• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

demondave

Rolex
Blir inget med huset, var och kikade på omgivningen och det är lite för branta raviner ner till älven. Hade det varit mer slätt så hade det känts bättre. Sedan så är det vattenkraftsstation precis bredvid samt järnväg och RV45 några hundra meter bort så lite väl mycket saker man inte vill ha bära egentligen.
Här är objektet om ni är nyfikna.
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1994018

Ändå coolt hus, skulle släppa loss @Norrlänningen på det där ;)

Men Edsvalla är väl inte mysigaste stället, även om det såklart gör mycket för prislappen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Blir inget med huset, var och kikade på omgivningen och det är lite för branta raviner ner till älven. Hade det varit mer slätt så hade det känts bättre. Sedan så är det vattenkraftsstation precis bredvid samt järnväg och RV45 några hundra meter bort så lite väl mycket saker man inte vill ha bära egentligen.
Här är objektet om ni är nyfikna.
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1994018

Garaget var helt fantastiskt!
Coolt hus, en del jobb på det dock.

Blev riktigt avundsjuk på garaget...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ändå coolt hus, skulle släppa loss @Norrlänningen på det där ;)

Men Edsvalla är väl inte mysigaste stället, även om det såklart gör mycket för prislappen.

Ja huset är riktigt coolt, tänker mig svart slamfärg på det.
Nej Edsvalla förknippar man väl kanske inte med mys, men jag känner tre personer från Edsvalla och alla tre är hyfsat normala :D
Dock rätt skönt att kunna få ett coolt hus på nästan 300kvm (med källare) för under 2 miljoner, räknar kallt med minst en miljon i renovering.
 

demondave

Rolex
Ja huset är riktigt coolt, tänker mig svart slamfärg på det.
Nej Edsvalla förknippar man väl kanske inte med mys, men jag känner tre personer från Edsvalla och alla tre är hyfsat normala :D

Då tänkte vi samma tanke! Svart slamfärg utvändigt, försöka hålla det lite tidstypiskt men smakfullt moderniserat inne.

Joodå, kan du leva med att nästa projelt blir att nygga a-traktorer till kidsen så ;) Är väl mest älvbrink och Edsvalla som skrämmer. Borde ju vara väl utrett vid det här laget, men klimatförändringarna kan ju öka på rasrisken.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Då tänkte vi samma tanke! Svart slamfärg utvändigt, försöka hålla det lite tidstypiskt men smakfullt moderniserat inne.

Joodå, kan du leva med att nästa projelt blir att nygga a-traktorer till kidsen så ;) Är väl mest älvbrink och Edsvalla som skrämmer. Borde ju vara väl utrett vid det här laget, men klimatförändringarna kan ju öka på rasrisken.

Har ju två tjejer så de kommer väl åka med och inte köra själva :eek:
Här på ön så åker kidsen de där moppebilarna, vet inte om det är så mycket bättre.

upload_2018-11-12_8-27-18.png


När man sätter sig så är det för nära, 50m till älven, kraftstation där nere, den gör väl iofs att inte 45:an hörs eller järnvägen på andra sidan kraftstationen.
Nej har släppt det nu, hoppas det kommer ut något annat coolt hus framöver :)
 

demondave

Rolex
Har ju två tjejer så de kommer väl åka med och inte köra själva :eek:
Här på ön så åker kidsen de där moppebilarna, vet inte om det är så mycket bättre.

upload_2018-11-12_8-27-18.png


När man sätter sig så är det för nära, 50m till älven, kraftstation där nere, den gör väl iofs att inte 45:an hörs eller järnvägen på andra sidan kraftstationen.
Nej har släppt det nu, hoppas det kommer ut något annat coolt hus framöver :)

Ibland blir man sugen på det där med husflytt. Hade varit kul att se vad det där hade betingat, renoverat, ute på öa med lite sjöglimt.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Någon som kan lite sådär på en höft kasta ur sig i antal 10k-lappar vad en luft/vatten-värrmepump för att värma upp 200-ish kvm his?
Alltså en el-moj som kan ersätta vedpanna i ett vattenburet system. Eller är jordvärme bättre?
Här kommer ett sent tips men kolla med polarpumpen.se Köp en värmepump i november och få en gratis övernattning på en herrgård någonstans i Sverige. Vi köpte 5kW luft/luft av dem för ca 40-50 k vill jag minnas.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Veckans projekt blir att megastäda huset samt ha en fet utrensning av gammalt skräp. Det är min målbild i alla fall som jag hoppas att jag delar med frugan. Till ändamålet har jag färdigställt förrådet på bilden där endast sorterat skräp skall förvaras. Mina pojkar sov här ett par år innan vi flyttade in i huset och därför kallar vi förrådet för Fritzels kammare helt enkelt. Jag vet, det är nasty men vi kan skämta om det...
image.jpg
 

