså. Sen har det bara gått utför, de följande (4?) månaderna med ytterligare 42 flaskor blindköp.

Hade jag fått göra om mina köp idag, hade jag fokuserat mer på samples, och kvalité före kvantitet. Nu har man en majoritet flaskor man saknar känslor för, som man fått hajpat via YouTube osv som "prisvärda" och så har man slängt ner dem i sina ordrar för att de var ju "så billiga" ändå... Hade varit bättre om man lagt ihop utläggen för de där onödiga, och slängt in på mer rejäla doningar istället.

Men man får ju mycket tröst här inne! Haha! Så det blir väldigt enkelt att trösta sig med att man har ju nyss börjat, så ingen skada skedd - särskilt när man ser vilka arsenaler en del sitter på!

BTW, var inne och snokade på din Fragrantica @bleppo och undrar vad du tycker om din AdP Colonia Club?

Har pendlat mycket kring den.
Först tyckte jag den doftade Polo Sport sen typ toalettrengöring men nu har den växt och jag tycker faktiskt om den rätt mycket numera.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Denna "hobbyn" (läs. sjukdomen) är hemsk. Man blir aldrig nöjd. Nu är jag ju givetvis också sugen på denna skapelse. Ibland undrar man om det inte vore billigare att köpa sig en enorm doft-orgel, och börja blanda själv...

Måste man knalla in till butik för att få tag på ett sample eller?
Haha, ja! Det är galet, men också galet roligt! Det roliga på temat aldrig nöjd är, enligt min upplevelse iaf, även att hinna bära alla dofter. Det är ju ändå ett begränsat antal gånger per dag man hinner duscha för att sedan få på en ny doft. Hur gör man sen? Man vill ju bära ALLA! 😂

Osäker på var mer denna finns, faktiskt. Läste tidigare i tråden att den fanns på NK i Stockholm och jag hade då vägarna förbi igår. Slog dem en signal i förväg, frågade om de hade några samples och fick då höra att det bara var att komma förbi och hämta ett.
 
PXL_20210720_191455215.jpg


Creed vs Armaf

Har nu suttit och jämfört under lite olika strödagar i värmen. Två sprut med sample på ena armen, och ett sprut med flaska på andra. Inga tidigare batcher är beprövade, så den jämförelsen lämnas utanför helt och hållet. De har applicerats på eftermiddagen, i tropisk värme. Här är mina spontana och lekmannamässiga tankar:



#1

Green Irish Tweed / Trés Nuit

TN initialt starkare, mer viol. Väldigt identiska dofter. Mer projektion i TN. Efter cirka en timme luktar TN precis som i öppningen, medan GIT har utvecklats till en torrare lukt, fast närmare huden. Fortfarande ganska identiska. TN har en mycket bättre longevity jämfört med GIT. Frågan ställs till tre på platsen närvarande kvinnor – ”De luktar samma men den luktar mer (TN)”.

En oplanerad snabbdusch pga av hetta senare; GIT överlevde knappt medans TN var en påtaglig skinscent.

Projection och longevity ger TN en häpnadsväckande och klar seger. Imponerande.



#2

Silver Mountain Water / Club de Nuit Sillage

Omedelbart efter applikation, SMW spritigare medans CNS var rundare och mjukare. Efter fem minuter, SMW lite renare. CNS tydligare. Inte identiska precis i starten.

Efter en kvart är de lika varandra.

Efter en halvtimme är de fortfarande ganska lika, SMW är lite renare och fräschare, men samtidigt svagare. CNS är mycket tydligare och tyngre.

En timme in är de identiska, men CNS är fortfarande tydligare.

Tre timmar senare är SMW i stort sett borta medans CNS lever kvar. Man kan skönja lite spår av SMW, men den har utvecklats till något annorlunda typ mint/lakrits-aktigt, nästan eucalyptus (?). Dock väldigt hudnära.

Denna går nog till CNS, pga longevity och performance. Den håller öppningen längre in mot slutet och varar mycket längre.



#3

Millésime Impérial / Club de Nuit Milestone

Här kände jag mer för MI, åtminstone i början. MS var mycket fruktigare, på ett dåligt vis. MI känns lättare och behagligare. Men så fort de börjat lägga sig, så blir MI genast hudnära, medans MS utvecklas till något mer av hur MI öppnade. MI är lite mer ”salt”, medans MS är lite mer av, vad man måste mena, ”luftig och syrerik”. De är väldigt, väldigt lika dock. Ända in i slutet. MS är dock starkare och varar lite längre. Därför går denna till MS. Åter igen imponerande.



