• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kuma-kuns dagensklocka 2021.

kuma-kun

Audemars
Den andra generationen av Grand Seiko kallas ofta för Selfdater för att den fick datumvisning vilket inte första generationen som populärt kallas 3180 efter verket det hade.
En sån har jag visat och även en av den senare versionen i Guld på stål av andra generationen som man brukar benämna som kaliber 57.
Skillnaden mellan det först verket som hade hette 430 och kaliber 57 är mest att man höjde frekvensen till 19800 bph och några andra små skillnader.

Här är 2 stycken 57or från 1965 och 1968 i stål.
Mycket trevliga klockor och jag är förvånad att dom inte är mer eftertraktade än dom är.
Vacker tavla, kraftfull men elegant boett och 37 mm stor borde tilltala många.

ABC4E62F-D327-4115-BBE6-4A6E77784322.jpeg
52C89264-1B10-4CFE-B073-1AC0EFBFC5A4.jpeg
E53AACE0-49C6-4EF2-B777-25F8230B6B7B.jpeg



Men det är något lite speciellt med dom här för dom är inte vanliga 5722-9990 eller 5722-9991 som var B versionen.
Dom här är förtjänstklockor som Toshiba delade ut till sina anställda och dom fick ett eget boettlock och inte graverade i efterhand som vanligt är.
Så texten på japanska från Toshiba är präglad eller kanske etsad så det är inte modifierade vanliga boettlock.
På så vis fick även serienumret och boettnummer flytta till insidan på den här modellen som även fick ett unikt boettnummer, 5722-9970.
Jag tycker dom är roliga men dom flesta tycker inte det är kul med förtjänstklockor så priserna brukar ligga som dom vanliga.

FC5C0547-20D8-4BB6-B036-6013A238EDA9.jpeg
1BA54D2F-4083-4AD4-A45C-321DCADEBB4E.jpeg


När Seiko slutade producera 57or så köpte Toshiba in kaliber 45 istället.
Dom fick av någon anledning inte ett eget boettnummer utan har samma som vanliga GS 4522-8000.

BF66FFB8-FA28-4AAC-A908-6653E43A8CF9.jpeg
9760F349-6CC4-4927-93AF-C77F04C8112E.jpeg


Normalt brukar man ju ge guldklockor som förtjänstklockor så dom här annorlunda på fler sätt.

E6977B6F-179D-42B3-9E8B-52953D741221.jpeg
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Den andra generationen av Grand Seiko kallas ofta för Selfdater för att den fick datumvisning vilket inte första generationen som populärt kallas 3180 efter verket det hade.
En sån har jag visat och även en av den senare versionen i Guld på stål av andra generationen som man brukar benämna som kaliber 57.
Skillnaden mellan det först verket som hade hette 430 och kaliber 57 är mest att man höjde frekvensen till 19800 bph och några andra små skillnader.

Här är 2 stycken 57or från 1965 och 1968 i stål.
Mycket trevliga klockor och jag är förvånad att dom inte är mer eftertraktade än dom är.
Vacker tavla, kraftfull men elegant boett och 37 mm stor borde tilltala många.

ABC4E62F-D327-4115-BBE6-4A6E77784322.jpeg
52C89264-1B10-4CFE-B073-1AC0EFBFC5A4.jpeg
E53AACE0-49C6-4EF2-B777-25F8230B6B7B.jpeg



Men det är något lite speciellt med dom här för dom är inte vanliga 5722-9990 eller 5722-9991 som var B versionen.
Dom här är förtjänstklockor som Toshiba delade ut till sina anställda och dom fick ett eget boettlock och inte graverade i efterhand som vanligt är.
Så texten på japanska från Toshiba är präglad eller kanske etsad så det är inte modifierade vanliga boettlock.
På så vis fick även serienumret och boettnummer flytta till insidan på den här modellen som även fick ett unikt boettnummer, 5722-9970.
Jag tycker dom är roliga men dom flesta tycker inte det är kul med förtjänstklockor så priserna brukar ligga som dom vanliga.

FC5C0547-20D8-4BB6-B036-6013A238EDA9.jpeg
1BA54D2F-4083-4AD4-A45C-321DCADEBB4E.jpeg


När Seiko slutade producera 57or så köpte Toshiba in kaliber 45 istället.
Dom fick av någon anledning inte ett eget boettnummer utan har samma som vanliga GS 4522-8000.

