• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Klart du kan själv förutsatt att tiden inte är en faktor :) Glöm inte att dokumentera allt längs resans gång om försäkringsbolaget skulle fråga vid nått tillfälle..
Tack, du har rätt gällande tiden. När man inte stressar och kan fokusera på detaljerna blir det t o m bättre än när hantverkarna gör det under tidspress.

Håller på med innertaket i badrummet nu. Har lagt så mkt tid på att spackla, slipa och spackla, foga. Men finishen är fantastisk. Kommer kunna gå i badrummet och granska varenda skarv och vara stolt, den känslan är ovärderlig!

Senast ändrad:
Härligt hus @Donkii men tråkigt att du ska sälja. Förutom all nedlagt tid så känns det tufft ekonomiskt. Eller hur bedömer du marknaden på orten? Man brukar ju säga att det bara är några få orter i Sverige där man får igen investeringen i ett husbygge eller större renovering strax efter färdigställandet.

Ska använda kakelfix att sätta upp gipsen med. Så fick råd från en byggare om att köra primer innan.
Vet tyvärr inte om det behövs under guldbruk.
Kommer även skruva skivorna för att vara på helt säkra sidan 😊
Se till att fästmassan är klassad S2 aka "flex fix". Det är högre elasticitet i dem och funkar därför bra att limma större skivor med.

Tänkte be om lite råd här ifrån alla som kan det här bättre än jag.
Jag har nyss flyttat och ska nu sätta igång och måla om en del rum, det värsta rummet har nån typ av strukturtapet som verkar övermålad. Jag bli av med strukturen och ha en normal slät målad vägg, hur bör jag gå tillväga?

Såhär ser det ut:
IMG_2812.jpeg

Jag har nyss flyttat och ska nu sätta igång och måla om en del rum, det värsta rummet har nån typ av strukturtapet som verkar övermålad. Jag bli av med strukturen och ha en normal slät målad vägg, hur bör jag gå tillväga?

Såhär ser det ut:
IMG_2812.jpeg
Jag hade nog tagit ner strukturtapeten och sen hängt en renoveringstapet för en slät yta.
Ångmaskin funkar bra på gamla tapeter.

Jag hade nog tagit ner strukturtapeten och sen hängt en renoveringstapet för en slät yta.
Ångmaskin funkar bra på gamla tapeter.
Varför inte klistra på gipsvägg, om man inte är bekymrad att förlora nån cm av rummet? Frågar av nyfikenhet.

Jag tog ner strukaturtapeter i min förra lägenhet och det var en mardröm, trots ångmaskin (dock ej av industrikvalitet…)

Varför inte klistra på gipsvägg, om man inte är bekymrad att förlora nån cm av rummet? Frågar av nyfikenhet.

Jag tog ner strukaturtapeter i min förra lägenhet och det var en mardröm, trots ångmaskin (dock ej av industrikvalitet…)
Visst, renoveringsgips och renoverings tapet funkar förträffligt också, men jag hade personligen hellre lagt min tid på att ta ner gamla tapeten än att hämta, bära, kapa och skruva gipsen.
Det kan gå att gömma strukturen med bara renoveringstapet också om man har tur.

Såhär ser det ut:
IMG_2812.jpeg
personligen har jag kört på gips/renoveringsgips! Då kan man också i samband med det passa på att dra lite ny el, fiber osv och fräsa in i väggen om man önskar addera på eller ändra något. Renoveringstapet hade jag skitit i. Det går att få till men är, sett till vad du får, relativt dyrt och oftast blir inte resultatet 100%.

Ett annat alternativ är att du tar in en riktigt duktig målare. Det tar en skicklig målare knappa 20min att bredspackla ett rum på typ lika många kvm. Beroende på underlag finns alltid en risk att det blir lite sprickor, vilket du slipper med gipset. Men vill du bara ha det slätt snabbt skulle jag tro att bredspackling är smidigaste vägen fram för dig

Såhär ser det ut:
IMG_2812.jpeg
Är personligen alergisk mot att ”dölja” ytor/material med en till yta/nytt material så jag skulle slita ner skiten. Oavsett vad det är för vägg lär du behöva spackla. Gör du det själv är du duktigare än mig. Det är närapå det enda jag absolut inte gör. Inte värt att dra på färg på de väggar jag spacklar så det överlåter jag till proffsen. Snickerier spacklar jag dock men det är så små grejer att spackla.

Tack för svaren!
Ska läsa på lite om det ni föreslår, men det lutar nästan åt att leja ut...
Tycker inte sånt här är så värst roligt och då kanske det ändå är värt att få det gjort ordentligt istället för att stöka själv.

