• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej Tradera!

När tänker ni lansera möjligheten att kunna filtrera bort Sellpy bland sökresultaten? Är tämligen trött på att behöva bläddra förbi deras annonser som till 99% består av suddiga och dåligt belysta bilder av skräp.
Det finns även andra helt värdelösa säljare som bara smutsar ner sökresultaten med sina överpriser.. kanske är jag känslig bara, och chansen att tradera kommer implementera en funktion för att filtrera bort säljare är nog obefintlig. Men man kan alltid rasa lite mot detta som det heter i tabloidpressen.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Personligen har jag hållit mig undan Blocket, Tradera osv. just för den anledningen att KS är otroligt nischat för oss klockintresserade, med en smidig köp/sälj-avdelning som bonus. För mig i alla fall, behövs inte detta, jag är nöjd som det ser ut idag i all sin enkelhet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omfattas KS x Tradera-annonser av Paynova? Jag har lagt ner Tradera på grund av att det några gånger inträffat att Tradera håller pengarna tills leverans skett. Köparen måste då godkänna leveransen.

Nervöst om det sker med en klocka för tiotusentals kronor och det blir en tvist med en oärlig köpare.
Du vet ju detta, men för att förtydliga:
Bud är bindande även för säljare så säkerhetssnöret att kunna välja sin köpare finns ju inte på Tradera. Köpskyddet är just ett köpskydd, inget säljskydd.
 

jostling

Omega
Låter som en tråkig riktning måste jag säga, jobbat länge på att få kunna ta del av forumet och börja sälja av lite men nu kommer man bara kunna köra Tradera ändå. Hur mycket kommer det kosta att annonsera nu då?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Låter som en tråkig riktning måste jag säga, jobbat länge på att få kunna ta del av forumet och börja sälja av lite men nu kommer man bara kunna köra Tradera ändå. Hur mycket kommer det kosta att annonsera nu då?
Vadå ”bara kunna köra tradera”? K&S kommer ju finnas kvar för den som önskar sälja här.

Tradera kostar 10% eller Max 200:-.
Att K&S är gratis är knasigt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Lite roligt att man startar samarbete med Tradera då jag reggade samma användarnamn på KS som jag har på tradera för nu 5, snart 6, år sedan. Tradera har jag för övrigt haft konto på sedan 2003.
Min tanke var att mitt renommé där skulle vara en fördel här affärer på KS.. men ja, det var inget jag egentligen använde.

Kort sagt så tror jag detta är en bra grej. Mer av allt för alla. Och K&S kommer vara kvar ändå.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ja. Jag själv hade inte haft något emot att betala några slantar för att annonsera här dock.
Personligen hade jag inte heller haft några problem att betala. Men det är en slippery slope då kraven från säljare på att kunna bumpa mer, Lägga in godtyckliga rubriker etc. etc. skulle öka eftersom man betalar för annonsen. Vilket i mitt tycke skulle sänka den nivån som admin försöker uppehålla. Man kan skämta om att @yonsson modererar rubrikerna. Men uppskattar det och det gör att det blir mer harmoniskt.
Sedan för att ta betalt för annonser skapar mer administration för alla som är med och driver siten. Man ska komma ihåg att det är ideellt och obetald tid som läggs ned.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Personligen hade jag inte heller haft några problem att betala. Men det är en slippery slope då kraven från säljare på att kunna bumpa mer, Lägga in godtyckliga rubriker etc. etc. skulle öka eftersom man betalar för annonsen. Vilket i mitt tycke skulle sänka den nivån som admin försöker uppehålla. Man kan skämta om att @yonsson modererar rubrikerna. Men uppskattar det och det gör att det blir mer harmoniskt.
Sedan för att ta betalt för annonser skapar mer administration för alla som är med och driver siten. Man ska komma ihåg att det är ideellt och obetald tid som läggs ned.
Är mycket väl medveten om att det är ideellt, och därför tycker jag att annonser ska kosta en slant.

I övrigt behöver ingenting med annonserna ändras, förutom att en ansvarig moderator måste sköta det administrativa arbetet med betalningarna. Ha så kul @yonsson hehe.

Men nog om det, det är bara min åsikt om k&s. Tror att tradera kan vara en bra breddning. Kan säkert attrahera fler klockintresserade att våga sig hit med.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Förstår inte riktigt...

Det har funnits möjlighet att sälja både på Tradera och ks även tidigare. Vet ej vad detta tillför? Det blir alltså auktionsförfarande även på KS för de som vill? Eller blir en auktion på Tradera ett fast pris på K&S? Fast pris på tratten är väl ganska meningslöst. Grejer som man kan tänka sig ha rullande ute i åratal till överpris köp nu, är väl vad de ofta använts till. Har fått något av oseriösstämpel den typen av annons på T.
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Jag är kanske ute och cyklar - men jag tolkar det så här:

Det finns nu en affiliate-länk på KS till tradera. Använder vi den får KS provision. Man kan sortera ut alla annonser som gjorts via den affiliate-länken.

I övrigt ingen koppling mellan medlem här och annonsör där. 🤷‍♂️
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Personligen hade jag inte heller haft några problem att betala. Men det är en slippery slope då kraven från säljare på att kunna bumpa mer, Lägga in godtyckliga rubriker etc. etc. skulle öka eftersom man betalar för annonsen. Vilket i mitt tycke skulle sänka den nivån som admin försöker uppehålla. Man kan skämta om att @yonsson modererar rubrikerna. Men uppskattar det och det gör att det blir mer harmoniskt.
Sedan för att ta betalt för annonser skapar mer administration för alla som är med och driver siten. Man ska komma ihåg att det är ideellt och obetald tid som läggs ned.
Det finns inget vinstsyfte/vinster med siten ks alltså?
Har för övrigt svårt att se att det här skulle vara något negativt.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Förstår inte riktigt...