Edin

Panerai
Det händer saker på landet!
2AACBBF0-23D1-493A-9935-0444ABC84537.jpeg

Vi har nu fått (ett fult) pumphus nere vid borrhålet och framför har vi fått plintar till att ställa ett förråd på. 3.5x4.7 mäter förrådet som är på ingång. När är dock inte helt klart då det är stomfabrikören till husetsom ska bygga det då han har en skuld till mamma i uteblivet material. Fet kommer bli plats för kanot och laser under huset för att slippa se dessa och på sikt en mindre terass. Och ja, vi pratar nu endast 4-6 kvadrat stor terass. Inte 200++ som vid husen.

Sen har vi köpt en gammal båt med!
4FD64349-DF82-464C-8D5D-6728F8C6F21F.jpeg


En Buster magnum version 1 med 150hk hästars motor. Båten får vi dock hämta till i vår så jag har inga fler bilderna denna tyvärr..
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Nej men ta gärna med en roller. Fy jävla satan så segt det är att måla lättbetong. Helt omöjligt att måla på ett smidigt sätt. Man måste först rolla 2-3ggr, sen gå efteråt med en pensel och "snurra" in färgen. Det tar tiiiiiiiiiiiiiid. Lyckligtvis blir jag nöjd med slutresultatet.
Funkar inte färgspruta? :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Funkar inte färgspruta? :)
Sannolikt. Men jag kan inte göra allt på samma gång = måste köpa och ej hyra och en vettig kostar 7-8k. Dessutom så varje gång man läser om färgsprutor på Byggahus.se så kommer alltid någon och skriver "DE ÄR VÄRDELÖST MED FÄRGSPRUTA!!!!!" så man blir ju lite tveksam till den investeringen. Dock misstänker jag att det hänger en del gamla stofiler på det forumet som kanske är mer konservativa än vad som är rimligt.

Det jag tänkt göra på ena sidan av källaren (har redan gjort 50%) är att försöka lägga ett lager tunn puts ovanpå lecan så de värsta ojämnheterna försvinner. Det blir ett par frågor av det dock:
-ingen risk att man "täpper till" och stänger in någon slags fukt vid putsning? En av mina grundgubbar sade det och det är därifrån valet att måla med silikatfärg egentligen kommer.
- ska man använda tunnputs eller murbruk B?
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack.html
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b.html
Jag har egentligen inte tänkt att bygga upp något putslager egentligen utan bara fylla igen groparna i lecan med nåt. Finns det andra alternativ så tar jag gärna emot dem.

Nuvarande status
1lYxCL4hQdiTNtvf5RrfBA.jpg
Målar inte hela vägen upp för jag har tänkt att bygga in avloppsrören på nåt sätt. Sen. Nån gång.
@Sonnyboy
 

Edin

Panerai
Sannolikt. Men jag kan inte göra allt på samma gång = måste köpa och ej hyra och en vettig kostar 7-8k. Dessutom så varje gång man läser om färgsprutor på Byggahus.se så kommer alltid någon och skriver "DE ÄR VÄRDELÖST MED FÄRGSPRUTA!!!!!" så man blir ju lite tveksam till den investeringen. Dock misstänker jag att det hänger en del gamla stofiler på det forumet som kanske är mer konservativa än vad som är rimligt.

Det jag tänkt göra på ena sidan av källaren (har redan gjort 50%) är att försöka lägga ett lager tunn puts ovanpå lecan så de värsta ojämnheterna försvinner. Det blir ett par frågor av det dock:
-ingen risk att man "täpper till" och stänger in någon slags fukt vid putsning? En av mina grundgubbar sade det och det är därifrån valet att måla med silikatfärg egentligen kommer.
- ska man använda tunnputs eller murbruk B?
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack.html
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b.html
Jag har egentligen inte tänkt att bygga upp något putslager egentligen utan bara fylla igen groparna i lecan med nåt. Finns det andra alternativ så tar jag gärna emot dem.

