kuma-kun
Guld
Tänkte ta en X8 idag men kunde inte bestämma mig för vilken så det får bli hel hel drös.
Citizen X8 introducerades 1966 och jäklar vad bra namn, man känner verkligen smaken av rymdfärder och framtidstro.
Kallades då endast för X8 Electronic men senare blev dom Cosmotron också vilket ju inte gjorde saken sämre.
Dom hade vad jag kallar för elektomekaniska verk, alltså en hederlig balans enkelt utryckt driven av ett batteri istället för en gammal fjäder.
Hamilton var företaget som först utvecklade dom här verken redan 1957 och det måste ha varit rätt fantastiskt vid tiden att en klocka bara
gick och gick med ett litet batteri.
Hamilton gick det inte så bra för men Citizen var en av tillverkarna som vidareutvecklade den här typen av verk.
De första från Hamilton har härligt låg frekvens och knyckig gång på sekundvisaren på grund av den tunga balansen.
Men senare använde Citizen och andra högfrekventa verk för att få bättre gångegenskaper och Citizen använde t.o.m 43200 bph, m.a.o. 12 beat.
Fanns chronometer certifierade av dom här klockorna ochså men någon sån har jag inte.
Tyvärr tog kvartsklockorna död på dom med sina lägre servickostnader och bättre gång och batteritid.
Jag tar och presenterar 3 stycken och sen kastar jag bara in bilder på resten lite huller om buller
Den första är en tidig X8 från 1966 och rätt futuristisk formgivning.
Den andra är från 1972 och har verket 7800 som tickar på i 36000 bph.
Intressant med den är att den är ett pris i någon slags försäljningskampanj av Citizen.
Normalt har ju klockor serienummer och annan information på baksidan men den här saknar det och har bar texten från kampanjen och modellnummer.
Uppenbart har Citizen inte tagit en klocka efter produktion och lagt till gravyr utan tagit en klocka under produktion och graverat.
Knappen på sidan vid 8 är för att nollställa sekundvisaren, fly back brukar man nog kalla det.
Riktigt snygg också tycker jag.
Den tredje ser rätt alldaglig ut men har ett verk som nog var det sista av den här typen från CTZ och tickar på i hela 43200 bhp.
Jag vet inget produktionsverk som har så hög frekvens på oron men har säkert fel.
Verket återfinns mest i damklockor men även som i min som är en herrmodell på 36 mm.
Är verkligen pyttigt, batteriet ser stort ut men är av mindre modell.
Så oron är liten vilket nog behövdes för sådan fart och man kan förstå hur små resten av dom mekaniska komponenterna är inuti.
Skulle tro att urmakare inte är så förtjusta i att jobba med dom här.
Då kör vi på med resten...
Självklart fanns det fickur ochså.
Citizen X8 introducerades 1966 och jäklar vad bra namn, man känner verkligen smaken av rymdfärder och framtidstro.
Kallades då endast för X8 Electronic men senare blev dom Cosmotron också vilket ju inte gjorde saken sämre.
Dom hade vad jag kallar för elektomekaniska verk, alltså en hederlig balans enkelt utryckt driven av ett batteri istället för en gammal fjäder.
Hamilton var företaget som först utvecklade dom här verken redan 1957 och det måste ha varit rätt fantastiskt vid tiden att en klocka bara
gick och gick med ett litet batteri.
Hamilton gick det inte så bra för men Citizen var en av tillverkarna som vidareutvecklade den här typen av verk.
De första från Hamilton har härligt låg frekvens och knyckig gång på sekundvisaren på grund av den tunga balansen.
Men senare använde Citizen och andra högfrekventa verk för att få bättre gångegenskaper och Citizen använde t.o.m 43200 bph, m.a.o. 12 beat.
Fanns chronometer certifierade av dom här klockorna ochså men någon sån har jag inte.
Tyvärr tog kvartsklockorna död på dom med sina lägre servickostnader och bättre gång och batteritid.
Jag tar och presenterar 3 stycken och sen kastar jag bara in bilder på resten lite huller om buller
Den första är en tidig X8 från 1966 och rätt futuristisk formgivning.
Den andra är från 1972 och har verket 7800 som tickar på i 36000 bph.
Intressant med den är att den är ett pris i någon slags försäljningskampanj av Citizen.
Normalt har ju klockor serienummer och annan information på baksidan men den här saknar det och har bar texten från kampanjen och modellnummer.
Uppenbart har Citizen inte tagit en klocka efter produktion och lagt till gravyr utan tagit en klocka under produktion och graverat.
Knappen på sidan vid 8 är för att nollställa sekundvisaren, fly back brukar man nog kalla det.
Riktigt snygg också tycker jag.
Den tredje ser rätt alldaglig ut men har ett verk som nog var det sista av den här typen från CTZ och tickar på i hela 43200 bhp.
Jag vet inget produktionsverk som har så hög frekvens på oron men har säkert fel.
Verket återfinns mest i damklockor men även som i min som är en herrmodell på 36 mm.
Är verkligen pyttigt, batteriet ser stort ut men är av mindre modell.
Så oron är liten vilket nog behövdes för sådan fart och man kan förstå hur små resten av dom mekaniska komponenterna är inuti.
Skulle tro att urmakare inte är så förtjusta i att jobba med dom här.
Då kör vi på med resten...
Självklart fanns det fickur ochså.
Senast ändrad: