• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Beror ju på vad man är van vid och efterfrågar men de mörka månaderna i de mindre orterna på Österlen är rätt tunga. Ganska tyst och öde och långt från allt med lite risiga kommunikationer. Har ett par bekanta som lockats att pröva helårsgrejen (efter att ha haft semesterboende tidigare) men fick rätt mycket lappsjuka, men de var födda stadsbor iofs. Man ska vara beredd på kontrasterna dock.
Bra poäng, kan tänka mig att det blir väldigt öde och mörkt. Ser kanske inte heller att jag sätter mig i en kåk 1mil utanför Tomelilla även fast man är från de norra delarna där lappsjuka är på riktigt :) Kommunikation har man aldrig varit bortskämd med här uppe så allt är bättre där än här...

Vi får se helt enkelt... Känns som att det inte skulle förvåna mig om det blir ett radhus strax utanför Kristianstad, precis som förra gången :hilarious:

Senast ändrad:
IMG_0590.jpeg

Måndag kommer grabbarna och flyter golvet, sen vidare med tätskiktet, kakel så nu händer det grejer 😊👍

sett ett gäng nybyggda fina hus man har lyckats förlägga på för låg nivå i jämförelse med omgivning. Finns en risk med dagens klimat och nederbörd att det blir en insjö runt kåken.. försök alltid lägga husen på högre höjd helt enkelt, och skaffa förståelse om geologin på plats ..

Jag har en liten öppen spis i mitt lilla hus.
Det finns inga kassetter i den storleken så jag hade Elda förbi hos mig som kikade och kom med en offert.
Hålet behöver bilas upp, brandstegel avlägsnas osv.
De sätter in en Keddy 1001 med rör någon meter upp i skorstenen (ej hela vägen för jag vill ju att murstocken ska bli varm på övervåningen) och ett ventilationsgaller någon meter upp i murstocken för luftflöde av varmluft.
Jag tycker helt ärligt detta är rätt billigt.
jag kommer behöva laga puts osv som spricker på själva spisen och även måla den (den ser förjävlig ut idag ändå).

Vad tycker panelen?
Totalt 34780kr utan ROT. Måste läsa på hur man gör ROT avdrag…
Sotare kommer nästa vecka och ska kolla skorstenskanalen. Sist var den bra tyckte dom men det var 2 år sedan.
IMG_5227.png

Jag har en liten öppen spis i mitt lilla hus.
Det finns inga kassetter i den storleken så jag hade Elda förbi hos mig som kikade och kom med en offert.
Hålet behöver bilas upp, brandstegel avlägsnas osv.
De sätter in en Keddy 1001 med rör någon meter upp i skorstenen (ej hela vägen för jag vill ju att murstocken ska bli varm på övervåningen) och ett ventilationsgaller någon meter upp i murstocken för luftflöde av varmluft.
Jag tycker helt ärligt detta är rätt billigt.
jag kommer behöva laga puts osv som spricker på själva spisen och även måla den (den ser förjävlig ut idag ändå).

Vad tycker panelen?
Totalt 34780kr utan ROT. Måste läsa på hur man gör ROT avdrag…
Sotare kommer nästa vecka och ska kolla skorstenskanalen. Sist var den bra tyckte dom men det var 2 år sedan.
IMG_5227.png
Vi fick offert för Jötul 620F inklusive arbete på 50635 SEK. Intrycket av dem var sådär så vi valde att gå vidare med en lokal byggfirma istället, offerten landade på 65066 inklusive ROT.
Vi pröjsade 65k efter ROT tillslut. Gick åt totalt 53 (13 fler än på offerten) timmar från murare (28h) med lärling (25h). Det dyraste var jobbet som kostade 595/h ex moms för muraren och lärlingen för 446h/timme ex moms. Sedan var en del material billigare i gengäld.

Frågan är ju hur de räknat på jobbet och hur det blir om de drar över i tid. Vår skorsten var lite jävligare att hantera än vad som beräknats tex.
Rotavdraget löser troligen hantverkaren åt dig så att det avdraget är direkt på fakturan.

Senast ändrad:
Har en gjuten gångväg/bro som säkert var fin en gång i tiden men där den börjat vittra sönder och plattorna är lösa. Jag har försökt googlat runt men inte hittat någon heltäckande steg-för-steg guide som så ofta brukas finnas för liknande projekt.

Det jag skulle vilja göra är att fixa till murbruket och lägga nya plattor, är det någon som gett sig på något liknande eller vet någon bra guide?

IMG_2426.jpeg IMG_2427.jpeg

Första frågan att ställa sig är ju hur det kommer sig den är i det skick den är idag @Kamp .
Är det fukt? Är det salt? är det bara ålder?

