Psykel
Pandion
Tjusiga! Min första vintageklocka var en Seiko Skyliner 6102-8000 med originallänk, precis som din. Min är dock från 1971. Själv kör jag min på grisläder med tidstypiskt signerat Seiko-spänne, men borde fixa en länkbit eller förlängare i låset så jag kan köra länken nån gång (saknas kanske en cm för att den ska sitta bra).Lika bra att avsluta Liners och vad gör man inte det bäst med?
Jo, SkyLiners som trots namnet var en billigare version av Liners.
Började tillverkas 61 och hade kaliber 402 som var en billigare variant av 3140 som satt i Liners.
Namnet användes på klockor ända in på 70-talet fast då med andra verk än det ursprungligare och med datum.
Idag billiga Seikos men ofta riktigt charmiga och en självklarhet för den sportiga Datsunägaren.
Startar med en från 62 med svart tavla, tjockleken på guldet på dom här är 20 micron så om dom har varit hårt använda är dom fult genomslitna.
Men om dom det inte är det är lika trevliga som den här.
En annan med guldfärgad tavla fast från 1963 och antagligen därför den är så snygg.
Fanns som vattentäta ochså och då med häst, från
66.
Boettlocket säger att klockan innehåller 6220 verk men verket som sitter i är märkt 402.
En till 30 meters med skoj tavla.
Den här har 6220 verk enligt boettlocket och det är även verket märkt som men utseendemässigt ser det ut som dom tidigare 402 verken.
Lite förvirrande för mig som inte forskat i det här.
Sist ut en SkyLiner med datum, 6102-8000, som har orginalänk och ett helt annat verk.
Anspråkslös men väldigt lätt klocka att leva med och så sen som 1972.
Fina linjer på den! Jag ser den som lite av en poor man's KS.