#4

Aventus / Club de Nuit Intense Man

Initialt luktar Aventus bättre. Den är renare och mildare, känns mer naturlig, och personligen tycker jag den luktar bättre. Den luktar t.o.m. riktigt bra. IM har mer citrus i öppningen, men också mer syntet – vilket jag för första gången förstår vad folk menar, när de pratar om Armaf och ”syntetiskt”. Av de övriga jämförelserna tycker jag denna är mest olik, även om den fortfarande är lik. Har även slängt in ett sprut på överarmen av (Mont Blanc) Explorer, och den är lite bättre än IM faktiskt.

När de lagt sig lite luktar Aventus mycket bättre än IM. Explorer däremot luktar ganska likt Aventus vid detta laget – dock så är Aventus lenare och naturligare. Helt enkelt trevligare. Citrusen har kommit fram i Aventus, och luktar bättre än både IM och Explorer men framförallt IM. IM är fortfarande lite för stark för min smak. Där är en bra ”eftersmak” i Aventus som de övriga saknar.

45 min in. Aventus är väldigt behaglig. IM börjar likna men är fortfarande ganska skarp, mycket mer citrus dock. Explorer är mest en skinscent just nu. Ligger mittemellan de två andra i doft.

En dryg timme in har skillnaderna börjat suddats ut, även om Aventus behåller sin lite bättre ”eftersmak”. Explorer bleknar i jämförelsen med de andra.

Några timmar senare kan man känna av båda (Explorer är nu blott en viskning). IM är lite, lite tydligare, men Aventus är fortfarande lite bättre.

Till sist försvinner Aventus medan IM fortfarande går att känna av. Men resan dit har Aventus utfört på ett värdigare vis. Helt klart. Doftmässigt går denna till Creed.

Jag är inget fan av Aventus. Det är inget DNA som tilltalar mig. Så det är kanske därför jag inte får feeling för IM. Den luktar kanske ”för mycket Aventus” för min smak, där den riktiga Aventus är lite lugnare och mer städad. Värt prisskillnaden? Mycket oklart.





Slutsats

Generellt, givet de flesta parametrar, så tycker jag Armaf gör ett bättre jobb på något som Creed en gång skapat. Man kan tycka vad man vill om det. Men faktum kvarstår. Det enda Creed gör bättre än Armaf, när man bär parfymen, är att skapa en bättre premiumkänsla. Denna känslan har ingenting med doft att göra, men är ack så viktig ändå. Har chanserna ökat för Creed att värva mig som framtida kund? Nej, tyvärr, tvärtom faktiskt. De pengarna går till andra aktörer som levererar bättre. Framförallt i longevity.
Otroligt kul läsning och bra jobbat! 10/10 rakt igenom
 

Richard1987

Panerai
Ingen parfym på morgonkvisten...känns naket!

Inväntar en Byredo Gypsy Water och en Galleria Parfums Dream Woods som bör dyka upp runt lunchtid om Postnord inte trasslar till det.

Dream woods är en blind trade, någon som testat? 😀
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ingen parfym på morgonkvisten...känns naket!

Inväntar en Byredo Gypsy Water och en Galleria Parfums Dream Woods som bör dyka upp runt lunchtid om Postnord inte trasslar till det.

Dream woods är en blind trade, någon som testat? 😀

Jag har testat! :cool:

Alltså kan någon köpa @bleppos allure homme eller? Svinbra doft! 😀

Hade jag inte redan haft en flarra hade jag klippt den direkt!

Ja ja, om du tjatar så...
 
  • Like
Reactions: S.L

bleppo

Omega
2-Faktor
När man köper något på en fredag och dem inte hinner lämna in före avgångstiden 😵

125132EE-9A0E-413A-B55A-F1F7BAD3B3D7.jpeg
Hahaha, tycker dock att det där med inlämningstider känns halvsvajigt numera. Har lämnat in saker långt innan men att de ändå inte plockas upp. Hade för mig att det där varannan dag projektet Postnord kört igång inte skulle appliceras på paket?
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Hahaha, tycker dock att det där med inlämningstider känns halvsvajigt numera. Har lämnat in saker långt innan men att de ändå inte plockas upp. Hade för mig att det där varannan dag projektet Postnord kört igång inte skulle appliceras på paket?