Nuvarande status
1lYxCL4hQdiTNtvf5RrfBA.jpg
Målar inte hela vägen upp för jag har tänkt att bygga in avloppsrören på nåt sätt. Sen. Nån gång.
@Sonnyboy

Kämpa!!!
Tycker det ser ut att gå åt rätt håll trots allt.
Jag satt och tittade på en serie påYoutube som heter Björn bygger bo. Han bygger ett hus i sten och putsar såväl insida som utsida och målar sen med silikatfärg som släpper igenom fukten. kan inget men lite kan man kanske forska i det?

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kämpa!!!
Tycker det ser ut att gå åt rätt håll trots allt.
Jag satt och tittade på en serie påYoutube som heter Björn bygger bo. Han bygger ett hus i sten och putsar såväl insida som utsida och målar sen med silikatfärg som släpper igenom fukten. kan inget men lite kan man kanske forska i det?

Om han putsar först och sen målar med silikat så borde ju inte putsen stoppa någon fuktvandring? Annars är ju valet av silikatfärg meningslöst. Så man kan ju tycka att det borde vara lugnt. Hoppas det!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ojdå @alfgren , nu får jag press på mig att komma med viktiga råd :)

Vi har putsade inner- och ytterväggar. Ytterväggarna (på in och utsidan) är armerade med nät. Innerinnerväggarna (ej felstavat) är oftast inte armerade. Vi har putsat i 3 skikt, först A-grund (rödgrund) som sprutas på med trattspruta som är ett skitgöra, sedan utstockningsbruk (B-bruk Weber 222) som har kastats på för hand och till sist C-bruk (Weber 135) för att få ett snyggt ytskikt. Kalkhalten i bruket är högst i C och lägst i A. Väggarna har vi målat med sandkalk på insidan och vi ska måla med silikatfärg på utsidan. Väggen med denna uppbyggnad är diffusionsöppen! Om din källarvägg är torr så kan inte jag se några problem med att slamma väggen med bruk och sedan måla med silikatfärg, det kommer inte bli för tätt. Om din vägg är fuktig idag (vilket den inte verkar vara) så har du andra bekymmer. Jag har inte slammat tidigare men principen är att blanda bruket löst som välling och sedan applicera med murarborste. Det är inte så kladdigt men dra inte in en trattspruta i huset för bövelen! Att putsa väggen med utstockningsbruk och ytskikt är också ett kladdigt arbete, särskilt för den ovane. Om du slammar väggen så tänk på att du kommer att dra in fukt i källaren ett tag samt att väggen säkert också behöver eftervattnas. Dessutom bör du vänta i ett par veckor mellan slammning och målning av silikatfärg. Det verkar som om man kan använda Weber 133 (B-bruk kornstorlek 0-1) till att slamma med. Handla ditt material på Optimera eller Beijer så får du oftast bra hjälp och svar på frågor som dyker upp! Hoppas detta kan vara till hjälp :)
 

Edin

Panerai
Om han putsar först och sen målar med silikat så borde ju inte putsen stoppa någon fuktvandring? Annars är ju valet av silikatfärg meningslöst. Så man kan ju tycka att det borde vara lugnt. Hoppas det!

Lite det jag tycker med!
Du får kriga på i helgen och anställa barnen. Dom lär ju gilla att få stå och kasta "gega på väggarna". ;)
 
Senast ändrad:
Sannolikt. Men jag kan inte göra allt på samma gång = måste köpa och ej hyra och en vettig kostar 7-8k. Dessutom så varje gång man läser om färgsprutor på Byggahus.se så kommer alltid någon och skriver "DE ÄR VÄRDELÖST MED FÄRGSPRUTA!!!!!" så man blir ju lite tveksam till den investeringen. Dock misstänker jag att det hänger en del gamla stofiler på det forumet som kanske är mer konservativa än vad som är rimligt.

Det jag tänkt göra på ena sidan av källaren (har redan gjort 50%) är att försöka lägga ett lager tunn puts ovanpå lecan så de värsta ojämnheterna försvinner. Det blir ett par frågor av det dock:
-ingen risk att man "täpper till" och stänger in någon slags fukt vid putsning? En av mina grundgubbar sade det och det är därifrån valet att måla med silikatfärg egentligen kommer.
- ska man använda tunnputs eller murbruk B?
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack.html
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b.html
Jag har egentligen inte tänkt att bygga upp något putslager egentligen utan bara fylla igen groparna i lecan med nåt. Finns det andra alternativ så tar jag gärna emot dem.