Tack för svaren!
Ska läsa på lite om det ni föreslår, men det lutar nästan åt att leja ut...
Tycker inte sånt här är så värst roligt och då kanske det ändå är värt att få det gjort ordentligt istället för att stöka själv.
Jobbar själv som målare,jag hade tagit ner tapeten så mkt som går sen lagt på en spärrgrund sen bredspackling på de.
Ibland får jag förfrågningar på att enbart bredspacla ett rum sen får kunden själv slipa och måla (var mer förr jag gjorde de nu enbart mot återkommande kunder jag vet kan måla/tapetsera upp de snyggt) kanske kan vara ett alternativ

Ska slipa golv för första gången och är osäker på om jag ska börja med k24 eller 40 på detta golv? Har läst lite olika på vad som gäller så känner mig osäker

Bilagor

• IMG_2404.jpeg
    IMG_2404.jpeg
    492.6 KB · Visningar: 10
Härligt hus @Donkii men tråkigt att du ska sälja. Förutom all nedlagt tid så känns det tufft ekonomiskt. Eller hur bedömer du marknaden på orten? Man brukar ju säga att det bara är några få orter i Sverige där man får igen investeringen i ett husbygge eller större renovering strax efter färdigställandet.

I Östersund så känns markanden ganska ok ändå rent prismässigt. Bra objekt säljs fortfarande dyrt och sett till storleken på orten så är det rätt dyrt här att trots allt vilket gör att det tydligen finns en viss acceptans till att det kostar att köpa här.

8,25m är utgångspriset och vi har haft två privata visningar för hemvändare trots att annonsen inte kommit ut än.. men det ska ju säljas också så vi får se helt enkelt. Men jag är väl överlag positiv till att kunna få tillbaka pengarna, men inte mer än så...

När projektet drog igång så var ambitionen att ha en värdering på 40k kvm vid färdigställande och en byggkostnad på cirka 36k kvm inkl allt.. men nu är vi väl på 45k kvm både vad gäller kostnader och värdering. Jag kastar in allt i kvm priset bara för att göra det enkelt, garage, förråd och lite annat finns där i.. så själva huset i sig har såklart en bättre kvm peng än 45k.

Man kan väl konstatera att man varit lite naiv samtidigt som man kanske också blundat lite för mycket och bara gasat.. Men vissa saker vill man inte tumma på när det kommer till ett sånt här hus.. det skulle liksom kännas halvfärdigt då.

Hade jag inte gjort det mesta själv så hade det kostat betydligt mer och säkert blivit sämre, nu har liksom vissa detaljer fått ta tid och växa fram och jag tror att det är sådant som adderar mervärde i slutändan till ett sånt här hus. Mycket är platsbyggt och många lösningar är liksom klurade på både en och tio ggr till min sambos "glädje".

1000003863.jpg
1000003843.jpg
1000003847.jpg
1000003841.jpg
1000003830.jpg

Senast ändrad:
I Östersund så känns markanden ganska ok ändå rent prismässigt. Bra objekt säljs fortfarande dyrt och sett till storleken på orten så är det rätt dyrt här att trots allt vilket gör att det tydligen finns en viss acceptans till att det kostar att köpa här.

8,25m är utgångspriset och vi har haft två privata visningar för hemvändare trots att annonsen inte kommit ut än.. men det ska ju säljas också så vi får se helt enkelt. Men jag är väl överlag positiv till att kunna få tillbaka pengarna, men inte mer än så...

När projektet drog igång så var ambitionen att ha en värdering på 40k kvm vid färdigställande och en byggkostnad på cirka 36k kvm inkl allt.. men nu är vi väl på 45k kvm både vad gäller kostnader och värdering. Jag kastar in allt i kvm priset bara för att göra det enkelt, garage, förråd och lite annat finns där i.. så själva huset i sig har såklart en bättre kvm peng än 45k.

Man kan väl konstatera att man varit lite naiv samtidigt som man kanske också blundat lite för mycket och bara gasat.. Men vissa saker vill man inte tumma på när det kommer till ett sånt här hus.. det skulle liksom kännas halvfärdigt då.

Hade jag inte gjort det mesta själv så hade det kostat betydligt mer och säkert blivit sämre, nu har liksom vissa detaljer fått ta tid och växa fram och jag tror att det är sådant som adderar mervärde i slutändan till ett sånt här hus. Mycket är platsbyggt och många lösningar är liksom klurade på både en och tio ggr till min sambos "glädje".

1000003863.jpg
1000003843.jpg
1000003847.jpg
1000003841.jpg
1000003830.jpg
Ok. Fick för mig du bodde mer Norröver.
Har själv skottat in alldeles för mycket pengar i en renovering i Järvsö så är lite bitter.

1000003863.jpg
1000003843.jpg
1000003847.jpg
1000003841.jpg
1000003830.jpg
Det ser lyxigt, well done. Ett så vacker, nybyggt hem kommer locka många spekulanter.

