• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Så är denna kategorin av dofter komplett:
IMG_20191106_173721.jpg


Det började med att jag samplade Floris "1962" och kraftfulla barndomsminnen väcktes till liv.
Efter lite forskande förstod jag att den skulle påminna i mångt och mycket av gamla Polo Green.
En omåttligt populär doft ända sedan den släpptes 1978 (En av två första dofterna som Ralph Lauren skapade) och att jag därmed upplevt den under min uppväxt och därför präglat mitt minne av vissa människor.
Jag tänker på distingerade och välklädda män med en air av mystik och trollbindande berättarskap.

Sagt och gjort lyckades jag komma över Cosmair-utgåvan av denna doft.
Flaskan utstrålar verkligen "power broker". Grönt och guld.
Eller som en nära släkting uttryckte det, "Polo Green är parfymvärldens gröna DD".
Rolex-day-date-40-green-4-845x550@2x (1).jpg



Efter ytterligare forskande vet jag att tomrummet efter Polo Greens sanna formulering (den nuvarande ska inte ens nämnas i samma kontext) fylldes av Tom Fords Italian Cypress (som också blev discontinued). Lyckosamt nog lyckades jag fullborda mitt hat trick i och med ett fynd i dagarna.

Men ni vet hur det är, jakten går alltid vidare.

Fast nu i andra riktningar.
 
Senast ändrad:

Richard1987

Panerai
Ta av hatten på parfymflaskan sedan pumpar du enkelt från den stora flaskan till botten av flakongen. Enkelt och helt fritt från söl eller stök men förutsätter att du har sprayflaskor. Skönt också att kostnaden är så låg att man lätt kan ha några stycken.
Återanvänder du dem till andra dofter? Går dem att skölja av på nåt sätt? :)
 

Lolle

Panerai
Återanvänder du dem till andra dofter? Går dem att skölja av på nåt sätt? :)
Jag använder några få dofter så har egentligen inte riktigt det problemet men svaret är ändå - Ja det går enkelt använda för olika dofter.

Det går inte rengöra på något rimligt sätt men däremot så är det bara att spruta den riktigt tom och fylla på med nästa doft. Jag känner åtminstone ingen skillnad förutom att innan första spruten så luktar flakongen som den förra doften.
 

-RI-

Patek
2-Faktor

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Gillar du Aventus är detta ett helt OK alternativ som doftar liknande till en bråkdel av priset
https://www.notino.se/al-haramain/l...MI28njzqPz5QIVjIeyCh2hdQ_eEAQYAiABEgJ5XPD_BwE
Yep, denna samt Mont Blanc Explorer är helt klart goda ersättare.
Och ska du köpa kloner tycker jag att du ska hålla dig med god marginal från tusenlappen.
I annat fall kan du lika väl köpa originalet.

Och förresten!

Du gillade Santal ser jag nu, då kan du lika bra köpa Mont Blanc Individuel också.
Då har du prisvärda alternativ till båda Creed-dofterna.

(Mont Blanc Individuel släpptes faktiskt 2 år före Santal)

Edit. Creen? vafasen...
 
Senast ändrad:

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Gillar du Aventus är detta ett helt OK alternativ som doftar liknande till en bråkdel av priset
https://www.notino.se/al-haramain/l...MI28njzqPz5QIVjIeyCh2hdQ_eEAQYAiABEgJ5XPD_BwE

Yep, denna samt Mont Blanc Explorer är helt klart goda ersättare.
Och ska du köpa kloner tycker jag att du ska hålla dig med god marginal från tusenlappen.
I annat fall kan du lika väl köpa originalet.

Och förresten!

Du gillade Santal ser jag nu, då kan du lika bra köpa Mont Blanc Individuel också.
Då har du prisvärda alternativ till båda Creen-dofterna.

(Mont Blanc Individuel släpptes faktiskt 2 år före Santal)
Tack för bra inspel! Just Mont Blanc Individuel har jag haft tidigare och håller med i liknelsen, har den som back up men vore kul att prova något nytt också.
 

