• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Bra ny funktion som jag tror passar framför allt lite billigare klockor. Och så är det ganska kul ibland med auktioner😊 Jag har handlat några klockor upp till ca 5000kr på tradera och det har funkat bra.
 

Tradera

Breitling
Hej!
Vad är fördelen med KSxTradera jämfört med att använda "vanliga" tradera?
Hej, några av de största fördelarna är att det är en exklusiv sida för Klocksnacks medlemmar, och att det därmed blir just Klocksnacks medlemmar som säljer där. Denna sida kommer dessutom marknadsföras från oss på Tradera till befintliga Traderamedlemmar med klockintresse, så chansen att hitta en köpare ökar. Alla klockor på KS Traderasida visas även i den vanliga klockkategorin på Tradera, klockorna på denna sida ges alltså möjlighet till både bred synlighet till alla Traderamedlemmar, men samtidigt en samlingsplats om man fortsatt vill handla mellan klocksnackmedlemmar.
 

Tradera

Breitling
Det framgår inte i FAQ om man bara behöver vara medlem på KS, eller om man även måste uppfylla kravet på 50 poster för att få annonsera? Det tycker iaf jag känns tryggt, att man inte kan bli medlem och annonsera direkt. Hur kommer det funka på tradera-sidan?
I dagsläget har vi inget krav på antal poster hos KS för att sälja på Tradera-sidan. Däremot följer alla säljare Traderas villkor och säkerheten är en av våra styrkor. Självklart kan man på Tradera fråga säljaren om dennes KS-alias för att få mer information om personen här. Mer utförlig info kring säkerhet, köparskydd, verifierade medlemmar etc. finns i vår guide högst upp här på sidan, där kan man även klicka sig vidare för att läsa fler vanliga frågor, användarguider osv.
 

Tradera

Breitling
Jag må va va dålig på Tradera men fattar inte riktigt. Råkade ha en klocka på Tradera till försäljning nu så knappade in KLOCKSNACK som kampanjkod vilket gick bra. Men begriper inte hur man hittar KS-butiken på Tradera?
Nu ligger Klocksnack-butiken på vår startsida. Men det går också att söka efter "klocksnack" i sökfältet för att få upp butiken.
 

Tradera

Breitling
Bra ny funktion som jag tror passar framför allt lite billigare klockor. Och så är det ganska kul ibland med auktioner😊 Jag har handlat några klockor upp till ca 5000kr på tradera och det har funkat bra.
Kul att du gillar auktionsformatet! Ska tilläggas till alla som undrar att säljaren väljer om klockan säljs på auktion (och vilket startpriset är) eller till fast pris.
 

Tradera

Breitling
Hej Tradera!

När tänker ni lansera möjligheten att kunna filtrera bort Sellpy bland sökresultaten? Är tämligen trött på att behöva bläddra förbi deras annonser som till 99% består av suddiga och dåligt belysta bilder av skräp.
Off topic kanske, men filtrera annonser på "privat" så slipper du se Sellpy och andra företagssäljare.
 

Tradera

Breitling
Det innebär alltså att vi KS-are numera måste leta både på KS K&S och i KS-shopen på Tradera för att hitta de annonser som fram tills nu enkelt kan hittas enbart på KS.

Hur många icke KS-are kommer egentligen att titta i KS-shopen på Tradera? Förmodligen försvinnande få. Alltså lär exponeringen sannolikt inte alls öka i särskilt stor utsträckning för annonserna jämfört med om man annonserar som vanligt på Tratten.
Alla klockor som läggs upp i KS-shoppen på Tradera visas även i vår vanliga "klockkategori", samt för internationella köpare.
 

Cesura

Cartier
Hej, några av de största fördelarna är att det är en exklusiv sida för Klocksnacks medlemmar, och att det därmed blir just Klocksnacks medlemmar som säljer där. Denna sida kommer dessutom marknadsföras från oss på Tradera till befintliga Traderamedlemmar med klockintresse, så chansen att hitta en köpare ökar. Alla klockor på KS Traderasida visas även i den vanliga klockkategorin på Tradera, klockorna på denna sida ges alltså möjlighet till både bred synlighet till alla Traderamedlemmar, men samtidigt en samlingsplats om man fortsatt vill handla mellan klocksnackmedlemmar.
Att endast KS-medlemmar kommer sälja där vet vi inte. Drog länken till kompis utanför KS och han kom in på sitt Tradera-konto med vy för att skapa KS-annons.

Visst, man når länken via KS men det är ju inte rocket science att få fatt i den och dessutom finns ju inget krav på 50 poster som på K&S.

CA1E193A-1A04-4A48-B8BF-96373D574DF6.jpeg
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Att endast KS-medlemmar kommer sälja där vet vi inte. Drog länken till kompis utanför KS och han kom in på sitt Tradera-konto med vy för att skapa KS-annons.

