• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Burit 10 ton älvdalsporfyr. Förkollar med en läggning för att se hur vi ska ev lägga en uteplats.

B48A9D96-9869-4F7B-95C5-A481E9674F2C.jpeg
 
Någon med tips på att fixa buckla kylskåp? Skulle lägga i en bordsskiva och råkade dra den i kylskåpet…🥳
IMG_0561.jpeg
IMG_0560.jpeg
 
Slipade ner ett (teak?) bord nyss och pendlade på ädelträolja. Det suger absolut ingenting, är det normalt eller har jag gjort fel? Bordet har stått 10 min här.

Vi har oljat bordet ganska många gånger innan om det påverkar men nu slipade jag ner det en hel del (dock för hand).

IMG_1102.jpeg
 
Teak är väl ganska hårt och redan mättat som du säger. Kan inte slipat så djupt om märken i bordet är kvar va?

Edit. Snyggt bord btw
Nej precis, jag handslipade bara med 120-240-400-800 papper. Så det är enligt förväntan alltså. Nästa gång får jag ta maskin och gå lite djupare helt enkelt.
 
Stora husprojektet i år blev att måla, innan färgen spricker upp och flagnar allt för mycket.
Trodde att huset var rött innan men hade tydligen fel.. 😁
IMG_5977.jpeg
Snyggt. Du gör tvärt om mot mig. Jag gjorde allt under midjebrädan förra året. Nu är det två gavelspetsar kvar. 9,5 meter upp till nock. Plus att tomten lutar på ena sidan. Fan.
 
  • Like
Reactions: EHR
Snyggt. Du gör tvärt om mot mig. Jag gjorde allt under midjebrädan förra året. Nu är det två gavelspetsar kvar. 9,5 meter upp till nock. Plus att tomten lutar på ena sidan. Fan.

Ja det är ju inte det roligaste jobbet, men bara man kommer igång så går det rätt bra tycker jag 👍🏼
Har hyrt en skylift nu när jag kör gavlarna, riktigt skönt!
 
Stora husprojektet i år blev att måla, innan färgen spricker upp och flagnar allt för mycket.
Trodde att huset var rött innan men hade tydligen fel.. 😁
IMG_5977.jpeg
Det där hade vi behövt gjort för säkert 2-3 år sen. Så börjar bli dags att göra det nästa är typ🤣 Sjukt tråkigt att måla.
 
Ja det är ju inte det roligaste jobbet, men bara man kommer igång så går det rätt bra tycker jag 👍🏼
Har hyrt en skylift nu när jag kör gavlarna, riktigt skönt!
Jag skall byta panel också. Och två fönster. Så blir till att fixa fram en riktig fasadatällnikg. Så kanske till och med frugan kan hjälpa till!
 
Det där hade vi behövt gjort för säkert 2-3 år sen. Så börjar bli dags att göra det nästa är typ🤣 Sjukt tråkigt att måla.

Haha jag tog tjuren vid hornen innan jag va tvungen att skrapa bort all färg på hela fasaden 😅

Jag skall byta panel också. Och två fönster. Så blir till att fixa fram en riktig fasadatällnikg. Så kanske till och med frugan kan hjälpa till!

Ja det va ett lite större ingrepp 👍🏼
 
jag var/är behov av ett skruvstäd!

Beställde följande, någon som kör Heuer?

Finns det något annat i samma prisklass som jag bör kolla på istället. 140mm klor(utbytbara) och 200mm spännvid

Hade föredragit :D
 
Senast ändrad:
Grävfirman hade tagit in en jordleverantör som kom med sina lastbilslass. Grävfirman sa att vi byter ut allt. Vi löser det. Jordfirman betalar. När jag jämnade till marken och sådde så nämnde jag redan då att jag hittade en del glas. Då sa de att det inte är nåt problem. När jag sen hörde av mig igen när fakturan kom (bestred fakturan) att mängden glas inte är acceptabel så backade de direkt.

Vilket jävla kukeri det här är. I april förra året pajade grävmaskinen som skulle gräva vår tomt. Sen kom dom mitt i sommarn. Jag ställde in semester för att vattna när det var tokvarmt. Glas i jorden. Klagar. De gräver bort 160ton. På med ny i oktober… o frön.

Vattnat gräsmattan 3v nu. Torrt o jävligt. Få gräsfrön jobbar upp. Köpt markduk för att hålla fukten/värmen. Lessnade ur och ringde grävfirman. En kom ut nyss o konstaterade att de var för lerig jord som använts. Behöver på ett par cm dressjord.

Nerver ending!

Men delproblemet är att vi kunder är dåliga på att klaga. De kommer trots allt ut och löser problemet när vi knyter handen i fickan o ringer.

