• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Long time no see!

Gick in i väggen förra våren. Slutade springa, orkade inget. Sjukskriven 100%. Började jogga lite smått i feb i år. Gå 100 jogga 100. Jobbar sedan 1månad tillbaka 100%. Livet är bättre även om det är en del svårigheter. Letar dock nytt jobb då jag fått hjälp att förstå att min chef inte är optimal för min hälsa.

Hur som, förra veckan har jag nått en mil igen under samma runda i löpspåret. Känns gött. Något jag också noterat att jag går mer om dagarna nu än tidigare i livet vilket innebär att för mig så har jag minimalt/inga känningar av trötta muskler dagen efter. Känns fantastiskt. Känner mig stark. Jag har skyndat långsamt.

Jag såg dock i min garminapp att man kunde köra ett träningsprogram med tidsmål. Nån som testat? Jag har idag ställt in ett kanske lite väl offensivt mål, 50min på milen och appen bedömde det nåbart med fyra pass/v till oktober. Gör det ont el känns ohållbart så droppar jag programmet direkt. Då kanske jag ändrar till 54min och ser om det är någon skillnad. Jag gissar att jag kanske kan ta milen på 58 idag.

Jag ska också säga att kroppen har svarat bra på mina intervallträningar jag varierat med de lite längre långsamma passen och jag kryper uppåt i vo2 Max (42 har höjts till 46). Jag har just nu 1-1,5mil/v i snitt och fortsätter uppåt. Gått ner från 82 till 78kg. Målvikt 74kg.

Förra året gick jag i snitt 4000 steg / dag. I år har jag drygt 6700/dag.

Senast ändrad:
Löpband istället för solen idag
IMG_0435.png

Hur bra vo2 Max-värden får man ut av en garminklocka?

Tittar på löparsida att jag är nära gränsen mellan ”mycket bra” och ”elite” med mina 47 för min ålder. Visst är det helt ok men någon elite känns inte ens rimligt.

Edit: svarar mig själv (och andra som kanske undrar).. jag summerar det utifrån dialog mellan elitemotionärer (ena sladdar runt kring 60 i sin vo2 max :D) på ett löparforum:

Klockans värden ska tas med en nypa salt. Däremot kan förändringar mot ens tidigare värden indikera förbättring/försämring av ens kondition. Platta längre intervallpass kan ge dopade värden. Ett tufft trailpass med rejäla backar på mjukt underlag kan ge sänkta värden.

Senast ändrad:
Hallå runners!

Jag är på jakt efter ny löparklocka.
Är det någon i detta sällskap som går i tankarna på att flippa sin Garmin Forerunner så hör gärna av er.
Söker främst i segmentet 165, 265. Inget mer avancerat.

Hur bra vo2 Max-värden får man ut av en garminklocka?

Tittar på löparsida att jag är nära gränsen mellan ”mycket bra” och ”elite” med mina 47 för min ålder. Visst är det helt ok men någon elite känns inte ens rimligt.

Edit: svarar mig själv (och andra som kanske undrar).. jag summerar det utifrån dialog mellan elitemotionärer (ena sladdar runt kring 60 i sin vo2 max :D) på ett löparforum:

Klockans värden ska tas med en nypa salt. Däremot kan förändringar mot ens tidigare värden indikera förbättring/försämring av ens kondition. Platta längre intervallpass kan ge dopade värden. Ett tufft trailpass med rejäla backar på mjukt underlag kan ge sänkta värden.
När du har hög vo2 max = Garmins värdering är den bästa som finns
När den sänks = Garmin är skit och mäter skitvärden

Skämt åsido är väl Garmin helt OK på att mäta rätt om du använt den över lång tid och över många pass. Den är hyffsat korrekt men kan aldrig mäta sig med ett ordentligt vo2-test.

Söker bra prisvärd förvaring till Iphone under löpning. Har tittat på ett flipbelt (men ganska dyrt). När det är svalare, har jag ofta fickor.

Finns det något enklare/prisvärt?

Söker bra prisvärd förvaring till Iphone under löpning. Har tittat på ett flipbelt (men ganska dyrt). När det är svalare, har jag ofta fickor.

Min erfarenhet säger att bälte är det absolut bästa. Tar inte plats, håller dina saker (nycklar, telefon, gels, osv) tight på plats utan att guppa eller störa. Jag har nyligen köpt flipbelt och det är absolut ett väldigt bra bälte men som du säger är det lite pricy. Prova att gå till närmsta stadium/intersport/löplabbet och se vad de har inne. Det är viktigt att hitta ett som sitter bra på din kropp

Min erfarenhet säger att bälte är det absolut bästa. Tar inte plats, håller dina saker (nycklar, telefon, gels, osv) tight på plats utan att guppa eller störa. Jag har nyligen köpt flipbelt och det är absolut ett väldigt bra bälte men som du säger är det lite pricy. Prova att gå till närmsta stadium/intersport/löplabbet och se vad de har inne. Det är viktigt att hitta ett som sitter bra på din kropp
Jag var på Stadium och just testate. De hade billigare varianter där som Soc för 199kr men fått skitbetyg och gick snabbt sönder enligt recensionerna. Därav min fråga här :)

Jag var på Stadium och just testate. De hade billigare varianter där som Soc för 199kr men fått skitbetyg och gick snabbt sönder enligt recensionerna. Därav min fråga här :)
Jag körde med det här bältet från soc i ungefär 3 år utan att det gick sönder. 2 små fickor, 2 medium, 1 stor i svanken. Egentligen enda anledningen till att jag slutade använda det var pga stretchen har slitits och jag har gått ner ganska mycket i vikt så det är för stort
1000008585.jpg

