• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Dags att börja byta fönsterlister. Börjar med att testa ett fönster idag. Lister sitter fast med spik. Ser att det behöver skrapas och målas. Lika bra att det blir riktigt gjort.. Fortsätter med balkongdörren där mest krut behöver läggas. Foderbrädor behöver bytas… Frugan tittar ut och frågor om vi ska flytta.

😀

IMG_3520.jpeg
Vad blev svaret? 😂
 
Vi har bokstavligen målat in oss i ett hörn med utopiska krav. Kravbilden ger en totalrenoverad kåk inom 500m. Dyker det upp har vi ändå inte råd. Bara att skrapa och vara glad.
573e4ba1-25b8-4e98-87d4-c3bee7e066a4.jpeg


Ju längre vi bott i huset desto lägre har min ambitionsnivå blivit. Från perfekt skurna tapeter med mönsterpassning även i ytter- och innerhörn, till ingen synlig isolering eller el-kablar 😂
 

zeke_varg

Omega
573e4ba1-25b8-4e98-87d4-c3bee7e066a4.jpeg


Ju längre vi bott i huset desto lägre har min ambitionsnivå blivit. Från perfekt skurna tapeter med mönsterpassning även i ytter- och innerhörn, till ingen synlig isolering eller el-kablar 😂
Hehe. Körde den med frun i morse. Fan övervåningens fönster, vi behöver köra ställning till dom om vi ska måla utsidan och slänga på nytt kit. Vi tar det om 5 år då vi målar om.

Frun: fönstren kommer trilla ur.

Jag är på din linje bob!

Men ambitionsnivån är hög 2 år till. Gäller o köra prio i rätt ordning. Tätningslister behöver dock komma på plats innan vintern om vi ska få smaka på 10kr/kWh igen. Vi har rätt feta glipor.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har köpt ny lägenhet där jag är lite sugen på att fräsa in elen. Har läst en del om detta och verkar som det dammar något sjukt? Lägenheten är renoverade 2018 och 2022 så det är inte något annat som behöver göras (än ytskikt). Är det värt att ge sig på detta?

Om inte, finns det några andra schyssta lösningar man kan göra? Får jag sätta spegelpanel över utanpåliggande el?
 

zeke_varg

Omega
Har köpt ny lägenhet där jag är lite sugen på att fräsa in elen. Har läst en del om detta och verkar som det dammar något sjukt? Lägenheten är renoverade 2018 och 2022 så det är inte något annat som behöver göras (än ytskikt). Är det värt att ge sig på detta?

Om inte, finns det några andra schyssta lösningar man kan göra? Får jag sätta spegelpanel över utanpåliggande el?
Har du flyttat in? 😬

Om du flyttat in, chilla med att fräsa in grejerna i väggen. Om du fortfarande tycker det är viktigt om ett år. Kör. Städa 10 veckor. Klart.

Om elen är gammal kostar det en slant att byta ut allt. Vet inte om det är särskilda regler för sånt i en bostadsrätt? Om allt byts, fundera ut noga var du vill ha uttag. Det finns aldrig för många uttag.
 

Floffen

Panerai
Har köpt ny lägenhet där jag är lite sugen på att fräsa in elen. Har läst en del om detta och verkar som det dammar något sjukt? Lägenheten är renoverade 2018 och 2022 så det är inte något annat som behöver göras (än ytskikt). Är det värt att ge sig på detta?

Om inte, finns det några andra schyssta lösningar man kan göra? Får jag sätta spegelpanel över utanpåliggande el?
Det innebär i praktiken att man drar om all el. Om nuvarande elen inte är jordad i hela lägenheten kommer ingen elektriker vilja pilla med det utan att jorda allt = ny el i hela lägenheten.

Själva fräsandet innebär ju att man fräser upp ”diken” längs väggar och tak, lägger in kablar, spacklar och sedan slipar spacklet. Du kan ju tänka dig hur mycket det dammar 😂
 

Txistorra

Omega
Har köpt ny lägenhet där jag är lite sugen på att fräsa in elen. Har läst en del om detta och verkar som det dammar något sjukt? Lägenheten är renoverade 2018 och 2022 så det är inte något annat som behöver göras (än ytskikt). Är det värt att ge sig på detta?

