• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

C56C8B38-B924-41EC-880C-829FB7B4512D.jpeg

Jag har satt 1w led-downlights i alla fönster och dörrsmygar. Har dom på dygnet runt och dom tillför oväntat mycket även dagtid! Blir som ett jämnljus känsla i huset. Kan varmt rekommenderas! :)

Det ser helt fantastiskt mysigt ut. Önskar verkligen att jag hade ditt driv och dina skills istället för att sitta i ett radhus som behöver renoveras DeLuxe samtidigt som man känner sig helt handlingsförlamad.

Det ser helt fantastiskt mysigt ut. Önskar verkligen att jag hade ditt driv och dina skills istället för att sitta i ett radhus som behöver renoveras DeLuxe samtidigt som man känner sig helt handlingsförlamad.

Jag har egentligen inga speciella skills annat än en jävligt hårfin gräns mellan fullt utvecklad adhd och något sånär sansad.

Sambon säger att så länge jag fungerar hjälpligt i vardagen så är det bättre att jag inte medicineras. :woot:

Haha, ingen dålig maskinpark för hemmapul. Ser kanon ut! Noterade att du anlagt gabbioner, skitsnyggt! Kul val som verkar vara ovanligt i privata sammanhang.
Jag är själv inte sådär jätteförtjust i Gabioner, jag har planterat ett gäng minikiwi framför som förhoppningsvis ska växa upp och bilda en grön vägg framför bergkrosset. Vi får se helt enkelt nästa sommar hur det blir!

Köpt lägenhet och en totalrenovering av badrummet är ett måste. Sambon vill byta ut vårt vattenburna element till en handdukstork i rostfritt stål och jag undrar om det finns någon som på rak arm vet om dessa rör också är möjliga att byta ut? (Så att de med blir i rostfritt stål, blir jättefult annars :p)
D8B6BD5C-E12F-45E4-B1EF-FA40A40F10B3.jpeg 6BF524AD-EB54-46C6-950A-21710703B4B8.jpeg AD8F57BB-41FA-44A4-9B1C-E61BA6A0AEA2.jpeg

Hej
Det där går att fixa så du har rostfria rör till HT som är vattenburna som är STD, men Gör detta i samma veva som ni river badrummet då är det lättare att få ett snyggt resultat.

Sedan in med golv värme (el) Med termostat nytt kakel och klinker nya vvs saker mm med folk som har dessa behörigheter ;) hoppas du har många vänner som har behörigheter för detta annars blir detta Dyrt :D hehe

//Simon

Hej
Det där går att fixa så du har rostfria rör till HT som är vattenburna som är STD, men Gör detta i samma veva som ni river badrummet då är det lättare att få ett snyggt resultat.

Sedan in med golv värme (el) Med termostat nytt kakel och klinker nya vvs saker mm med folk som har dessa behörigheter ;) hoppas du har många vänner som har behörigheter för detta annars blir detta Dyrt :D hehe

//Simon
Du vill inte bli min nya och bästa vän? ;)
Tack för svar!

Tänkte slänga ut en fråga. Är det någon som har garage i attefalls-storlek. Får en bil plats i ett sådant garage?

Kolla lite på detta https://www.mellbygarage.se/sv/priv...rage-i-attefallsstorlek-/index1,26.htm?id=903 men det ser större ut än några 25kvm byggarea med tanke på utrymmet på insidan (främst hur panel det är vid sidan om porten.

är nämligen rätt förmånligt pris på byggsatsen 68000 ink isolerad port och frakt. Från samma tillverkare så har vi specat ett lite större garage 27.7 m2 byggarea med isolerad dörr, fönster och loft (ca 9 kvm) byggsatsen går på 130k ink isolering. Tänker om det är värt med de extra kvadraten.
Den mäter 4.52 X 6.13 utvändigt, Attefallsgaraget mäter 3.92 X 6.13. Det stora fördelen är potentiellt om jag kan köra på en 3m port istället för 2.5 om jag kör på det större garaget.

Senast ändrad:
Tänkte slänga ut en fråga. Är det någon som har garage i attefalls-storlek. Får en bil plats i ett sådant garage?

Kolla lite på detta https://www.mellbygarage.se/sv/priv...rage-i-attefallsstorlek-/index1,26.htm?id=903 men det ser större ut än några 25kvm byggarea med tanke på utrymmet på insidan (främst hur panel det är vid sidan om porten.

är nämligen rätt förmånligt pris på byggsatsen 68000 ink isolerad port och frakt. Från samma tillverkare så har vi specat ett lite större garage 27.7 m2 byggarea med isolerad dörr, fönster och loft (ca 9 kvm) byggsatsen går på 130k ink isolering. Tänker om det är värt med de extra kvadraten.
Den mäter 4.52 X 6.13 utvändigt, Attefallsgaraget mäter 3.92 X 6.13. Det stora fördelen är potentiellt om jag kan köra på en 3m port istället för 2.5 om jag kör på det större garaget.
Min första tanke är att det bör räcka även till en större SUV, då med yta så att du kan komma in och ut ur bilen bekvämt. Detta förutsatt att du inte vill ha verkstad eller ett stort andra förvaringsutrymme, även om det säkert går att klämma in. Finns möjligheten att ha en 3m port så känns det onekligen dumt att betala 62k extra för saker du egentligen inte behöver i ett garage (i min mening i alla fall). Bättre att pengarna går till en till klocka ;)

Min första tanke är att det bör räcka även till en större SUV, då med yta så att du kan komma in och ut ur bilen bekvämt. Detta förutsatt att du inte vill ha verkstad eller ett stort andra förvaringsutrymme, även om det säkert går att klämma in. Finns möjligheten att ha en 3m port så känns det onekligen dumt att betala 62k extra för saker du egentligen inte behöver i ett garage (i min mening i alla fall). Bättre att pengarna går till en till klocka ;)
Tjena
någon mer dyr klocka blir det inte för min del!