Det har funnits möjlighet att sälja både på Tradera och ks även tidigare. Vet ej vad detta tillför? Det blir alltså auktionsförfarande även på KS för de som vill? Eller blir en auktion på Tradera ett fast pris på K&S? Fast pris på tratten är väl ganska meningslöst. Grejer som man kan tänka sig ha rullande ute i åratal till överpris köp nu, är väl vad de ofta använts till. Har fått något av oseriösstämpel den typen av annons på T.

Går inte ihop att ha ett fast pris här, och budgivning på Tradera. Har du väl fått bud är det ju bindande. Men jag ser inte riktigt heller fördelarna med upplägget. Jag kör ibland både här och på Tradera med fast pris, men brukar isåfall ha ett lite lägre pris på KS.
 

J.K.N.

Omega
2-Faktor
Känns spontant som att Tradera kommer hantera mer affordabels och left overs som inte blir sålt på KS och att det kan bli skiljelinjen 🤷‍♂️
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag är kanske ute och cyklar - men jag tolkar det så här:

Det finns nu en affiliate-länk på KS till tradera. Använder vi den får KS provision. Man kan sortera ut alla annonser som gjorts via den affiliate-länken.

I övrigt ingen koppling mellan medlem här och annonsör där. 🤷‍♂️
Är detta sant @Tradera ? Att KS får ta del av provision på våra auktioner? I så fall är det ju bra, sponsrar vi forumet lite när vi inte råkar vilja köpa av varandra direkt.

I övrigt frågar jag mig samma som flera andra, vad vinner vi på KS med denna lösning? Själva KS butiken på tradera känns ju redan allt för rörig för att överblicka samt att vem som helst kan ju lägga upp auktioner där ändå, KS medlem eller ej. Jag kommer ju inte kunna ha en auktion på tradera och en annons på KS samtidigt, så det är ju också samma som tidigare..
 
Senast ändrad:
D

Deemfo

Guest
Jag antar att man kan lägga annons på Tradera med fast pris utan auktion och på så sätt få mer exponering. En annons på KS och en annons på Tradera, sen bara ta ner den annons som inte blev såld.
Jag har dock tidigare först alltid försökt sälja via KS och vid dåligt intresse kompletterat med Tradera eller Blocket.

Av nyfikenhet - får KS provision på försäljningen?

I Traderas regler står det att man inte får föreslå handel utanför Tradera, kommer Tradera övervaka forumet på KS för att säkerställa att ingen parallell handel sker med samma klocka?

Om en annons är upplagd på Tradera - kan en medlem länka till annonsen i Köp och Sälj?

Jag kan bara se att Tradera drar fördel på det här men har svårt att se fördelar för KS och dess medlemmar faktiskt. Heller inga nackdelar ska tilläggas.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att alla förstår att det finns en affärsmässig relation mellan KS och Tradera. Det vore vansinne att bara ge bort pengarna rakt av. Är det så viktigt att någon ska säga att de gud förbjude tjänar pengar…

Det tillför värde för de som också vill synas på Tradera. Gott så.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Absolut, om KS kan dra in pengar på detta samarbete tycker jag det är toppen. Att driva detta eminenta forum är ju inte gratis.

Om vi bara får behålla K&S som det är ser jag gärna en finansiell lösning som denna. Själv föredrar jag att köpa via KS eftersom det är både tryggare och smidigare att göra seriösa affärer med klockälskande medlemmar man haft regelbunden kontakt med under lång tid.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut, om KS kan dra in pengar på detta samarbete tycker jag det är toppen. Att driva detta eminenta forum är ju inte gratis.

Om vi bara får behålla K&S som det är ser jag gärna en finansiell lösning som denna. Själv föredrar jag att köpa via KS eftersom det är mycket tryggare att göra seriösa affärer med klockälskande medlemmar man haft regelbunden kontakt med under lång tid.
Man får hoppas att de en vacker dag börjar ta betalt för annonserna på K&S. 100kr/st och 30kr/bump hade känts lämpligt. Det hade både höjt kvalitén och gjort att behovet av att bumpa varje dag försvann.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Man får hoppas att de en vacker dag börjar ta betalt för annonserna på K&S. 100kr/st och 30kr/bump hade känts lämpligt. Det hade både höjt kvalitén och gjort att behovet av att bumpa varje dag försvann.
Nja, jag tror inte den modellen skulle fungera. Då tror jag K&S skulle bli något av en öken. Säljarna skulle migrera till Facebook och andra gratisalternativ. Kanske skulle till och med en konkurrent till KS ploppa upp, vem vet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nja, jag tror inte den modellen skulle fungera. Då tror jag K&S skulle bli något av en öken. Säljarna skulle migrera till Facebook och andra gratisalternativ. Kanske skulle till och med en konkurrent till KS ploppa upp, vem vet.
Jag tror inte att många seriösa säljare skulle ha problem att betala mindre än 1% av klockans värde för att kunna sälja den säkert till andra entusiaster. I know I wouldn’t.

Facebook är ett vansinnigt alternativ för att annonsera ut dyra lyxklockor.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Nja, jag tror inte den modellen skulle fungera. Då tror jag K&S skulle bli något av en öken. Säljarna skulle migrera till Facebook och andra gratisalternativ. Kanske skulle till och med en konkurrent till KS ploppa upp, vem vet.
Är folk så snåla? Vi pratar om ofta dyra objekt som handlas med.
Fine, 100:- på en seiko á 1500:- är ju ”mycket” mer än 100:- på en nautilus för 800k. MEN, det är hundra spänn. 100.
 
  • Like
Reactions: Per
Topp