• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Absolut. Men inte mycket att göra. Antar att de som sprang även inser det.
Det är inte nödvändigtvis sant. Det är inte jättesvårt att trolla fram ~600m och få rätt distans på banan. Som ett snabbt exempel kan du ta den här lilla omvägen istället för att springa rakt fram och vips så har du din distans

1760900524033.png

Det är inte nödvändigtvis sant. Det är inte jättesvårt att trolla fram ~600m och få rätt distans på banan. Som ett snabbt exempel kan du ta den här lilla omvägen istället för att springa rakt fram och vips så har du din distans

1760900524033.png
Möjligt. Eller så tar man det för vad det är -
Ett amatörlopp med folk utan större ambitioner (sen hade jag också varit upprörd om jag sprungit men sätter man det i perspektiv så är det en ganska oviktig sak).

Jag har druckit Nomio två gånger, och då endast vid race. Som amatör behöver man absolut inte dricka det under träning.

Utan tvekan är det det sjukaste kosttillskottet jag provat! Under mitt senaste marathon tog jag Nomio typ tre timmar innan race, och sedan 1 gel/5 km
Intressant. Hur många sek per km skulle du säga att effekten var för dig?

Skulle inte säga att du blir snabbare per se av Nomio. Det handlar mer om när och hur utmattningen kommer.

För mig var det mer en känsla av att benen var trötta men inte tunga. Det var inte jobbigt att lyfta benen och ta ett steg efter 35km i racepace. Sen fick jag knappt någon träningsvärk efter ett maraton vilket är helt sjukt. Så återhämtningen påverkar enormt

Jag har använt det två gånger, först vid ett referenspass i terräng, ca 2,5 km som jag sprang intervaller.
Kapade ca 20- 30s per intervall som låg mellan 10-11min.

Sedan använde jag det på Lidingöloppet 30, kom i mål på en otrolig tid (för mig) skulle säga Nomio hjälpte mig med 3-4 min där.

Jag är grymt imponerad och för mig fungerar det garanterat, sedan verkar "forskningen" kring den visa att alla inte är mottagliga
med förhöjd kapacitet.

Värt att prova VID TÄVLING är mitt råd!

sedan verkar "forskningen" kring den visa att alla inte är mottagliga med förhöjd kapacitet.
De säger även själva att det ger mer effekt desto mer "Elit" du är. Du måste alltså ligga på någon form av nivå för att det ska ge resultat.

Det är upp till var och en att tolka, men såhär står det på hemsidan:
Nomio is shown to be highly beneficial to athletes of almost all levels. There seems to be an even stronger effect than average in elite athletes, and a less strong effect in those who rarely or never work out.

Fan vad skönt. Under 3h med relativt god marginal. Startade första halvan lite för snabbt och ganska tidigt låg jag 90 sekunder före i målet på sub3. Ökade på marginalen för varje femma som gick fram till halvmarapasseringen.

Skönt sen att kunna springa en lite försiktigare halva i medvind och egentligen bara kontrollera att benen och magen skulle hållas i schack. Hade inte alls någon tanke att jaga tider så länge jag tog mig under 3. Fantastisk dag och otroligt nöjd. Tysk öl på schemat nu 🍻

Edit: någon som har något roligt att rekommendera i klockväg i Frankfurt? ADs, gråisar mm?
IMG_20251026_140438.jpg

Senast ändrad:
Vi hade ju en svensk som slog ett nytt europarekord i halvmara, kung Almgren.

Race report: Mainova Frankfurt Marathon 2025

Close but no cigar. Mitt första riktiga försök mot en sub 3. Planen var att ta rygg på 2:59 farthållarna och åka med så länge det gick. Dessvärre var de i startgrupp 1 och jag var i grupp 2 där det endast fanns 3:15 farthållare. I fållan träffade jag ett trevligt gäng britter med 2:59 som måltid, så jag valde att lägga ödet i deras händer och ta rygg på dem. Trångt i första kilometrarna och kilometer 3 gasades det på rejält från gruppen, så det var bara att hänga på, 3:30 split på den kilometern, därefter låg vi rätt i flödet. Stabilt, men tempot låg inte där det skulle ligga. Halvan passerades på 1:31:45 officiell tid, så jag valde att bryta mig loss från gruppen och göra det hårda jobbet själv.

