• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jag håller på att måla fönsterluckor på huset.
Har skruvat ner första och har den i garaget, nu till mitt dilemma.
Jag tycker att det blir tydligt randigt/märken efter penseln och det känns inte bra.
Färgen är en Fluggerfönsterfärg (som jag tyckte var dyr och borde vara bra), penseln är från Biltema.
Jag upplever färgen som lite tjock men vet inte om jag borde spä ut den, eller är det penseln som inte är tillräckligt mjuk? Eller finns det något annat förslag?
Jag har slipat fönsterluckan och tvättat den bra.
 
Jag håller på att måla fönsterluckor på huset.
Har skruvat ner första och har den i garaget, nu till mitt dilemma.
Jag tycker att det blir tydligt randigt/märken efter penseln och det känns inte bra.
Färgen är en Fluggerfönsterfärg (som jag tyckte var dyr och borde vara bra), penseln är från Biltema.
Jag upplever färgen som lite tjock men vet inte om jag borde spä ut den, eller är det penseln som inte är tillräckligt mjuk? Eller finns det något annat förslag?
Jag har slipat fönsterluckan och tvättat den bra.

med pensel blir det lite linjer. En bra pensel är verkligen att föredra. Fråga på färghandeln så får du rätt grejer och grymt bra tips hur du ska göra. Innan påbörjad målning behöver man veva runt i färgburken.

En teknik man kan använda är att dra penseldragen 90 grader mot slutlig riktning. Sen drar man långa sista drag i rätt riktning. Då blir det mindre tydliga ränder.

Lite linjer visar att du målat själv och inte köpt nya luckor. Det går ju förstås o spraya också om man är lagd åt det hållet. :)
 
med pensel blir det lite linjer. En bra pensel är verkligen att föredra. Fråga på färghandeln så får du rätt grejer och grymt bra tips hur du ska göra. Innan påbörjad målning behöver man veva runt i färgburken.

En teknik man kan använda är att dra penseldragen 90 grader mot slutlig riktning. Sen drar man långa sista drag i rätt riktning. Då blir det mindre tydliga ränder.

Lite linjer visar att du målat själv och inte köpt nya luckor. Det går ju förstås o spraya också om man är lagd åt det hållet. :)
Tack för svar 👍
Jo det vevas runt friskt i burken innan :)
Var och köpte mig en ny pensel precis.
Skall prova 90 graders-tekniken på nästa lucka.
 
Jag ska renovera min 70-tals hall. Byta golv till ett klick-vinyl- golv från pergo som har 33 hårdhetsklass och även ska vara vattentåligt.

Jag ska också riva den rödmarkerade väggen för att på så sätt få en stor hall i direkt anslutning till dörren (som också ska bytas).

Nu till frågan, vi hade tänkt lägga klinker i entren men jag hittar inget naturligt sätt att lägga dem.

Antingen så måste jag lägga klinker hela vägen till den gröna linjen och täcka hela hallen, alternativt ett litet "frimärke" (blå) i entren.

Det sista alternativet är att skita i det. Jag har ju valt ett extremt slittåligt golv så jag kanske bara ska ha en matta för att samla upp den värsta smutsen?

Tacksam för input:
1000002093.jpg
 
Jag ska renovera min 70-tals hall. Byta golv till ett klick-vinyl- golv från pergo som har 33 hårdhetsklass och även ska vara vattentåligt.

Jag ska också riva den rödmarkerade väggen för att på så sätt få en stor hall i direkt anslutning till dörren (som också ska bytas).

Nu till frågan, vi hade tänkt lägga klinker i entren men jag hittar inget naturligt sätt att lägga dem.

Antingen så måste jag lägga klinker hela vägen till den gröna linjen och täcka hela hallen, alternativt ett litet "frimärke" (blå) i entren.

Det sista alternativet är att skita i det. Jag har ju valt ett extremt slittåligt golv så jag kanske bara ska ha en matta för att samla upp den värsta smutsen?

Tacksam för input:
1000002093.jpg
Rent utseendemässigt så tycker jag att du ska hoppa över klinker och istället köra en stor dörrmatta innan för dörren.

Om du väljer klinker tycker jag att du ska satsa på att lägga det fram till den gröna linjen. Att stanna vid den blå linjen gör att du markerar den gamla hallen som du vill bli av med och det är ju synd.

Jag hade en liknande fråga när vi renoverade vårt hus från sjuttiotalet. Jag skippade klinker och lade trägolv hela vägen fram till dörren. Inte det mest tåliga, men det har funkat hittills. Inga småbarn hemma ska tilläggas.
 
Jag ska renovera min 70-tals hall. Byta golv till ett klick-vinyl- golv från pergo som har 33 hårdhetsklass och även ska vara vattentåligt.

