• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Langetråden

1000081599.jpg
 
Även Ferrari är knepigt att äga.
Fast en Lange är egentligen inte så knepig att äga, man glider lätt under radarn och kan utan vidare åka kollektivt på nätterna när datumet ska till att slå över.
IMG_3001.jpeg

Svårt att komma ”unnoticed” i en Ferrari.

Sen är ju service kostnad rätt väl avvägd mot inköpspris pris. Service för 100k på en mer komplicerad Lange som kostar millen är ju som 10k service på en vanlig Omega för 100k.
 
Fast en Lange är egentligen inte så knepig att äga, man glider lätt under radarn och kan utan vidare åka kollektivt på nätterna när datumet ska till att slå över.
IMG_3001.jpeg

Svårt att komma ”unnoticed” i en Ferrari.

Sen är ju service kostnad rätt väl avvägd mot inköpspris pris. Service för 100k på en mer komplicerad Lange som kostar millen är ju som 10k service på en vanlig Omega för 100k.
”Under radarn” är mitt i prick!
1762936377621.jpeg
 
Måste fråga vad kalaset gick på? Lange service verkar ha ett brett prisspann..
En kvalificerad gissning på den modellen skulle vara 25-30k beroende på vad boetten behövt för ingrepp. De lasersvetsar alltid i repor med nytt material för att inte påverka formen vid polering vilket drar iväg om klockan är i dåligt skick.

Men normalt är polering runt 5-600€ och service 2-2500€ av 3-visar klockor likt 1815. Kanske ändrats lite sen jag hade full insyn men tror ändå det borde ligga där mellan tummen och pekfingret.
 
Ja nyfikenheten är stor och det förstår jag! Gissade också i de summorna som du Mr. Lange, men de gjorde ”restaurering av verk” för 33’ och ”restaurering/polering av boett” för 12’ så det var ganska chockerande minst sagt!
Motiveringen för kostnaden av verket var att någon ”obehörig” (dvs inte Lange) tydligen varit inne och mekat vilket jag inte visste. Valde ändå som synes att acceptera offerten och nu blir det definitivt en ”keeper”! Dyr hobby den här…
 
Ja nyfikenheten är stor och det förstår jag! Gissade också i de summorna som du Mr. Lange, men de gjorde ”restaurering av verk” för 33’ och ”restaurering/polering av boett” för 12’ så det var ganska chockerande minst sagt!
Motiveringen för kostnaden av verket var att någon ”obehörig” (dvs inte Lange) tydligen varit inne och mekat vilket jag inte visste. Valde ändå som synes att acceptera offerten och nu blir det definitivt en ”keeper”! Dyr hobby den här…
Då har kostnaden som allt annat gått upp med de senaste årens starka inflation.

Lite input just angående kommentaren ”obehöriga” så är det så att Lange tar en högupplöst bild på baksidan när den lämnar produktionen (ny klocka) men även vid fabriksservice dessa bilder knyts i deras system till serie nr. När klockan kommer in för senare service tas en bild i samma vinkel och läget på spåret i skruvarna jämförs.

Då de är fysiskt/mekaniskt omöjligt att få alla spår i skruvarna i exakt samma läge om baksidan varit avmonterad så märker Lange det direkt med denna metod.

En högre service kostnad som håller sig under 5k brukar alltid handla om byte av skruvar där det funnits någon form av repa eller märke från ”obehörigt” ingrepp. Även om obehöriga ingrepp är relativt ovanlig enligt min mening. Möjligtvis i klockor som säljs via gråhandlare (spekulation från min sida)

Huvudsaken är ju att du fått hem en klocka som är som ny. Njut av den 😃
 
Då har kostnaden som allt annat gått upp med de senaste årens starka inflation.

Lite input just angående kommentaren ”obehöriga” så är det så att Lange tar en högupplöst bild på baksidan när den lämnar produktionen (ny klocka) men även vid fabriksservice dessa bilder knyts i deras system till serie nr. När klockan kommer in för senare service tas en bild i samma vinkel och läget på spåret i skruvarna jämförs.

Då de är fysiskt/mekaniskt omöjligt att få alla spår i skruvarna i exakt samma läge om baksidan varit avmonterad så märker Lange det direkt med denna metod.

En högre service kostnad som håller sig under 5k brukar alltid handla om byte av skruvar där det funnits någon form av repa eller märke från ”obehörigt” ingrepp. Även om obehöriga ingrepp är relativt ovanlig enligt min mening. Möjligtvis i klockor som säljs via gråhandlare (spekulation från min sida)

Huvudsaken är ju att du fått hem en klocka som är som ny. Njut av den 😃
Tack för värdefull info! Det är mycket man inte vet, här i den horologiska världen…;)
 
Ja nyfikenheten är stor och det förstår jag! Gissade också i de summorna som du Mr. Lange, men de gjorde ”restaurering av verk” för 33’ och ”restaurering/polering av boett” för 12’ så det var ganska chockerande minst sagt!
Motiveringen för kostnaden av verket var att någon ”obehörig” (dvs inte Lange) tydligen varit inne och mekat vilket jag inte visste. Valde ändå som synes att acceptera offerten och nu blir det definitivt en ”keeper”! Dyr hobby den här…

Jag har tagit för vana att fråga när någon gjort en service på Lange och statistiken säger att snittet ligger över dubbelt uppskattat pris.

Lange 1 tex har ett listpris på EUR1900 för ”Complete service of the movement and the case” men med ett enda undantag (där det kostade 25KSEK så ligger de jag frågat mellan 40-80k och oftare i den övre delen av spannet.

Nu är ju Lange en klass för sig i allt och att det är dyrt ifrågasätter jag inte men det är lite problematiskt att det är så inkonsekvent och osäkert. Det skiljer sig stort från VC och Patek tex.

Jag har också erfarenhet av att ”obehörig” varit inne och petat men kanske är det baksidan av skyhöga servicekostnader - att andra känner sig motiverade att lösa det själva.
 
Tillbaka
Topp