Vilka är dina bästa tips för att lyckas med bygget och hålla budgeten?

Ok. Fick för mig du bodde mer Norröver.
Har själv skottat in alldeles för mycket pengar i en renovering i Järvsö så är lite bitter.
Kollar vi kortsiktigt så kanske värdering kontra insats är lite tråkig.. men jag tror på lite is i magen så kommer det inom fem år ha återhämtat sig även i Järvsö.

Tror fortfarande att Järvsö har mycket mer att erbjuda än exempelvis Sälen och Åre då det är närmre städerna och har en betydligt mer attraktiv prisbild som på sikt har en högre procentuell prisökning framför sig kontra fjällvärlden.. där har dyket blivit stort och kommer ta tid att ta igen.. inte lika stor ekonomisk risk att köpa i Järvsö och fler kan också köpa.. Kungsberget är ju en annan..

Njut av det du har och så ser vi om du tycker lika om 4-5år ;)

Det ser lyxigt, well done. Ett så vacker, nybyggt hem kommer locka många spekulanter.

Vilka är dina bästa tips för att lyckas med bygget och hålla budgeten?
Tack :)

Kan säkert locka många men ska man vara ärlig kryllar det inte av folk här uppe som köper kåkar för 8m+.. eller det var nog fler tidigare när räntorna var som de var.. Jag hade tex inte kunnat bygga detta om jag kört igång idag, det hade banken aldrig sagt ja till :angel:

Men med det sagt, jag är kanske inte rätt person att fråga om att hålla budget då jag är 2m över tänkt budget.. Men jag kan nog ändå komma med lite tips.. återkommer senare idag med det:)

När jag tittar tillbaka bland bilderna i telefon så fattar jag inte att man orkat dra runt det här själv.. Samtidigt som man gör allt inne så kom anläggandet av gräsmatta, byggandet av en altan samt ett förråd på 20kvm..

Men bra blev det :)

IMG_20230525_081537.jpg

IMG_20230525_221212.jpg

IMG_20230525_220953.jpg
IMG_20230525_194003.jpg

IMG_20230526_164450.jpg

IMG_20230525_182129.jpg
IMG_20230708_194944.jpg
IMG_20230814_110341.jpg
IMG_20230811_195840.jpg
IMG_20230816_180830.jpg
IMG_20230816_211945.jpg
IMG_20230816_190018.jpg
1000000415.jpg

1000000413.jpg
1000000412.jpg
1000003865.jpg

Bilagor

• IMG_20230525_194119.jpg
    IMG_20230525_194119.jpg
    1.6 MB · Visningar: 4
  • IMG_20230815_163351.jpg
    IMG_20230815_163351.jpg
    2.3 MB · Visningar: 5
  • IMG_20230614_182208.jpg
    IMG_20230614_182208.jpg
    2.1 MB · Visningar: 6
  • IMG_20230817_203613-01.jpeg
    IMG_20230817_203613-01.jpeg
    2 MB · Visningar: 6

1000003863.jpg
1000003843.jpg
1000003847.jpg
1000003841.jpg
1000003830.jpg
Trist att behöva lämna det här bakom sig om nu inte det var ett planerat scenario. Svinfint!

Trist att behöva lämna det här bakom sig om nu inte det var ett planerat scenario. Svinfint!
Planerat var det inte, men, beslutet är ändock självvalt. Tanken om att dra söderut har vuxit längs projektet samt att vi landat i att vi tycker det finns roligare saker att lägga pengar på än att bo.

Tänker mig en billigare kåk kring Österlen och en husbil för äventyr ut i Europa med familjen som ett framtida scenario :)

Planerat var det inte, men, beslutet är ändock självvalt. Tanken om att dra söderut har vuxit längs projektet samt att vi landat i att vi tycker det finns roligare saker att lägga pengar på än att bo.

Tänker mig en billigare kåk kring Österlen och en husbil för äventyr ut i Europa med familjen som ett framtida scenario :)

Låter som ett avvägt val. Vi är nog lite i samma läge om boendet. Om vi inte står i ett bättre ekonomiskt läge om något år så kanske det blir justering till billigare boende. Även om jag skulle vara ledsen över det steget. All tid man lag på huset.

Vi tänkte tvärs om när vi började renovera, hellre 50v bra komfort än att bo i lite lägre standard för att uppnå 2v premiumsemester/år. Sen kom inflationen. :)

Låter som ett avvägt val. Vi är nog lite i samma läge om boendet. Om vi inte står i ett bättre ekonomiskt läge om något år så kanske det blir justering till billigare boende. Även om jag skulle vara ledsen över det steget. All tid man lag på huset.