Om inte, finns det några andra schyssta lösningar man kan göra? Får jag sätta spegelpanel över utanpåliggande el?
IMG_5103.png
Inte enligt byggstandard 2023 kanske, men jag ”spårade” mha hultafors mini-kofot och en hammare. Slog in tänderna för att komma igenom putsen i en ”ränna”, sedan bara skrapa/hacka. La i slang + kabel. Som sagt, lite raggarlösning men köksfläkten är på plats nu 😀
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har du flyttat in? 😬

Om du flyttat in, chilla med att fräsa in grejerna i väggen. Om du fortfarande tycker det är viktigt om ett år. Kör. Städa 10 veckor. Klart.

Om elen är gammal kostar det en slant att byta ut allt. Vet inte om det är särskilda regler för sånt i en bostadsrätt? Om allt byts, fundera ut noga var du vill ha uttag. Det finns aldrig för många uttag.
Nej, men kommer flytta in direkt när vi får tillträde då vi kommer ha varit bostadslösa i 1,5 månad. 😅 Jo det låter väl klokt. Har vänner som är håltagare och elektriker. Så behöver inte bli allt för dyrt. Kan även tänka mig att fräsa själv och dra elen själv.

Det innebär i praktiken att man drar om all el. Om nuvarande elen inte är jordad i hela lägenheten kommer ingen elektriker vilja pilla med det utan att jorda allt = ny el i hela lägenheten.

Själva fräsandet innebär ju att man fräser upp ”diken” längs väggar och tak, lägger in kablar, spacklar och sedan slipar spacklet. Du kan ju tänka dig hur mycket det dammar 😂
Osäker på om det är jordat, tror dock det gjorts något eljobb hyfsat nyligen. Tycker verktygen borde vara moderna idag med sug osv och fånga upp det mesta. Men har väl en övertro där.
IMG_5103.png
Inte enligt byggstandard 2023 kanske, men jag ”spårade” mha hultafors mini-kofot och en hammare. Slog in tänderna för att komma igenom putsen i en ”ränna”, sedan bara skrapa/hacka. La i slang + kabel. Som sagt, lite raggarlösning men köksfläkten är på plats nu 😀
Snyggt, har läst om folk som kört med borrhammare och mejsel. Tänker lite i de banorna för att minska dammet. Hur lång tid. tog det där för dig?

Och ingen som vet om man får sätta spegelpanel utanpå elen?
 

Txistorra

Omega
Nej, men kommer flytta in direkt när vi får tillträde då vi kommer ha varit bostadslösa i 1,5 månad. 😅 Jo det låter väl klokt. Har vänner som är håltagare och elektriker. Så behöver inte bli allt för dyrt. Kan även tänka mig att fräsa själv och dra elen själv.


Osäker på om det är jordat, tror dock det gjorts något eljobb hyfsat nyligen. Tycker verktygen borde vara moderna idag med sug osv och fånga upp det mesta. Men har väl en övertro där.

Snyggt, har läst om folk som kört med borrhammare och mejsel. Tänker lite i de banorna för att minska dammet. Hur lång tid. tog det där för dig?

Och ingen som vet om man får sätta spegelpanel utanpå elen?
Det tog ca 5 minuter att knacka/skrapa. Iom att det bara är puts så var det busenkelt. Missade hur gammalt ditt hus är? Är det hyfsat nytt är väl risken att det är ”gråväggar” utan 4-5 cm puts på. Är det bara puts är det väldigt poröst. Värre om det är tegel eller betongväggar
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det tog ca 5 minuter att knacka/skrapa. Iom att det bara är puts så var det busenkelt. Missade hur gammalt ditt hus är? Är det hyfsat nytt är väl risken att det är ”gråväggar” utan 4-5 cm puts på. Är det bara puts är det väldigt poröst. Värre om det är tegel eller betongväggar
1907 är det byggt. Ingen koll på väggmaterial än.
 

hedbrg

Panerai
Nej, men kommer flytta in direkt när vi får tillträde då vi kommer ha varit bostadslösa i 1,5 månad. 😅 Jo det låter väl klokt. Har vänner som är håltagare och elektriker. Så behöver inte bli allt för dyrt. Kan även tänka mig att fräsa själv och dra elen själv.


Osäker på om det är jordat, tror dock det gjorts något eljobb hyfsat nyligen. Tycker verktygen borde vara moderna idag med sug osv och fånga upp det mesta. Men har väl en övertro där.

Snyggt, har läst om folk som kört med borrhammare och mejsel. Tänker lite i de banorna för att minska dammet. Hur lång tid. tog det där för dig?