Visst, man når länken via KS men det är ju inte rocket science att få fatt i den och dessutom finns ju inget krav på 50 poster som på K&S.

CA1E193A-1A04-4A48-B8BF-96373D574DF6.jpeg
Kanske bör KS x Tradera vara gömt för icke-inloggade medlemmar precis som Köpes är? Det gör det ju inte omöjligt att få tag på länken i alla fall men gör det lite svårare. @hook @Leben
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Frågor till @Tradera

1:
4B369A4F-B237-4905-AB03-63F4421ADB99.jpeg

Varför funkar inte länken till denna annons?

2:
533B5C5D-A451-4642-A759-04297F28FB90.jpeg

Varför hamnar denna säljaren under KS-annonser? De tar inte ens ansvar för om det de säljer är fake eller inte. De borde inte få sälja på Tradera över huvudtaget och definitivt inte under KS-flagg.
Pantauktioner har nog hittat KS rabattkod och använder erbjudandet om gratis annonser?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Fick detta mail från Tradera nyss! Fick jag det som gammal Traderaanvändare eller som KS-are? Får alla Traderakunder detta mail eller har KS delat våra uppgifter till Tradera?

@Tradera
319F6E54-EE7A-4461-9CE1-E2D204C88D99.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det börjar likna en loppis. Vad månne det bära iväg åt för håll? Återvinningsstation????
Generellt mycket gnäll utan något konstruktivt. Valfritt att välja hur man vill sälja eller köpa sin klocka.
Om upplägget med Tradera inte fungerar kommer sannerligen KS medlemmar fortsätta på K&S istället. Om det börjar flyta på, toppen vilket bra komplement. 🙂

Cred till @hook och @Leben och resten av KS gänget som försöker förnya och förbättra! 👍
 

Pjoter

Panerai
Generellt mycket gnäll utan något konstruktivt. Valfritt att välja hur man vill sälja eller köpa sin klocka.
Om upplägget med Tradera inte fungerar kommer sannerligen KS medlemmar fortsätta på K&S istället. Om det börjar flyta på, toppen vilket bra komplement. 🙂

Cred till @hook och @Leben och resten av KS gänget som försöker förnya och förbättra! 👍
Det är helt ok med uppläget. Ett par silverskedar kan ju passa bra ihop med en Rolex eller en Patek. Jag har inga problem med att swisha över 200 000 vid affär på KS - men Tradera - No.
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Om man behöver påminnas varför det är bedrövligt att handla klockor på Tradera så är det ju bara att läsa https://klocksnack.se/threads/lurifax-på-tradyra.108213/#post-4418227 Kort sagt funkar inte omdömessystemet de slår sig för bröstet om. Har varit med om samma (dock annan kategori)
Det där problemet finns väl dock lika mycket på KS? Så fort det finns ett omdömessystem, oavsett om det är 1-5 på Tradera eller en goodguy-tråd på KS, så finns det risk att folk lämnar felaktiga betyg för att inte riskera ett dåligt betyg tillbaka, undvika konflikt, få återbetalning etc. Jag skulle nog påstå att systemet fungerar bättre på Tradera. Båda parter lämnar ett omdöme och det finns en tredje part, Tradera, som kan kliva in som oberoende bedömare. På KS tror jag folk är väldigt motvilliga att kritisera en dåligt genomförd affär. De gånger det görs blir det ofta hetsiga debatter där hela forumet lägger sig i och väljer olika sidor. På KS riskerar man sitt ”sociala” anseende på ett helt annat sätt än man gör på Tradera om man ifrågasätter någon annans agerande.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där problemet finns väl dock lika mycket på KS? Så fort det finns ett omdömessystem, oavsett om det är 1-5 på Tradera eller en goodguy-tråd på KS, så finns det risk att folk lämnar felaktiga betyg för att inte riskera ett dåligt betyg tillbaka, undvika konflikt, få återbetalning etc. Jag skulle nog påstå att systemet fungerar bättre på Tradera. Båda parter lämnar ett omdöme och det finns en tredje part, Tradera, som kan kliva in som oberoende bedömare. På KS tror jag folk är väldigt motvilliga att kritisera en dåligt genomförd affär. De gånger det görs blir det ofta hetsiga debatter där hela forumet lägger sig i och väljer olika sidor. På KS riskerar man sitt ”sociala” anseende på ett helt annat sätt än man gör på Tradera om man ifrågasätter någon annans agerande.
Fast skillnaden är att det just finns ett sätt att bedöma någons sociala beteende också. Jag tittar inte i goodguy trådar när jag gör affärer (jag är med på din kritik där), jag tittar på hur de skriver på forumet och vad de skriver.
 

hd1

Omega
2-Faktor
Kul att tratten och KS börjar samarbeta. Hoppas det flyger. Time will tell.

