• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt oss prata Breguet

Sugen på att ta över min kollegas då han köpt nytt 😊 Riktigt trevlig manick 😊
IMG_1389.jpeg
Någon som har erfarenhet att serva dessa?
10+år och tänker att det vore bra med service 🙃
Med tanke på vad ett nytt gummi kostar så antar jag det blir dyrt…

Har läst att Breguet rekommenderar att deras Type XXI ska servas vart tredje till fjärde år (hittar inte precis var jag läst det nu), varför ska de servas så ofta? Har den ett ömtåligare urverk än andra kronografer?

Har läst att Breguet rekommenderar att deras Type XXI ska servas vart tredje till fjärde år (hittar inte precis var jag läst det nu), varför ska de servas så ofta? Har den ett ömtåligare urverk än andra kronografer?
Nja, det låter överdrivet tycker jag. Generellt brukar det rekommenderas tätare serviceintervaller för kronografer pga fler rörliga delar osv, men beror så klart på hur klockan och kronograffunktionerna används.

Om det är Breguet 5840 så är det ett Lemania-verk som påminner mycket om det som sitter i Speedmaster Pro, men med flyback och automat. Så inte något som är känt för att vara känsligt, snarare tvärtom.

Nja, det låter överdrivet tycker jag. Generellt brukar det rekommenderas tätare serviceintervaller för kronografer pga fler rörliga delar osv, men beror så klart på hur klockan och kronograffunktionerna används.

Om det är Breguet 5840 så är det ett Lemania-verk som påminner mycket om det som sitter i Speedmaster Pro, men med flyback och automat. Så inte något som är känt för att vara känsligt, snarare tvärtom.

För att extrahera pengar från samlare.

Ungefär så. Dubbla kostnaden + halvera tiden = casha in 4 ggr mer pengar.

Som andra skrivit, en variant av Lemania 1340 som inte har tätare intervaller än andra verk.

Tack för era svar. Tråkigt när de marknadsför på så vis, men så är det väl med många.

Med en så stor vit tavla och en visare? Definitivt. Har svårt att se hur det skulle se bra ut på en normal handled. Men vi har ju alla lite olika preferenser.
Förstår vad du menar, jag är också inne på att 40mm med den typen av tavla kan bli för stort. Men med singelvisare så kommer man vilja ha möjlighet att se mindre detaljer då några mm i skillnad av visaren motsvarar kanske 10 min.
Kul att Breguet går mot denna typ av komplikation f ö.

Tillbaka
Topp