BF66FFB8-FA28-4AAC-A908-6653E43A8CF9.jpeg
9760F349-6CC4-4927-93AF-C77F04C8112E.jpeg


Normalt brukar man ju ge guldklockor som förtjänstklockor så dom här annorlunda på fler sätt.

E6977B6F-179D-42B3-9E8B-52953D741221.jpeg
Jag skulle ta vilken som av de där framför tissots Daniel Wellington look-alike förtjänstklocka alla dagar i veckan.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Försöker att bara visa klockor i någorlunda skick i den här tråden men gör idag ett undantag med ett renoveringsobjekt.
Orient gjorde ju olika dykarklockor på 60-talet som nog mer var sportiga klockor i dykar stil.
Men uppenbarligen ville man även göra riktiga dykarklockor och inte bara Perfect Waterproof och satsade på att göra en 1000 metrare.
Det är riktigt djupt och speciellt för mig som känner mig otrygg i den djupa delen av bassängen.
Men hur löser man det snabbast?
Jo, man köper helt enkelt in kompletta boetter som redan är testade och klara.
I det här fallet från en europeisk boettillveekare som även levererade samma boetter till Nivadas Depth Master.
C.R.S. står det i boettlocket och jag antar att det står för Charles Renee Spielman som gjorde boetter till många märken.
Boetten mäter 38 mm och 16.5 tjock och känns väldigt bollartad vilket nog behövs om den ska klara så högt tryck.
Inuti finns ett vanligt Orientverk som man inte är nåt speciellt.
Min klocka som jag haft i rätt många år har en riktigt fin boett och hygglig tavla men ett glas som är fullt med små sprickor.
Det glaset tål nog Max 300 m.
Urmakaren jag oftast använder sa sig inte kunna skaffa glas till den så klockan har blivit liggandes.
Saknar också ett bandstift men det borde vara enkelt att svarva ett om det inte finns att köpa.
Om någon har glas över så hojta till.

A62EC19E-0EBD-492A-9FB7-DCDC952EE771.jpeg
234B283F-103E-42FE-A4E7-9C831C249126.jpeg
85F6EA87-9345-4DED-8B05-C408587E4D99.jpeg
410C4BB8-D8E7-424E-A42E-702383D7B102.jpeg
F902EC8A-E54A-4F19-A614-00EBDE2A53D4.jpeg
AB55BB91-5C81-49DB-B1D0-C6AC43321441.jpeg
81327838-F0DE-4865-8D4E-B34148BA945D.jpeg


Ingen bild på handled idag så det det blir bild på klocka i bok istället.

2A640087-E7A5-4BBC-838B-40EB357E60CA.jpeg
Jag har ingen aning om var du kan hitta originaldelar men Lobtime gör både plexi och bandstift. Jag har inte försökt läsa på om kvalitén på deras produkter.
 

kuma-kun

Audemars
Jag har ingen aning om var du kan hitta originaldelar men Lobtime gör både plexi och bandstift. Jag har inte försökt läsa på om kvalitén på deras produkter.

Tack för tipsen 👍
Kanske dags att göra slag i saken och göra iordning klockan snart.
 

kuma-kun

Audemars
Kaliber 51 är nog en liten doldis i Seiko sammanhang och idag tar vi en titt på Seikomatic-P och Presmatic med det här verket som nog inte många har hört talas om.
Dom har det gemensamt att man byter datum genom att trycka på den inre sexkanten i kronan med en tandpetare eller annat.
En lite udda lösning som fungerar utmärkt i alla fall på mina.
Seikomatic-P tillverkades på sent 60-tal och var en bra klocka vilket sekundstopp och det höga antalet stenar skvallrar om och kostade snäppet under King Seiko.
Presmatic verkar ha tagit över runt 70 och då med High-Beat och kostade i par med KS.
Numer tycker jag dom här passar in i kategorin, mycket klocka för pengen, eftersom dom inte är eftersökta men är hyggliga klockor.

49820FDB-A055-4364-A789-2755BA9091DD.jpeg


Först ut en Seikomatic-P från 1968 med boettnummer 5106-7010.