Jag ska också riva den rödmarkerade väggen för att på så sätt få en stor hall i direkt anslutning till dörren (som också ska bytas).

Nu till frågan, vi hade tänkt lägga klinker i entren men jag hittar inget naturligt sätt att lägga dem.

Antingen så måste jag lägga klinker hela vägen till den gröna linjen och täcka hela hallen, alternativt ett litet "frimärke" (blå) i entren.

Det sista alternativet är att skita i det. Jag har ju valt ett extremt slittåligt golv så jag kanske bara ska ha en matta för att samla upp den värsta smutsen?

Tacksam för input:
1000002093.jpg
Hur ser rummen/utrymmena i övrigt ut på detta våningsplan? Tänker hur de kommer disponeras. Kök, sovrum, tvättstuga osv.
 
Rent utseendemässigt så tycker jag att du ska hoppa över klinker och istället köra en stor dörrmatta innan för dörren.

Om du väljer klinker tycker jag att du ska satsa på att lägga det fram till den gröna linjen. Att stanna vid den blå linjen gör att du markerar den gamla hallen som du vill bli av med och det är ju synd.

Jag hade en liknande fråga när vi renoverade vårt hus från sjuttiotalet. Jag skippade klinker och lade trägolv hela vägen fram till dörren. Inte det mest tåliga, men det har funkat hittills. Inga småbarn hemma ska tilläggas.
Tack. Jag lutar också åt det.
 
Jag ska renovera min 70-tals hall. Byta golv till ett klick-vinyl- golv från pergo som har 33 hårdhetsklass och även ska vara vattentåligt.

Jag ska också riva den rödmarkerade väggen för att på så sätt få en stor hall i direkt anslutning till dörren (som också ska bytas).

Nu till frågan, vi hade tänkt lägga klinker i entren men jag hittar inget naturligt sätt att lägga dem.

Antingen så måste jag lägga klinker hela vägen till den gröna linjen och täcka hela hallen, alternativt ett litet "frimärke" (blå) i entren.

Det sista alternativet är att skita i det. Jag har ju valt ett extremt slittåligt golv så jag kanske bara ska ha en matta för att samla upp den värsta smutsen?

Tacksam för input:
1000002093.jpg
Så här löst vi det. Linoleumklick-plattor och sen entrématta på löpmeter som anpassats för full täckning.

IMG_3208.jpeg
 
Jag vet att det här är svårt att svara på och tråden heter "hus", men jag chansar ändå (har fått bra svar innan på klocksnack).

Frågan gäller rivande av en vägg i lägenhet. Att få svar från en konstruktör kostade några tusen, så jag testar att se här om det ens är värt att undersöka vidare. Den gulmarkerade väggen har en öppning mellan kök och vardagsrum, min fråga är om ni tror det går att öppna upp hela väggen, eller om den är bärande?

Tack på förhand!
1712931347284.png
1712931360665.png
 
Jag vet att det här är svårt att svara på och tråden heter "hus", men jag chansar ändå (har fått bra svar innan på klocksnack).

Frågan gäller rivande av en vägg i lägenhet. Att få svar från en konstruktör kostade några tusen, så jag testar att se här om det ens är värt att undersöka vidare. Den gulmarkerade väggen har en öppning mellan kök och vardagsrum, min fråga är om ni tror det går att öppna upp hela väggen, eller om den är bärande?

Tack på förhand!
1712931347284.png
1712931360665.png
Skulle ta bort en liknande för några år sedan, då huset ser gammalt ut finns det risk att även en i ke bärande vägg fått viss bärighet. Så konstruktör behöver du nog tyvärr. Går ju att ta ner en bärande också bar du växlar av och sätter en balk. Så gjorde vi och 15cm balk i taket störde inte nämnvärt.
 
Jag vet att det här är svårt att svara på och tråden heter "hus", men jag chansar ändå (har fått bra svar innan på klocksnack).

Frågan gäller rivande av en vägg i lägenhet. Att få svar från en konstruktör kostade några tusen, så jag testar att se här om det ens är värt att undersöka vidare. Den gulmarkerade väggen har en öppning mellan kök och vardagsrum, min fråga är om ni tror det går att öppna upp hela väggen, eller om den är bärande?

Tack på förhand!
1712931347284.png
1712931360665.png
Gissningsvis:

  • Ja, den har ngn form av bärande funktion. Inringat parti ser misstänkt ut.
  • Ja, den går att ta ner om man växlar av med balk (vilket innebär att du måste spara ish 20 cm på varje sida för att stötta balken mot).

