Ja det är ju som man brukar säga, sharing is caring, så då tänkte jag dra mitt strå till stacken i denna tråd.
Jag och mamma samt min lillsyrra håller ju på att bygga landställe utåt Nynäshamn och det kanske är en och annan som kan tycka det är lite kul att se hur det går framåt. Det tog lite mer än ett år att få bygglov men väl i Maj sattes spaden (eller skopan) i backen och så var vi igång! Redan innan Maj hade dom varit där och sprängt för att få ner vatten och avlopp frostfritt och samtidigt skrapat av så det inte var mer berg som skulle sprängas bort.
Här har Världens bästa Lasse "skrapat av" 1 meter jord...
Sen skulle det ju ner avlopp (1 för BDT och ett för toa), vatten, el, extra rör för framtiden (fiber eller nått sånt). mer grävning och nu såg det riktigt jävligt ut..
Spola fram ett tag och så var det redo för att lägga ner golvvärmerören i småhusen (mitt och syrrans hus). Dessa två plattor är placerade längst in mitten på föregående bild.
Hängslen och livrem är modellen byggaren går efter så här var det uppstramat inför gjutningen!
Tror det var två dagar efter förra bilden som det såg ut såhär. Sämsta dagen vädermässigt i hela bygget och byggarna åkte hem redan vid 11.
Ny dag nya utmaningar! Taket var givetvis lagt på de små husen vid detta lag men har ingen bild från det. Här förbereder dom inför att placera ut modulerna till platan till stora huset. Lite overkill att plana hela ytan men hey, det är ordentligt gjort!
Ja jag är ingen stor kamera nörd så det vart inga bilder från förra bilden förens dagen innan midsommar. Då reste dom stora huset!
Det gick på en dag men kunde ha gått på en halv om inte två väggmoduler var för långa. Burspråket till vänster vår två av väggarna förlånga i så det krävdes en del huvudbry och ett besök av snickaren som tillverkat stommen. Allt löste sig dock men en hel del panelbrädor fick bytas ut efteråt. Balken som hänger i kranen var även för lång. Dock är det ett bra bekymmer mot att den skulle varit för kort.
En vecka senare och alla fönster samt dörrar är monterade. Blir rätt öppet när man öppnar pardörrarna i vardagsrummet. Lilla mamma, aka byggherren är med på bild och är givetvis klädd för ändamålet (att servera lunch och titta på när andra jobbar..).
Samtidigt som byggarna snickrat har jag roat mig med att leka trädgårdsarkitekt/mark entreprenör. Berg är fint sa mamma. Dom ska vi skrapa av och tvätta för att bli fina. Före..
Efter. Nu ska det köras högtryckstvätt!
Det är ungefär här vi står idag. Ett av de små husen är klara att spacklas/målas, det andra måste installationsskiktet (45 reglar, 45 isolering, plyfa och gips) monteras för att komma till samma stadie. Alla hus är dock färdigmålade utvändigt och vi har börjat att placera ut kopplingsdosor, dragit antenn, nätverk, högtalarkablar och allt sånt som elektrikerna gett grönt ljus att montera. Men så här ser det i alla fall ut när man kliver ur bilen nere på parkeringen. Det saknas takfätter och knutbräder men de kan inte sättas dit än för taket måste dit innan vi kan sätta takfötterna och efter det kan vi sätta kantbrädorna..
Dock har jag skrapat fram och tvättat av mer berg sedan den bilden. Jag fick även tillstånd att borra och dra ut el för alla 27 (!) utelampor så det inte blir fel höjd eller liknande. Eller ja, blir det fel nu är det jag som får ta skulden..
Vi ska ut igen på Lördag och jag ska försöka ta nån bild från insidan då.