Nuvarande status
1lYxCL4hQdiTNtvf5RrfBA.jpg
Målar inte hela vägen upp för jag har tänkt att bygga in avloppsrören på nåt sätt. Sen. Nån gång.
@Sonnyboy

Fan hur många gånger ska jag behöva säga det? Putsa väggarna och låt det vara (=snyggt som fan), eller rolla på den senare. :D

Det går verkligen snabbt och vilken mupp som helst kan göra det och få det vettigt.
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Fan hur många gånger ska jag behöva säga det? Putsa väggarna och låt det vara (=snyggt som fan), eller rolla på den senare. :D

Det går verkligen snabbt och vilken mupp som helst kan göra det och få det vettigt.
Njaää du @Norrlänningen ...att putsa är ett hantverk och även den smartaste muppen hade kladdat som faen till en början. Men OM du putsar @alfgren så glöm inte skyddsglasögonen. Murbruk är ett helvete att få i ögat, jag lovar!
 

oystercase

Cartier
Sannolikt. Men jag kan inte göra allt på samma gång = måste köpa och ej hyra och en vettig kostar 7-8k. Dessutom så varje gång man läser om färgsprutor på Byggahus.se så kommer alltid någon och skriver "DE ÄR VÄRDELÖST MED FÄRGSPRUTA!!!!!" så man blir ju lite tveksam till den investeringen. Dock misstänker jag att det hänger en del gamla stofiler på det forumet som kanske är mer konservativa än vad som är rimligt.

Det jag tänkt göra på ena sidan av källaren (har redan gjort 50%) är att försöka lägga ett lager tunn puts ovanpå lecan så de värsta ojämnheterna försvinner. Det blir ett par frågor av det dock:
-ingen risk att man "täpper till" och stänger in någon slags fukt vid putsning? En av mina grundgubbar sade det och det är därifrån valet att måla med silikatfärg egentligen kommer.
- ska man använda tunnputs eller murbruk B?
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack.html
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b.html
Jag har egentligen inte tänkt att bygga upp något putslager egentligen utan bara fylla igen groparna i lecan med nåt. Finns det andra alternativ så tar jag gärna emot dem.

Nuvarande status
1lYxCL4hQdiTNtvf5RrfBA.jpg
Målar inte hela vägen upp för jag har tänkt att bygga in avloppsrören på nåt sätt. Sen. Nån gång.
@Sonnyboy
Tunnputsa med de produkterna är dömt till misslyckande. Du kommer slita som ett djur och det kommer klumpa sig. Inte fästa och ramla av. Du ska använda en murarborste och slamma så blir det jättenkelt. Vill du ha det slätare så river du av med en putsbräda när det börjar sätta sig och/eller gör det två gånger.

Använd finjas grundningsbruk A. Det är samma sak som weber rödgrund fast typ halva priset och inget rött färgämne i (för du vill inte ha rött att måla på). Det blir diffusionsöppet och perfekt att måla med silikat.
Putsat blir så klart ännu snyggare men tar 10ggr så lång tid och är 10ggr svårare.

Det här behöver du:
https://www.hornbach.se/shop/FINJA-Grundningsbruk-A-25-kg/5107754/artikel-detaljer.html

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/penslar/kalkborste-2000022199

https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/putsbrador/putsbrada-2000035679
 
Senast ändrad:

Fadeway

Omega
Lite uppdatering från huset. Byggnadsställningarna är borta, elen och VVS dragen. Blev rikligt med eluttag, just nu sätts gips på väggar och tak och vecka 47 kommer målarna. Vi längtar ihjäl oss i vår lilla lägenhet men de säger att det ska vara klart i mars.... så den som väntar på något gott

372F430F-C543-484A-88EB-AC1EDB79F8C6.jpeg
588F7E63-D7B6-4432-A75E-C9E97EE63AC7.jpeg
A197139E-37A9-4E45-BA75-5441ED68E115.jpeg
AC472F0C-3DE9-4AF0-9FFC-8F87C6E12BFB.jpeg
BB948E67-C5B9-4840-8070-BC5330A9677A.jpeg
AD488D24-F6A8-405F-8F6B-24CB3F6D101B.jpeg
 

oystercase

Cartier

Precis som sonnyboy skriver ovan så är tryckspruta vettigt. Du ska väta upp lecan innan du slammar. Det går även att väta med kalk/murarborste.