IMG_2733.jpeg
 
Jag vet att det här är svårt att svara på och tråden heter "hus", men jag chansar ändå (har fått bra svar innan på klocksnack).

Frågan gäller rivande av en vägg i lägenhet. Att få svar från en konstruktör kostade några tusen, så jag testar att se här om det ens är värt att undersöka vidare. Den gulmarkerade väggen har en öppning mellan kök och vardagsrum, min fråga är om ni tror det går att öppna upp hela väggen, eller om den är bärande?

Tack på förhand!
1712931347284.png
1712931360665.png

Tror du får sikta på en konstruktör oavsett. Kan bli knepigt om du råddat med väggen utan den checken. Visar det sig vara en bärande så är nog minsta problemet att du missat o be om lov av styrelsen vilket jag tror är ett krav för bärande väggar. 😀

I det stora hela så är det en liten kostnad mot att, om du inte gör det själv, ta in gubbar som gör det snyggt i sin slutfinnish.
 
Skulle ta bort en liknande för några år sedan, då huset ser gammalt ut finns det risk att även en i ke bärande vägg fått viss bärighet. Så konstruktör behöver du nog tyvärr. Går ju att ta ner en bärande också bar du växlar av och sätter en balk. Så gjorde vi och 15cm balk i taket störde inte nämnvärt.

Sant, tack för input!

Gissningsvis:

  • Ja, den har ngn form av bärande funktion. Inringat parti ser misstänkt ut.
  • Ja, den går att ta ner om man växlar av med balk (vilket innebär att du måste spara ish 20 cm på varje sida för att stötta balken mot).

IMG_2733.jpeg

Precis, det går ju alltid att lösa! Men föreningar brukar inte vara pigga på ändra bärande konstruktioner, och det blir en helt annan kostnad med balk! Tack för input
 
Jag vet att det här är svårt att svara på och tråden heter "hus", men jag chansar ändå (har fått bra svar innan på klocksnack).

Frågan gäller rivande av en vägg i lägenhet. Att få svar från en konstruktör kostade några tusen, så jag testar att se här om det ens är värt att undersöka vidare. Den gulmarkerade väggen har en öppning mellan kök och vardagsrum, min fråga är om ni tror det går att öppna upp hela väggen, eller om den är bärande?

Tack på förhand!
1712931347284.png
1712931360665.png

Börja med att söka efter ritningar i stadsbyggnadskontorets arkiv (digitalt) förhoppningsvis hittar du gamla konstruktionsritningar. Bjälklaget borde ligga vertikalt (i bilden) alltså bära från din yttervägg till vägg mot trapphus. Din gula vägg kan trots det ha en bärande eller stödjande funktion som bara en konstruktör skall uttala sig om.

Oavsett så ser jag möjlighet att få in mer förvaring om man skippar rundgången.
IMG_1344.jpeg


Ny garderob innanför ytterdörr (fel slagning, inte van att skissa på telefonen).

Riv ut befintlig garderob till vänster och sätt ett Elfasystem på väggen så har du vunnit ca 1.5m förvaring som nås via befintlig köksdörr.

Eller bara en ny vägg i gulaväggens förlängning och ha öppen Elfa förvaring mot hallen, det smäller du upp på en helg…


Om gula väggen går att riva ser jag andra möjligheter att maximera förvaring.
 
Semi-ot:
Ska beställa lite jord, sand, grus och rullgräs. Hittade Molnsätra som verkade ha vettiga priser, men 5 pallar inklusive frakt landar på över 10k, så tänkte ändå kolla om det finns något smartare sätt? Bor i Sthlm kommun kan nog vara värt att nämna. Behöver ca 5 kubik totalt så ingen jättetomt.
 
Vi ska sätta in en luftvärmepump i fritidshuset för att kunna nyttja de kalla månaderna och ha på stödvärme där emellan. Någon som har bra tips? Får gärna ha sms-styrning då det inte finns wifi i huset. Och tips på installatörer om ni har, Stockholmsområdet.
 
Jag rekar ingen o skaffa smeg-hushållsmaskiner. Vår inbyggnadsmicro är krånglig att rodda med och har gått sönder. Nu har vi valt en med varmluftsfunktion så det kanske är en tradeoff?

Iaf, nu har den pajat igen och de verkar ha slutat att sälja den så vi har blivit erbjudna ett antal alternativ. Har ni några allmänna tips på er micro med flerfunktioner ni använder? Vi har en vanlig ugn så vi har bara använt micron på nuvarande men känns sjukt med en ”micro” för 15 papp.. såg att den nedan till höger har airfryerfunktion också men har aldrig lagat käk med den. Jag gillar att laga mat så tips mottages..

