• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Efter att ha testat mig igenom Rojas Parfum Cologne-kollektion så har det tillkommit några parfymer på ”villhöver”-listan. Bland annat Danger, som är en väldigt sensuell doft med mycket blommor och en härlig bas av lite mörkare dofter i form av läder och trä. Någon benämnde den som den perfekta doften för en date night och det känns som en otroligt korrekt beskrivning. Ska man ut och dejta så är det Danger som gäller (om man är för feg för Al-Khatt, annars är den given).

En annan doft som nu också finns på köpa-listan är Scandal. Jag tror att den kommer bli helt underbar när våren och sommaren kommer. I min mening en fantastisk blandning av svinmycket citrus, mossa och en lite djupare bas med trä. Trodde faktiskt att Elisyum skulle ta den platsen, men Scandal slog den med hästlängder.

Min ranking av dessa blir därför:
  1. Enigma
  2. Danger
  3. Scandal
  4. Elysium
  5. Vetiver
0CF7C392-A272-44E0-89B2-855876BFF0AC.JPEG



P.S. Hade tänkt slänga upp detta discovery set i någon FB-grupp för försäljning, så hojta om någon här är sugen på att testa. Det som syns på bild är kvarvarande mängd och jag skulle uppskatta den till Enigma - 2ml (orörd), Vetiver - 1,9 ml, Danger - 1,9 ml, Elysium - 1,8 ml och Scandal - 1,6 ml.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Efter att ha testat mig igenom Rojas Parfum Cologne-kollektion så har det tillkommit några parfymer på ”villhöver”-listan. Bland annat Danger, som är en väldigt sensuell doft med mycket blommor och en härlig bas av lite mörkare dofter i form av läder och trä. Någon benämnde den som den perfekta doften för en date night och det känns som en otroligt korrekt beskrivning. Ska man ut och dejta så är det Danger som gäller (om man är för feg för Al-Khatt, annars är den given).

En annan doft som nu också finns på köpa-listan är Scandal. Jag tror att den kommer bli helt underbar när våren och sommaren kommer. I min mening en fantastisk blandning av svinmycket citrus, mossa och en lite djupare bas med trä. Trodde faktiskt att Elisyum skulle ta den platsen, men Scandal slog den med hästlängder.

Min ranking av dessa blir därför:
  1. Enigma
  2. Danger
  3. Scandal
  4. Elysium
  5. Vetiver
0CF7C392-A272-44E0-89B2-855876BFF0AC.JPEG



P.S. Hade tänkt slänga upp detta discovery set i någon FB-grupp för försäljning, så hojta om någon här är sugen på att testa. Det som syns på bild är kvarvarande mängd och jag skulle uppskatta den till Enigma - 2ml (orörd), Vetiver - 1,9 ml, Danger - 1,9 ml, Elysium - 1,8 ml och Scandal - 1,6 ml.
U got pm :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Efter att ha testat mig igenom Rojas Parfum Cologne-kollektion så har det tillkommit några parfymer på ”villhöver”-listan. Bland annat Danger, som är en väldigt sensuell doft med mycket blommor och en härlig bas av lite mörkare dofter i form av läder och trä. Någon benämnde den som den perfekta doften för en date night och det känns som en otroligt korrekt beskrivning. Ska man ut och dejta så är det Danger som gäller (om man är för feg för Al-Khatt, annars är den given).

En annan doft som nu också finns på köpa-listan är Scandal. Jag tror att den kommer bli helt underbar när våren och sommaren kommer. I min mening en fantastisk blandning av svinmycket citrus, mossa och en lite djupare bas med trä. Trodde faktiskt att Elisyum skulle ta den platsen, men Scandal slog den med hästlängder.

