• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Langetråden

Hawk100

Rolex
Wow! 8,5 tkr för enklaste servicen och sedan 5tkr för polering på det.....
Det märks att Lange inte är för oss vanliga fattiglappar!! :facepalm:

Och 80 tkr för de mest komplicerade verken är ju rätt saftigt. Men det är klart att har man råd med de modellerna så är nog ”dollars” inte direkt ett problem..... :greedy::rage:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Wow! 8,5 tkr för enklaste servicen och sedan 5tkr för polering på det.....
Det märks att Lange inte är för oss vanliga fattiglappar!! :facepalm:

Och 80 tkr för de mest komplicerade verken är ju rätt saftigt. Men det är klart att har man råd med de modellerna så är nog ”dollars” inte direkt ett problem..... :greedy::rage:

Fast är det så dyrt egentligen?

I absoluta tal - absolut. Men i relation till nypris? Jämför tex med en service av en vanlig standard Rolex.
 

M.B.

Cartier
8,5tkr för en service är väl inte så märkligt. Kolla på prislistorna för Rolex, IWC, JLC och jämför.
En service på tex. en speedmaster börjar på 7,5tkr och en service på min Breitling i år landade på drygt 10tkr efter byte av några trasiga delar.
Skillnaden är att här använder man (troligtvis) inte en nåt billigare independent urmakare utan skickar klockan alltid in.

Och en till bild, just for good measures... uthämtning av klockan. Gick in med en Gshock och ut med Langen:hilarious:

20191129_160109-01.jpeg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
A Lange & Söhne


Långt över tid att Lange får en egen tråd och jag tänkte föreviga denna högtid med paketöppning av en modern klassiker.

Astrofysikern i mig förstår att the arrow of time är en konsekvens av termodynamikens andra huvudsats med entropi i kärnan. Det är vår förståelse idag att tiden förflyttar sig enbart i en riktning och detta system vi befinner oss i har varit under konstant förändring långt innan cosmisk inflation fastställdes som en vetenskaplig teori men när jag idag tittar ner på handled och klockan säger A Lange & Söhne så drar romantikern i mig med smilbanden, entropi tar paus och tiden tycks stå still.
2013 köpte jag min första “fina” klocka och länge var jag nöjd med att bara äga en klocka men nånstans på vägen började jag spendera ohälsosamt mycket på tid Klocksnack, Hodinkee, Monochromewatches , Ablogtowatch, Rolexforums, timezone mm och det som ansågs, bland initierade, vara haut de gamme var de klockor som kom från en institutionen inom klockvärlden som delar initialer med konstnären som lovprisas för Guernica. 2016 hade nyfikenheten tagit över och efter lite om och men så dröjde det inte länge innan jag hade identifierat en klocka som föll mig i smaken, med en förkärlek till ubåtsvapnet samt nyfikenhet om mystiken som omger dessa härskare av haven så dök jag in i plurret. Med den tillskottet runt armen så stillades begäret efter nya klockor eftersom runt handleden hängde “kungen över täppan”. Men kampen som föregick innan det beslut hade fattades kantades av en utmanare, en utmanare som kom riktigt nära bara för att se sig besegrad inte på grund av brist på djup, överflöd av arkitektur, inovation, teknisk briljans, ingenjörskonst eller finish utan dennes oförmågan att bibehålla eller i bästa fall öka något i värde.

Det sägs att en hobby innebär förlust i monetär medel men så länge en hittar glädje så är det pengar väl investerade fast i det prissegment dessa horologiska titaner väljer att placerar sig prismässigt så vore det ansvarslöst av mig att inte begrunda den aspekten. Utmanaren såg sig besegrad genom knock-out på denna punkt och segern gick till en Genta design som hade tagit ett stort kliv framåt 30 år efter genesis.

Idag har jag flera timmar på nätet, fler gråa hårstrån på huvudet, nya kopplingar bland synapsen har skapats och oundvikligt har smaken förfinats. När ögonen sneglade ner runt handleden ekar Jules Vernes ord “ett mästerverk i ett mästerverk”, Jules beskrivning av den fiktiva Nautilus ubåten. Genta kanske tänkte detsamma när han skapade sin Nautilus men mina synapser kopplar inte orden med klockan längre. Istället sker en kraftig omvändning tillbaka till den pjäs som lämnade skalvvågor från IWC lilla montern i Basel 1999, skalvvågor som fortfarande ger sig tillkänna trotts att nu 20 år har passerat. Graciös har den pjäs tagit plats runt min handled, “den bästa serieproducerade klocka” enligt Philippe Dufour.

