Lite järnvägsklockor idag.
I Japan var Citizen ledande när det gällde att leverera armbandsur till dom olika järnvägsbolagen och Seiko levererade bara en modell av Crown som är rätt ovanlig.
Men när det gällde fickur så verkade Seiko ha monopol och än idag ser man lokförare som hänger upp sin Seiko på instrumentbrädan.
Klockorna som levererade var inte speciellt justerade utan enda kraven var att dom lätt gick att ställa exakt vid arbetspassets början och att tavlan skulle vara vit med tydliga arabiska siffror.
På boettlocket står det högst upp årtalet i japansk tidräkning när klockan togs i bruk och under det löpnummer och längst ner vilket bolag.
Först 2 Citizen Ace Second Setting som var en vanliga Ace fast modifierade till sekundstopp.
Sekundstoppet är av det lite ovanligare slaget, drar man ut kronan tickar klockan glatt på tills den kommer till 12 och stannar och klockan startar när kronan trycks in som vanligt.
Att jag har två beror på att jag först hade den med något gulnad tavla men min klockhsndlare fick in den andra som någon hade böjt ut bandhornen för att få in bredare band.
Såg inte klokt ut och handlaren tvekade om att det gick att böja tillbaka så jag fick den för ett mycket rimligt pris.
Jag är inte feg så jag riktade så gott jag kunde utan att något sprack, rostfritt är rätt segt.
Blev nästan ok och bandhornen flata ytor bär lite spår efter ha varit böjda.
Vet inte vilken jag ska behålla så jag behåller båda.
Dom togs i bruk Showa 40 och 41 viket för oss är 65 och 66.
Sen en Homer Second Setting som ersatte Acen på slutet på 60-talet.
Homer var ju Citizens enkla men robusta arbetshäst men här med sekundstopp.
Stoppet av helt vanlig sort, drar man ut kronan stannar klockan.
Dom här är vanliga och är lätta och billiga att hitta i Japan.
Ofta lite blåaktig tavla och kladdigt tryck så man märker att det är bruksklockor som inte var gjorda för att imponera på omgivningen.
Den här från 1976, Showa 51, och efter den här modellen kom dom som kvartsare som utseendemässigt såg likadana ut fas med annan text.
Har såna nånstans men hittar ingen idag.
Seikos 91RW verk tillverkades mellan 1945 och 1971 vilket nog är Seikos mest långlivade verk.
Jag har 2 stycken i olika stora boetter.
Först en stor som har 60 mm boett och är från 1965.
Sist en med likadant verk fast i mindre boett och från 1967.
Ute i den hårda verkligheten.
Edit en dag efter.
Hittade en kvartsare från 88, inte vintage men passar till dom andra klockorna.
Originalband som är i upplösningstillstånd.
Bytte batteri och upptäckte att klockan har en liten mjukjärnsplatta på insidan av boettlocket.
Ska väl ge visst skydd mot magnetfält.