• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

DHLE

Cartier
2-Faktor
Tyvärr ett återkommande tema när det gäller denna branschen, man bokar upp att någon ska komma och se är det en no-show!
Fattar inte hur det är hållbart, i vilken annan bransch som helst hade man varit fetrökt!
Jäkligt tråkigt är det, men han är ensam i firman så jag förstår han också. 4-5000kr hos oss eller två säkra månader hos en stor kund, lätt val. Det var värre när vi renoverade vår bostadsrätt, skulle ta 3v tog 4-5mån och tre olika byggföretag.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
PlE9VOI.jpg

Så här ligger vi till än så länge. Ungefär hälften klart. På nån meters håll är resultatet helt klart tillräckligt bra. Nu återstår bara att plocka ner allting från hyllorna och måla där bakom, yay. Kommer bygga in avloppsrören, har alltid stört mig på dem, därav att inte målat hela vägen upp. Högra hörnet ska tas ut för fönster. Grå skivan bakom bilen ska bli verktygstavla.

På nära håll ser man förstås att det inte blir någon perfekt yta men det är bra nog
jSSdpBnSTyiKOJWnGcYkqQ.jpg

Jävla bra garage! Nu blev jag riktigt avundsjuk... :(
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ska erkänna direkt att det kanske är 20% estetiskt att jag tycker rören är fula, men 80% att det är skitjobbigt att måla bakom. För att få vettig färgteckning så krävs det att man målar från flera olika vinklar - det är inte toppenkul att göra bakom ett avloppsrör så att säga.

Vad gäller läckagerisk så tänkte jag dels inte spackla igen skruvskallar osv så det ska gå relativt enkelt att plocka loss skivor (tänkte använda MDF?) och kanske att man kan få till lite skvallerrör eller nåt. Kanske nån skön liten glipa in mot väggen eller nånting så man ser om det läcker något.
Jag gillar ditt ordningssinne!
 

Edin

Panerai
Ska erkänna direkt att det kanske är 20% estetiskt att jag tycker rören är fula, men 80% att det är skitjobbigt att måla bakom. För att få vettig färgteckning så krävs det att man målar från flera olika vinklar - det är inte toppenkul att göra bakom ett avloppsrör så att säga.

Vad gäller läckagerisk så tänkte jag dels inte spackla igen skruvskallar osv så det ska gå relativt enkelt att plocka loss skivor (tänkte använda MDF?) och kanske att man kan få till lite skvallerrör eller nåt. Kanske nån skön liten glipa in mot väggen eller nånting så man ser om det läcker något.

Kan förstå dig att du vill bygga in dom då. Ett tips är ju att köpa en snittad regel (vet inte vad den heter) som är 45 grader så kan du ju bara sätta en skiva utan att behöva bygga en ram mot väggen. Enbart för att det är enklare tänker jag.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bra shit, fan vad jag önskar att vårat var såpass stort

PlE9VOI.jpg

Så här ligger vi till än så länge. Ungefär hälften klart. På nån meters håll är resultatet helt klart tillräckligt bra. Nu återstår bara att plocka ner allting från hyllorna och måla där bakom, yay. Kommer bygga in avloppsrören, har alltid stört mig på dem, därav att inte målat hela vägen upp. Högra hörnet ska tas ut för fönster. Grå skivan bakom bilen ska bli verktygstavla.

På nära håll ser man förstås att det inte blir någon perfekt yta men det är bra nog
jSSdpBnSTyiKOJWnGcYkqQ.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bara att du börjar spränga! Det var så vi fick plats.
Nu i efterhand så hade det varit mycket smartare att köra på i alla fall 50kvm källare där en del hade varit garaget. Hade blivit lite dyrare än vad bara garagebygget har gått på, vi hade frigjort yta på tomten till annat, direkt access till huset, värmepump, tvättstuga, gästrum/kontor etc kunde förlagts ner dit.... Vi har bra mark för källare med .... Lätt att vara efterklok :(

110kvm källare hade gått på 1 miljon till, ganska billiga kvm. Hade då varit 2.5m i takhöjd etc. Hade vi haft det hade jag inte haft osunda tankar som jag har nu på att bygga nytt igen :(
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu i efterhand så hade det varit mycket smartare att köra på i alla fall 50kvm källare där en del hade varit garaget. Hade blivit lite dyrare än vad bara garagebygget har gått på, vi hade frigjort yta på tomten till annat, direkt access till huset, värmepump, tvättstuga, gästrum/kontor etc kunde förlagts ner dit.... Vi har bra mark för källare med .... Lätt att vara efterklok :(