AD0B8094-3382-44D1-9F93-ECB5B6531B5F.jpeg
9F5F9210-0319-4129-9DF8-73E8C75B9880.jpeg


Här en Presmatic, 5146-7060, från 1970 som har monoqouqe boett.
Noterbart är att tredje siffran i i verksnumret är 4 samma som för vanliga GS.

A6DE806E-C63B-4DF4-B436-A377E1DB876D.jpeg
9F84DB09-56AF-4A8D-BF18-F1139CBB139D.jpeg
4DAA027C-0030-4E16-B11C-F4D939C39716.jpeg
9E1A6126-1B03-4C2B-A2BB-84D72AA28F71.jpeg


Till sist en Seikomatic-P från 1968.

092A4FFA-DE9B-4D39-9D21-3740587498E6.jpeg
BA978860-79D2-4AE8-B864-13A5B43F5E71.jpeg
8713916B-3836-443E-9C02-96FCC2100209.jpeg


På arm.

0C10A2A5-9D5F-4E45-B8DA-D561C32C4260.jpeg
17EC8CE7-8367-47AF-8B6A-E945CC8FED25.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Nu har det gått 5 månader med den tråden och om jag inte räknat fel har det blivit 364 klockor.
Eftersom jag nu har visat merparten av mina klockor skulle jag enkelt ha klarat 1år om jag tog en i taget.
Men i morgon är det juni och det känns som det är dags att avsluta och ta sommarlov.
Kan hända att jag kör en kortare sväng senare om jag upptäcker att det fattas för mycket.
Men det känns som dom klockor jag visat
presenterar min samling bra.
Det har varit kul för att jag har fått inventera min samling och nog fått bättre överblick.
Glad ochså för dom glada tillrop jag fått, tack så mycket!

Jag började ju med en Astron Quartz från 1970 som jag tycker är både vacker och intressant.
Tänker avluta med en annan klocka från samma år som tycker lika mycket om.
Runt 1970 tycker jag att Seiko var på sin topp med flera mycket intressanta klockor.
Under 60-talet utvecklades Seiko enormt och man kan se år efter år hur klockorna blev bättre och bättre.
För att få kvitto för sina ansträngningar började dom i början på årtiondet skicka klockor till kronometertävlingarna i Schweiz.
I början var det usla placeringar men år efter år blev det högre placeringar för att dom sista åren ligga bland dom bästa.
Man tävlade med speciella urverk men ochså med specialpreparerade standardverk.
Ett verk som dom lärde sig att få att gå sådär alldeles utmärkt var kaliber 45.
Så dom bestämde sig för att skicka såna till Neuchâtel för att få dom certifierade till observatoy chronometer standard.
226 verk blev under åren certifierade och såldes till allmänheten.
Det är väldigt ovanligt att tillverkare certifierar till den här standarden för att sälja och jag tror att det bara är Seiko och Girard-Perregoux som har gjort det.
I katalogen hade dom referensnumret 45 GSN vilket antagligen betyder, kaliber 45 Grand Seiko Neuchâtel.
Men ingenstans på klockan står det GS utan bara Seiko och även fast klockan delar boett med GS 45 i guld och intressant nog är kronan slät och omärkt.
En del har säkert försvunnit eller blivit nedsmälta genom åren så det är en klocka som man inte ser varje dag.

Seiko Astronomical Observatory Chronometer, 4520-8020 från 1970 och populärt kallad AOC.


A112FE61-8AF9-419B-A7B5-E07995BE0F3A.jpeg
1FAAA3E0-7E5D-405F-8C76-1FBE0278AA9B.jpeg
7352DF25-68C9-472F-B13C-A6BDDFDC0213.jpeg
CD763DB2-8914-4EEA-B6F9-52C824D7D55F.jpeg


På arm...

F8FEA123-D5E9-441D-ACC5-80ED92EF858F.jpeg
5D71C46F-42A0-45E3-94FC-F3B6BE36B1D1.jpeg


Tillsamans med en 4522-8010 som har samma boett.

717B98F9-84B0-494F-BC0D-581EFFAF4437.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det har varit grymt att få följa dig. Ett nytt intresse för japansk vintage har uppstått för min del. Tack för intressant text och för att vi fått lära oss så mycket. Jag antar att den här tråden kommer att nålas fast någonstans för oss och för kommande generationers KS:are. :heart: 💪🤗
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Fantastisk läsning och fantastiska bilder av lika fantastiska klockor! Tack för att du tar och har tagit dig tiden! Det är en avundsvärd samling oerhört fina, och med dina berättelser oerhört intressanta klockor. Kul och inspirerande. Roligt också att en så stor och bred samling åtföljs av ett lika stort intresse och kunnande.
 