KS omdömessystem på köp och sälj är unikt i och med att man kan lurka i medlemmars historik samt GGBG trådarna. Värdefullt för att köpa säljaren. På KS cirkulerar mest bra objekt och priser hålls nere. Träffat många för F2F överlämningar. Glad att detta system finns kvar.
 

kluzik1

Omega
Bill VARNA alla från sälja sina klockor på tradera. Har sålt klockan nyss pengar gick till tradera . Direkt efter köparen hämtat klockan sa att den är trasigt. Har varit i den hobby branschen för mer än 20 år och aldrig haft problem . Bett köparen att skicka bilder på skadan . Aldrig fått nåt men hen började tvist såklart .
Först hen ville lämna klockan tillbaka och sen skrev till mig att hen var i klockaffär och de ska skicka klockan på service och jag ska dra det ner från priset . Klockan var nyservad 2 månader sen och det var inte absolut dags .
Vet inte hur det slutar men känner mig lurad och tänkte bara varna alla er att håll er borta från tradera . Säljaren har inga rättigheter och kan vara enkel lurad där …..
 
D

Deemfo

Guest
Bill VARNA alla från sälja sina klockor på tradera. Har sålt klockan nyss pengar gick till tradera . Direkt efter köparen hämtat klockan sa att den är trasigt. Har varit i den hobby branschen för mer än 20 år och aldrig haft problem . Bett köparen att skicka bilder på skadan . Aldrig fått nåt men hen började tvist såklart .
Först hen ville lämna klockan tillbaka och sen skrev till mig att hen var i klockaffär och de ska skicka klockan på service och jag ska dra det ner från priset . Klockan var nyservad 2 månader sen och det var inte absolut dags .
Vet inte hur det slutar men känner mig lurad och tänkte bara varna alla er att håll er borta från tradera . Säljaren har inga rättigheter och kan vara enkel lurad där …..
Du har väl kvitto på servicen? Då är det ju bara att lämna tillbaka den till urmakaren som utförde servicen och be denne göra om arbetet.

Har upplevt båda sidor som säljare och köpare.
Det gäller verkligen att vara helt ärlig och inte försköna som säljare så undviker man missförstånd. Men om köparen vill lämna tillbaka klockan, vad är då problemet? Sälj den igen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där problemet finns väl dock lika mycket på KS? Så fort det finns ett omdömessystem, oavsett om det är 1-5 på Tradera eller en goodguy-tråd på KS, så finns det risk att folk lämnar felaktiga betyg för att inte riskera ett dåligt betyg tillbaka, undvika konflikt, få återbetalning etc. Jag skulle nog påstå att systemet fungerar bättre på Tradera. Båda parter lämnar ett omdöme och det finns en tredje part, Tradera, som kan kliva in som oberoende bedömare. På KS tror jag folk är väldigt motvilliga att kritisera en dåligt genomförd affär. De gånger det görs blir det ofta hetsiga debatter där hela forumet lägger sig i och väljer olika sidor. På KS riskerar man sitt ”sociala” anseende på ett helt annat sätt än man gör på Tradera om man ifrågasätter någon annans agerande.
Håller med om att folk generellt är dåliga på att lämna negativa omdömen men här har man i alla fall en chans att diskutera saken fritt. På Tradera ges ETT omdöme åt vardera håll och hämndomdömen är vanligt.

Sedan ska man inte glömma det viktigaste. Tradera har inget skydd för säljaren, de har köpskydd, precis som paypal. Därmed är det inte ett oberoende skydd. Fritt fram att tolka… Man får värdera själv vad man tycker är viktigt.
 

kluzik1

Omega
Du har väl kvitto på servicen? Då är det ju bara att lämna tillbaka den till urmakaren som utförde servicen och be denne göra om arbetet.

Har upplevt båda sidor som säljare och köpare.
Det gäller verkligen att vara helt ärlig och inte försköna som säljare så undviker man missförstånd. Men om köparen vill lämna tillbaka klockan, vad är då problemet? Sälj den igen.
Kvitto och alla papper på service är med klockan men såklart jag kan ordna allt detta . Problemet är att det är ingen kontakt med köparen . Först hem vill ha pengar tillbaka och citerar : nä jag vill inte ha klockan köpte nu klocka för 15k och den hade åtminstone ställt tiden rätt.
Jag har bett på video vad är för fel med klockan och det är tyst just nu ….
Jag vet att det kan hända mycket under transporten och därför alltid tar försäkrad paket men det verkligen känns att hen vill inte låsa det . Helst vill ha klocka och inte betala hela summan
 
Topp