• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Långtidsprojekt för att bleka insert och få färgskiftning i en DJ tavla!

Funderar på att göra ett försök att bleka ner det blå lite. Är det lönlöst med sol? Tänkte plasta in det rosa och sätta fast på fasaden.
image.jpeg

Funderar på att göra ett försök att bleka ner det blå lite. Är det lönlöst med sol? Tänkte plasta in det rosa och sätta fast på fasaden.
image.jpeg
Har i tre år tänkt precis det samma om mitt som ser ungefär likadant ut men aldrig kommit till skott. Är dessutom lite orolig för att det man täcker med skall göra någon skada på den röda delen efter lång tid i solen.

Har i tre år tänkt precis det samma om mitt som ser ungefär likadant ut men aldrig kommit till skott. Är dessutom lite orolig för att det man täcker med skall göra någon skada på den röda delen efter lång tid i solen.
Mm. Inte tejpa direkt på metallen i alla fall. Tänker mig att klä in det i färgad plast och tejpa hårt runt plasten.

Undrar om det är tekniskt möjligt att få till ett knivskarpt resultat om man doppar utan att skydda. Borde bli någon gradient vid ytan?

Är man för konservativ om man tycker att det bara är det naturliga slitaget/bleckning som är nåt att ha ? Fast det beror väl på att man är en gammal grining gubbe som inte heller köper nya trasiga jeans.

Är man för konservativ om man tycker att det bara är det naturliga slitaget/bleckning som är nåt att ha ? Fast det beror väl på att man är en gammal grining gubbe som inte heller köper nya trasiga jeans.
Jag delar fullt din åsikt, tycker "fuskblekning" är ungefär lika roligt som fakepatinerade visare. Eller egentligen lite värre t.om. eftersom fakepatinerade visare åtminstone är fakegjorda av proffs och inte av glada klorbadsamatörer :D (inget ont alls om glada klorbadsamatörer, kan vara väldigt goa människor).

Senast ändrad:
Framförallt så brukar konstgjord blekning aldrig bli snyggt. Man får ofta en lite grådassig ton på det som varit vitt och färgerna blir överlag dåliga. Mycket för att blekmedlet först måste gå igenom klarlacken innan färgen kan ändras.

Sist jag blekte inserten till min GMT så fuskades det, jag använde klorin, blev helt OK, men det är inte på naturlig väg dock! Gången före det, så var jag utan klocka i över 6 månader, då jag inte visste hur man tog av inserten från bezeln! Då fick hela paketet ligga inplastad med plastfolie på taket, gösses så nervös man var att det skulle hända något med klockan!

Nu tänker jag göra det igen, men denna gången så blir jag inte utan klocka i 6-7 månader iaf, Hahaha!

Nä...för denna gången kommer jag att lägga insert plus tavlan i det fönster som har mest sol per dygn, så det blir safe. Så får dom liga där och mogna på sig!

IMG_0267.JPG

IMG_0265.JPG
IMG_0270.JPG
IMG_0268.JPG
IMG_0272.JPG

Dom kan inte klaga på utsikten iaf :cool:.
IMG_0275.JPG
Provar så här istället. Hur fortskrider projektet?

Senast ändrad:
Haha... har inte hänt ett piss med inserten, det var bättre förr ser det ut som! På tidigare reffarna 1675/0 så bleks inserten riktigt Nice. Får hänga kvar, men det lär väl inte hända ett skit hur länge den än hänger...

0D95351F-0D07-4C73-B338-91E9AEC575A1.jpeg
Konstaterade jag redan på förstasidan. Du behöver skava bort ytskiktet om du ska få någon effekt och inte ens då lär det bli någon mätbar effekt.

Upp på husväggen istället Affe! Ovärt att chansa om nu glas hindrar UV.
Jag skruvade upp mitt förra året, inte hänt ett skit dock.
IMG_0411.JPG
Kan funka att hänga i en björntråd från ett träd i trädgården kanske, då får den utstå lite "mer" väder och vind också, och både insert och tävla kan hängas :)

Mvh Roffe

Haha... har inte hänt ett piss med inserten, det var bättre förr ser det ut som! På tidigare reffarna 1675/0 så bleks inserten riktigt Nice. Får hänga kvar, men det lär väl inte hända ett skit hur länge den än hänger...

0D95351F-0D07-4C73-B338-91E9AEC575A1.jpeg
Fortfarande ett aktivt projekt?

Tillbaka
Topp