JohLun

Rolex
2-Faktor
Tack för jobbet du lagt ner och tack för att vi fått tagit del av dina fantastiska klockor och den mängd info vi fått oss till livs varje dag!
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Stort tack för en fantastisk tråd! Vilken enorm insats att fotografera och skriva om klockorna på daglig basis. Tråden har varit min start på dagen sedan början och jag kommer att sakna den enormt. Njut nu av ett välförtjänt sommarlov!

Stort tack!
 

D.Trump

Cartier
Tack för en fantastisk tråd, har följt den sen starten.
Som avslutning önskar vi en samlingsbild, om du lägger ut alla får du nog gå upp med en drönare för att få med alla😊
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Lika bra att fortsätta med Marvels men nu med Lord Marvels som är senare.
Marvels slutade tillverkas 59 samtidigt som Lord Marvel introducerades och är en fortsättning men med högre kvalitet.
Mer stenar, 23 st och bättre finish på verket och dom har även serienummer på verken vilket bara bättre Seikos har.
815B0AF2-25C4-45A4-B233-BE1DC83D05DC.jpeg


Sista versionen i den här serien var Lord Marvel 36000 och hade Seikos första 36000 bph verk, 5740C.
Ett sånt armbandsur har jag inte vilket är lite konstigt eftersom det är en intressant modell.
Däremot har jag ett fickur från så sent som 74 med det verket.
Fickur med högfrekvensverk är inget vanligt och förstår inte riktigt varför Seiko gjorde såhär.

DA33449B-72ED-4D55-BCEF-74EC991C430C.jpeg

22E134FF-2A58-4EE0-A6E5-CCE1A2472175.jpeg

Trevlig trio. Själv har jag bara en, och den står det inte ens Lord Marvel på.

Den här hittade jag i Sverige, man undrar ju hur den hamnat där. Någon på resa som tyckte att de behövde ett fickur så sent som 1975. Kanske köptes den som gåva till nån i en äldre generation. Den är uppenbarligen sparsamt använd, med flätat silkeband av japansk stil (som säkert har något namn) samt en litet beskyddande läderhölje.

Lite oklart om den ska användas i västen eller kanske i bröstfickan på kavajen, med en liten ögla att fästa runt knappen eller i kavajens knapphål. Jag bar min på nyårsafton nån gång till smoking.

Tavlan är frostad, och har fått en beige patina. Det högfrekventa verket gör att visaren flyter fram, bättre än på tex kaliber 4500 som har en indirekt driven sekund.

Känns också ovanligt med fickur i stål, och så liten som 38mm.
DE55535E-A3B4-49BF-8B18-9080DEA94FB0.jpeg
 

Psykel

Patek
Trevlig trio. Själv har jag bara en, och den står det inte ens Lord Marvel på.

Den här hittade jag i Sverige, man undrar ju hur den hamnat där. Någon på resa som tyckte att de behövde ett fickur så sent som 1975. Kanske köptes den som gåva till nån i en äldre generation. Den är uppenbarligen sparsamt använd, med flätat silkeband av japansk stil (som säkert har något namn) samt en litet beskyddande läderhölje.

Lite oklart om den ska användas i västen eller kanske i bröstfickan på kavajen, med en liten ögla att fästa runt knappen eller i kavajens knapphål. Jag bar min på nyårsafton nån gång till smoking.

Tavlan är frostad, och har fått en beige patina. Det högfrekventa verket gör att visaren flyter fram, bättre än på tex kaliber 4500 som har en indirekt driven sekund.

Känns också ovanligt med fickur i stål, och så liten som 38mm.
DE55535E-A3B4-49BF-8B18-9080DEA94FB0.jpeg
Tror dom här mindre fickuren egentligen till för att bäras med traditionell japansk formell klädsel, typ kimono?
Tänker exempelvis på sidenbandet som kanske inte riktigt passar till kostym. Finns ju även dom i ett traditionellt lackat hölje som är till för att bäras just med kimono.
 
Topp