• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Länkrenovering

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte dela med mig av renoveringen av min Rolex 9315 länk, som jag nyligen fick hem. Hade läst mycket gott om Michael Young i HK, men tänkte testa Seth på Thewatchdealer, som också hade fått en hel del bra omdömen. Tänkte att det var smidigare att skicka till någon i UK, men det blev dock ingen affär med honom, då kommunikationen inte var optimal gällande löften om återkoppling och uppdateringar mm, och han upplevdes lite för dryg och saknade den där kundkänslan, som gör det där lilla extra, helt enkelt. Så det blev alltså att skicka till MY i HK istället. Mycket bättre kundbemötande och kommunikation, även om han fått kritik för bristande sådan tidigare. Kostade ungefär 2 tusen inkl. frakt tur och retur. Tog runt 30 dagar, från dörr och tillbaka.

Länken var rätt slapp och sliten, samt hade en spricka i fliplocket. Ville ha den upptajtat och hållfastare/pålitligare, samt få sprickan svetsad, så claspen stängde bättre. Inget NOS-polering önskades. Tyvärr var de tvungna att byta pinnen (vilket de inte upplyste mig om innan de utförde det, samt tog 10 usd extra för) för säkerhetslåset som tydligen var i dåligt skick, men de glömde trycka in ändarna ordentligt, vilket var lite klantigt. Fick trycka in de själv, samt slapp betala för pinnen, men han erbjöd att fixa till det om jag skickade tillbaka den, vilket jag alltså valde att inte göra.

Allt som allt är jag rätt nöjd, med tanke på vad man får betala för en bättre vintagelänk. Har dock läst om några skräckexempel gällande länkrenoveringar av MY. Någon som hade förlorat 2 vintagelänkar pga stöld, samt någon annan som fått ett riktigt dåligt jobb utfört på en TT jubileelänk. Så helt riskfritt är det nog inte... YOLO ;)

En sak jag märkte ganska snabbt jag fått tillbaka den var, förutom att pinnen stack ut förskräckligt mycket :) , så var det att den låter mer rasslig nu, även om den är betydligt tajtare. Förklaringen finns i bilderna längre ner...

Postar lite före-bilder och efter-bilder, samt lite bilder som visar på vilket sätt de tajtat länken.

Före








Efter







Var tvungen att ta bort en länkbit, även om den totalt hade krympt ca 5-10 mm. Då fick jag tillfälle att verkligen syna hur tajtningen gjorts... Svårt att fånga på bild då jag inte ville böja upp den mer än absolut nödvändigt för att få loss den, men man kan skymta plåten sticka fram under mittlänken. Man har alltså böjt runt små tunna plåtbitar på vardera sida, under de synliga mittlänkarna, som då "ersätter" det material som försvunnit av slitaget genom åren. Nu återstår det bara att se hur detta rassel åldras :)










 
Senast ändrad:

Anlu

Omega
Tänkte dela med mig av renoveringen av min Rolex 9315 länk, som jag nyligen fick hem. Hade läst mycket gott om Michael Young i HK, men tänkte testa Seth på Thewatchdealer, som också hade fått en hel del bra omdömen. Tänkte att det var smidigare att skicka till någon i UK, men det blev dock ingen affär med honom, då kommunikationen inte var optimal gällande löften om återkoppling och uppdateringar mm, och han upplevdes lite för dryg och saknade den där kundkänslan, som gör det där lilla extra, helt enkelt. Så det blev alltså att skicka till MY i HK istället. Mycket bättre kundbemötande och kommunikation, även om han fått kritik för bristande sådan tidigare. Kostade ungefär 2 tusen inkl. frakt tur och retur. Tog runt 30 dagar, från dörr och tillbaka.

Länken var rätt slapp och sliten, samt hade en spricka i fliplocket. Ville ha den upptajtat och hållfastare/pålitligare, samt få sprickan svetsad, så claspen stängde bättre. Inget NOS-polering önskades. Tyvärr var de tvungna att byta pinnen (vilket de inte upplyste mig om innan de utförde det, samt tog 10 usd extra för) för säkerhetslåset, och glömde trycka in ändarna ordentligt, vilket var lite klantigt. Fick trycka in de själv, samt slapp betala för pinnen, men han erbjöd att fixa till det om jag skickade tillbaka den, vilket jag valda att inte göra.

