kuma-kun
Guld
Lagom, drygt 37 mm utan krona och 11 mm tjocka.Fantastiska! Vad har de för mått?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lagom, drygt 37 mm utan krona och 11 mm tjocka.Fantastiska! Vad har de för mått?
Jag tycker att stållänken också är väl värd de bilder du har tagit på den!Seiko Superior Quartz var Seikos bästa klockor från 1974 och några år framåt, klockor för folk som tyckte att Grand Seiko inte riktigt dög.
Debuterade med 38 verket och var då specat till + - 2 sek/månaden men ersattes med 48 verket 1976 som kunde hålla tiden dubbelt så bra, + - 1 sek/månaden.
Sist ut var med 99 verket som var Twin-Quartz och var än bättre med + - 5 sek/året.
Alla varianter hade boetter med flata och spegelblanka ytor, välgjorda fasningar med rakbladsvassa kanter och tavlor som det inte hade sparats på krutet när dom gjordes.
Stålvarianten kom på länk medans dom guldbelagda kom på läder dom första ären med 38 och 48 verken men dom senar Twin-Qvartzarna även hade länk på dom guldbelagda.
Härliga klockor som jag bara har 2 stycken av och kommer nog att skaffa mig en eller flera av 38 och 99 verket.
Mina är tillverkade 76 0ch 77 och jag föredrar att använda gummi istället för läder på den guldbelagda.
Har bara bara låda till Superior Twin-Quartz just nu men det löser sig nog.
Perfekt! Riktigt fina båda två. De fick mig att bli sugen på en kvartsare...Lagom, drygt 37 mm utan krona och 11 mm tjocka.
Min erfarenhet är att KQ/GQ ligger mellan 35-38mm, 48-modellerna lite större och designen kommer fram tydligt, medans 99 är tunn med 9mm och väldigt behaglig att bära.Fantastiska! Vad har de för mått?
Härligt skick som vanligt. Att ha viljestyrkan att stå över exemplar som inte håller samma standard, och tålmodigt vänta till det perfekta exemplaret uppenbarar sig är en förmåga jag inte besitter.Seiko Superior Quartz var Seikos bästa klockor från 1974 och några år framåt, klockor för folk som tyckte att Grand Seiko inte riktigt dög.
Debuterade med 38 verket och var då specat till + - 2 sek/månaden men ersattes med 48 verket 1976 som kunde hålla tiden dubbelt så bra, + - 1 sek/månaden.
Sist ut var med 99 verket som var Twin-Quartz och var än bättre med + - 5 sek/året.
Alla varianter hade boetter med flata och spegelblanka ytor, välgjorda fasningar med rakbladsvassa kanter och tavlor som det inte hade sparats på krutet när dom gjordes.
Stålvarianten kom på länk medans dom guldbelagda kom på läder dom första ären med 38 och 48 verken men dom senar Twin-Qvartzarna även hade länk på dom guldbelagda.
Härliga klockor som jag bara har 2 stycken av och kommer nog att skaffa mig en eller flera av 38 och 99 verket.
Mina är tillverkade 76 0ch 77 och jag föredrar att använda gummi istället för läder på den guldbelagda.
Den blå har en otroligt läcker tavla. I solljuset uppstår nästan en optisk illusion som får det att se som att den är beskaffad med floating index. Trevlig kontrast mot vridningen!1965 kom en liten rolig serie sportiga klockor från Citizen som kallades Seven Star.
Lite olika varianter med inre vridring eller yttre och med vattentålighet till 100 meter.
Alltså inga regelrätta dykarur utan mer skojiga fritidsklockor.
Verket är Citizen kaliber 52 som tickar på i 18000 bph och är inget man skriver hem om men är stabilt och långlivat.
Dom som exporterades förlorade Seven Star namnet och det stod bara Citizen upptill.
Först en svart på ej original armband från 1969.
Sen en kalasblå som är i stort sett oanvänd och med orginal Citizen gummi, 1968.
Till slut två stycken skruttiga som båda är från 69 men ingen på orginal band.
Den sista gillar jag att använda trots skicket eller kanske just därför.
Undrans om dom kom som ett svar på Seiko 5. Tillochmed loggan är ju snarlik.1965 kom en liten rolig serie sportiga klockor från Citizen som kallades Seven Star.
Lite olika varianter med inre vridring eller yttre och med vattentålighet till 100 meter.
Alltså inga regelrätta dykarur utan mer skojiga fritidsklockor.
Verket är Citizen kaliber 52 som tickar på i 18000 bph och är inget man skriver hem om men är stabilt och långlivat.
Dom som exporterades förlorade Seven Star namnet och det stod bara Citizen upptill.
Först en svart på ej original armband från 1969.
Sen en kalasblå som är i stort sett oanvänd och med orginal Citizen gummi, 1968.
Till slut två stycken skruttiga som båda är från 69 men ingen på orginal band.
Den sista gillar jag att använda trots skicket eller kanske just därför.
Jag har aldrig hört någon förklaring på sjuan men det är nog som du säger, 7 är ju ett lyckonummer i Japan så helt klart mer och bättre än 5.Undrans om dom kom som ett svar på Seiko 5. Tillochmed loggan är ju snarlik.
