• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jockinho

Patek
2-Faktor
Fann ett nytt ställe man tydligen skulle sota pelletspannan på med.
Inte konstigt att det rök in som ett ånglok.

Före:
20170725_163440(0).jpg


Efter:
20170725_170153.jpg




Man lär sig nya saker varje dag, tyvärr lärde jag mig detta nu efter 1 år och 1 vecka i kåken. Och om 3 veckor lämnar jag över nycklarna till nästa ägare...
Men, bra för honom är väl att nu kan jag lära honom allt jag kan om underhållning av pelletspannan, för det är något jag aldrig fick veta när jag tog över huset.
Tog mig över 6 månader innan jag kunde få pannan att gå utan fel i fler än 3 dagar.
Nu tuffar hon på perfekt, förutom denna lilla incident som jag nu fann ut varför.

Hade pelletspanna i vårt hus först, dagen vi bytte till pump var en jäkligt bra sådan. Både billigare, slipper rök och strul. Dvs en bra investering :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

har varit väldigt on the low key av olika skäl. Men några projekt har hunnit blir klara under semstern har gått på halvfart, men men


Målat förrådet i samma färg och stil som huset.
Har lagt tak på förrådet, hade en pall pannor över från när huset blev klart.
Papp var lagt sedan förra året
20170710_215608.jpg


La 2 22x28 som takfotsläkt för att till rätt lutning. Men då lutning inte är så brant så syns läkten ganska tydligt under pannraden längst ner.
20170718_181451.jpg
20170719_155507.jpg


Smidigt med justerbara fästen till nockbrädan. Hade inte förberett för nockbräda förra året så det fick bli den här lösningen. Det är som justerbara stolpskor i princip.
20170719_143143.jpg

Seså ....
När jag väl hade fått på nockpannorna(spikat) så insåg jag att jag skulle ha nocktätning --> memo to file använd skruv där det går. Spräckte några nockpannor när jag skulle ta ut spiken. En nockpanna kostar 50 kronor var inte så kul att lägga 200 spänn för 4 pannor.
20170722_114411.jpg

Vindskiva och takplåt monterat, och nej målningen på förrådet skall inte se ut så där skall fixa till det när jag orkar.
20170722_131842.jpg

Har byggt en 7m lång trapp till altanen

Rediga grejer, ramen är gjord i 45*170 och kottlingarna är av 45*195 allt är av det som blev över förra året.
20170721_114339.jpg


Säger ju att jag inte är game, tror ni jag tänkte på att sätta syllpapp under benen .......
20170721_135727.jpg


Börjar likna något
20170721_165228.jpg


Bra skarvar ellllller.....
20170721_204627.jpg


Såja snart där
20170721_192909.jpg

20170727_145251.jpg
20170722_000336.jpg


Byggt två blomlådor med spalje, sjukt nöjd med dem
Numera oljade och målade på insidan och klädda med markduk
20170718_182619.jpg


Även spaljerna är målade numer
20170728_120224.jpg


Har också byggt hus åt roboten
20170702_145147.jpg


Det som återstår för i år är att bygga klart metallbänken som finns med på några av bilderna samt "hus" för sopbingarna....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fråga till övriga:
Jag har ingen tvättstuga i huset (egtersom gamla hus är sisådär planerade för ett modernt liv), och har därför tvättmaskinen i pannrummet. Det är värdelöst, och vi försöker hela tiden tänka ut nya lösningar, men inget blir riktigt bra.
Nu ska jag bygga om en "alkov" för att sätta in ny kyl och frys, och kom på att jag skulle kunna knycka underdelen av skafferiet.
Finns det nackdelar med tvättmaskin i köket?
Blir det fukt och värme av en maskin, så att den i så fall behöver en separat inbyggnad?
 

Roxen

Cartier
Fråga till övriga:
Jag har ingen tvättstuga i huset (egtersom gamla hus är sisådär planerade för ett modernt liv), och har därför tvättmaskinen i pannrummet. Det är värdelöst, och vi försöker hela tiden tänka ut nya lösningar, men inget blir riktigt bra.
Nu ska jag bygga om en "alkov" för att sätta in ny kyl och frys, och kom på att jag skulle kunna knycka underdelen av skafferiet.
Finns det nackdelar med tvättmaskin i köket?
Blir det fukt och värme av en maskin, så att den i så fall behöver en separat inbyggnad?

