• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS-TÄVLING med 15 000kr som priser, The holy grail! Kul tävling där alla kan vara med!

Hillary's Explorer vore en riktig gral att få äga.

BeyerMuseum096.jpg

Motivering: Mer mångsidig klocka och conversation piece är nog svår att få tag på.

Tyvärr krävs det ett inbrott på Beyer Watch and Clock Museum i Zürich för att bli ägare. 😅

Min graal är den svårfångade, snordyra och ikoniska Patek Philippe Nautilus, ref 5711. Ett stycke klockhistoria, destillerat ner till ett ikoniskt armbandsur. Inget guld som avslöjar värdet. Inga diamanter som glimmar. Inget mer än stål och en formgivning som är felfri i mina ögon. Lika mycket en entusiastklocka som en statussymbol.

E15FEA2B-CA46-4E31-A290-D08010629594.jpeg

Senast ändrad:
Min graal är en 118238 med grön tavla och svensk dagskiva.
Anledningen till det är att under hela mitt liv har min far alltid varit intresserad av klockor, och han har haft en hel del olika märken och modeller som kommit och gått genom åren, däribland några olika varianter på Day-Date.
Det var han som fick igång mitt klockintresse från början och varje gång jag ser en Day-Date så påminns jag om det 🥰
Givetvis finns min far även på detta eminenta forum, men det hör inte hit just nu 😉
89936A5A-B95D-4682-B988-EE52210F470C.jpeg

Får jag bara välja en, vilket en grail för mig är så är det denna.

Grail som mycket pengar, svårt att betala? Njae, förmodligen inte.
Grail som i att det är svårt att hitta i riktigt skarp skick och i utförande? Japp! De växer inte på träd.

Stenhård, i guld med grus. I fantastiskt fint skick. Liten och nätt. Men tung för guldet. Vet folk vad det är? Inte många.
Vet folk vad Cartier är? Ja, "tjejklockor", "vad liten den är" "fanns den inte i herrstorlek?". Perfekt, taget!

Den Cartier Santos Carrée som @Aurum äger. Bilder stulna från hans Instagram.

1629307309393.png

1629307439631.png

1629307474763.png

Bild cred: https://www.instagram.com/aurummurua/

Kul initiativ!

Min gral önskar jag nu vore en enkel Casio. Hade jag kunnat vara nöjd med den fina klockan hade mitt liv blivit enklare 😭

Har lagt ohälsosamt mycket tid och pengar på klockor sedan starten av Covid-19. Min fru håller också på bli galen på mig.

Vinsten hade ju också räckt till en livstids förbrukning, bara det är fantastiskt!

Bilagor

• 582F5A1F-A454-4C67-82C5-409FFEE264F2.jpeg
    582F5A1F-A454-4C67-82C5-409FFEE264F2.jpeg
    28.8 KB · Visningar: 3
Kul initiativ!
Min gral skulle jag påstå är en Sturmanskie Gagarin i originalutförande. Historian finns där och för en ryssoman som mig (trots att jag för nuvarande i princip sålt av alla ryssar) är det denna som jag förknippar med den ultimata klockan för sovjetiska samlare. Knappast några större summor, men desto svårare att hitta i fint skick utan bytta delar.
Screenshot_20210818_193554.jpg

Linde Werdelin Oktopus Moon Tattoo.

Varför LW?
Enda sedan jag första gången såg en LW som på den tiden var på armen på skidåkaren Jon Olsson när han körde Gumball har jag haft en crush på deras klockor, men trots detta aldrig vågat mig på att prova en. Först och främst är man nog lite feg och väljer klockor ifrån de större tillverkarna och för det andra har jag troligtvis alldeles för smala handleder för att bära upp en..
Men jag gillar deras "egna" design och annorlunda formspråk! känns som en väldigt sportig klocka!

Varför Oktopus Moon Tattoo?
En dykare i guld ifrån relativt liten tillverkare i Norden,på gummisnodd,med handgjord gravering, skelettdial samt månfas, behöver jag säga mer? Hyfsat orimlig klocka men jag tycker den är stenhård!

