• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

KD
IMG_1862.jpeg

Så vad tycker du? Den tillför något lite annorlunda i sin genre tycker jag!
Första användningen är överlag positiv. Behaglig och rätt publikfriande/svår att ogilla. Den känns på nåt vis tidstypiskt för sitt 90-tal. För min del är den gränsfall på lite för söt, ffa i öppningen, men det är hanterbart. Den påminner mig om något men inget som jag har i samlingen idag…

Första användningen är överlag positiv. Behaglig och rätt publikfriande/svår att ogilla. Den känns på nåt vis tidstypiskt för sitt 90-tal. För min del är den gränsfall på lite för söt, ffa i öppningen, men det är hanterbart. Den påminner mig om något men inget som jag har i samlingen idag…
Utifrån noterna känns det som att du bör ha ungefär 30-40st i samlingen som påminner om den? 😁

IMG_5509.jpeg

Dagens köp. Allt behöver inte vara pissdyrt. Här har vi 360 ml grym parfym för 2300 spänn (Deloox).

Colonia intensa och Essenza.

Bägge på rekommendation av @S.L .

För oss som gillar klassiskt parfymeri är detta fantamig riktigt bra. Colonia intensa har tyvärr (om än lite) av de där horribla ambrox-sakerna som alla sular i citrusdofter för att de inte ska försvinna på 12 minuter. Men i så pass låg utsträckning att till och med jag kan hantera det!
Hämtade mitt paket idag med samma två flaskor.
Kör Colonia Intensa som EMD/KD efter ett kortare pass i trädgården nyss. Jag måste erkänna att den inte är i nivå med hur jag minns den… Antingen så behöver den lufta/mogna till sig lite eller så är den inte längre riktigt vad den varit. Eller så är mitt doftsinne lite stukat? (har en inflammation i käken och knaprar antibiotika just nu). Känns rätt platt och kan knappt ana lädret?
IMG_8402.jpeg

Hämtade mitt paket idag med samma två flaskor.
Kör Colonia Intensa som EMD/KD efter ett kortare pass i trädgården nyss. Jag måste erkänna att den inte är i nivå med hur jag minns den… Antingen så behöver den lufta/mogna till sig lite eller så är den inte längre riktigt vad den varit. Eller så är mitt doftsinne lite stukat? (har en inflammation i käken och knaprar antibiotika just nu). Känns rätt platt och kan knappt ana lädret?
IMG_8402.jpeg

Hoppas det är antibiotikan. Men gissningsvis är det väl så som du själv är inne på, att man minns upplevelsen från föregående flaska, som fått mogna under lång tid och bara blivit bättre och bättre för varje applicering, långsamt men säkert. Sen kommer en splajsny som ryker av alkohol och vakum, och man får en helt annan nyans - till den sämre. Så inbillar iaf jag mig att det oftast ligger till. Och jag hoppas innerligt det. För snart blir det dags för mig också att inhandla en ny.

• Like
Reactions: S.L
Tips på vettiga alternativ till Virgin Island Water?

Har två potentiella kandidater hittills och det är Malibu Party in the Bay & GORSE.
Någon annan som har förslag angående alternativ till VIW? Tycker DNA:t är kanon men just VIW sitter 1-2tim på sin höjd på mig enligt nuvarande formulering..
IMG_1662.jpeg IMG_1664.jpeg

Tips på vettiga alternativ till Virgin Island Water?

Har två potentiella kandidater hittills och det är Malibu Party in the Bay & GORSE.
Någon annan som har förslag angående alternativ till VIW? Tycker DNA:t är kanon men just VIW sitter 1-2tim på sin höjd på mig enligt nuvarande formulering..
IMG_1662.jpeg IMG_1664.jpeg
Har tur (och kanske för att det är en äldrie VIW) som sitter bra på mig, säkert 8-12h ngnting. Men har även en Malibu som är väldigt lik men den kanske är lite tjockare/krämigare/tyngre än VIW. Båda funkar bra som varma sommardofter även om VIW är marginellt bättre. Har även provat Gorse som sample och den är ev lite fräschare/citrusigare än Malibu och kanske liiite (välidgt marginellt) mindre like VIW.

Ja. Det är en sådan där situation som man bara "ser" om man råkar veta det på förhand men sen går det inte att få ogjort igen. De är lika. Och man begriper ingenting om någonting längre när man tittar på noterna.
40 Knots är en av de märkligaste upplevelserna jag haft i detta intresse. Mentalt förväntade jag mig nåt somrigt/akvatiskt men möttes av en söt(sliskig) amber, jag hade lätt rakat benen istf att spraya den på mig en varm sommardag. Tror att krocken mellan förväntningarna gjorde att jag nästan äcklades av den, lite som om man nån gång trott att man druckit ett glas mjölk men inte förrän mitt i första klunken inser att det är apelsinjuice i glaset…

40 Knots är en av de märkligaste upplevelserna jag haft i detta intresse. Mentalt förväntade jag mig nåt somrigt/akvatiskt men möttes av en söt(sliskig) amber, jag hade lätt rakat benen istf att spraya den på mig en varm sommardag. Tror att krocken mellan förväntningarna gjorde att jag nästan äcklades av den, lite som om man nån gång trott att man druckit ett glas mjölk men inte förrän mitt i första klunken inser att det är apelsinjuice i glaset…

Undrar om det är den blå tantiga flaskan som ger intrycket att den skulle vara somrig, för juicen är det inte. Inga vackra flaskor enl mig!

Undrar om det är den blå tantiga flaskan som ger intrycket att den skulle vara somrig, för juicen är det inte. Inga vackra flaskor enl mig!
Det är namnet samt Xerjoffs marknadsblurb som lurade mig iaf:
Be transported to the luxurious sailing lifestyle on the mesmerising Mediterranean sea with 40 KNOTS.
Colourful marine life, the glistening rays of the sun and the taste of freedom that comes from the open water is bottled in this highly unique Xerjoff perfume.
Instämmer ang. flaskorna!

Haha! Ja, det är väl just däri problematiken uppstår; i förväntningarna. Jag gillar Ambre Nuit men i den får jag vad jag kan snudd på förutspå bara av att se namnet och notlistan. Jag hade helt andra förväntningar, likt dig och förmodligen de flesta andra, på 40 knots. Man ser sol och saltigt hav framför sig, en blandning av Acqua di Sale och Acqua di Gio. Men det levereras nåt helt annat än vad jag vill ha på mig när jag sitter bakom pulpeten på min 4,65m långa "megalyxyacht", i solgasset. Den kunde lika gärna ha hetat "Ali Baba och de 40 rövarna" faktiskt.

Tillbaka
Topp