Det som idag drar mig mot Lange är främst uppskattning för:

  • Utveckling och tillverkning för det egna urverk på samtliga komponenter vilket indikerar att de vill tillhöra spjutspetsen inom horologi och föra utvecklingen framåt.
  • Tiden de tillägnar att polera och dekorera varje klockor oavsett priskategori.
  • Dekoration och finish även för de delar ägaren aldrig kommer att se.
  • "Second assembly". Först sätts klockan ihop, justeras och kontrolleras att det fungerar som det ska, därefter monteras klockan ner till minsta bestånddel för att kontrolleras att ingenting har skadats innan klockan sätts ihop en andra gång, second assembly!
  • Filosofin att för personalen behandla varje kund som en vän och med respekt samt med ett genuint intresse lyssna, dela med sig sina kunskaper även till någon som bara strosar förbi vilket jag råkade göra under årets watchout-event, något som flera kan attestera om då de besökt en Langebutik. Jag kan inte erinra mig bättre mottagande från en lyxbutik.
Dessa ovanstående punkter gör mig mer benägen att vilja spendera mer hos Lange och jag tror att deras synsätt förenar oss som uppskattar fint hantverk, vi vill känna att vi får bra valuta för våra slantar och det applicerar vi på restaurangbesök, köp av skor, fina cigarr, möbler, motorcyklar mm. Det är kärlek för yrket jag vill beskåda, passion och strävan att vilja prestera bättre idag än vad de gjorde igår. Det är Langes filosofi och för er som har möjlighet att unna er fina urverk så hopppas jag att ni åtminstone tar er tid och rikta uppmärksamhet mot Östtyskland, 50°51′0″N 13°47′0″E för att vara exakt.

Knappt ett ögonblick är vad vi får på denna nu svala klippa som roterar ca 8 ljusminuter från en stjärna som formades för ca 4.6 miljarder år sen från gravitationskollaps av molekylmoln! Idag fattade jag beslut att gå tillbaka, att inte acceptera potentiell värdeökning stå iväg för utsökt hantverk och gå miste om det enastående livet har att erbjuda. Allt vi har är ett ögonblick, genom ett fönstret beskåda en speck av universum innan ljuset slocknar. Som kidsen säger....YOLO.

Product Specs

  1. Family: Saxony
  2. Timepiece Datograph
  3. Referens 403.031
  4. Caliber L951.1
  5. Case Rose Gold
  6. Dial Solid silver
  7. Hands Pink gold, blued steel
  8. Case measurements Diameter: 39 mm, height: 12.8 mm
  9. Made 2003-2005: Not limited, double-digit number in total.
Jag kan inte lovorda klockan tillräckligt och känslan Datograph ger är att du bär något exceptionellt runt handleden vilket antagligen skulle kunna sägas om allt i inom Langes kollektion. Om jag underhåller tanken att Lange slår mig en signal och frågar vilka förbättringspotentialer jag hade velat se i Datograph så är det längre gångreserv samt att göra sig av med den stora datumpusher kl 10, istället tillåta en liten diskret inbuktning som man kan trycka med t.ex en tandpetare för datumändring.
Hade resurser varit oändliga hade jag försökt hitta en George Daniels, Roger Smith eller en Philippe Dufour att komplettera med men dessa tre amigos prisbild är bortom min räckvidd, en man måste ju få drömma! Däremot så finns Rexhep Rexhepi med sin Akriva Chronomètre Contemporain och den klockan håller mig vaken om natten!

Källa: https://www.hodinkee.com/articles/t...of-the-legendary-philippe-dufour#&gid=1&pid=5
Källa: https://www.hodinkee.com/articles/hodinkee-radio-bonus-episode-philippe-dufour
Källa: https://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=2353438&rid=12189#msg_7453064

Tar ödmjukt emot input om jag har missuppfattat fakta och ser till att det korrigeras.

