• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Blir ni inte avis på att jag har så många härliga utrymmen att ha saker och folk i? Och att jag har helgnöje med att få sådana här trevliga brev att pyssla med?
IMG_9990.jpg
Slutade man inte med undertak av masonit nånstans 1990? Alla takläggare jag pratade med i förra huset (som hade sådant undertak) ville riva bort det och sätta råspont och papp istället. Spontant känns det som en mer robust lösning.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Blir ni inte avis på att jag har så många härliga utrymmen att ha saker och folk i? Och att jag har helgnöje med att få sådana här trevliga brev att pyssla med?
IMG_9990.jpg
tar det 8 veckor för dem att göra det där? måste vara något fel....
varför inte köra med råspontsluckor, papp och läkt ?

Är det fel på övriga delar av masoniten?
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Åtta veckor är väldigt lång tid, bör avverkas på 3v om man är ett par gubbs. Förstår dock inte vad masoniten skall användas till?
går väl "snabbare"(inte i detta fall verkar det som) för dem att lägga det.
Ingen papp heller som behöver läggas....

Men om det läcker och man inte märker det så kommer man märka det när masoniten ruttnat och vattnet rinner ner i huset istället utför sidorna.
Med spånt, papp och läkt så är skyddet något helt annat.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hm. Ska fråga om masoniten. Taket "under" det befintliga teglet är hyvlad spont.
Jag tycker också 8v lät länge, men som sagt, det blir nog alternativ tre. En annan sak som (kanske) drar upp priset är att det är sutteräng, och högt som f-n på baksidan, 3 våningar.
 

oystercase

Cartier
En vägg till ikväll nu
C9E9BB70-5959-4079-B825-E73E337FF48D.jpeg
0B2CC8AC-F6B7-412C-93C1-FDB51BA23660.jpeg

Imorgon tänkte jag börja måla den första väggen. Längst ned ser det dock rätt mörkt ut. Går det börja måla? Har gått en vecka.
98AE2714-4DD1-4540-AA32-7C8895F5511A.jpeg
Ser ju jättebra ut. Rätt stort lyft mot rå leca :)

Det kan bli lite färgkillnad mellan fog o leca men är det så mörkt känns det som tillskjutande fukt. Risken är att färgen gulnar o flagnar i fläckarna. Jag hade väntat lite till för den delen där det ser fuktigt ut. Annars prova och ta chansen, i värsta fall får du stålborsta o måla om senare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kunde inte hålla mig längre....och det är ju som en dröm att måla jämfört med den på vidriga lecan! Kolla bara i vänsterkanten, testade att dra lite både på puts och leca. Det är exakt 50/50 draget och kolla hur täckningen skiljer :) Tog typ 15 minuter att måla halva väggen istället för 1h. Bara grundat än så länge men det ser redan bra ut.
6BsX6fs7SKi9NJ3+fsrv3Q.jpg
 
Senast ändrad:

D.Trump

Cartier
Dom här renoveringarna ni skriver om blir jag inte avundsjuk på då jag själv har varit där men kanske resultatet, men avundsjuk, som tråden handlar om, nää.
 
Dom här renoveringarna ni skriver om blir jag inte avundsjuk på då jag själv har varit där men kanske resultatet, men avundsjuk, som tråden handlar om, nää.

Trådtiteln kan inte vara mer ironisk. Tanken är att våndas gemensamt med alla som befinner sig inrenoveringshelvetet med allt vad det innebär. :woot:

Ingen människa kan känna avundsjuka mot detta, det är som ett stort svart hål av olönsamt arbete där enda slutet man ser är när kistlocket slår igen.
 

Edin

Panerai
Kunde inte hålla mig längre....och det är ju som en dröm att måla jämfört med den på vidriga lecan! Kolla bara i vänsterkanten, testade att dra lite både på puts och leca. Det är exakt 50/50 draget och kolla hur täckningen skiljer :) Tog typ 15 minuter att måla halva väggen istället för 1h. Bara grundat än så länge men det ser redan bra ut.
6BsX6fs7SKi9NJ3+fsrv3Q.jpg


