Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tar gärna emot råd om passande band.Fontainebleau modellerna från 60-talet är mycket läckra och inte så vanliga här i Sverige, armbandet skall du dock byta till ett bredare.
Inte för att vara den som vill svepa med stora magisterpinnen i denna fina tråd , men för info. så levererar ETA även nu sina urverk till andra klocktillverkare utanför Swatchgruppen (ägargruppen). Har själv en "ny" Christopher Ward på armen med ETA 2836-2 verk.ETA är/var ett företag som tillverkade urverk åt alla möjliga företag. Många ser urverk som som företag själva har tillverkat (in-house) som finare men det är absolut inget fel på eta.
Idag ägs ETA av swatch group och de tillverkar i stort sett bara urverk åt företag inom swatch group koncernen? så som Longines, Tissot, Certina, Hamilton mfl.
Edit: om man föredrar automatiska eller manuella ur beror mest på preferenser, men skulle säga att automatiska generellt nog är populärare, då klockans fjäder dras upp automatiskt vid användning och inte behöver dras upp med kronan varje dag.
Därför jag skrev "är/var" då ETA som jag förstått det har slutat erbjuda många företag att köpa urverk och successivt stänger ute fler och fler tillverkare utanför swatch group. Detta fram till och med 2019 då dörrarna ska stängas helt?Inte för att vara den som vill svepa med stora magisterpinnen i denna fina tråd , men för info. så levererar ETA även nu sina urverk till andra klocktillverkare utanför Swatchgruppen (ägargruppen). Har själv en "ny" Christopher Ward på armen med ETA 2836-2 verk.
http://www.eta.ch/en/
Finns även en web.shop för den urverkslystne.
https://shopb2b.eta.ch/
Jag är galet förtjust i Tissot Antimagnetique, och dom där två var ruggigt fina! Speciellt den med så kallad "tuxedo dial", dvs svart-vit tavla.Några kompisar till. En del modell äldre.
Verkar vara reklamklocka för ett mopedmärke. Står "stainless steel case" på baksidan. Ärligt talat ganska ovanligt med reklamklockor i helstål. Oftast är boetten i kromad basmetall.Dagens. Är det här nån slags reklamklocka eller finns det ett klockmärke som heter Sachs?
Certinorna var trevliga! Hjalmars Västerås misstänker jag var en urhandlare back in the day. Det var inte helt ovanligt att urhandlare sålde klockor under eget namn, tillverkade av nån schweizisk tillverkare.Fyra guldiga, några gråa m.fl idag. Vad är Hjalmars Västerås för slags klocka?
Måste även bifoga två riktigt fula saker. Är det ens riktiga klockor?
Jösses vilka fina klockor du har ramlat över!Fyra guldiga, några gråa m.fl idag. Vad är Hjalmars Västerås för slags klocka?
Klar förbättring med nytt band måste jag erkännaFontainebleau modellerna från 60-talet är mycket läckra och inte så vanliga här i Sverige, armbandet skall du dock byta till ett bredare.
Mycket fin lottlar!Klar förbättring med nytt band måste jag erkänna
Kul tråd, tack för att du delar med dig och välkommen till KS.Fyra guldiga, några gråa m.fl idag. Vad är Hjalmars Västerås för slags klocka?
Kul tråd, tack för att du delar med dig och välkommen till KS.
Himla fina grejer du hittat flera av dem är sånt som vi vintagenördar dreglar över.
Ang Hjalmars Västerås, info hämtat ur en tråd på nätet: Bengt Levin, urmakare i Västerås och hade affären Hjalmars Ur.
Se inlägg en bit ned.
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=67621.0
Kul tråd, tack för att du delar med dig och välkommen till KS.
Himla fina grejer du hittat flera av dem är sånt som vi vintagenördar dreglar över.
Ang Hjalmars Västerås, info hämtat ur en tråd på nätet: Bengt Levin, urmakare i Västerås och hade affären Hjalmars Ur.
Se inlägg en bit ned.
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=67621.0
Det är ruskigt hög dreggelvarning på dina klockor!Ibland blir man glad av småsaker. Trodde denna var en av få som inte går. Men så... efter en lite skakning hoppade den igång. Kanske inte jättesnygg men retro.
Visar sig när jag lärt mig att bryta mig inIbland hittar man en överraskning i Lanco från den här tiden då man var en i gruppen runt Omega och de satte ibland i samma kaliber som då både Tissot och Omega använde gemensamt. Dock tror jag inte det här då det är en enklare modell så förmodligen ett ETA eller AS verk i den.
Det är snyggt med Breguet-siffror.En Certina har blivit lite piggare och gladare med rött band idag.
Ja, på gränsen till att bli tråkig har den ändå nåt i sin enkelhet. Kanske är det siffrorna.Det är snyggt med Breguet-siffror.