Allt som allt är jag rätt nöjd, med tanke på vad man får betala för en bättre vintagelänk. Har dock läst om några skräckexempel gällande länkrenoveringar av MY. Någon som hade förlorat 2 vintagelänkar pga stöld, samt någon annan som fått ett riktigt dåligt jobb utfört på en TT jubileelänk. Så helt riskfritt är det nog inte... YOLO ;)

En sak jag märkte ganska snabbt jag fått tillbaka den var, förutom att pinnen stack ut förskräckligt mycket :) , så var det att den låter mer rasslig nu, även om den är betydligt tajtare. Förklaringen finns i bilderna längre ner...

Postar lite före-bilder och efter-bilder, samt lite bilder som visar på vilket sätt de tajtat länken.

Före








Efter







Var tvungen att ta bort en länkbit, även om den totalt hade krympt ca 5-10 mm. Då fick jag tillfälle att verkligen syna hur tajtningen gjorts... Svårt att fånga på bild då jag inte ville böja upp den mer än absolut nödvändigt för att få loss den, men man kan skymta plåten sticka fram under mittlänken. Man har alltså böjt runt små tunna plåtbitar på vardera sida, under de synliga mittlänkarna, som då "ersätter" det material som försvunnit av slitaget genom åren. Nu återstår det bara att se hur detta rassel åldras :)











Tack för det högkvalitativa inlägget. Resultatet blev riktigt bra!
 

paradis

Audemars
Vackert , har hört att den är tom. bättre än en ny länk. Att det har försvunnit länkar hos honom , skulle jag tro att det inte beror på att han tog dom, utan mera på slarv . Tänk han får in hundratals olika länkar varje månad .Den dagen jag behöver hans hjälp, kommer att skicka utan problem .Han gör ett helt otroligt bra jobb , man ser resultatet på din .
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tänkte dela med mig av renoveringen av min Rolex 9315 länk, som jag nyligen fick hem. Hade läst mycket gott om Michael Young i HK, men tänkte testa Seth på Thewatchdealer, som också hade fått en hel del bra omdömen. Tänkte att det var smidigare att skicka till någon i UK, men det blev dock ingen affär med honom, då kommunikationen inte var optimal gällande löften om återkoppling och uppdateringar mm, och han upplevdes lite för dryg och saknade den där kundkänslan, som gör det där lilla extra, helt enkelt. Så det blev alltså att skicka till MY i HK istället. Mycket bättre kundbemötande och kommunikation, även om han fått kritik för bristande sådan tidigare. Kostade ungefär 2 tusen inkl. frakt tur och retur. Tog runt 30 dagar, från dörr och tillbaka.

Länken var rätt slapp och sliten, samt hade en spricka i fliplocket. Ville ha den upptajtat och hållfastare/pålitligare, samt få sprickan svetsad, så claspen stängde bättre. Inget NOS-polering önskades. Tyvärr var de tvungna att byta pinnen (vilket de inte upplyste mig om innan de utförde det, samt tog 10 usd extra för) för säkerhetslåset som tydligen var i dåligt skick, men de glömde trycka in ändarna ordentligt, vilket var lite klantigt. Fick trycka in de själv, samt slapp betala för pinnen, men han erbjöd att fixa till det om jag skickade tillbaka den, vilket jag alltså valde att inte göra.

Allt som allt är jag rätt nöjd, med tanke på vad man får betala för en bättre vintagelänk. Har dock läst om några skräckexempel gällande länkrenoveringar av MY. Någon som hade förlorat 2 vintagelänkar pga stöld, samt någon annan som fått ett riktigt dåligt jobb utfört på en TT jubileelänk. Så helt riskfritt är det nog inte... YOLO ;)

En sak jag märkte ganska snabbt jag fått tillbaka den var, förutom att pinnen stack ut förskräckligt mycket :) , så var det att den låter mer rasslig nu, även om den är betydligt tajtare. Förklaringen finns i bilderna längre ner...