LINDE_WERDELIN_Oktopus_Moon_Tattoo_side_art.jpg

Min morfar hade en 1016 som tyvärr såldes då han gick bort. Jag kommer fortfarande ihåg när jag som barn satt och tittade på den samtidigt som han berättade om sitt intresse för mekaniken i ett urverk på rosslig danska. Inte nog för att den är otroligt snygg, ett bevisat kvalitetsur och en klassiker, med denna på armen skulle jag alltid se tillbaka på min morfar varje gång jag tittar på klockan.
1629308438543.png

Lånad bild från: Rolex Explorer 1016 'Tiffany & Co.' - AMSTERDAM VINTAGE WATCHES

När jag började få upp intresset kring klockor ordentligt, kunde man få en Batman för ungefär halva priset mot vad dom kostar idag. Fortfarande den enda Rollen som väcker något villha-igt inom mig, och kan fortfarande ångra att jag inte slog till på en då när det begav sig.

Så här ett halvt decennium och två ungar senare finns det ungefär 7000 grejer som står högre upp på shoppinglistan, men nog hade det varit trevligt med en 116710BLNR nog...
16293053_31272169_1000.jpg

P.S. Om jag av någon outgrundlig anledning skulle vinna går hälften av potten direkt till BCF. Barn ska inte ha cancer. D.S.

Rexhep Rexhepi - Finaste och mest Diskreta klockan som finns enligt mig. Så sjukt under radarn men så extremt fin och sådan galen finish. Visarna var det som fick mig att falla först, och det var kärlek vid första ögonkastet;
collection-rr-contemporain_metal_1-1-1.png
för mig är detta graalens graal och jag kan ju alltid drömma om att någon gång få äga en.
EDIT: Den är så jävla perfekt, haha, jag hade inte kollat på den på ett tag så tack för påminnelsen ;)
EDIT 2: Det enda jag gjort sedan denna posten är att jag suttit och sökt och läst om klockan...

Senast ändrad:
Audemars Piguet Royal Oak RD#2 (prototyp) i platinum med guilloché tavla.

7BFCD911-0BB9-4F3E-83A2-3F0271B50923.jpeg

AP släppte sedan ”Audemars Piguet Royal Oak Selfwinding Perpetual Calendar Ultra-Thin” där klockan istället fick en slät tavla och caset är till stor del i titan men med bezel och ”centerlinks” i platinum.

https://monochrome-watches.com/aude...est-selfwinding-perpetual-calendar-sihh-2018/

Sjukt coolt med en så tunn evighetskalender. :)

Du är ju otroligt rolig @Sthlm-Nicklas ❤️
jag vill ju också vara med.
min graal är en Lemania Saaf.
71B33F0F-E6E1-4526-AE49-8A8A660CD3DE.jpeg

Motivering;
Den är så knäpp med olika fonter och riktningar på siffrorna på vridning och tavlan. Den skiljer sig så mycket från andra klockor men är ändå så mycket Lemania. Sydafrika 🇿🇦 och militärt gör den exotisk och oemotståndlig.

För mig är en klocka inte enbart smycke, det är också redskap, därför ska en klocka också ha min favorit komplikation, nämligen visa vad det är för dag. Jag äger faktiskt min graal, en klocka som har min favorit komplikation och som är tillverkad samma år och månad som jag är född. Det är som en tvilling till mig.
B88ACCCD-B0BD-41CD-9A8D-D67151FD4026.jpeg

Jäklarns också, hann inte men kan ju ändå dela med mig av min graal. En IWC IW379901, helt enkelt för att det är det enda som skiljer mig från superagenten Aaron Cross (spelad av Jeremy Renner) i filmen The Bourne Legacy, inte helt sant, men det är vad jag intalar mig själv ;)

IWC-TOP-GUN-Chrono-Schaffhausen-Bourne-Legacy-Glock-Jeremy-Renner-The-Bourne-Legacy.jpg

Senast ändrad:
Herregud vilket mäktigt konstverk:

F.P.JOURNE x FRANCIS FORD COPPOLA​

🔥🔥🔥

Att händernas form anger tiden är ju ett makalöst mästerverk. Att det bara finns 1st gör den till en riktig graal! 🤤🤩

Tillbaka
Topp