Det märks nog att jag mest gillar klockor från 60-talet och 70-talet nu.
Men jag försöker blanda olika sorter och typer från dag till dag så gott det går så det inte ska bli för enformigt.
Så idag blir det tråkiga klockor men av en typ jag gillar men inte många andra.
Seiko Shario eller kanske Chariot kallas dom för och jag vet inte varför men det är mindre slanka klockor från mitten på 70-talet utan sekundvisare.
Använder verket 2220 mest som man nog kan kalla ett damverk och tickar på med frekvensen 28 800 bph.
Det är något behagligt med klockor utan stressig sekundvisare tycker jag.
Storleken är oftast 33 till 34 mm och men känns inte jättepluttiga får tavlorna är rätt stora, tjockleken är runt 7 mm.
Vid den här tiden var fortfarande kvartsklockor dyra och lite otympliga i storleken så det här var nog för folk som fortfarande gillade den klassiska storleken.
Men redan mot slutet på 70-talet kom det tunna, billiga och fina kvarstverk så den här serien försvann.
Enkel formgivning utan massa text på tavlan och oftast i rostfritt men även guldöverdragna och i k18.
Börjar med en i k18 som jag egentligen bara köpte för att norpa spännet på till en annan klocka.
Fanns också med verket 2559 som är intressant eftersom tredje siffran normalt visar kvalitetsgraden på verket.
Vanliga King Seiko har 2 medans vanliga Grand Seiko har 4 och GS special har 5 precis som det här verlet.
Verket har även serienummer vilket normalt bara GS och kronometerklassade Seikos har, altså ett verk som Seiko har lagt lite extra krut på.
Edit.
Glömde dom här bilderna på den fyrkantiga 2220.