• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-TÄVLING med 15 000kr som priser, The holy grail! Kul tävling där alla kan vara med!

Dr. D

Patek
2-Faktor
Inte The Holy Grail utan The Royal Grail 🤴

Det unika med Chronolinken i kombination med att Kungen är Kung leder naturligtvis till slutresultatet 👉 Kungens Chronolink!

Fun fact:

Har försökt köpa Ers Majestäts Chronolink tidigare, men fastnade hos Helena Garofalo, Hovkanslist. Tror inte hon är medlem på KS för det var noll intresse att ens vidarebefordra frågan ☺️


5d6cd64a68bceca49b67eab8c135d630.jpg

Skärmavbild 2021-08-18 kl. 16.44.20.png
Hm....undrar om hon är släkt med pastatillverkaren?

 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu mina damer och herrar! Här kommer motiveringen för vinnarna! Det var inte lätt att välja ska jag säga men ett par personer stack ut i mängden.

På plats 3! Hugo.paulsson

Med motiveringen: Bara 17 år och redan fast i träsket och vill ha en Patek som inte är skit. Bra grejer!

På plats 2! JeppeH

Med motiveringen: Att äga en IWC med kopplingar till hans bortgångne storebror. Skulle vara en fin gest och en klocka man aldrig skulle sälja.

Och På plats 1! . . . . . . . . . . . . . . nissehult!
Vinnaren av 10k!

Med motiveringen: Att äga en snygg graal klocka tillverkad av en av de moderna mästarna som går i Louis Breguets fotspår. Det kan även jag tänka mig! Den kan ni begrava mig med.

Stort grattis till vinnarna! Och alla andra som medverkade i tråden! Kul läsning! Det som vinnarna behöver göra nu, skicka pm till mig med ert riktiga namn och swish numret, så att jag kan swisha rätt person. När ni har fått pengarna så kan ni skriva något här i tråden :)


Kör så länge det är kul som jag brukar säga!🥰😛
Screenshot_20210819-105547_Gallery.jpg
Otroligt generöst @Sthlm-Nicklas! 👏🏼

Och stort grattis till vinnarna! 🥳
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jaha gott folk, plötsligt händer det. Stort tack till @Sthlm-Nicklas för en generös tävling och hans goda smak :D

Swishen kom som utlovat och eftersom det här är gratis-pengar så swishade jag vidare hälften till BCF. Den andra hälften köper jag glass till familjen för.

Ha en skön höst med många härliga klock-minnen. Jag vet ju vad jag kommer att minnas.. :)

Screenshot_20210819-142059.png
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Jaha gott folk, plötsligt händer det. Stort tack till @Sthlm-Nicklas för en generös tävling och hans goda smak :D

Swishen kom som utlovat och eftersom det här är gratis-pengar så swishade jag vidare hälften till BCF. Den andra hälften köper jag glass till familjen för.

Ha en skön höst med många härliga klock-minnen. Jag vet ju vad jag kommer att minnas.. :)

Mycket bra min vän!
Så ska det se ut :heart:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jaha gott folk, plötsligt händer det. Stort tack till @Sthlm-Nicklas för en generös tävling och hans goda smak :D

Swishen kom som utlovat och eftersom det här är gratis-pengar så swishade jag vidare hälften till BCF. Den andra hälften köper jag glass till familjen för.

Ha en skön höst med många härliga klock-minnen. Jag vet ju vad jag kommer att minnas.. :)

Screenshot_20210819-142059.png
Snyggt 👏🏻
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Solklart min länge suktade efter och nyligen införskaffade Rolex Explorer I.
Det tog mig tre olika Rolexmodeller att inse att denna är min ultimata klocka. Perfektion i linjerna, proportionerna, urverket, länken. Ett konstverk!
Denna klocka har antagligen orsakat att jag är kronisk OWG numer. Jag försökte ha min Speedy i tisdags men den åkte av efter 20 minuter för jag längtade tillbaks till min 124270 🥰
IMG_6145.JPG
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jaha gott folk, plötsligt händer det. Stort tack till @Sthlm-Nicklas för en generös tävling och hans goda smak :D

Swishen kom som utlovat och eftersom det här är gratis-pengar så swishade jag vidare hälften till BCF. Den andra hälften köper jag glass till familjen för.

Ha en skön höst med många härliga klock-minnen. Jag vet ju vad jag kommer att minnas.. :)

Screenshot_20210819-142059.png
Riktigt föredömligt! :)
 

PG1891

Omega
Så många fina klockor så man blir snurrig här. Men, självklart ska väl ett bidrag in. Har suttit och funderat över vad det skulle kunna vara, man har ju självklart hundra klockor som man dräglar över. Allt från Patek till vilda vintagerollar. Men nu har jag faktiskt landat i att min gral är Sjöö Sandströms Royal Capital. Den fick mig att på riktigt bli intresserad av klockor.

Den enkla och avskalade designen, det modesta utseendet. Det skriker inte, men samtidigt är det inte helt incognito. Lagom. Lagom är bäst, lagom håller förevigt och lagom är min grej. Tack för kul tävling och mycket rolig tråd!

EDIT: För sent för att medverka i tävlingen, men ändå kul att fundera över vilken ens gral är! :)

sjoo-sandstrom-royal-capital-rosegold.jpg
 

_Danne_

Omega
Ändå sedan jag började mitt samlande av klockor har två saker legat mig varmt om hjärtat: kronografer och vintage stil/inspirerade klockor.

Inte helt otippat är det därför en vintage kronograf som är min grail. För mig är det inte så viktigt att en grail är superdyr utan jag uppskattar klockor i alla prisklasser. Det finns en mängd olika kronografer på min önskelista men överst är en Enicar Sherpa Graf. Kanske inte den dyraste men för en up start företagare är den långt utanför mitt räckhåll än på ett bra tag.

Edit. Jag upptäckte nu att jag var för sen 😅
 

Bilagor

  • 20290281-0ipsganrrzrbbftgdits1c9c-Large.jpg
    20290281-0ipsganrrzrbbftgdits1c9c-Large.jpg
    38.3 KB · Visningar: 10

maol

Omega
Missade också denna tråd. Galet fint gjort av er!

Min holy grail just nu är en Speedmaster Moonwatch med Display Back. Kommer alltid en ny holy grail sedan och då blir det en Yacht-Master 40 med grå eller blå urtavla.
 

Jglgbg

Cartier
Kul tråd och fint initiativ! 😊

Min graal är en Daytona 6263, tänker att många känner igen 16520 och senare, men de äldre går kanske mer under radarn?

Lade ingen in THE Paul Newman Daytona förresten? 😃 Är väl numera bokstavligt så mycket graal det kan bli där den samlar damm i Rolex (?) gömmor! 😎
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Den här tävlingen missade jag ju helt.
nåja, för ett tag sedan gjorde jag ett försök att ta reda på vilken min graal var. Tänk om den var överkomlig!

skrev ned ett antal punkter på hur den skulle vara. Handjagad, 38mm, 2000 eller senare, försänkt subsekund, svärdsvidare, inga siffror på tavlan mm.

Knappade in det jag kunde på c24 och hittade faktiskt en klocka som matchade alla kriterier. Fanns fler som matchade alla utom en men bara en som hade alla rätt. Tyvärr var den inte så överkomlig.

Vacheron Constantin Traditionelle
71DE2552-F9F0-4460-84FB-5F2D8B64BD9A.jpeg
 
Senast ändrad:

Jglgbg

Cartier
Kanske just hans. Annars är det inte en särskilt snygg klocka?
Smaken är ju delad.. jag tycker den har något iom att den är avskalad jämfört med senare modeller med alla sina textrader, en Daytona som inte ser ut som de man är van vid :) Men det bästa vore naturligtvis både en sådan och en fin 16520 för variationens skull!
 

Narcissos

Breitling
Jag är färgad av mig mitt vintageintresse, så en graal för mig är något i stil med en gammal artefakt. Inget som går att köpa nytt i butik, men om du skulle ha riktig tur, en del erfarenhet och envishet skulle du kanske (kaanske) kunna hitta en gömd någonstans i en second hand-låda. En klocka som skulle få min radar att blippa vilt vore i så fall en Vulcain Cricket Nautical från 60-talet. Tänk att få äga en sådan!

AA33BA41-D4BB-47B8-9E21-118DD98051F2.jpeg
Galet fin klocka. Ser inte deras re-issue ungefär likadan ut?
 
Topp