Resterande del av loppet var ganska odramatiskt. Ingen trängsel vid vätskestationerna, magen var på gott humör och blodsockret inom acceptabla värden. Högra skon började lossna lite vid 38:e kilometern, övervägde att stanna av för att knyta om den men började direkt känna av förkramperna när jag saktade in. Inget annat val än att springa vidare och lätta på gasen för att hjulen inte skulle trilla av. Gick i mål på 3:06:43, ett nytt PB och en insats som man får känna sig stolt över trots omständigheterna. Britterna gick i mål på 3:16, nytt världsrekord för maskeradlöpning i larvdräkt. Ett roligt och väl uppstyrt lopp som jag skulle kunna tänka mig att springa igen nästa år (om jag torskar på lottdragningarna för Berlin och Chicago).

IMG_0291.jpeg

Tog mig minst en kvart att samla mental styrka att gå ner för den trappan efter målgång.

Close but no cigar. Mitt första riktiga försök mot en sub 3. Planen var att ta rygg på 2:59 farthållarna och åka med så länge det gick. Dessvärre var de i startgrupp 1 och jag var i grupp 2 där det endast fanns 3:15 farthållare. I fållan träffade jag ett trevligt gäng britter med 2:59 som måltid, så jag valde att lägga ödet i deras händer och ta rygg på dem. Trångt i första kilometrarna och kilometer 3 gasades det på rejält från gruppen, så det var bara att hänga på, 3:30 split på den kilometern, därefter låg vi rätt i flödet. Stabilt, men tempot låg inte där det skulle ligga. Halvan passerades på 1:31:45 officiell tid, så jag valde att bryta mig loss från gruppen och göra det hårda jobbet själv.

Resterande del av loppet var ganska odramatiskt. Ingen trängsel vid vätskestationerna, magen var på gott humör och blodsockret på acceptabla värden. Högra skon började lossna lite vid 38:e kilometern, övervägde att stanna av för att knyta om den men började direkt känna av förkramperna när jag saktade in. Inget annat val än att springa vidare och lätta på gasen för att hjulen inte skulle trilla av. Gick i mål på 3:06:43, ett nytt PB och en insats som man får känna sig stolt över trots omständigheterna. Britterna gick i mål på 3:16, nytt världsrekord för maskeradlöpning i larvdräkt. Ett roligt och väl uppstyrt lopp som jag skulle kunna tänka mig att springa igen nästa år (om jag torskar på lottdragningarna för Berlin och Chicago).

IMG_0291.jpeg

Tog mig minst en kvart att samla mental styrka att gå ner för den trappan efter målgång.
Starkt sprunget, grattis till PB! 💪🏼

Resterande del av loppet var ganska odramatiskt. Ingen trängsel vid vätskestationerna, magen var på gott humör och blodsockret inom acceptabla värden. Högra skon började lossna lite vid 38:e kilometern, övervägde att stanna av för att knyta om den men började direkt känna av förkramperna när jag saktade in. Inget annat val än att springa vidare och lätta på gasen för att hjulen inte skulle trilla av. Gick i mål på 3:06:43, ett nytt PB och en insats som man får känna sig stolt över trots omständigheterna. Britterna gick i mål på 3:16, nytt världsrekord för maskeradlöpning i larvdräkt. Ett roligt och väl uppstyrt lopp som jag skulle kunna tänka mig att springa igen nästa år (om jag torskar på lottdragningarna för Berlin och Chicago).

IMG_0291.jpeg

Snyggt, var nöjd med PB.
Dom där minutrarna runt 3timmar är så lätta att tappa.

Om det är nån som anmält sig till Österlen spring trail 64k och sen ångrar sig så finns jag här redo med pengar i näven😁

Senast ändrad:
Ni som springer maraton i gruppen, hur tränar ni inför loppen? Har ni eget träningsprogram eller kör ni med Garmin eller någon annan klockas upplägg? Jag har kört på Garmins rekommendationer i några månader och tycker det är skönt att få ett upplägg presenterat varje dag så jag slipper lägga nån egen energi på att planera. Dessutom tänkte jag att den ska styra passen efter övriga parametrar som sömn och stress. Dock har jag på senaste tiden börjat freebasea lite mer då jag ofta känner mig stark nog att köra hårdare pass än klockan rekommenderar.