110kvm källare hade gått på 1 miljon till, ganska billiga kvm. Hade då varit 2.5m i takhöjd etc. Hade vi haft det hade jag inte haft osunda tankar som jag har nu på att bygga nytt igen :(
Ja när man bygger är det ju många beslut som ska tas på extremt kort tid. Lätt att man helt enkelt hinner förbise några saker. I vårt fall var sprängning helt enkelt ett måste från början eftersom tomten lutade så mycket. Annars vetisjutton om vi direkt börjat tänka på att gräva ur halva tomten och få ner ett garage där.

Visst hade vi säkert sparat lite pengar på att bara spränga halva plattan så att säga (är ju bara i bakkant egentligen man behöver spränga) men vi valde att spränga ut hela planet istället. Klart blev det dyrare men om jag jämför med vad vår granne fick betala som hade samma leverantör så skulle jag säga att det ligger nånstans i storleksordningen 400k för komplett extra sprängning och garage (sen tillkommer allt dvs portar, innertak, innerväggar osv runt 100k till). När jag tittar vad garage kostar som byggsats undrar jag om det inte till slut blev ungefär samma pengar som ett 50kvm fristående?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jäkligt tråkigt är det, men han är ensam i firman så jag förstår han också. 4-5000kr hos oss eller två säkra månader hos en stor kund, lätt val. Det var värre när vi renoverade vår bostadsrätt, skulle ta 3v tog 4-5mån och tre olika byggföretag.
Vi har haft en byggare här i som skulle fixa till källaren, i början gick allt bra och snabbt, men nu har det gått 1år sedan allt påbörjades och jag orkar inte ens gå igenom allt skit han ställde till med...
 
  • Like
Reactions: SGB

aljung

Panerai
2-Faktor
Har en fråga till den samlade kunskapen här :)

Är lite sugen på att ha belysning i trappen (i själva trappstegen) i vårt nya hus. Har kollat lite på hide-a-light och liknande, men de är ju satans dyra och verkar kräva att man gör rätt stora hål i själva trappen. Är därför lite inne på ljuslister som monteras i överkant på varje trappsteg.

Min fråga är om det någon som testat Ikeas ledljuslister tillsammans med trådfri driver? Har ett Huesystem och drivern verkar (enligt google) funka tillsammans med Hue. Detta skulle bara kräva ett litet hål i de trappsteg som ska ha en list.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sådana? Do it

20181129_171200.jpg


Annars så kör på på Hues ledlister, du skall alltså ha i framkant på trappstegen?

Har en fråga till den samlade kunskapen här :)

Är lite sugen på att ha belysning i trappen (i själva trappstegen) i vårt nya hus. Har kollat lite på hide-a-light och liknande, men de är ju satans dyra och verkar kräva att man gör rätt stora hål i själva trappen. Är därför lite inne på ljuslister som monteras i överkant på varje trappsteg.

Min fråga är om det någon som testat Ikeas ledljuslister tillsammans med trådfri driver? Har ett Huesystem och drivern verkar (enligt google) funka tillsammans med Hue. Detta skulle bara kräva ett litet hål i de trappsteg som ska ha en list.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Sådana? Do it

20181129_171200.jpg


Annars så kör på på Hues ledlister, du skall alltså ha i framkant på trappstegen?

Har ingen möjlighet att sätta dem på det ställe som du visar utan att göra alltför stor åverkan på väggar och övriga rum. Annars hade det varit väldigt snyggt. Jag tror att listen kommer döljas av det utstickande trappsteget ovanför. Hues ledlist verkar bara gå att koppla en per 12v-uttag och är troligtvis för lång. Ikeas driver kan ta upp till 9 lister.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Har en fråga till den samlade kunskapen här :)

Är lite sugen på att ha belysning i trappen (i själva trappstegen) i vårt nya hus. Har kollat lite på hide-a-light och liknande, men de är ju satans dyra och verkar kräva att man gör rätt stora hål i själva trappen. Är därför lite inne på ljuslister som monteras i överkant på varje trappsteg.

