• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Langetråden

Misfit

Breitling
Kan inte säga annat än hatten av! Fantastiska klockor och ett sällan skådat mästerverk, detaljerna i dessa är sannerligen
High end ! Kul att dom finns i sverige!
 

M.B.

Cartier
Dags för en till kanske?

NÖR KÖR VI LANGETRÄFF?!?


20200118_125709-01-01.jpeg



(Edit: nej klockan är inte för stor, det är vinkeln bara)
 

M.B.

Cartier
Bor alla i Stockholm eller?
Ska vara uppe 10-15 februari, hade varit skönt med en langeträff då för att hindra mig från en murder-suicide i kontoret :banghead::D
Middag på AG? Kan starta igång en PMtråd om det är några stycken som är med.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Det är från Camille Fournet. Langes band är av riktigt hög kvalitet, görs i Italien, osäker av vem, dessvärre är dom kanske lite trista i utföranden samt runda i slutet vilket jag kan störa mig lite på.

Snyggt - tror själv att något i Cordovan skulle kunna göra sig fint mot vitmetall-varianterna.

Jag har precis samma ’problem’ med banden som dig - i-lands-problem av rang förvisso. :)
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Blev det någon GTG Langegänget?
Jag tror jag närmar mig ett Langeköp. Av allt jag provat så finns det inget som fått mig att le inombords lika mkt som Lange :)
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
En prisfundering som (kanske delvis är individuell?) alla kanske inte är villiga att svara på!? Men testar att fråga. :) (PM går ju annars bra som svar)

Vad är en bra/realistisk rabatt i % på en ny Lange hos AD?
I vilket spann är vi?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Uttråkad i taxin. Här har ni (nästan) hela färgspektrum.

20200227_094050.jpg 20200227_094039.jpg 20200227_094029.jpg 20200227_094025.jpg

Snygga bilder - och framförallt fantastisk tavla. Den ger mycket mer 'djup' än vad man först kan tro när man sätter den på armen, vid första anblick kan den upplevas som lite platt men det där visar ju definitivt på motsatsen.

Ni som har en 1815 och/eller en Lange 1 - hur gick tankarna dessa emellan? Det är en fråga som håller mig vaken på nätterna för tillfället...
 

M.B.

Cartier
Ni som har en 1815 och/eller en Lange 1 - hur gick tankarna dessa emellan? Det är en fråga som håller mig vaken på nätterna för tillfället...

Bra och svår fråga, kan svara lite hur det gick till för mon del.

Jag var emellan en 1815 up/down och en Lange 1 moon (vitguld med svart tavla).
Baksidan på båda är ganska lik, så urverket är utesluten från diskussionen.

Lange 1 är en icon, finns i många roliga komplikationer som jag kan tänka mig utöver moonphase (daymatic, world time, osv).
Men det är också nackdelen med den, om man vill köpa och behålla. Man är rädd att bli tröt på den, bli sugen på nytt/anan komplikation, och komplikationerna är ganska vanliga i andra klockor/märke, så risken för konflikt i samlingen finns.

Jag älskar min up/down med, och eftersom klockan är en 30 års present som jag vill (försöka att) behålla livet ut, den mer klassiska utseende är lite bättre. Sen komplikationen, manuell urverk och up/down är också en Lange icon, och jag kan inte tänka mig en annan klocka med samma komplikation som jag kanske skulle bli sugen på att byta den med varken som del-paket eller helhet (till skillnad från moonphase, chrono osv).

Så det blev en 1815 för mig. Men en lange 1 som komplimang är inte helt uteslutet i framtiden
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bra och svår fråga, kan svara lite hur det gick till för mon del.

Jag var emellan en 1815 up/down och en Lange 1 moon (vitguld med svart tavla).
Baksidan på båda är ganska lik, så urverket är utesluten från diskussionen.

Lange 1 är en icon, finns i många roliga komplikationer som jag kan tänka mig utöver moonphase (daymatic, world time, osv).
Men det är också nackdelen med den, om man vill köpa och behålla. Man är rädd att bli tröt på den, bli sugen på nytt/anan komplikation, och komplikationerna är ganska vanliga i andra klockor/märke, så risken för konflikt i samlingen finns.

Jag älskar min up/down med, och eftersom klockan är en 30 års present som jag vill (försöka att) behålla livet ut, den mer klassiska utseende är lite bättre. Sen komplikationen, manuell urverk och up/down är också en Lange icon, och jag kan inte tänka mig en annan klocka med samma komplikation som jag kanske skulle bli sugen på att byta den med varken som del-paket eller helhet (till skillnad från moonphase, chrono osv).

Så det blev en 1815 för mig. Men en lange 1 som komplimang är inte helt uteslutet i framtiden

Tack för input - och mina tankar går väldigt mycket i samma spår som dina.

Jag har precis samma tankar kring 1815 U/D - det är en klocka man kan uppskatta över lång tid.

Egentligen har Lange 1 aldrig lockat mig men ju mer man läser desto mer imponerad blir jag. Mycket klassiskt Lange DNA i 1an så klart - och tanken hos mig finns att det kanske är 'roligare' med en mer komplicerad klocka än vad 1815 är (där det icke-komplexa naturligtvis är dess största styrka). Samtidigt så ger ju hela 1815-serien väldigt mycket DNA också, kanske speciellt U/D. Detta är ju liksom Langes historia:

c19692a4-0f4b-49e9-a588-0b94f2824fb6.jpg


Jag har funderat en hel del på varför jag gillar 1815 så mycket men inser att för någon som jag som gillar militära ur rent generellt så appellerar det enkla och lättlästa väldigt mycket.

Det enda 'DNAt' jag egentligen saknar på 1815 är datum - en 1815 U/D med outsized date, i platina, skulle typ vara den fulländade klockan.

Tittar man på en begagnad 1a kan man ju dock få en i Platina för bara lite mer än vad man får ge för en 1815 U/D vilket också lockar lite. För mig är det enklast möjliga 1a som lockar isf. Moonphase, worldtimer etc. är fina, men inte för mig.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag fortsätter att svamla om Lange för mig själv i den här tråden...

Följer upp med ytterligare en fråga om jämförelser mellan olika modeller:

Är det någon som hanterat 1815-serien i bägge sina storleksvarianter, dvs. den gamla på 36mm respektive den nya på 39mm? Och isf. vilka är reflektionerna?

Själv har jag bara hållit i 39an.

Ser några fördelar med 39an (om vi pratar U/D) framförallt rent estetiskt:

- roligt med lite rött på tavlan
- snyggare med fetare bandhorn
- snyggare kronhals
- blir lite sportigare i större storlek
- möjligen lite mer djup/nivå i tavlan i sub-dialsen
- nyare 'bättre' verk med längre gångrserv

36an har ju fördelen att möjligen vara i en mer klassiskt 'dressig' storlek samt att den finns i roliga tavelkonfigurationer samt boett-material (läs platina).

Någon med någon som helst input?
 
Topp