Lyssnade idag och igår på näst sista avsnittet av maratonlabbet där norska singlar diskuterades. Det lät som ett intressant upplägg, och ett upplägg där man redan i förväg vet vad man ska göra varje dag och får springa mycket tröskel utan att bli helt bränd. Den här veckan t.ex. sa min klocka att jag skulle springa långpass på onsdag och bara en timme igår(trots att jag ställt in att jag vill ha mina långpass lördag-söndag). Dock ser inte mitt liv ut så utan det är på helgen jag kan klämma in ett långpass, så drog långpasset igår ändå, i lite högre tempo än klockan rekommenderade då jag kände att jag hade bra med energi efter allt halloweengodis.
IMG_1057.jpeg

Senast ändrad:
Ni som springer maraton i gruppen, hur tränar ni inför loppen? Har ni eget träningsprogram eller kör ni med Garmin eller någon annan klockas upplägg? Jag har kört på Garmins rekommendationer i några månader och tycker det är skönt att få ett upplägg presenterat varje dag så jag slipper lägga nån egen energi på att planera. Dessutom tänkte jag att den ska styra passen efter övriga parametrar som sömn och stress. Dock har jag på senaste tiden börjat freebasea lite mer då jag ofta känner mig stark nog att köra hårdare pass än klockan rekommenderar.

Lyssnade idag och igår på näst sista avsnittet av maratonlabbet där norska singlar diskuterades. Det lät som ett intressant upplägg, och ett upplägg där man redan i förväg vet vad man ska göra varje dag och får springa mycket tröskel utan att bli helt bränd. Den här veckan t.ex. sa min klocka att jag skulle springa långpass på onsdag och bara en timme igår(trots att jag ställt in att jag vill ha mina långpass lördag-söndag). Dock ser inte mitt liv ut så utan det är på helgen jag kan klämma in ett långpass, så drog långpasset igår ändå, i lite högre tempo än klockan rekommenderade då jag kände att jag hade bra med energi efter allt halloweengodis.
IMG_1057.jpeg
Jag har sprungit två maratons och tycker generellt att Garmins egna är skräp, men har egentligen ingen grund för det utöver att jag ofta tycker de kommer med "konstiga" pass eller rundor som inte riktigt fyller någon funktion.

Inför mitt första följde jag Pfitzinger/Douglas där fokus låg på att bygga distans. Många längre pass i låg fart. Tyckte överlag det var rätt trist men otroligt bra att följa om du inte sprungit distansen förut.

Mitt andra (i somras) följde jag Jack Daniels filosofi att springa två VIDRIGT hårda pass i veckan, mycket i tröskelfart, för att sedan resten av veckan fylla ut med lätta pass för att bygga distans (jag snittade ~45-50km under de två passen och sedan fyllde jag ut med easy för att komma upp i 100km-veckor). Det här var lite mer pusslande för egen del för att få ihop veckan, men betydligt mer flexibelt då du själv bestämmer när du ska göra dina två pass. Allt är fritt så länge du gör passen under veckan. Han bryr sig inte om när de görs, utan att de görs.

Jag har tipsat om denna sida förut men värt att göras igen. Superbra och enkel sida där du kan välja förvalda scheman och även exportera till iCal och in i din egna kalender

Senast ändrad:
Jag har sprungit två maratons och tycker generellt att Garmins egna är skräp, men har egentligen ingen grund för det utöver att jag ofta tycker de kommer med "konstiga" pass eller rundor som inte riktigt fyller någon funktion.

Inför mitt första följde jag Pfitzinger/Douglas där fokus låg på att bygga distans. Många längre pass i låg fart. Tyckte överlag det var rätt trist men otroligt bra att följa om du inte sprungit distansen förut.

Mitt andra (i somras) följde jag Jack Daniels filosofi att springa två VIDRIGT hårda pass i veckan, mycket i tröskelfart, för att sedan resten av veckan fylla ut med lätta pass för att bygga distans (jag snittade ~45-50km under de två passen och sedan fyllde jag ut med easy för att komma upp i 100km-veckor). Det här var lite mer pusslande för egen del för att få ihop veckan, men betydligt mer flexibelt då du själv bestämmer när du ska göra dina två pass. Allt är fritt så länge du gör passen under veckan. Han bryr sig inte om när de görs, utan att de görs.

Jag har tipsat om denna sida förut men värt att göras igen. Superbra och enkel sida där du kan välja förvalda scheman och även exportera till iCal och in i din egna kalender
Ja men lite den känslan jag också har, konstiga pass. Klockan säger att jag tränar för lite anaerobt och att jag är improduktiv i perioder, men ger mig samtidigt bara baspass. Får kolla Jack Daniels, eller som sagt, bygga ett eget upplägg med norska singlar som grund. Tack för tipset👍🏼

Jag har låtit chat gpt gör ett program åt mig. Där jag berättat vilken nivå jag ligger på och vad målet är. Tycker det känns hyggligt seriöst med ett par intervallpass och sedan distans. Är väl sannolikt ingen rocket science känns det som.

tyvärr lyssnade jag inte nog på kroppen utan körde med hög intensitet tills hälsenan la av helt. Kraftig inflammation så jag har fått pyssla med annat på gymmet nu i en månad. Första passet idag, 5k och kändes P.