Jag körde med det här bältet från soc i ungefär 3 år utan att det gick sönder. 2 små fickor, 2 medium, 1 stor i svanken. Egentligen enda anledningen till att jag slutade använda det var pga stretchen har slitits och jag har gått ner ganska mycket i vikt så det är för stort
1000008585.jpg
Detta fanns ej men har sett något liknande på XXL. Tack för tipset! 😁

Heads up om någon vill ta över min startplats för Stockholm halvmarathon den 30 augusti? Har lyckats dra på mig en skada som gör att jag inte kommer kunna springa och kommer sälja min biljett. Skicka ett PM så löser vi det :)

Senast ändrad:
Man förstår varför så många världsrekord såväl som personliga rekord slås på Berlins gator. Känns minst sagt dopat att springa på så platta och raka gator. Zon 2 i 5-minuterstempo. I Stockholm får jag ett pulspåslag på minst 10 slag per minut när jag springer i samma tempo. Var nere och nafsade på 4:30 tempo och lyckades hålla mig i övre zon 2 på delar av sträckan. Totalt 60 kilometer har avverkats under helgen, långjogg i lördags och två distanspass.

Med en avtrappning, stadig kolhydratladdning och ett par färska skor känns en sub 3 mara Berlin hyfsat görbar. Synd bara att man inte fick en plats i lotteriet för årets lopp.

IMG_1113.jpeg

Tränade hårt och sprang Sthlm maraton, Sthlm halvmaraton, Höga Kusten Trail, TEC, Lidingöloppet och åkte Vasaloppet mellan 2020-2023. Pandemin och hemjobb gav både tidsutrymme och motivation. Men 2023 efter Sthlm Maraton var det som att jag gick in i en mental vägg när det kom till träning. Drog också på mig lite skador. Samt att jobbet krävde mer timmar.
Jag slutade använde min Garmin för att mitt liv blev alldeles för styrt av den prestation som klockan mätte.
I två år har jag bara tränat på känsla.
Men nu efter en träningsvecka i Grekland, där jag bland annat förlorade en WOD Beast Competition mot en norrman, fick jag suget tillbaka. Så idag gjorde jag första Garmin-passet.
Får se om det håller i sig. Vore kul att börja pressa sig lite igen.
IMG_1328.jpeg

IMG_1329.jpeg

Jag tycker också bälte har fungerat bästa för mig. Om jag inte ska köra långpass då väst eller ryggsäck är bättre.
Fick detta bälte av min mamma i födelsedagspresent. Det sitter jättebra.
Dock bara en stor ficka. Jag har bara med mig telefonen.
Ideal of Sweden
IMG_1330.jpeg

Hallå kingar. Har en Apple Watch 8 som jag använder Strava med när jag joggar. Skulle det ge någon skillnad i precision/mätning om jag stoppar in ett eSIM och kör 4G i den?

IMG_3068.jpeg

Någon som har tips på ett smidigt vätskebälte för löpning som rymmer typ 0,5-1liter. Ska man gå på integrerad flaska eller lösa flaskor?

Viktigaste är att det ska vara smidigt att dricka under löpning utan att behöva stanna och hålla tätt såklart.

Tror du inte väst är bättre, eller varför vill du ha bälte?

Trivs riktigt bra i min för längre turer. Flaskorna sitter bra och du dricker med flaskorna kvar i västen.
Att ha 1liter vätska skumpande runt höfterna känns inte helt optimalt.
IMG_8387.jpeg

Tror du inte väst är bättre, eller varför vill du ha bälte?

Trivs riktigt bra i min för längre turer. Flaskorna sitter bra och du dricker med flaskorna kvar i västen.
Att ha 1liter vätska skumpande runt höfterna känns inte helt optimalt.
IMG_8387.jpeg
Ja det kanske är bättre? Aldrig testat en men får för mig att det är större risk för att den skaver runt halsen och att den blir varmare att ha på sig.
Ska man gå för flaskor likt bilden eller vätskeblåsa för mest bekväma?

Ja det kanske är bättre? Aldrig testat en men får för mig att det är större risk för att den skaver runt halsen och att den blir varmare att ha på sig.
+1 för väst! Jag kör med en Salomon adv skin 12. Sitter som en smäck med flaskorna på bröstet. Har aldrig haft problem med skav och värmen blir egentligen bara på ryggen, aldrig runt halsen

Flaskor funkar bra, vätskeblåsa känns lite overkill såvida man inte är ute på riktigt långa turer 5+ timmar.

Salomon med flaskor. Sprunget flera ultra-lopp utan skav. 50cl per flaska.
Sen kan du lägga en blåsa i bak om du föredrar det eller ska vara ute läääääääänge.

+1 för väst! Jag kör med en Salomon adv skin 12. Sitter som en smäck med flaskorna på bröstet. Har aldrig haft problem med skav och värmen blir egentligen bara på ryggen, aldrig runt halsen

Flaskor funkar bra, vätskeblåsa känns lite overkill såvida man inte är ute på riktigt långa turer 5+ timmar.

Salomon med flaskor. Sprunget flera ultra-lopp utan skav. 50cl per flaska.
Sen kan du lägga en blåsa i bak om du föredrar det eller ska vara ute läääääääänge.
Tack ska titta på någon av de mindre Salomon varianterna, springer sällan över 1timme så vill egentligen ha så lite vikt som möjligt bara.

Verkar finnas både Sense, Active skin, Advance skin och lab. Är det någon större skillnad på dem? Behöver plats för 2 flaskor på 250-500ml bara och inget mer egentligen

På tal om löparvästar - är det någon som har en bra som rymmer dator/ombyte för pendlingsturerna? Utöver primära funktionen med flaskorna såklart.

Tillbaka
Topp