Min fråga är om det någon som testat Ikeas ledljuslister tillsammans med trådfri driver? Har ett Huesystem och drivern verkar (enligt google) funka tillsammans med Hue. Detta skulle bara kräva ett litet hål i de trappsteg som ska ha en list.
Med risk för att svära i kyrkan så ska man ta det lugnt med belysning, det är inget beslut som ska krystas fram. Se bara på fasadbelysningsboomen som har pågått i ett par år nu, förhoppningsvis har den passerat. Det finns gott om många skräckexempel på kataloghus som har fått fasadbelysning som passar bättre på Falcon Crest. Med det sagt så är det ju rätt med lågt sittande nedåtriktad belysning om den kan dimmas ner ordentligt, särskilt om varje trappsteg ska utrustas med ledlist. Jag hade inte satt ledlist om den inte hade kunnat fällas in i ett fräst spår i trappnosen. Har du funderat på hängande ledspotlights som har en riktad belysning så att det skapas skarpt avgränsade ljuskäglor utmed trappan?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Håller med om nedåtriktade, bilden jag la upp är hemma hos och och de är dimmbara. Riktigt trevligt, hade dock velat haft 5 vi har 3 nu

@aljung du kommer inte åt trappen underifrån/baksidan? Våra installerade dem efter det att trappan var monterad om jag kommer ihåg det rätt.

Med risk för att svära i kyrkan så ska man ta det lugnt med belysning, det är inget beslut som ska krystas fram. Se bara på fasadbelysningsboomen som har pågått i ett par år nu, förhoppningsvis har den passerat. Det finns gott om många skräckexempel på kataloghus som har fått fasadbelysning som passar bättre på Falcon Crest. Med det sagt så är det ju rätt med lågt sittande nedåtriktad belysning om den kan dimmas ner ordentligt, särskilt om varje trappsteg ska utrustas med ledlist. Jag hade inte satt ledlist om den inte hade kunnat fällas in i ett fräst spår i trappnosen. Har du funderat på hängande ledspotlights som har en riktad belysning så att det skapas skarpt avgränsade ljuskäglor utmed trappan?
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Va utte på holmen idag och kolla till bygget och det ser ut som det kanske blir tätt innan jul :nailbiting:
IMG_20181130_082000.jpg
IMG_20181130_084258.jpg
IMG_20181130_100747.jpg
IMG_20181130_101121.jpg
IMG_20181130_084234.jpg

Första offerten på köket har även trillat in :D
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Och här kommer de obligatoriska bilderna på utsikten
IMG_20181130_100404.jpg
IMG_20181130_101127.jpg
IMG_20181130_115509.jpg
Snyggt! Jag hade dock funderat en vända till med stänkskyddet. Antingen köra samma material som bänkskivan med ett uppvik på typ 1-2dm, samma material som bänkskivan på hela stänkskyddet eller kakel. Blir lite kaka på kaka med både uppvik och kakel tycker jag :)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Snyggt! Jag hade dock funderat en vända till med stänkskyddet. Antingen köra samma material som bänkskivan med ett uppvik på typ 1-2dm, samma material som bänkskivan på hela stänkskyddet eller kakel. Blir lite kaka på kaka med både uppvik och kakel tycker jag :)
Det är något vi även har funderat över så får se och det här är bara första ritningen så inte den slutgiltiga, vi väntar även på offerter och ritningar från två kök tillverkare till så det är fortfarande i en väldig tidig fas. Vad är det för fel på "kaka på kaka"? En kaka jäkligt bra, två kakor ännu bättre ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är något vi även har funderat över så får se och det här är bara första ritningen så inte den slutgiltiga, vi väntar även på offerter och ritningar från två kök tillverkare till så det är fortfarande i en väldig tidig fas. Vad är det för fel på "kaka på kaka"? En kaka jäkligt bra, två kakor ännu bättre ;)
Hehe ;)

Ett tips är att kika på en nice sten till bänkskivan och stänkskyddet separat, leverantörernas egna är ofta rätt trista och generiska. Vågar man sig bortom Carrarra/ Nero marmor finns riktigt schyssta, tex. granit.
Viscount-White.jpg
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Hehe ;)

Ett tips är att kika på en nice sten till bänkskivan och stänkskyddet separat, leverantörernas egna är ofta rätt trista och generiska. Vågar man sig bortom Carrarra/ Nero marmor finns riktigt schyssta, tex. granit.
Viscount-White.jpg
Vi lär nog bland hej vilt av olika leverantörer och det är som sagt bara själva köket vi lär köpa om vi går för detta och ta bänkskivor, kakel och allt annat ifrån olika ställen. :)
 
Topp