Ni kanske trodde att det slut på Orienter men så är inte fallet.
Calendar Auto Orient World Trip är en modell som jag suktat efter ett tag.
Plötsligt dök en upp hos en stor grå och begagnat handlare, en sån affär där biträdena har larviga vita handskar och har drivor med Pateker, Hubloter och hundratals
Rolex subbar av alla sorter.
Men ibland dyker det upp intressanta klockor där också.
Tyvärr när dom affärerna får in vintage så servas och hårdpoleras det alltid och kan vara rätt sorgligt att se.
Antar att deras kunder vill ha extremt blanka klockor men man ser även klockor som uppenbarligen inte har varit hårt slitna men ändå fått smaka på lumpskiva rejält.
Klockan jag köpte, lite dyrt men va sjutton, hade klarat sig från polering för den hade varit NOS och bara fått en service.
Dagen efter när jag skulle ställa klockan får jag kronan i handen, bommen av.
Går tillbaka och hoppas på att få en slant tillbaka för ny bom lär ju inte gå att hitta för dom så enkelt.
Damen som tar emot säger att låt oss se om vi kan fixa det här samtidigt som jag tänker fixa?
Hon kommer tillbaka med en exakt likadan fast med intakt skyddsfärg på boettlocket.
Dom hade tydligen fått in 2 st. samtidigt och erbjuder mig den andra i utbyte.
Tack säger jag förvånat och går hem men får ett telefonsamtal dagen efter där hon säger att klockan jag fick inte var servad och om jag kommer tillbaka ska dom göra det åt mig.
Jag tack artigt nej tack för öppnas den kommer skyddslacken att skadas och klockan förlorar värde.
Så nu har jag en fin klocka jag inte kan använda mer än att mysa lite med då och då.
Blir tvungen att skaffa en att använda tror jag.
Som vanligt på Orienter med lysmassa från den här tiden har lysmassa blivit gulbrun på visarna men inte på tavlan.