IMG_3310.jpeg
 
Vilket jävla kukeri det här är. I april förra året pajade grävmaskinen som skulle gräva vår tomt. Sen kom dom mitt i sommarn. Jag ställde in semester för att vattna när det var tokvarmt. Glas i jorden. Klagar. De gräver bort 160ton. På med ny i oktober… o frön.

Vattnat gräsmattan 3v nu. Torrt o jävligt. Få gräsfrön jobbar upp. Köpt markduk för att hålla fukten/värmen. Lessnade ur och ringde grävfirman. En kom ut nyss o konstaterade att de var för lerig jord som använts. Behöver på ett par cm dressjord.

Nerver ending!

Men delproblemet är att vi kunder är dåliga på att klaga. De kommer trots allt ut och löser problemet när vi knyter handen i fickan o ringer.

IMG_3310.jpeg
Sjukt tråkigt när man tar in "kunnigt" folk som gör dessa fel. Även om de inte kanske ansvarar för jorden borde de ju i vart fall kontrollera bättre..

Kriga på. Det kommer vara värt det!
Men det kanske kan vara värt att få till så no får bevattningssystem som plåster på såren denna gång. Så du slipper vara hemma hela sommaren.
 
Vilket jävla kukeri det här är. I april förra året pajade grävmaskinen som skulle gräva vår tomt. Sen kom dom mitt i sommarn. Jag ställde in semester för att vattna när det var tokvarmt. Glas i jorden. Klagar. De gräver bort 160ton. På med ny i oktober… o frön.

Vattnat gräsmattan 3v nu. Torrt o jävligt. Få gräsfrön jobbar upp. Köpt markduk för att hålla fukten/värmen. Lessnade ur och ringde grävfirman. En kom ut nyss o konstaterade att de var för lerig jord som använts. Behöver på ett par cm dressjord.

Nerver ending!

Men delproblemet är att vi kunder är dåliga på att klaga. De kommer trots allt ut och löser problemet när vi knyter handen i fickan o ringer.

IMG_3310.jpeg
Be om rullgräsmatta. Du har ju planerat/köpt gräsmatta till sommaren 2023.
 
Be om rullgräsmatta. Du har ju planerat/köpt gräsmatta till sommaren 2023.
Till sommaren 2022. 😢

Vi har pröjsat 200k. Jordlev har nog fått betalat 140k för göraomjobbet. Nu blir det väl 30k för dressjordsjobbet. 😀

Ska sägas att grävgubben, inhyrd extern, som var här o tittade idag och körde jobbet i höstas sa att han inte tänker anlägga fler gräsmattor då de använder fel jord för jobben..
 
Be om rullgräsmatta. Du har ju planerat/köpt gräsmatta till sommaren 2023.
Funderar ett tag på vad du nämnt. Ja, jag har säkert lagt 60h på vattning som nu varit i onödan. Säkert 30 till då..

Jag vet ju inte heller när de kommer. Osugen på att vattna i juli/aug. Känns mer o mer att de borde slänga på rullgräs. Vi har ju stoppat in 200k för att slippa göra jobb själva i för stor utsträckning.

Om de inte kastar ut inom en vecka för att slippa vattna i värsta hettan så ska jag höra hur de tycker att jag som kund ska tänka? De har misslyckats två gånger…
 
Du får väl vattna rullgräs som ett as första veckorna så det momentet kommer du inte undan. Sen kräver rullgräs noggrann markprep med då allt ska vara i kontakt med marken under. Då är gräsfrö nästan enklare att hantera tycker jag.
 
Gjorde något lite enklare men det tog lite tid! Hade behövt ha mitt skruvstäd som jag inte har.

Kapade till Ikeas smarta plisserullgardiner så att de passar in fönsterramarna. Garantin är förbrukad men det är det värt :)
Experimenterade lite och kört en i gersågen! Aluminiument är inga problem att kapa i men den högg till flertalet gånger i själva gardinen (kanske sänkte för snabbt!). Övergick till att handkapa och sen skära gardinen med vass kniv. Fick ta till en geringslåda och köra "primitivt" :D

Har spotar i fönstren nere, det blev liten skugga på upptill pga av gardinerna men i övrigt var det inte större skillnad på spridningen.

Sen kan man undra varför vi inte har markiser.... de ville ha 128k tror jag det var 2019 för 4st! Då lägger vi hellre dem pengarna på solceller

Har totalt 12 st nu! De på övervåningen är mörkläggande.
20230524_202111.jpg
20230524_202518.jpg
20230525_092347.jpg
20230525_092254.jpg
 
Senast ändrad:
Vilket jävla kukeri det här är. I april förra året pajade grävmaskinen som skulle gräva vår tomt. Sen kom dom mitt i sommarn. Jag ställde in semester för att vattna när det var tokvarmt. Glas i jorden. Klagar. De gräver bort 160ton. På med ny i oktober… o frön.