Väldigt viktigt att du stämmer av med ditt försäkringsbolag. Kan tänka mig att vissa kräver att tvättmaskin skall vara placerad i tätskitat utrymme (dvs badrum/tvättstuga).
 

MartinL

Omega
Fråga till övriga:
Jag har ingen tvättstuga i huset (egtersom gamla hus är sisådär planerade för ett modernt liv), och har därför tvättmaskinen i pannrummet. Det är värdelöst, och vi försöker hela tiden tänka ut nya lösningar, men inget blir riktigt bra.
Nu ska jag bygga om en "alkov" för att sätta in ny kyl och frys, och kom på att jag skulle kunna knycka underdelen av skafferiet.
Finns det nackdelar med tvättmaskin i köket?
Blir det fukt och värme av en maskin, så att den i så fall behöver en separat inbyggnad?
Resten av Europa har väl tvättmaskin i köket så det funkar nog.
 
Fråga till övriga:
Jag har ingen tvättstuga i huset (egtersom gamla hus är sisådär planerade för ett modernt liv), och har därför tvättmaskinen i pannrummet. Det är värdelöst, och vi försöker hela tiden tänka ut nya lösningar, men inget blir riktigt bra.
Nu ska jag bygga om en "alkov" för att sätta in ny kyl och frys, och kom på att jag skulle kunna knycka underdelen av skafferiet.
Finns det nackdelar med tvättmaskin i köket?
Blir det fukt och värme av en maskin, så att den i så fall behöver en separat inbyggnad?


Som tidigare talare har sagt, kolla med försäkringsbolag, vissa kräver tätskikt, en bekant fick svaret att det räckte med en sån "balja" som diskmaskinen står på, så det verkar skilja en del mellan olika bolag
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Tja det är möjligt men då hade alternativet blivit ingen pool.. En kostnadsfråga helt enkelt, Den är inte plutt liten 8,4*3,2M så den räcker för familjen.

Ok då är jag med och förstår dig till fullo! Det blir snyggt med däcket där, du kan dela upp det i olika delar med lite växter och sedan ha ett sådan del med lite längre matbort och tygtak över (allà Malaga`s strandklubbar) :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Målat huset svart istället för brunt samt målat putsen. Satt upp en altan på ca 50kvm och en pergola. Håller på med vindskydd/staket just nu.

IMG_1846.JPG


Stor respekt till er som fräser på med störreoch mer projekt, fattar inte hur ni hinner :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
IMG_7623.PNG
IMG_7624.PNG
Någon i Stockholmsområdet som vill ha marksten? Kan måtta kvm vid intresse. Har dessa två sorter. Grävs upp lördagen 9 september.
 

Edin

Panerai
Ja det är ju som man brukar säga, sharing is caring, så då tänkte jag dra mitt strå till stacken i denna tråd.

Jag och mamma samt min lillsyrra håller ju på att bygga landställe utåt Nynäshamn och det kanske är en och annan som kan tycka det är lite kul att se hur det går framåt. Det tog lite mer än ett år att få bygglov men väl i Maj sattes spaden (eller skopan) i backen och så var vi igång! Redan innan Maj hade dom varit där och sprängt för att få ner vatten och avlopp frostfritt och samtidigt skrapat av så det inte var mer berg som skulle sprängas bort.