”Lyssna på kroppen” är sannolikt inte bara en klyscha utan nog klokt att göra. Hoppas bara att den repar sig så att man kan börja fokusera mot Sthlm maraton. Känns 50/50 tyvärr.

IMG_1061.png

Snickrade ihop några pass baserat på Norwegian Singels Approach. Tänker enligt följande.

Måndag: 8km med max 70% av maxpuls
Tisdag: 3x3km tröskel med 3min joggvila
Onsdag: 12km med max 70% av maxpuls
Torsdag: 5x2km tröskel med 3 min joggvila
Fredag: 8km med max 70% av maxpuls
Lördag: 10x1km tröskel med 3 min joggvila
Söndag: 25km med max 70% av maxpuls

Detta upplägg skulle landa på drygt 90km i veckan och i snitt strax över timmes löpning/dag ink. uppvärmning och nerjogg under tröskelpassen. Tankar kring detta?

IMG_1061.png

Snickrade ihop några pass baserat på Norwegian Singels Approach. Tänker enligt följande.

Detta upplägg skulle landa på drygt 90km i veckan och i snitt strax över timmes löpning/dag ink. uppvärmning och nerjogg under tröskelpassen. Tankar kring detta?
Det här låter nog gnälligare än vad jag menar... men:
VÄLDIGT mycket tröskel. Någon tanke att träna styrka? Finns risk att det blir monotont att ha exakt samma upplägg vecka in, vecka ut.

Du har inga vilodagar. Du skulle kunna ta fredagens 8km och flytta till onsdagen för att få en medium långis eller en väldigt lång uppvärmning på tisdagen.
Vilodagar är nice

Det här låter nog gnälligare än vad jag menar... men:
VÄLDIGT mycket tröskel. Någon tanke att träna styrka? Finns risk att det blir monotont att ha exakt samma upplägg vecka in, vecka ut.

Du har inga vilodagar. Du skulle kunna ta fredagens 8km och flytta till onsdagen för att få en medium långis eller en väldigt lång uppvärmning på tisdagen.
Vilodagar är nice
Ja det blir mycket tröskel. Den monotona aspekten i det hela va tydligen den största utmaningen om man ska tro dom som kört enligt upplägget, att det blir tråkigt att träna samma hela tiden. Dock vittnar flera om att det gör underverk för att orka springa fortare längre. Jag får väl testa och skruva lite om det känns för intensivt.

Ang. vilodag skulle man ju kunna ta bort fredagspasset helt och fortfarande ha en hygglig volym under grundträningen.

IMG_1061.png

Nån vilodag kan nog inte vara så dumt.

Följer inga träningsfilosofier men har hyfsad koll på vad som behöver göras.
Jag springer maran på 2.55-3.00.
Jag är 50+ och mina veckor har inte mer än 50-70km löpning. 1-2 kvalitet och ett långpass.
1-2 vilodagar.

Men självklart skulle jag behöva en helt annan strategi om jag ska ner på 2.40-2.50

Följer inga träningsfilosofier men har hyfsad koll på vad som behöver göras.
Jag springer maran på 2.55-3.00.
Jag är 50+ och mina veckor har inte mer än 50-70km löpning. 1-2 kvalitet och ett långpass.
1-2 vilodagar.

Men självklart skulle jag behöva en helt annan strategi om jag ska ner på 2.40-2.50
Det är helt otroligt vad stor skillnad det är mellan personer, speciellt om man har hållt på länge eller inte.

Har en polare som "hållt igång" hela sitt liv. Han går ut och joggar när han känner för det, springer lite längre när han vill och tar lite intervaller om han vill springa snabbt. Tar maran strax över 3h.

Jag började från noll för nästan 3 år och får slita som ett djur och följa scheman slaviskt för att komma runt på samma tid.

Det är helt otroligt vad stor skillnad det är mellan personer, speciellt om man har hållt på länge eller inte.

Har en polare som "hållt igång" hela sitt liv. Han går ut och joggar när han känner för det, springer lite längre när han vill och tar lite intervaller om han vill springa snabbt. Tar maran strax över 3h.

Jag började från noll för nästan 3 år och får slita som ett djur och följa scheman slaviskt för att komma runt på samma tid.
Verkligen. Jag har också börjat på äldre dagar. Men kör jag för mycket tycker jag att jag får betala för det i slitage eller extra vila.

Tillbaka
Topp