Även eftervattning är väldigt bra och tryckspruta är utmärkt verktyg. Du ska hindra att samman torkar ut med "ljusa fläckar" destu längre man eftervattnar destu bättre hållbarhet. Dock klarar sig nog en kall garage vägg under mark utan eftervattning.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fan hur många gånger ska jag behöva säga det? Putsa väggarna och låt det vara (=snyggt som fan), eller rolla på den senare. :D

Det går verkligen snabbt och vilken mupp som helst kan göra det och få det vettigt.
Du har absolut rätt i sak. Det finns ingen tvekan om det. Men jag kommer inte göra ändå pga
- orkar inte bära hem ett halvt ton bruk. (Räcker det ens)
- osäker på min kompetens
- saknar en massa verktyg
- men framförallt - det är en källarvägg, jag bryr mig inte om resultatet annat än det är vitt.

Det kommer dock säkert bli så att jag tar dig på allvar när jag ska snygga till grundmuren. Den är dels utomhus så jag vill ha ett snyggare resultat samt det är mindre yta ovan mark = kommer hinna med det på ett annat sätt. Återkommer i frågan så att säga. ;)

Tunnputsa med de produkterna är dömt till misslyckande. Du kommer slita som ett djur och det kommer klumpa sig. Inte fästa och ramla av. Du ska använda en murarborste och slamma så blir det jättenkelt. Vill du ha det slätare så river du av med en putsbräda när det börjar sätta sig och/eller gör det två gånger.

Använd finjas grundningsbruk A. Det är samma sak som weber rödgrund fast typ halva priset och inget rött färgämne i (för du vill inte ha rött att måla på). Det blir diffusionsöppet och perfekt att måla med silikat.
Putsat blir så klart ännu snyggare men tar 10ggr så lång tid och är 10ggr svårare.

Det här behöver du:
https://www.hornbach.se/shop/FINJA-Grundningsbruk-A-25-kg/5107754/artikel-detaljer.html

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/penslar/kalkborste-2000022199

https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/putsbrador/putsbrada-2000035679
Alltså vilket svar! Tack så hjärtligt. Vi kör på det.

Några kompletterande frågor bara:
- hur tjockt ska bruket vara? Vatten, målarfärg, välling, geggamoja?
- hur lång tid tror du det tar innan man kan måla på det? Det är ungefär 10 grader i källaren just nu.

Tack. Äger faktiskt båda redan :)
 

oystercase

Cartier
Du har absolut rätt i sak. Det finns ingen tvekan om det. Men jag kommer inte göra ändå pga
- orkar inte bära hem ett halvt ton bruk. (Räcker det ens)
- osäker på min kompetens
- saknar en massa verktyg
- men framförallt - det är en källarvägg, jag bryr mig inte om resultatet annat än det är vitt.

Det kommer dock säkert bli så att jag tar dig på allvar när jag ska snygga till grundmuren. Den är dels utomhus så jag vill ha ett snyggare resultat samt det är mindre yta ovan mark = kommer hinna med det på ett annat sätt. Återkommer i frågan så att säga. ;)


Alltså vilket svar! Tack så hjärtligt. Vi kör på det.

Några kompletterande frågor bara:
- hur tjockt ska bruket vara? Vatten, målarfärg, välling, geggamoja?
- hur lång tid tror du det tar innan man kan måla på det? Det är ungefär 10 grader i källaren just nu.


Tack. Äger faktiskt båda redan :)
Blanda som det står på förpackningen så kommer det bli som välling ungefär. Sedan tar du slamman på borsten och liksom målar ur det på Lecan. Är det för tjockt så ha i lite mer vatten. Det är flytmedel I slamman så man behöver förvånande lite vatten.

Destu längre du kan vänta destu bättre, typ 4 veckor är nog idealt. Jag har fuskat med silikat på rätt ny puts utan problem. Gissar att det blir hur bra som helst om du väntar en vecka. Det är ju inte alls lika mycket restfukt i ett tunt slamlager som I en tjockputs.
 
Topp