• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lägg ditt klocklöfte här för 2025!

Årets förhoppning blir ändå att byta upp min baby-GS till the real deal! Annars står 4 klocksamlingen sig stabilt.

Q2 nästan avklarad. 2024 blev lite av ett lugnare år men listan börjar betas av nu.
Tag Heuer Skipper
Rolex GMT 16710
Rolex Submariner 124060
Grand Seiko SBGY003
(ersattes av en SLGW003)
Sannolikheten att det blir en 16710 under 2025 är låg, men man ska aldrig säga aldrig.
Skönt att någon håller stilen kslike
Här ballade det ur relativt snabbt med både köp & sälj, men det var låga odds på det.
Kanske borde ha som löfte att prova så mycket nytt som möjligt istället för att hålla igen :nailbiting:
Well well få se vart vi är i slutet av året när det är dags för nya illusioner att ta form inför 2026 🥳🎉
IMG_5330.gif

Jag går i dom naiva tankarna att utmana mig själv till en OWG period som är längre än en månad. Som gjort för att hålla 🤞
Längsta jag har klarat var med min OP som jag körde enkom under 2-3 månader.
Det var befriande på något sätt 🙏
Dock blev det som ett kosläpp efter den perioden 🐮
1750850831172.jpeg

Jag går i dom naiva tankarna att utmana mig själv till en OWG period som är längre än en månad. Som gjort för att hålla 🤞
Längsta jag har klarat var med min OP som jag körde enkom under 2-3 månader.
Det var befriande på något sätt 🙏
Dock blev det som ett kosläpp efter den perioden 🐮
1750850831172.jpeg
Vad har du för owg-kandidater då? Ibland funderar jag på att sälja av rubb och stubb och köpa en Explorer eller OP (som din ovan) och logga ut från alla klocksidor. Dock lättare sagt än gjort...

I början av 2024 lovade jag mig själv att unna mig en bjässe-klocka. Valde mellan om det skulle bli en plopp-hommage i brons eller en Spinnaker Piccard.
Nu i december kan jag konstatera att det blev en brons-plopp-hommage och två Piccard.....🙄 Alla är kvar.
Mitt löfte / mål för 2025 är att hålla samlingen på nuvarande15 klockor.
Ska nåt nytt in måste nåt annat ut.
Vi får se hur det går.
Nu har jag sålt en klocka och därmed skapat plats för en ny klocka att köpa.
Hittills har jag därmed hållit mig löfte.
Har ett par kandidater att välja mellan.

Om man leker med tanken på att testa owg-livet, vilken kandidat är bäst av Explorer 36 och OP 36? Är det bara kosmetiska skillnader eller finns det fördelar/nackdelar med endera modell? Har aldrig ägt Rolex nämligen, men är lite småsugen att testa någon gång.

Om man leker med tanken på att testa owg-livet, vilken kandidat är bäst av Explorer 36 och OP 36? Är det bara kosmetiska skillnader eller finns det fördelar/nackdelar med endera modell? Har aldrig ägt Rolex nämligen, men är lite småsugen att testa någon gång.
Har ägt båda samtidigt och varvat men håller nog fasiken OPn högre utifrån både komfort och estetik. Ren smaksak som med mycket annat. Kan uppskatta när en länk smalnar av men tycker att Explorern 124270 smalnar av lite väl mycket for my taste. OPn däremot satt som gjuten.
Dock olika clasp och lås på dom två och där Explorern har en mer gedigen variant med safety lock, eller vad det nu heter.

Men sen kan du ju även gå neo vintage såklart. Har för mig att den förra OPn 116000 har ett case som upplevs som marginellt större. Explorer 114270 har en något större bandbredd på 20mm gentemot den nyare som har 19mm.
Det som kan vara önskvärt att uppgradera
om man ska gå på en äldre modell är en extenson link från steelreef för ökad komfort.
1750875564922.jpeg

1750875583828.jpeg

1750875678134.jpeg

Bilagor

• 1750875444453.jpeg
    1750875444453.jpeg
    596.5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Har ägt båda samtidigt och varvat men håller nog fasiken OPn högre utifrån både komfort och estetik. Ren smaksak som med mycket annat. Kan uppskatta när en länk smalnar av men tycker att Explorern 124270 smalnar av lite väl mycket for my taste. OPn däremot satt som gjuten.
Dock olika clasp och lås på dom två och där Explorern har en mer gedigen variant med safety lock, eller vad det nu heter.
1750875564922.jpeg

1750875583828.jpeg

1750875678134.jpeg
Beredd att instämma med att komforten är strået vassare på OP'n, men för egen del vinner Explorer tavlan

DO01032022.jpeg

1750875564922.jpeg

1750875583828.jpeg

1750875678134.jpeg
Perfekt, precis den typ av jämförelse jag letade efter. Explorer är såklart tidlös och den modell som brukar rekommenderas i owg-sammanhang, men jag tror jag lutar åt OP precis som du. Lite diskretare och mer stilren. Dessutom har jag aldrig varit ett fan av mercedesvisare, även om jag säkert hade lärt mig uppskatta det också. OP 36 är väldigt nära en perfekt gada i min bok.

Explorer har smooth bezel, OP har domed bezel. Smaksak såklart men jag tycker smooth är snyggare.

Explorer har applicerad krona på claspen, det har inte OP.

Små detaljer, jag gillar båda modellerna.

Tillbaka
Topp