Mina Google skills leder mig till att ”floating”, dvs flyta eller trampa vatten en viss tid är krav för att certifieras som dykare. 10, möjligen 15 minuter som ”Dive Master” till exempel. Du har alltså en klocka för en instruktör, möjligen en ambitiöst tränande dykare. En sorts träningsklocka!Jag visade ju en konstig Orient King Diver med propellervisare i början av januari och tycker det är dags med en underlig igen.
Orienter hr inget serienummer som man kan bestämma ålder utan man får titta på modell och utformning för att uppskatta ålder och den här bör vara från slutet på 60-talet.
Men vad i helsike är Float Minute som den inre roterbara ringen är markerad med?
Kanske bara Orientskt påhitt?
Lite skoj och färglatt?
Har frågat folk som dyker men ingen fattar, det är ju dessutom inget riktigt dykarur trots att det är perfect waterproof.
Om någon vet får ni gärna upplysa mig men helst inga killgissningar för då blir tråden ofantligt lång
Läcker! En riktig sleeper, den där! Man måste verkligen titta närmre för att se vad det är.I början på januari visade jag min Citizen Chronometer av den tidiga sorten med ett stort verk som exlusivt satt i den modellen.
Den tillverkades fram till 68 och testades av Citizen själva.
Men när det oberoende Japan Chronometer Inpection Institute startades som testade klockor enligt den internationella standarden skickade Citizen sina klockor dit.
Fast då användes inte det speciella Chronometer verket utan man använde förfinade och bättre justerade standard verk.
Inte lika sexigt men ur ekonomisk synvinkel mycket bättre.
Citizen använde handragna, automatisk, elektromekaniska och stämgaffelverk för sina kronometercerifierade klockor.
Tyvärr bara några år för kvartsklockorna tog ju snabbt över marknaden för noggranna klockor.
Dagen klocka är en handtagen från 1971 i 18 K boett.
Liten, 34 mm, och alldaglig i utformningen och antagligen var målgruppen lite äldre gentlemän.
Mina Google skills leder mig till att ”floating”, dvs flyta eller trampa vatten en viss tid är krav för att certifieras som dykare. 10, möjligen 15 minuter som ”Dive Master” till exempel. Du har alltså en klocka för en instruktör, möjligen en ambitiöst tränande dykare. En sorts träningsklocka!
Mycket cool!
Parbilderna på slutet är fantastiska!Seikos kaliber 19 kom 1968 och var världens första 36000 bph damverk och kanske ochså det enda som har tillverkats.
Att köra så hög frekvens i ett så litet verk är en bedrift tycker jag och dom ska till och med ha fjäderkraft för 40 timmar.
Hög frekvens äter ju kraft så det måste vara en stark liten rackare i fjäderhuset.
Fanns i 3 versioner, 1944 som var kronometerjusterad, 1964 som höll Grand Seiko standard och sist 1984 som var var av VFA standard och jättefint justerad.
Jag har bara 2 stycken, en Chronometer och en vanlig GS och dom är utlånade och brukade av min käresta.
Lite lustigt att GS är platinapläterad och dom fanns så, guldpläterade och i rostfritt.
Grand Seiko av herrmodell fanns aldrig i platinaplätering och vet inte varför dom gjorde så på damklockankanske bättre lyster i platinan?
Kan inte ha varit av kostnadsskäl för den billigaste var modellen i rostfritt.
I
Jämförelse med herrklockor GS 45 och GS 19.
King Seiko Chronometer kaliber 45 och Chronometer kaliber 19.
Asläcker! Precis som Seiko så hade Citizen en hel del guldkorn bland doldisarna som många inte har koll på.Häromdagen visade jag några Seven Star med vridring.
Men det fanns en uppsjö av diverse Seven modeller och idag tar vi en Dandy Seven från 1968 på orginalänk.
Varför dom heter så är väl för att dom är för stilmedvetna, kanske?
En klocka jag aldrig använder, men så har jag medioker stil ochså.
riktigt läcker pärla - underbara index.Häromdagen visade jag några Seven Star med vridring.
Men det fanns en uppsjö av diverse Seven modeller och idag tar vi en Dandy Seven från 1968 på orginalänk.
Varför dom heter så är väl för att dom är för stilmedvetna, kanske?
En klocka jag aldrig använder, men så har jag medioker stil ochså.
Seiko 06LC kom mot slutet av 73 och var världens första sexsiffriga LCD klocka.
Den hade först 3 stycken knappar på ovansidan men ett år senare så flyttades en knapp till sidan och ser ut som en liten krona.
Med knappen i normalläget tänds belysningen om man trycker på den vänstra knappen och inget händer om man fifflar med den högra.
Vid utdragen knapp så kan man ställa tiden med kanpparna på ovansidan.
Klockan är lite annorlunda med sin gula display och rätt futuristiska utseende.
Förvånansvärt tjock klocka som mäter in med 13.5 mm och 35 mm bred.
Dom här tidiga var dyra och än idag känner man lite av lyxen med välgjorda boetter och solida länkar.
Men bara några fåtal år senare med hård konkurrens hade priserna sjunkit dramatiskt samtidigt som dom hade massor med funktioner och varenda skolpojke hade en tuff digitalare.
Seiko 0624-5000 från 75.
Köpte den i butiken på Kaplans för ett antal år sen efter jag såg den på deras sida.Sicket otroligt skick det är på den klockan! Ser i princip oanvänd ut