Vattnat gräsmattan 3v nu. Torrt o jävligt. Få gräsfrön jobbar upp. Köpt markduk för att hålla fukten/värmen. Lessnade ur och ringde grävfirman. En kom ut nyss o konstaterade att de var för lerig jord som använts. Behöver på ett par cm dressjord.

Nerver ending!

Men delproblemet är att vi kunder är dåliga på att klaga. De kommer trots allt ut och löser problemet när vi knyter handen i fickan o ringer.

IMG_3310.jpeg
Vafan! Kan ni specifikt be om var ni vill ha jorden ifrån. Exv Jehanders eller dylikt? Annars tar dem från Uffes åker typ ....
Ligg på!
 
Funderar ett tag på vad du nämnt. Ja, jag har säkert lagt 60h på vattning som nu varit i onödan. Säkert 30 till då..

Jag vet ju inte heller när de kommer. Osugen på att vattna i juli/aug. Känns mer o mer att de borde slänga på rullgräs. Vi har ju stoppat in 200k för att slippa göra jobb själva i för stor utsträckning.

Om de inte kastar ut inom en vecka för att slippa vattna i värsta hettan så ska jag höra hur de tycker att jag som kund ska tänka? De har misslyckats två gånger…
Rullgräs krävs väldigt mycket vatten annars kommer det se ut som ett schackbräde med torra fläckar. Höll på att få göra om mitt men som tur va kom det massa regn en längre period så det tog sig igen.
Men helt klart smidigare än att anlägga en från början
 
Rullgräs krävs väldigt mycket vatten annars kommer det se ut som ett schackbräde med torra fläckar. Höll på att få göra om mitt men som tur va kom det massa regn en längre period så det tog sig igen.
Men helt klart smidigare än att anlägga en från början
Är ju sugen på att barnen ska kunna kuta barfota. Bjuda hem nya kompisar o hänga. Har varit jord i två år snart sen vi flyttade. Husbyggandet har gått förhållandevis smidigt med gräsmatta o tomt har det gått troll i. Vattna har jag inga problem med bara man vet att det finns gräs att hålla liv i. Orosmomentet är som sagt om man dealar till sig rullgräs o deras underarbete är undermåligt… så kanske de skyller på min vattning.
 
Gjorde något lite enklare men det tog lite tid! Hade behövt ha mitt skruvstäd som jag inte har.

Kapade till Ikeas smarta plisserullgardiner så att de passar in fönsterramarna. Garantin är förbrukad men det är det värt :)
Experimenterade lite och kört en i gersågen! Aluminiument är inga problem att kapa i men den högg till flertalet gånger i själva gardinen (kanske sänkte för snabbt!). Övergick till att handkapa och sen skära gardinen med vass kniv. Fick ta till en geringslåda och köra "primitivt" :D

Har spotar i fönstren nere, det blev liten skugga på upptill pga av gardinerna men i övrigt var det inte större skillnad på spridningen.

Sen kan man undra varför vi inte har markiser.... de ville ha 128k tror jag det var 2019 för 4st! Då lägger vi hellre dem pengarna på solceller

Har totalt 12 st nu! De på övervåningen är mörkläggande.
20230524_202111.jpg
20230524_202518.jpg
20230525_092347.jpg
20230525_092254.jpg
Hoppas du har bättre lycka än jag hade. Alla mina gick sönder efter ett år.
 
Bära eller brista, men många rekommenderade en borrhammare från Jula, som nu under april kostar 799 kr 😂 Värt att chansa! Ligger redan i bakluckan.

1500W och 6J slagstyrka! Jag återkopplar lär jag kört sönder den haha!

För återkoppling: Julas borrhammare dög finfint. Tog nån minut att komma 15cm djupt i granit med 20mm SDS+ borr. Spräckkilarna funkade fint också.

Den stora utmaningen är att bryta loss tillräckligt små bitar för att kunna forsla bort dom. Helvete vad tungt och vasst granit är 😂 Rev sönder halva armarna under bärandet.
 
För återkoppling: Julas borrhammare dög finfint. Tog nån minut att komma 15cm djupt i granit med 20mm SDS+ borr. Spräckkilarna funkade fint också.

Den stora utmaningen är att bryta loss tillräckligt små bitar för att kunna forsla bort dom. Helvete vad tungt och vasst granit är 😂 Rev sönder halva armarna under bärandet.

Jag har ett bergjobb i sommar. Ska testa med min lilla bort som ingick och se om det räcker. Sds 12mm. Men det känns som det kan funka. Det värsta som kan hända är o köpa ny borr.
 
Tillbaka
Topp