Vi tänkte tvärs om när vi började renovera, hellre 50v bra komfort än att bo i lite lägre standard för att uppnå 2v premiumsemester/år. Sen kom inflationen. :)
Jag köper det sistnämnda.. men.. jag upplever att jag får ett väldigt fint och attraktivt boende på den östra sidan av Skåne till en betydligt bättre peng än här uppe.. Boendekvaliten kanske inte blir exakt denna men jag tror ändå att livskvaliteten kommer att öka i slutändan, Tänk att kunna få en sommar igen kontra det som är här uppe, tror faktiskt knappt att vi fick en temperatur värd att kalla sommar här uppe i år.. någon sa att en bit ovanför oss gick det från vår till höst, sommaren uteblev... Uäck

Jag köper det sistnämnda.. men.. jag upplever att jag får ett väldigt fint och attraktivt boende på den östra sidan av Skåne till en betydligt bättre peng än här uppe.. Boendekvaliten kanske inte blir exakt denna men jag tror ändå att livskvaliteten kommer att öka i slutändan, Tänk att kunna få en sommar igen kontra det som är här uppe, tror faktiskt knappt att vi fick en temperatur värd att kalla sommar här uppe i år.. någon sa att en bit ovanför oss gick det från vår till höst, sommaren uteblev... Uäck
Tycker att Österlen+husbil låter grymt. Vi bor i Malmö med stuga på Österlen. Det är underbart där ute på sommaren, vi stannar flera veckor åt gången och dottern älskar det. Vi hade iaf en månad sommar i år här nere.

Hade det inte varit för pendlingen hade vi kanske flyttat ut dit permanent.

Tycker att Österlen+husbil låter grymt. Vi bor i Malmö med stuga på Österlen. Det är underbart där ute på sommaren, vi stannar flera veckor åt gången och dottern älskar det. Vi hade iaf en månad sommar i år här nere.

Eller hur :)
Förstår att ni spenderar tid i stugan.

Vi bodde i Kristianstad under 4år innan vi flyttade tillbaka hit upp men saknar det. Vet dock inte om det blir Kristianstad igen eller om vi söker oss lite mer nedåt och inåt eller vad man ska säga.. Vill helst inte landa på ett ställe där det invaderas av turisterna.. typ Kivik osv

Då har du koll på Skåne. Förstår dig helt, dels kommer alla Stockholmare på sommaren, och när väl Kiviks marknad drar igång är det kört haha. Är du sugen på att flytta ut till östkusten?

Alternativt finns Staffanstorp, Arlöv, Åkarp om man vill ha närhet till Malmö/Lund, men komma undan billigare. Ännu billigare blir det om man köper inåt mot Eslöv eller Höör, samt dyrare neråt mot Höllviken/Falsterbo. Kristianstad tycker jag som bor i Malmö är lite off, Ängelholm likaså - men du kanske föredrar lite avskilt 😊

Då har du koll på Skåne. Förstår dig helt, dels kommer alla Stockholmare på sommaren, och när väl Kiviks marknad drar igång är det kört haha. Är du sugen på att flytta ut till östkusten?

Alternativt finns Staffanstorp, Arlöv, Åkarp om man vill ha närhet till Malmö/Lund, men komma undan billigare. Ännu billigare blir det om man köper inåt mot Eslöv eller Höör, samt dyrare neråt mot Höllviken/Falsterbo. Kristianstad tycker jag som bor i Malmö är lite off, Ängelholm likaså - men du kanske föredrar lite avskilt 😊
Ska jag vara ärlig så känns det snarare som att huset blir det som avgör var jag landar. När vi flyttade till Skåne förra gången var det slumpen som avgjorde och så lär det bli denna gång också.

Men med det sagt så lockar inte Malmö utan jag är nog mer åt den östra sidan men skulle kunna tänka mig att prova något ned mot Ystad / Simrishamn fast en bit in på land. Men som sagt, huset och dess omgivningar blir det som styr skulle jag säga :)

Senast ändrad:
Eller hur :)
Förstår att ni spenderar tid i stugan.

Vi bodde i Kristianstad under 4år innan vi flyttade tillbaka hit upp men saknar det. Vet dock inte om det blir Kristianstad igen eller om vi söker oss lite mer nedåt och inåt eller vad man ska säga.. Vill helst inte landa på ett ställe där det invaderas av turisterna.. typ Kivik osv

Beror ju på vad man är van vid och efterfrågar men de mörka månaderna i de mindre orterna på Österlen är rätt tunga. Ganska tyst och öde och långt från allt med lite risiga kommunikationer. Har ett par bekanta som lockats att pröva helårsgrejen (efter att ha haft semesterboende tidigare) men fick rätt mycket lappsjuka, men de var födda stadsbor iofs. Man ska vara beredd på kontrasterna dock.

Tillbaka
Topp