Vi har ju gräsklippare, snöslunga, cyklar plus divere junk!
Sedan så kör jag en hel del rekond, så jag tänker den där extra bredden är säkerligen guld värd. Dessutom sagt med loftet så får vi lite förvaringsutrymme där.
68000 för attefallsgaraget är utan islolering, så kostnad för isolering tillkommer då jag vill ha uppvärmt garage. Isolering går säkerligen på 15 k.

Mitt garage är 4x7meter utvändigt.
Nu är ju min 911 rätt liten men det är gott om plats. Grabbens gokart står framför är 1m bred och den ser du inte på fotot.

Rymligt 1-bils garage men inte mer imho.

Tjena

Sedan så kör jag en hel del rekond, så jag tänker den där extra bredden är säkerligen guld värd. Dessutom sagt med loftet så får vi lite förvaringsutrymme där.
68000 för attefallsgaraget är utan islolering, så kostnad för isolering tillkommer då jag vill ha uppvärmt garage. Isolering går säkerligen på 15 k.

Om du går på nåt från Mellby så meddela gärna ungefär vad slutpriset hamnar.

En bekant hetsade mig om att ett garage från Mellby minnsan bara kostade 130’. ’Aldrig’ sa jag.

Det senaste jag hörde från honom var att han var uppe i 7-siffrigt (med ny, lång, uppfart etc.). :D

Tjena

Då har du svaret där! Då är det säkerligen värt det extra utrymmet, trots att det blir dyrare. Bättre att göra det ordentligt första gången, istället för att ångra sig senare och göra om allt. Lycka till och väl mött!
/Viktor

46BF111A-9A8C-4A46-B4A9-5047AF91FB04.jpeg

Lägger upp dom grova dragen i mitt blivande garage. Det består av tre enheter, och den stora enheten på bilden har tre stora garageportar på baksidan. Där ska jag köra in stora maskiner bla.

Delen på framsidan med de två portarna blir en finare del för entusiastfordon vi den lilla delen med glaspartierna blir ett kontor.

Återkommer med mer detaljerade renderingar så snart min sambo har orkat med alla mina förändringar fram och tillbaks. :woot:

Den stora delen är ca 175 kvm och den totala ytan är ca 270 kvm.

Takets konstruktion är ett låglutande pulpettak utan takutsprång där fasaden går ända upp till taket. Mycket snyggt och mycket opraktiskt. Det förkortar förmodligen fasadens livslängd med 50% eller mer, men jag är inte nervös för sådant.

46BF111A-9A8C-4A46-B4A9-5047AF91FB04.jpeg

Lägger upp dom grova dragen i mitt blivande garage. Det består av tre enheter, och den stora enheten på bilden har tre stora garageportar på baksidan. Där ska jag köra in stora maskiner bla.

Delen på framsidan med de två portarna blir en finare del för entusiastfordon vi den lilla delen med glaspartierna blir ett kontor.

Återkommer med mer detaljerade renderingar så snart min sambo har orkat med alla mina förändringar fram och tillbaks. :woot:

Den stora delen är ca 175 kvm och den totala ytan är ca 270 kvm.

Takets konstruktion är ett låglutande pulpettak utan takutsprång där fasaden går ända upp till taket. Mycket snyggt och mycket opraktiskt. Det förkortar förmodligen fasadens livslängd med 50% eller mer, men jag är inte nervös för sådant.

Alltså, du är på riktigt min idol.

Satan!
Hur får du igenom alla dessa galna (men beundransvärt grymma) idéerna Norrlänningen ?
Ska bli kul att se vad du fyller entusiastdelen med när du är klar. :)

Får igenom? Delar byggintresset med min sambo så hon är förstående. Hon är också väldigt snäll som hjälper mig med att rita och designa min idé. :)

2E262D53-093E-42E9-B315-4F7CFFC991D4.png
6C0C6243-2F1E-4EE5-9E52-57FA62E7B971.png

Det här är v1.02, storleken är nu ca 330kvm totalt. Här börjar vi nå gränsen för vad jag klarar rent ekonomiskt.

Porten på framsidan är 3x8 meter!

Får igenom? Delar byggintresset med min sambo så hon är förstående. Hon är också väldigt snäll som hjälper mig med att rita och designa min idé. :)

2E262D53-093E-42E9-B315-4F7CFFC991D4.png
6C0C6243-2F1E-4EE5-9E52-57FA62E7B971.png

Det här är v1.02, storleken är nu ca 330kvm totalt. Här börjar vi nå gränsen för vad jag klarar rent ekonomiskt.

Porten på framsidan är 3x8 meter!

Inga kommentarer?
Tar gärna emot synpunkter samt med lite tyr kan jag bjuda på fler bilder ikväll från insidan!

Inga kommentarer?
Tar gärna emot synpunkter samt med lite tyr kan jag bjuda på fler bilder ikväll från insidan!

Du är fan galen (på ett bra sätt)!!
Ditt garage kommer bli större än vad en annan är van att husen man växte upp var. Tycker dock det ser riktigt sjyst ut men du får inte glömma den nerfällda lyften i golvet (så du kan rulla på de riktigt låga bilarna likt din förra 430). :)

Tillbaka
Topp