• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Langetråden

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som testat boutique-edition-grå?

 

mario1971

Rolex
20220117_120745-01.jpeg
20220117_132028-01-01.jpeg
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jo faktiskt. Spontant lite för tjock för vad jag är ute efter i dagsläget. Vet inte om jag kan motivera priset för 1815 u/d, 298k vs 185k. Sen har jag också en Calatrava 5196J som kanske är lite lik Saxonia Thin, men men…

Ja det är saftigt. Jag tycker 185 för Saxonia thin har blivit lite saftigt också. Kanske inte relativt konkurrensen men har liksom gått från att var ”typ 150” till ”typ 200”
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Mellersta helt klart, den som ser ut som en Lange bör enligt mig. De andra ser för veka ut utan att vara speciellt eleganta. Förmodar de är rätt stora också?

Första är väldigt tunn, deras tunnaste. 37 mm. Bär smått för att vara 37 mm. Gillar hur tunt den sitter men som du säger är mellersta Lange. Mellersta är lite tjockare och 39 mm. Sista är 40 mm.

38EE2AF7-EB2C-4692-8182-D743F6B96FEA.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Första är väldigt tunn, deras tunnaste. 37 mm. Bär smått för att vara 37 mm. Gillar hur tunt den sitter men som du säger är mellersta Lange. Mellersta är lite tjockare och 39 mm. Sista är 40 mm.

38EE2AF7-EB2C-4692-8182-D743F6B96FEA.jpeg
Ser ut som den första skulle kunna bära stort med ljus tavla och stora tavla, men bandhornen är kanske rätt korta?
 

Espresso

Cartier
Mellersta helt klart, den som ser ut som en Lange bör enligt mig. De andra ser för veka ut utan att vara speciellt eleganta. Förmodar de är rätt stora också?
Intressant, vad är det du saknar i den sista (månfasen)? Jag funderade på den ett tag men andra prioriteringar kom emellan, men för mig kändes den ganska distinkt ALS, big date, visarnas utformning, hur månfasen såg ut etc.

Såg för övrigt att det stod 338 KSEK på prislappen. När den släpptes har jag för mig den låg på 236 KSEK.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant, vad är det du saknar i den sista (månfasen)? Jag funderade på den ett tag men andra prioriteringar kom emellan, men för mig kändes den ganska distinkt ALS, big date, visarnas utformning, hur månfasen såg ut etc.

Såg för övrigt att det stod 338 KSEK på prislappen. När den släpptes har jag för mig den låg på 236 KSEK.
Tycker helt enkelt den ser lite parfymaktig ut. Det är något med det överdimensionerade datumet till månfasen med sina små detaljer som skär sig i mina ögon skulle jag tro. Även tavlan är lite för stor. Visst har den Lange-detaljer men helheten blir fel för mig, högst personligt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har själv funderat på saxonia thin i flera år (dock mest inne på gulguld) men har på senare tid tiltat mer och mer mot 1815. Dock känns konstnaden svår så det är lite dilemma. Om priset kvittar hade jag sannolikt gått på U/D

Kostnaden är ett dilemma, ja. Visst är 1815 trevlig men är den 113k trevligare?
 

RobHK

Cartier
Jag har cirka 1.5 år kvar tills jag fyller gubbe (40) och tänker att det är lämpligt att skaffa sin första dress-klocka då. Jobbar inom bank så man kunde tänka sig att jag är riktig kostym-nisse. Men även på bank har tiderna förändrats och jag kör mycket polo tshirt nu för tiden. Har kommit fram till att Lange dress-klockor är en trevlig mix, då det dom inte är total dressklockor som kanske en Patek Calatrava eller liknande. Tänker jag rätt här att det är en dress-klocka men dom är lite större, lite tjockare så något som också går bra med kläder som är smart casual hållet?

Ni som äger Lange 1 och Datograph och andra riktigt fina klockor som postats här, vad för kläder bär ni dom med?
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har cirka 1.5 år kvar tills jag fyller gubbe (40) och tänker att det är lämpligt att skaffa sin första dress-klocka då. Jobbar inom bank så man kunde tänka sig att jag är riktig kostym-nisse. Men även på bank har tiderna förändrats och jag kör mycket polo tshirt nu för tiden. Har kommit fram till att Lange dress-klockor är en trevlig mix, då det dom inte är total dressklockor som kanske en Patek Calatrava eller liknande. Tänker jag rätt här att det är en dress-klocka men dom är lite större, lite tjockare så något som också går bra med kläder som är smart casual hållet?

Ni som äger Lange 1 och Datograph och andra riktigt fina klockor som postats här, vad för kläder bär ni dom med?

Tänker lite som dig - många modeller är en bra mix mellan sportigt och dress även om vissa modeller kanske är ännu mer casual (tycker tex U/D är lite ’sportigare’) än andra.

Tycker eg att de flesta modeller funkar fint även till ledig klädsel.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Jag har cirka 1.5 år kvar tills jag fyller gubbe (40) och tänker att det är lämpligt att skaffa sin första dress-klocka då. Jobbar inom bank så man kunde tänka sig att jag är riktig kostym-nisse. Men även på bank har tiderna förändrats och jag kör mycket polo tshirt nu för tiden. Har kommit fram till att Lange dress-klockor är en trevlig mix, då det dom inte är total dressklockor som kanske en Patek Calatrava eller liknande. Tänker jag rätt här att det är en dress-klocka men dom är lite större, lite tjockare så något som också går bra med kläder som är smart casual hållet?

Ni som äger Lange 1 och Datograph och andra riktigt fina klockor som postats här, vad för kläder bär ni dom med?
För mig är Lange 1 kanske den bästa klockan som finns. Älskar designen. Älskar allt med den. Jag har kört den med allt från kostym till t-shirt men anser kanske att den är som bäst i en ”dressad casual” look. Om det nu säger nåt.
 

RobHK

Cartier
Tack grabbar, det får bli ett antal besök till Lange butikerna här för att försöka klämma och känna på deras olika klockor. Antar att i dagens heta klockmarknad så har dom inte så jättemycket inne för beskådning.
 
Topp