Nedan är en jämförelse av tre alternativ


IMG_5091.png

IMG_5094.png IMG_5093.png IMG_5092.png IMG_5090.png
 
Senast ändrad:
Jag rekar ingen o skaffa smeg-hushållsmaskiner. Vår inbyggnadsmicro är krånglig att rodda med och har gått sönder. Nu har vi valt en med varmluftsfunktion så det kanske är en tradeoff?

Iaf, nu har den pajat igen och de verkar ha slutat att sälja den så vi har blivit erbjudna ett antal alternativ. Har ni några allmänna tips på er micro med flerfunktioner ni använder? Vi har en vanlig ugn så vi har bara använt micron på nuvarande men känns sjukt med en ”micro” för 15 papp.. såg att den nedan till höger har airfryerfunktion också men har aldrig lagat käk med den. Jag gillar att laga mat så tips mottages..

Nedan är en jämförelse av tre alternativ


IMG_5091.png

IMG_5094.png IMG_5093.png IMG_5092.png IMG_5090.png

Mitt enda tips är att hålla sig borta från kombiugn.
 
Mitt enda tips är att hålla sig borta från kombiugn.

Skulle du hellre köra vanlig mikro om du får kombiugn? Vi har ett hål i skåpet som kombiugnen passar i. Det gör inte en mikro. Vi kan ju inte stirra oss blinda på priset (vi får en kombiugn utbytt till en ny som kostar 16k 😐) och om vi väljer mikro så blir det att kosta tusenlappar att justera skåpet så det bli snyggt.
 
Börja med att söka efter ritningar i stadsbyggnadskontorets arkiv (digitalt) förhoppningsvis hittar du gamla konstruktionsritningar. Bjälklaget borde ligga vertikalt (i bilden) alltså bära från din yttervägg till vägg mot trapphus. Din gula vägg kan trots det ha en bärande eller stödjande funktion som bara en konstruktör skall uttala sig om.

Oavsett så ser jag möjlighet att få in mer förvaring om man skippar rundgången.
IMG_1344.jpeg


Ny garderob innanför ytterdörr (fel slagning, inte van att skissa på telefonen).

Riv ut befintlig garderob till vänster och sätt ett Elfasystem på väggen så har du vunnit ca 1.5m förvaring som nås via befintlig köksdörr.

Eller bara en ny vägg i gulaväggens förlängning och ha öppen Elfa förvaring mot hallen, det smäller du upp på en helg…


Om gula väggen går att riva ser jag andra möjligheter att maximera förvaring.

Tack för inputen och förslagen! Föreningen lät inte positiv till öppning av bärande väggar och kostnaden skulle dra iväg! Stod över denna gång.
 
Då var det dags för nästa projekt hemma, en soffa till uterummet.

Började med att rita upp den i CAD för att kunna ta ut ritningar och beräkna materialåtgång.
IMG_9201.jpeg


Sedan blev det att ta släpet till närmsta Bauhaus och köpa ett gäng 45 reglar några 22 reglar, bygg plywood och lite grundad panel och några lådor skruv.

IMG_9158.jpeg

Ihop med ramen sen panel och skivor.
IMG_9192.jpeg

För att till sist flytta från garaget och in i uterummet för slutmontering.

IMG_9196.jpeg


Blir förvaring under sitsen på båda sidor så ska bara fixa bra gångjärn men skivorna får ligga ovanpå så länge. Sen får frugan sy till dynor och kuddar så blir det riktigt bra.

Mycket trevligare att få något som passar än att köpa något man bara är halv nöjd med som dessutom kostar 3-4 ggr så mycket. (Materialet gick på runt 3000kr)
 
Då var det dags för nästa projekt hemma, en soffa till uterummet.

Började med att rita upp den i CAD för att kunna ta ut ritningar och beräkna materialåtgång.
IMG_9201.jpeg


Sedan blev det att ta släpet till närmsta Bauhaus och köpa ett gäng 45 reglar några 22 reglar, bygg plywood och lite grundad panel och några lådor skruv.

IMG_9158.jpeg

Ihop med ramen sen panel och skivor.
IMG_9192.jpeg

För att till sist flytta från garaget och in i uterummet för slutmontering.

IMG_9196.jpeg


Blir förvaring under sitsen på båda sidor så ska bara fixa bra gångjärn men skivorna får ligga ovanpå så länge. Sen får frugan sy till dynor och kuddar så blir det riktigt bra.

Mycket trevligare att få något som passar än att köpa något man bara är halv nöjd med som dessutom kostar 3-4 ggr så mycket. (Materialet gick på runt 3000kr)

Bra jobbat! Har du hela maskinparken som behövs för det jobbet hemmavid?
 
Tillbaka
Topp