Jag har sprungit två maratons och tycker generellt att Garmins egna är skräp, men har egentligen ingen grund för det utöver att jag ofta tycker de kommer med "konstiga" pass eller rundor som inte riktigt fyller någon funktion.
Inför mitt första följde jag
Pfitzinger/Douglas där fokus låg på att bygga distans. Många längre pass i låg fart. Tyckte överlag det var rätt trist men otroligt bra att följa om du inte sprungit distansen förut.
Mitt andra (i somras) följde jag
Jack Daniels filosofi att springa två VIDRIGT hårda pass i veckan, mycket i tröskelfart, för att sedan resten av veckan fylla ut med lätta pass för att bygga distans (jag snittade ~45-50km under de två passen och sedan fyllde jag ut med easy för att komma upp i 100km-veckor). Det här var lite mer pusslande för egen del för att få ihop veckan, men betydligt mer flexibelt då du själv bestämmer när du ska göra dina två pass. Allt är fritt så länge du gör passen under veckan. Han bryr sig inte om när de görs, utan att de görs.
Jag har tipsat om denna sida förut men värt att göras igen. Superbra och enkel sida där du kan välja förvalda scheman och även exportera till iCal och in i din egna kalender
defy.org: Calendar Hack
defy.org