Min ranking av dessa blir därför:
  1. Enigma
  2. Danger
  3. Scandal
  4. Elysium
  5. Vetiver
0CF7C392-A272-44E0-89B2-855876BFF0AC.JPEG



P.S. Hade tänkt slänga upp detta discovery set i någon FB-grupp för försäljning, så hojta om någon här är sugen på att testa. Det som syns på bild är kvarvarande mängd och jag skulle uppskatta den till Enigma - 2ml (orörd), Vetiver - 1,9 ml, Danger - 1,9 ml, Elysium - 1,8 ml och Scandal - 1,6 ml.
Hoppas jag han få iväg mitt PM före dig :D
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Visst går det att ana vissa likheter mellan denna och Enigma Parfum eller Enigma PC men de är få. Dock domineras denna doft av en otroligt kraftfull ros. Och den kraftiga rosnoten verkar ju vara ett återkommande inslag i de aoud-dofter jag testat hittills. Har bara haft denna på handleden i cirka 15 minuter, så vi får se vad som händer längre fram. Hittills kan jag säga att jag definitivt föredrar "de vanliga" Enigma-dofterna framför denna.

tempImage0f5z0a.jpg



Som jag förstår det är det där en variant av Enigma Pour Femme med oud och ytterligare ett par extra noter, så det är inte meningen att den ska dofta som Enigma Pour Homme. Personligen hittade jag ingen likhet mellan dem och tyckte själv att den kändes lite väl feminin för mig.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Som jag förstår det är det där en variant av Enigma Pour Femme med oud och ytterligare ett par extra noter, så det är inte meningen att den ska dofta som Enigma Pour Homme. Personligen hittade jag ingen likhet mellan dem och tyckte själv att den kändes lite väl feminin för mig.
Det förklarar väldigt mycket, isf. Då är jag med på varför parfymen hade den karaktären. Tack för info! :)
 
  • Like
Reactions: Nic

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Så har man även jobbat sig igenom hela Aoud discovery set (förutom Sweetie som provats tidigare).

Den klara favoriten (och utan större konkurrens) blev UAE Aoud. I min mening den mest orientaliska doften av alla. Kryddorna "maskerar" rosen väldigt väl, vilket är något positivt för mig, då jag tyckte att den till stor del tog över många av de andra dofterna. Vidare kan tilläggas att det fanns några intressanta dofter, men samtidigt kan jag konstatera att de inte var något för mig. Ok då, kanske Amber Aoud.

Jag har full förståelse för att människor går igång på dessa och det finns en otrolig komplexitet i Aoud-serien. De är inte heller linjära och utvecklas otroligt mycket på huden. Men samtidigt skönt att inte få samma "villhöver"-känsla som jag fick av Scandal och Danger PC. Kanske har min näsa bara inte kommit till den punkten där sådana dofter uppskattas som de bör. IDK. 🤷‍♂️

Min ranking blir därmed:
1. UAE Aoud
2. Amber Aoud
3. SoO Aoud
4. Aoud
5. Musk Aoud
6. Sweetie Aoud
7. Enigma Aoud

B928C50C-5E0F-40A8-B6F9-9DEE8694FF71.JPEG
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hunnit testa någon av dem? Vad tycker du? :)
ROJA Elysium Parfume Cologne
100ml

Bara haft som sample tidigare men som snabbt blev en favorit så jag blev tvungen att klicka hem 100ml.
En av de bästa öppningar jag upplevt. Citron, grapefrukt och lime i en magisk blandning. Vill bara ha mer!
Mellannoter av lite rosor, jasmin och lite peppar i en bra mix.
För mig kommer den gräsiga vetiveren i basnoterna tillsammans med cederträ, och små hintar av läder, vanilj och en touch av nyslaget hö.
Svårbeskriven doft och jag har inte hittat något annat som riktigt är den lik. Föredrar Parfume Cologne versionen framför Parfume då jag tycker den är lite friskare i öppningen och inte projicerar lika mycket ”in your face”. (Har samma tycke om Aventus Cologne vs Aventus)
Överlag en av mina absoluta favoriter som jag ser mig själv kunna använda i de flesta situationer, årstider och tider på dygnet.