God Jul Klocksnack








Screenshot_20191224_150444.jpg
Screenshot_20191224_150531.jpg
IMG_20191221_213944.jpg
IMG_20191221_232406.jpg
IMG_20191224_144838.jpg
IMG_20191221_232727.jpg
CH]
IMG_20191224_144708.jpg
IMG_20191224_144627.jpg
Detta: “Däremot så finns Rexhep Rexhepi med sin Akriva Chronomètre Contemporain och den klockan håller mig vaken om natten!”

Magisk pjäs!
 

vfa_pilot

Omega
Tim från WatchBox Studios har lagt upp en intervju med Philippe Dufour och det är kul att höra någon som förmodas kunna ett och annat om klockor tala. Dufour lovorda inte bara Lange, även Nomos och Rolex får hans kvalitetsstämpel.

Om du vill skippa fram till där de börjar prata Lange spola fram till 21:30 (notera hur han blir som ett barn och famlar fram orden när han beskriver sin upplevelse med urverket, så magiskt att beskåda).
 
Senast ändrad:

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Var i veckan på Nymans för att testa ett par AP storleksmässigt. Slutade med 1h vid Langebåset. Otroligt imponerad av Saxonia Månfas (date). :greedy:
 

cjne

Cartier
Den där är magisk. Och klart ännu bättre live på armen.
Håller med, känslan på armen är svårt att förmedla på bild :)
Pre-owned? Det där är väl den gamla årskalendern som ersattes av 1815 annual calender?
Nej den är ny, men modellen kanske har slutat tillverkas? Det är väl ingen rykande åtgång på Lange direkt så den kan ju ha legat ett tag. 1815 varianten fanns också där om jag minns rätt.
 

mglaum

Panerai
Håller med, känslan på armen är svårt att förmedla på bild :)

Nej den är ny, men modellen kanske har slutat tillverkas? Det är väl ingen rykande åtgång på Lange direkt så den kan ju ha legat ett tag. 1815 varianten fanns också där om jag minns rätt.
My bad! Den tillverkas fortfarande, underbar pjäs!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Firar att denna fantastiska pjäs har landat med champagne som sig bör, mer bilder imorgon.
IMG_20200131_190342.jpg

Grymt! Grattis! Drömklocka right there!

Hör gärna någon reflektion kring materialvalet nu när du väl fått klockan också.

Har själv varit iväg och försökt bekanta mig med materialen nyligen. Gick in i tron att jag skulle gilla rosé bäst men nu i efterhand är jag rätt tagen av vitguldet faktiskt.
 

mglaum

Panerai
Grymt! Grattis! Drömklocka right there!

Hör gärna någon reflektion kring materialvalet nu när du väl fått klockan också.

Har själv varit iväg och försökt bekanta mig med materialen nyligen. Gick in i tron att jag skulle gilla rosé bäst men nu i efterhand är jag rätt tagen av vitguldet faktiskt.
Tack! Mycket nöjd. Det är lite svårt gällande material, jag föredrar vitt guld då det är mest anonymt och ger en bra kontrast mot tavlan, det ger även ett mer modernt och sportigt uttryck för en kronograf. Men med det sagt så har jag två ALS i vitt guld nu, och om jag skulle gått tillbaka och köpt en dressare på nytt, alternativt en Lange 1 så hade den definitivt varit i Pink gold som är väldigt speciellt.
IMG_20200131_175956.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Party in the back!

Fantastisk pjäs det där!


Tack! Mycket nöjd. Det är lite svårt gällande material, jag föredrar vitt guld då det är mest anonymt och ger en bra kontrast mot tavlan, det ger även ett mer modernt och sportigt uttryck för en kronograf. Men med det sagt så har jag två ALS i vitt guld nu, och om jag skulle gått tillbaka och köpt en dressare på nytt, alternativt en Lange 1 så hade den definitivt varit i Pink gold som är väldigt speciellt.
IMG_20200131_175956.jpg

Tack för reflektioner! Har som sagt svårt att avgöra själv vilken metall jag föredrar. Rosén är som sagt väldigt speciell, trevlig absolut, men har svårt att avgöra hur jag skulle känna för den över tid.

I kombination med den svarta tavlan är jag övertygad om att du gjorde rätt val på chronon.
 
Topp