Det gäller bara brev, paket och annat till ombud är varje dag.

Har bara haft bekymmer med det en gång. Gjorde ett byte och mitt kom fram dagen efter medan jag fick vänta två dagar extra trots att det var inlämnat på en helg..
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Det gäller bara brev, paket och annat till ombud är varje dag.

Har bara haft bekymmer med det en gång. Gjorde ett byte och mitt kom fram dagen efter medan jag fick vänta två dagar extra trots att det var inlämnat på en helg..
Tycker det händer alldeles för ofta för mig.
Lämnade in igår innan brytet och kollade så att posten inte varit där men likförbannat verkar paketet ligga kvar.
 

G.Clooney

Cartier
Haha, ja! Det är galet, men också galet roligt! Det roliga på temat aldrig nöjd är, enligt min upplevelse iaf, även att hinna bära alla dofter. Det är ju ändå ett begränsat antal gånger per dag man hinner duscha för att sedan få på en ny doft. Hur gör man sen? Man vill ju bära ALLA! 😂

Osäker på var mer denna finns, faktiskt. Läste tidigare i tråden att den fanns på NK i Stockholm och jag hade då vägarna förbi igår. Slog dem en signal i förväg, frågade om de hade några samples och fick då höra att det bara var att komma förbi och hämta ett.
Synd det är så långt till Stockholm (eller skönt? Nä, förlåt 😄 )...

Ja, det är det eviga problemet; att hitta fler timmar än de 16-17 timmar om dygnet man är vaken.
Själv kör jag en på morgonen, som ska räcka under kontorstiden. Kan ibland kräva påfyllning med reseflakong på lunchen.
En på eftermiddagen när man precis kommit hem. Lusfräckt rakt ovanpå morgondoften - som brukar vara ett minne blott vid detta laget.
Sen en efter kvällsduschen som man går till sängs med. Ofta lite varmare och mer sederande toner.
 

Richard1987

Panerai

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Synd det är så långt till Stockholm (eller skönt? Nä, förlåt 😄 )...

Ja, det är det eviga problemet; att hitta fler timmar än de 16-17 timmar om dygnet man är vaken.
Själv kör jag en på morgonen, som ska räcka under kontorstiden. Kan ibland kräva påfyllning med reseflakong på lunchen.
En på eftermiddagen när man precis kommit hem. Lusfräckt rakt ovanpå morgondoften - som brukar vara ett minne blott vid detta laget.
Sen en efter kvällsduschen som man går till sängs med. Ofta lite varmare och mer sederande toner.
Hahahaha. 😂 Skulle jag nu ha vägarna förbi NK så kan jag säkert fråga efter ett till sample. Dock är nog sannolikheten låg att det händer under närmaste veckan och tolkar jag din starka känsla av ”villhöver” så är det för lång tid att vänta.

Jag har likt dig lyckats jobba mig upp till tre dofter om dagen. Kanske extra enkelt när man är föräldraledig och inte gör annat än att svettas i värmen. 🙂

Kan tillägga att jag igår vid 23.00 fortfarande kände en rätt stark doft av Tobacolor på huden. Cirka 9,5 timmar (och en dusch) efter applicering och det upplever jag att det är få parfymer, iaf som jag testat, som klarar av. Så definitivt ett bra betyg. 🙂
 

G.Clooney

Cartier
Hahahaha. 😂 Skulle jag nu ha vägarna förbi NK så kan jag säkert fråga efter ett till sample. Dock är nog sannolikheten låg att det händer under närmaste veckan och tolkar jag din starka känsla av ”villhöver” så är det för lång tid att vänta.

Jag har likt dig lyckats jobba mig upp till tre dofter om dagen. Kanske extra enkelt när man är föräldraledig och inte gör annat än att svettas i värmen. 🙂

Kan tillägga att jag igår vid 23.00 fortfarande kände en rätt stark doft av Tobacolor på huden. Cirka 9,5 timmar (och en dusch) efter applicering och det upplever jag att det är få parfymer, iaf som jag testat, som klarar av. Så definitivt ett bra betyg. 🙂
Ja, det är stark villhöver-känsla. Flaskan ser så stilren och smaskig ut, men jag är bara orolig för att doften påminner för mycket om t.ex. Spicebomb Extreme (som du själv nämnde, men tyckte Dior var mer komplex), eller "Herod/Armani Code Absolu/Tom Ford Noir Extreme"-ish....
 
Topp