ROJA Oligarch eau de parfume
7.5 ml sample

Jaha är det så här man ska lukta om man är rysk Oligark? 😂
Aromatisk frisk och fräsch citrusöppning. Påtagligt av lavender i toppnoterna.
I drydownen visar sig de blommiga mellannoterna, har svårt att urskilja exakt vad.
Jag tycker blommorna följer med till basnoterna där det domineras av lättare björk och cederträ. Överlag väldigt frisk och rätt lagom blommig från mellannoterna ända till basnoterna. (Blir aldrig något sågverk i botten.)
Doften är klart maskulin och lite mogen men inte på något gubbigt sätt. Känns lite dyr skräddarsydd kostym över hela kalaset. Dock aningen för oldschool för min smak. Projicerar rätt lagom.
Överlag helt okej men tveksam till priset. (Såg att Roja nyss även släppt en ren parfymvariant som det lär vara ännu mer klös i)
Inget jag skulle köpa en hel flaska av och 7.5ml sample’t lär kunna hänga med ett tag iallafall.

Överlag väldigt nöjd med leveransen!
Trevlig Helg!
 
Senast ändrad:

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
ROJA Elysium Parfume Cologne
100ml

Bara haft som sample tidigare men som snabbt blev en favorit så jag blev tvungen att klicka hem 100ml.
En av de bästa öppningar jag upplevt. Citron, grapefrukt och lime i en magisk blandning. Vill bara ha mer!
Mellannoter av lite rosor, jasmin och lite peppar i en bra mix.
För mig kommer den gräsiga vetiveren i basnoterna tillsammans med cederträ, och små hintar av läder, vanilj och en touch av nyslaget hö.
Svårbeskriven doft och jag har inte hittat något annat som riktigt är den lik. Föredrar Parfume Cologne versionen framför Parfume då jag tycker den är lite friskare i öppningen och inte projicerar lika mycket ”in your face”. (Har samma tycke om Aventus Cologne vs Aventus)
Överlag en av mina absoluta favoriter som jag ser mig själv kunna använda i de flesta situationer, årstider och tider på dygnet.

ROJA Oligarch eau de parfume
7.5 ml sample

Jaha är det så här man ska lukta om man är rysk Oligark? 😂
Aromatisk frisk och fräsch citrusöppning. Påtagligt av lavender i toppnoterna.
I drydownen visar sig de blommiga mellannoterna, har svårt att urskilja exakt vad.
Jag tycker blommorna följer med till basnoterna där det domineras av lättare björk och cederträ. Överlag väldigt frisk och rätt lagom blommig från mellannoterna ända till basnoterna. (Blir aldrig något sågverk i botten.)
Doften är klart maskulin och lite mogen men inte på något gubbigt sätt. Känns lite dyr skräddarsydd kostym över hela kalaset. Dock aningen för oldschool för min smak. Projicerar rätt lagom.
Överlag helt okej men tveksam till priset. (Såg att Roja nyss även släppt en ren parfymvariant som det lär vara ännu mer klös i)
Inget jag skulle köpa en hel flaska av och 7.5ml sample’t lär kunna hänga med ett tag iallafall.

Överlag väldigt nöjd med leveransen!
Trevlig Helg!
Vilken recension! Kan bara hålla med om det du skrev i slutet om Elysium. Det känns verkligen som en doft som går att använda precis när som helst.

Oligarken lät ju också väldigt spännande, även om jag ställer mig tveksam till att det skulle vara så ryska oligarker doftar. Kanske så de borde dofta?

Låter ju som att du har träffat helt rätt med leveransan och man får gratulera till nyförvärven. Trevlig helg! :)
 

G.Clooney

Cartier
Väldigt nyfiken på den! Frågan har ju kanske ett självklart svar, men flaskvärd alltså?
Ja, jag tycker det faktiskt. (Oväntat nog).

En frisk, sprudlande citrusöppning som efterhand landar i en träig vetiver. Men den blir aldrig en "dirty" vetiver, mer "woody" så att säga. Det enda är väl, som med alla Creed, att man skulle önska lite bättre longevity.

En sammanfattningsvis trevlig vetiver som funkar även till dem som kanske inte tycker vetiver är det bästa som finns här i världen. Jag gillar den skarpt.

Edit: Det finns ju billigare dofter med samma "cologne"-känsla, men då får man ju inte Creed-känslan som i detta fallet ingår i köpet. :cigar:
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Någon som har sniffat på Pekji? Turkiskt niche hus som enligt uppgift ska vara bra.

 
Senast ändrad:
Topp