Postar lite före-bilder och efter-bilder, samt lite bilder som visar på vilket sätt de tajtat länken.

Före








Efter







Var tvungen att ta bort en länkbit, även om den totalt hade krympt ca 5-10 mm. Då fick jag tillfälle att verkligen syna hur tajtningen gjorts... Svårt att fånga på bild då jag inte ville böja upp den mer än absolut nödvändigt för att få loss den, men man kan skymta plåten sticka fram under mittlänken. Man har alltså böjt runt små tunna plåtbitar på vardera sida, under de synliga mittlänkarna, som då "ersätter" det material som försvunnit av slitaget genom åren. Nu återstår det bara att se hur detta rassel åldras :)










Av nyfikenhet, hur gick du tillväga för att öppna mittlänkarna? Är lite harig, men behöver ge mig på en egen länk.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Av nyfikenhet, hur gick du tillväga för att öppna mittlänkarna? Är lite harig, men behöver ge mig på en egen länk.
Bara att försiktigt sticka ner något lagom brett och vasst där mittlänken du ska öppna, "möter sig själv". Därefter försiktigt, och gärna med mothåll, bända upp den flik som sitter ihop med den du ska separera den ifrån, MINIMALT, precis så du kan trä av den. Böjer man upp den för mycket riskeras det att bildas böjmärken på framsidan av mittlänkbiten, och det vill man inte, då det är väldigt svårt att åtgärda, ffa utan rätta verktygen.

Ingen hjärnkirurgi, men svårt att förklara med ord. Jag kan försöka förklara med bilder om det skulle behövas :)
 

EHedin

Cartier
2-Faktor
Länge sedan det skrevs i den här tråden ser jag nu men tänkte också skriva en rad om min länkrenovering hos Michael Young då jag fick tillbaka länken igår!
Blev rekommenderad av en vän vars kollega haft sin länk hos honom och blivit nöjd med resultatet. Även jag har nog bara gott att säga om honom och hans team!
Bra kommunikation och personlig service via mail genom processen. Tog en månad plus några dagar att få den tillbaka, så det var jag nöjd med efter att ha fått tidsuppskattningen 4-6 veckor.
Det hela gick väl på 3300-3500 någonting med frakt. Länken blev tightare och förstärkt genom att lasersvetsa dit extra metall där det blivit nerslitet, samt en pin utbytt.

Här kommer lite före/ efter bilder:
image1-2.JPG

image2-2.JPG

image9.JPG


Efter:

image3.JPG

image2.JPG

image6.JPG

image5.JPG

image4.JPG

image1.JPG


Blev lite många bilder men men! Nöjd med resultatet är jag!
 
Dags att fixa min länk. Mejlade Michael idag. Han säger att han byter ut länkbiten, tar för givet att det är legit rolex-länkbit isf?Sen skrev han "Please send ONLY the band halves", vill han inte att jag skickar knäppet eller vadå? :D
IMG_20170816_140610.jpg
 

AndreasK

Breitling
Även jag har skickat in en länk till Michael Young efter att att läst alla goda rekommendationer om honom här, en Rolex Jubilee från 1967 som är rejält uttänjd med skeva ändlänkar. All mailkorrespondens med honom innan och under reperationstiden har varit fantastik och jag har stora förhoppningar på resultatet. Jag upplever Michael som enormt serviceinriktad och mån om att göra ett grymt bra jobb.

Uppdaterar med resultatet när den kommer tillbaka om någon månad.

Upp
 

BO

Omega
Även jag har skickat in en länk till Michael Young efter att att läst alla goda rekommendationer om honom här, en Rolex Jubilee från 1967 som är rejält uttänjd med skeva ändlänkar. All mailkorrespondens med honom innan och under reperationstiden har varit fantastik och jag har stora förhoppningar på resultatet. Jag upplever Michael som enormt serviceinriktad och mån om att göra ett grymt bra jobb.

Uppdaterar med resultatet när den kommer tillbaka om någon månad.

Upp

Hur gick det med länken?
 
Topp