Reverso

Panerai
Sjukt nöjd med alla mina nyköp.

Det lär dyka upp en och annan doft de kommande månaderna också

Är det någon som handlat från dermastore.se? Är de seriösa?

Jag har en Creed Silver Mountain water minus cirkus 10 sprut som jag gärna byter bort mot någon/ett par sköna nichedofter
 

Reverso

Panerai
Fick med mig ett sample på en väldigt intressant doft

den beskrivs på detta sätt på Fragrantica

"Top notes are lime, smoke and gunpowder. Middle notes are blood, brandy and sea water. Base notes are amber, balsam fir and cedar"

Jag ville testa den innan jag läste recensioner om den och det var nästan som ett slag i ansiktet. Tänk er att ni har suttit och grillat korv och bildäck en hel kväll och kläderna sugit åt sig av aromerna.

Väldigt intressant, men på fel sätt tyvärr : )

Någon som testat den?

1805 Tonnere Beaufort London
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fick med mig ett sample på en väldigt intressant doft

den beskrivs på detta sätt på Fragrantica

"Top notes are lime, smoke and gunpowder. Middle notes are blood, brandy and sea water. Base notes are amber, balsam fir and cedar"

Jag ville testa den innan jag läste recensioner om den och det var nästan som ett slag i ansiktet. Tänk er att ni har suttit och grillat korv och bildäck en hel kväll och kläderna sugit åt sig av aromerna.

Väldigt intressant, men på fel sätt tyvärr : )

Någon som testat den?

1805 Tonnere Beaufort London

Låter ju riktigt ball! Den vill jag testa. Vart hittade du samplet?
 

Reverso

Panerai
Låter ju riktigt ball! Den vill jag testa. Vart hittade du samplet?

Fick den när jag köpte Nicolai New York Intense

https://fragrancesandart.com/parfym-efter-doftnot/citrus/tonnerre/

Doften föreställer stunder i slaget vid Trafalgar. Kraftfull ackord av rök, krut, blod och konjak kombineras med luktan av havsvatten och en genomträngande citrus not. Doften är ovanligt djärv i sin komposition, men i slutändan raffinerad, provocerande och unik.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor

bvb

Cartier
2-Faktor
Fick med mig ett sample på en väldigt intressant doft

den beskrivs på detta sätt på Fragrantica

"Top notes are lime, smoke and gunpowder. Middle notes are blood, brandy and sea water. Base notes are amber, balsam fir and cedar"

Jag ville testa den innan jag läste recensioner om den och det var nästan som ett slag i ansiktet. Tänk er att ni har suttit och grillat korv och bildäck en hel kväll och kläderna sugit åt sig av aromerna.

Väldigt intressant, men på fel sätt tyvärr : )

Någon som testat den?

1805 Tonnere Beaufort London

Jag har fått lukta på något liknande. En säljare på gents visade sin doft från sin samling som doftade ungefär som du beskriver. Extremt rökigt, som om man eldat bildäck. Fascinerande men just den doften skulle vara svår att bära offentligt.
 

Reverso

Panerai
Jag har fått lukta på något liknande. En säljare på gents visade sin doft från sin samling som doftade ungefär som du beskriver. Extremt rökigt, som om man eldat bildäck. Fascinerande men just den doften skulle vara svår att bära offentligt.


Orto Parisi Terroni?

Väldigt svårt : )

Kanske passar på bikerfest
 

Txistorra

Omega
Har du provat deras "performance" på dig själv? Jag provade mig igenom en massa av deras dofter och i slutändan var det bara en eller två som satt längre än 4-5h på mig.
Japp, har kört en sample och den är grym! :)
edit: slår nog till på cedar woodpecker från parfums parle Moi istället. Lite kluven
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har bara min oud immortel - den sitter bra. Vilka tycker du har bra performance?
De som sitter i >10h på huden. Av byredo var det nog bara pulp som fixade det. Men hos tom ford gör oud wood och noir de noir det utan problem. Även Naxos gör det och creeds virgin island water får jag förvånansvärt bra längd ur.
 
Topp