Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Köpenhamn, nån butik som sålde begagnade klockor.Hej. Ja är den 36mm och platina så…! Var?
Ok. Får man fråga vad de begärde för den…?Köpenhamn, nån butik som sålde begagnade klockor.
Ingen aning faktiskt. De hade inga synliga prisskyltar. Var bara kul att testa modellen, inte ofta man får den möjligheten.Ok. Får man fråga vad de begärde för den…?
Alltid lika snygg…!!
Helt underbar…!Terraluna![]()
Helt underbar…!
Helt underbar…!
Helt underbar…!
Helt underbar…!
Fantastiskt! Även dyrt att serva en Ferrari…Här är baksidan:
787 delar i urverket
Service kostar nästan 100k
Här är baksidan:
787 delar i urverket
Service kostar nästan 100k
Detta var första klockan jag fick montera i prototypverstan inför SIHH 2014. Helt makalös klocka. Lite kul info att det kraftpaket till fjäder som ger 14 dagars power reserve möjliggörs av en lite modifierad variant av constant force escapement från Lange Zeitwerk.Terraluna![]()
Vad har det med detta att göra?Fantastiskt! Även dyrt att serva en Ferrari…
Sorry, det svaret skulle ju till ”ante77”…Vad har det med detta att göra?![]()
Även Ferrari är knepigt att äga.Sorry, det svaret skulle ju till ”ante77”…![]()
Fast en Lange är egentligen inte så knepig att äga, man glider lätt under radarn och kan utan vidare åka kollektivt på nätterna när datumet ska till att slå över.Även Ferrari är knepigt att äga.
”Under radarn” är mitt i prick!Fast en Lange är egentligen inte så knepig att äga, man glider lätt under radarn och kan utan vidare åka kollektivt på nätterna när datumet ska till att slå över.
![]()
Svårt att komma ”unnoticed” i en Ferrari.
Sen är ju service kostnad rätt väl avvägd mot inköpspris pris. Service för 100k på en mer komplicerad Lange som kostar millen är ju som 10k service på en vanlig Omega för 100k.
Så efter 5 månader hos Lange är favoriten tillbaka! Självklart som ny och fattas bara efter en full service hos dem!!
![]()
En kvalificerad gissning på den modellen skulle vara 25-30k beroende på vad boetten behövt för ingrepp. De lasersvetsar alltid i repor med nytt material för att inte påverka formen vid polering vilket drar iväg om klockan är i dåligt skick.Måste fråga vad kalaset gick på? Lange service verkar ha ett brett prisspann..
Då har kostnaden som allt annat gått upp med de senaste årens starka inflation.Ja nyfikenheten är stor och det förstår jag! Gissade också i de summorna som du Mr. Lange, men de gjorde ”restaurering av verk” för 33’ och ”restaurering/polering av boett” för 12’ så det var ganska chockerande minst sagt!
Motiveringen för kostnaden av verket var att någon ”obehörig” (dvs inte Lange) tydligen varit inne och mekat vilket jag inte visste. Valde ändå som synes att acceptera offerten och nu blir det definitivt en ”keeper”! Dyr hobby den här…
Tack för värdefull info! Det är mycket man inte vet, här i den horologiska världen…Då har kostnaden som allt annat gått upp med de senaste årens starka inflation.
Lite input just angående kommentaren ”obehöriga” så är det så att Lange tar en högupplöst bild på baksidan när den lämnar produktionen (ny klocka) men även vid fabriksservice dessa bilder knyts i deras system till serie nr. När klockan kommer in för senare service tas en bild i samma vinkel och läget på spåret i skruvarna jämförs.
Då de är fysiskt/mekaniskt omöjligt att få alla spår i skruvarna i exakt samma läge om baksidan varit avmonterad så märker Lange det direkt med denna metod.
En högre service kostnad som håller sig under 5k brukar alltid handla om byte av skruvar där det funnits någon form av repa eller märke från ”obehörigt” ingrepp. Även om obehöriga ingrepp är relativt ovanlig enligt min mening. Möjligtvis i klockor som säljs via gråhandlare (spekulation från min sida)
Huvudsaken är ju att du fått hem en klocka som är som ny. Njut av den![]()
Ja nyfikenheten är stor och det förstår jag! Gissade också i de summorna som du Mr. Lange, men de gjorde ”restaurering av verk” för 33’ och ”restaurering/polering av boett” för 12’ så det var ganska chockerande minst sagt!
Motiveringen för kostnaden av verket var att någon ”obehörig” (dvs inte Lange) tydligen varit inne och mekat vilket jag inte visste. Valde ändå som synes att acceptera offerten och nu blir det definitivt en ”keeper”! Dyr hobby den här…