Ser ju otroligt bra ut! Härligt kämpat!
Kan bara tänka mig att du känner dig rätt nöjd då det både blivit snyggare, enklare att måla och du lärt dig något på kuppen. Alltid kul att kunna skryta med runt fikabordet på jobbet. ;)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Funderar på det där med larm igen, har haft Verisure i ca 5 år.
Dock höjs taxan varje år och jag tycker det börjar bli dyrt i förhållande till vad man får. När det installerades "köpte" vi larmet varför jag gissar att jag enkelt skulle kunna byta "operatör" utan att plocka ner larmet. Vad säger expertisen? Betalar typ 600 kr/mån nu och då äger jag larmet (?).
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Funderar på det där med larm igen, har haft Verisure i ca 5 år.
Dock höjs taxan varje år och jag tycker det börjar bli dyrt i förhållande till vad man får. När det installerades "köpte" vi larmet varför jag gissar att jag enkelt skulle kunna byta "operatör" utan att plocka ner larmet. Vad säger expertisen? Betalar typ 600 kr/mån nu och då äger jag larmet (?).
Verisure kör sina egna prylar så tror det blir svårt att få en annan operatör på det..
Andra operatörer vill dessutom (såklart) sälja in sitt egna system!

Nu vet jag inte vart du bor men bor du inte i någon storstad är det imo meningslöst att gå och betala månadsavgifter för larm..
Köp ett eget standalone larm med gsm sändare kopplat till din egen och-/eller någon mer anhörig i familjen.
Då får du bara en engångskostnad på själva larmet samt ev. en installationskostnad om du inte själv löser det :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Verisure kör sina egna prylar så tror det blir svårt att få en annan operatör på det..
Andra operatörer vill dessutom (såklart) sälja in sitt egna system!

Nu vet jag inte vart du bor men bor du inte i någon storstad är det imo meningslöst att gå och betala månadsavgifter för larm..
Köp ett eget standalone larm med gsm sändare kopplat till din egen och-/eller någon mer anhörig i familjen.
Då får du bara en engångskostnad på själva larmet samt ev. en installationskostnad om du inte själv löser det :)
Kan hålla med dig, men jag reser mycket och frugan upplever en trygghet i kopplat larm.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Funderar på det där med larm igen, har haft Verisure i ca 5 år.
Dock höjs taxan varje år och jag tycker det börjar bli dyrt i förhållande till vad man får. När det installerades "köpte" vi larmet varför jag gissar att jag enkelt skulle kunna byta "operatör" utan att plocka ner larmet. Vad säger expertisen? Betalar typ 600 kr/mån nu och då äger jag larmet (?).

Har också Verisure. Lackade ur på dem för en sak och ville avsluta mitt abonnemang. Då prutade de självmant ner kostnaden till 250 kr månaden. Då tanten också har inflytande blev vi kvar med larmet. :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tänkte jag ska försöka mig på samma sak.
Vilka argument körde du med?

Jag flyttade min router och ville flytta huvudenheten själv. Det fick jag inte utan någon tomte från Verisure var tvungen att göra det. De skulle ha betalt för att köra hem till mig (vet inte vad det kostar). Tyckte det kändes magstarkt att jag inte kan skruva loss två skruvar själv. Sa till dem att jag vill avsluta mitt abonnemang och ge något annat larmbolag mina pengar.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag flyttade min router och ville flytta huvudenheten själv. Det fick jag inte utan någon tomte från Verisure var tvungen att göra det. De skulle ha betalt för att köra hem till mig (vet inte vad det kostar). Tyckte det kändes magstarkt att jag inte kan skruva loss två skruvar själv. Sa till dem att jag vill avsluta mitt abonnemang och ge något annat larmbolag mina pengar.
Men fick du flytta enheten då?
 

mofo

Audemars
2-Faktor

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För oss som bor i lägenhet är det kanske simplare.......inte lika kostsamt eller ångestladdat att renovera....mer puts på ytskiktet som ger behag.
Har äntligen fått tummen ur och ska nu byta ut alla tråkiga standard dimmers mot lite roligare saker. Mina nuvarande dimmers klarar inte heller av LED invationen....så det var ändå dags för en åtgärd..........10 st dimmer och ett antal trapp strömbytare kommer nu att bytas. Trixet blir att hitta en elektriker som kan byta detta lite raskt. Säker supersimpelt, men el ger jag mig gärna inte på.......
Capture.JPG
 
Topp