Känns spontant som att dom har målat väggarna med en färg som inte andas som stängt in fukten samt att det har saltats en del och att även fukt över flera år tagit ut sin rätt. Ingen expert på något vis men jag skulle nog ha tagit bort allt löst/lätt sittande, tagit bort allt organiskt, tagit bort alla plattor och knackar ner all puts så själva grunden kan bedömmas. Kanske går det att putsa om, och lägga dit plattorna igen kanske är det lite fför långt gånget...

Vinterns projekt är garaget som ska isoleras, väggar och golv ska målas, ny belysning och golvbrunn sätts in.

Vill tipsa om Hiltis kapmaskin DCH 300, minimalt med damm när man kopplar till en bra dammsugare.
Skönt att slippa täcka in och tömma utrymmet helt pga damm eller stänka ner allt som det lätt blir vid våtkapning.

Detta tar ju så klart längre tid, men i mitt fall lätt värt det när det bara är att köra på.

IMG_7169.jpeg

IMG_7171.jpeg

Vinterns projekt är garaget som ska isoleras, väggar och golv ska målas, ny belysning och golvbrunn sätts in.

Vill tipsa om Hiltis kapmaskin DCH 300, minimalt med damm när man kopplar till en bra dammsugare.
Skönt att slippa täcka in och tömma utrymmet helt pga damm eller stänka ner allt som det lätt blir vid våtkapning.

Detta tar ju så klart längre tid, men i mitt fall lätt värt det när det bara är att köra på.

IMG_7169.jpeg

IMG_7171.jpeg
Ja det där ser smart ut. Jag har en Makita 4t motorkap, som jag dock bara använt utomhus, men jävlar i helvete vad det dammar alltså, om man inte kör med vatten som i sin tur inte heller är jättekul. Med det sagt känns det som att såga i smör när man sågar betong med den så det är ändå värt allt bök.

Någon som har erfarenhet av att bygga hus på en sluttningstomt?

Suterränghus eller gräva ur, vilket blir billigast?

IMG_7169.jpeg

IMG_7171.jpeg
"Min" entreprenör var här igår och kollade på att sänka ner saxlyft.

Får se vad han återkommer med och om vi sätter kapen i golvet eller inte.

"Min" entreprenör var här igår och kollade på att sänka ner saxlyft.

Får se vad han återkommer med och om vi sätter kapen i golvet eller inte.
Coolt! Vad får man ge, tumme-pekfinger, för en saxlyft?
En kollega på jobbet gjorde en ”smörjgrop” istället och vill minnas han pratade om ca 300k besparing. Det är väl främst däckbytena man inte klarar med smörjgropen men annars fylls väl behoven likvärdigt?

Coolt! Vad får man ge, tumme-pekfinger, för en saxlyft?
En kollega på jobbet gjorde en ”smörjgrop” istället och vill minnas han pratade om ca 300k besparing. Det är väl främst däckbytena man inte klarar med smörjgropen men annars fylls väl behoven likvärdigt?
Det beror lite på vilken typ och märke. Låglyftande(1m) saxlyftar ligger någonstans 25-70. Verktygsbodens variant ligger på 25 och nussbaum, Maher etc 60-70.

Sen finns höglyftande(1.8m) de ligger på närmare 40 och uppåt.

Båda varianter finns för ovan golv eller nedsänkta.

Oklart var han fått 300k i besparing ifrån dock. Billigaste alternativet om man har plats är en två-pelarlyft.

Skönt med nersänkt lyft!
Kapa upp golvet gör du enkelt själv, dock så lär du ju gräva ur extra och gjuta en ny platta för att ställa lyften på då också?
Jo tanken är att återbygga på liknande sätt som grunden är gjord sedan tidigare. Har 200mm cellplast idag som isolering i grunden idag. Så vi får se lite hur vi gör. Bör ha över 100mm betong i alla fall

Har även plattor över från garagegolvet funderar på att i sådant fall klä in hålet

Senast ändrad:
Det beror lite på vilken typ och märke. Låglyftande(1m) saxlyftar ligger någonstans 25-70. Verktygsbodens variant ligger på 25 och nussbaum, Maher etc 60-70.

Sen finns höglyftande(1.8m) de ligger på närmare 40 och uppåt.

Båda varianter finns för ovan golv eller nedsänkta.

Oklart var han fått 300k i besparing ifrån dock. Billigaste alternativet om man har plats är en två-pelarlyft.
Ofan. Låter ju inte alls så pricey som jag trodde. Jag vet ärligt talat inte heller vart han fått 300k ifrån…

Men som sagt. Låter ju inte alls dyrt med en lyft. Särskilt inte om man ska bygga nytt garage och projar in lyften redan i planeringsstadiet

Tillbaka
Topp