Och ingen som vet om man får sätta spegelpanel utanpå elen?
Värt att komma ihåg att du inte ens får förlägga rören själv nuförtiden så den elen kommer inte vara "godkänd"
 

leicaphile

Panerai
Värt att komma ihåg att du inte ens får förlägga rören själv nuförtiden så den elen kommer inte vara "godkänd"

Hur är det om en elektriker godkänner jobbet? För några år sedan byggde jag om lite här hemma och då sade elektrikern att det räckte med att jag fotade av VP-slangens dragning innan jag satte på väggskivorna, sen kopplade de färdigt när de kom ut.
 

hedbrg

Panerai
Hur är det om en elektriker godkänner jobbet? För några år sedan byggde jag om lite här hemma och då sade elektrikern att det räckte med att jag fotade av VP-slangens dragning innan jag satte på väggskivorna, sen kopplade de färdigt när de kom ut.
Det stämmer alltså inte att jag får göra allt själv utom att koppla in det?
Reglerna ändrades för några år sedan, innan gick det bra att en elektriker godkände installationen men efter reglerna skärptes är det inte okej längre
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Spännande tider. Besiktning imorgon på huset vi sålt. Idag gick all el ner på halvfart. Visade sig att en kabel på huvudströmbrytaren är stekt. Min elektriker jagar ny huvudströmbrytare men har en tidig flight på semester imorgon. Är dessa brytare svåra att få tag på? Besiktning efter lunch så plenty of time 🤪

IMG_1301.jpeg
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Ställer en riktig nybörjarfråga:
Jag ska sätta upp fjällpanel; eller rättare sagt ska min hantverkare göra det åt mig.
Han har bett mig grundmåla den för den är helt obehandlad.
Det har dock regnat och ska fortsätta regna i veckan.

Är det inte möjligt att spika upp panelen och grundmåla den när den väl sitter på plats?

Det ska regna lite till senare, panelen tål väl lite regn om den sitter obehandlad ett kort tag? Så länge jag väntar med målningennså jag inte ”målar in” fukten.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ställer en riktig nybörjarfråga:
Jag ska sätta upp fjällpanel; eller rättare sagt ska min hantverkare göra det åt mig.
Han har bett mig grundmåla den för den är helt obehandlad.
Det har dock regnat och ska fortsätta regna i veckan.

Är det inte möjligt att spika upp panelen och grundmåla den när den väl sitter på plats?
Visst är det möjligt men risken finns att den kommer att dra ihop sig längre fram och då kommer omålade ytor fram. Därför vill man gärna få första strykningen innan panelen sätts upp.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Visst är det möjligt men risken finns att den kommer att dra ihop sig längre fram och då kommer omålade ytor fram. Därför vill man gärna få första strykningen innan panelen sätts upp.
Tack, jag förstår!

Följdfråga.. panelen kom idag, levererades på en pall typ 2dm ovanför en lite småfuktig altan. Fukt i luften men ska vara uppehåll i eftermiddag. Vågar jag grundmåla panelen trots de förutsättningarna?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack, jag förstår!

Följdfråga.. panelen kom idag, levererades på en pall typ 2dm ovanför en lite småfuktig altan. Fukt i luften men ska vara uppehåll i eftermiddag. Vågar jag grundmåla panelen trots de förutsättningarna?
finns lite riktlinjer kring detta

luftfuktigheten bör ligga mellan 40-80% , helst runt 60 (du får kolla upp siffrorna är det jag kommer ihåg)
inget regn
inte måla tidigt på morgonen(speciellt på morgonen då det kan vara dagg) eller sent på kvällen
fuktkvoten i trät i sig bör vara under 16% om jag kommer ihåg det rätt
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag lånade en fuktmätare och har målat panelen. Torktiden är 4h och om cirka 8h (inatt) ska det regna.

Behöver jag släpa in all panel i garaget eller kan den ligga under min markis (som delvis skyddar mot regn) nu när den är grundmålad?
 
Jag lånade en fuktmätare och har målat panelen. Torktiden är 4h och om cirka 8h (inatt) ska det regna.

Behöver jag släpa in all panel i garaget eller kan den ligga under min markis (som delvis skyddar mot regn) nu när den är grundmålad?

Osäker på om det behövs något speciellt med panel men jag har målat och grundmålat staket i regn och rusk och det har torkat och blivit fint ändå.
 

Owaysis

Cartier
Tjena! Ska lägga klinker i min hall och funderar över hur jag ska lägga det. Ska man köra på 1/2 offset eller 1/3?
Finns det rekommendationer, vad anses "bäst" eller kvittar det?

Klinkern är 30*60. Bilder på de olika sätten nedan.


klinker.jpg everest_grå-hall.jpeg
 
Topp