Här har Världens bästa Lasse "skrapat av" 1 meter jord...
1.jpg


Sen skulle det ju ner avlopp (1 för BDT och ett för toa), vatten, el, extra rör för framtiden (fiber eller nått sånt). mer grävning och nu såg det riktigt jävligt ut..
2.jpg


Spola fram ett tag och så var det redo för att lägga ner golvvärmerören i småhusen (mitt och syrrans hus). Dessa två plattor är placerade längst in mitten på föregående bild.
3.jpg


Hängslen och livrem är modellen byggaren går efter så här var det uppstramat inför gjutningen!
4.jpg


Tror det var två dagar efter förra bilden som det såg ut såhär. Sämsta dagen vädermässigt i hela bygget och byggarna åkte hem redan vid 11.
5.jpg


Ny dag nya utmaningar! Taket var givetvis lagt på de små husen vid detta lag men har ingen bild från det. Här förbereder dom inför att placera ut modulerna till platan till stora huset. Lite overkill att plana hela ytan men hey, det är ordentligt gjort!
6.jpg


Ja jag är ingen stor kamera nörd så det vart inga bilder från förra bilden förens dagen innan midsommar. Då reste dom stora huset!
7.jpg


Det gick på en dag men kunde ha gått på en halv om inte två väggmoduler var för långa. Burspråket till vänster vår två av väggarna förlånga i så det krävdes en del huvudbry och ett besök av snickaren som tillverkat stommen. Allt löste sig dock men en hel del panelbrädor fick bytas ut efteråt. Balken som hänger i kranen var även för lång. Dock är det ett bra bekymmer mot att den skulle varit för kort.
8.jpg


En vecka senare och alla fönster samt dörrar är monterade. Blir rätt öppet när man öppnar pardörrarna i vardagsrummet. Lilla mamma, aka byggherren är med på bild och är givetvis klädd för ändamålet (att servera lunch och titta på när andra jobbar..).
9.jpg


Samtidigt som byggarna snickrat har jag roat mig med att leka trädgårdsarkitekt/mark entreprenör. Berg är fint sa mamma. Dom ska vi skrapa av och tvätta för att bli fina. Före..
10.jpg


Efter. Nu ska det köras högtryckstvätt!
11.jpg


Det är ungefär här vi står idag. Ett av de små husen är klara att spacklas/målas, det andra måste installationsskiktet (45 reglar, 45 isolering, plyfa och gips) monteras för att komma till samma stadie. Alla hus är dock färdigmålade utvändigt och vi har börjat att placera ut kopplingsdosor, dragit antenn, nätverk, högtalarkablar och allt sånt som elektrikerna gett grönt ljus att montera. Men så här ser det i alla fall ut när man kliver ur bilen nere på parkeringen. Det saknas takfätter och knutbräder men de kan inte sättas dit än för taket måste dit innan vi kan sätta takfötterna och efter det kan vi sätta kantbrädorna..
12.jpg


Dock har jag skrapat fram och tvättat av mer berg sedan den bilden. Jag fick även tillstånd att borra och dra ut el för alla 27 (!) utelampor så det inte blir fel höjd eller liknande. Eller ja, blir det fel nu är det jag som får ta skulden..
13.jpg


Vi ska ut igen på Lördag och jag ska försöka ta nån bild från insidan då.
 
Det verkar finnas många fantastiskt händiga människor här inne. Själv är jag inte en av er. Vi har köpt hus och jag ser fram emot att utveckla min händiga sida om det går. Nu en liten fråga. Det är så att vi tänkte måla på tapeten i vardagsrummet. Den verkar sitta bra och bara ett lager tapet. Men i minst ett hörn är tapeten bubblig lite som om man slarvat med tapeten där. Vill ju inte måla på det men vad kan man göra för att få hörnet bra? Riva bort och spackla? Snitta och försöka limma? Förslag mottages tacksamt.
MVH Magnus
 

Brunleif

Panerai
Det verkar finnas många fantastiskt händiga människor här inne. Själv är jag inte en av er. Vi har köpt hus och jag ser fram emot att utveckla min händiga sida om det går. Nu en liten fråga. Det är så att vi tänkte måla på tapeten i vardagsrummet. Den verkar sitta bra och bara ett lager tapet. Men i minst ett hörn är tapeten bubblig lite som om man slarvat med tapeten där. Vill ju inte måla på det men vad kan man göra för att få hörnet bra? Riva bort och spackla? Snitta och försöka limma? Förslag mottages tacksamt.
MVH Magnus
Om du vill vara säker på att tapeten ska sitta kvar ska du skära bort det trasiga, måla med patentfärg och sen spackla ut de skador som finns.
 
Topp