• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Langetråden

2B70C5F9-2698-4B8F-A07C-65AA1ECED569.jpeg

Glömt att lägga upp den här. Fanns gott om tillgänglighet i flera Lange-boutiques i Hong Kong i mitten på januari. Förmodligen samma situation nu.
Hur stora handleder har du?

Jag fortsätter att svamla om Lange för mig själv i den här tråden...

Följer upp med ytterligare en fråga om jämförelser mellan olika modeller:

Är det någon som hanterat 1815-serien i bägge sina storleksvarianter, dvs. den gamla på 36mm respektive den nya på 39mm? Och isf. vilka är reflektionerna?

Själv har jag bara hållit i 39an.

Ser några fördelar med 39an (om vi pratar U/D) framförallt rent estetiskt:

- roligt med lite rött på tavlan
- snyggare med fetare bandhorn
- snyggare kronhals
- blir lite sportigare i större storlek
- möjligen lite mer djup/nivå i tavlan i sub-dialsen
- nyare 'bättre' verk med längre gångrserv

36an har ju fördelen att möjligen vara i en mer klassiskt 'dressig' storlek samt att den finns i roliga tavelkonfigurationer samt boett-material (läs platina).

Någon med någon som helst input?
Testat 36mm versionen live?

Näää. Men rädd att 36 skulle känns lite liten kanske. 39 ser sjukt fin ut, gillar min JLC på 39, men den är rätt tunn

60DB7F8B-05F8-43A5-8743-728FCC070BBF.jpeg

Den där är snuskigt bra. Man skämtar inte bort PC.

39 är trevlig. Ger, vad jag tror, en annan känsla, lite semi-sport.

005083BB-41DB-47C8-91A5-19FCC2DBB50B.jpeg

Tänker att 36 känns typ som en DJ (fast jäklar vad platina hade varit trevligt :p ).

Det är sååå stort... Aldrig förstått stilen.

Uppskattar inputen och förstår den synpunkten helt, men ser även det fina i den större storleken - och tänker att det möjligen utökar användningsområdet. Därav kortslutning i huvudet just nu.

Som sagt, 36 är mer klassisk dressare helt klart.

Frågan är liksom om detta är en skoj klocka (36an - inte på mig dock):

3F4B82EE-921C-43F9-AB9F-0D3FB10CF100.jpeg

Uppskattar inputen och förstår den synpunkten helt, men ser även det fina i den större storleken - och tänker att det möjligen utökar användningsområdet. Därav kortslutning i huvudet just nu.

Som sagt, 36 är mer klassisk dressare helt klart.

Frågan är liksom om detta är en skoj klocka (36an - inte på mig dock):

3F4B82EE-921C-43F9-AB9F-0D3FB10CF100.jpeg
Har min RL som har en modern boettform även om den har bredare glasring så önskar jag verkligen att den var 36 mm. Denna är ju då mer dressad så har faktiskt svårt att förstå typen. Förmodar det helt enkelt inte riktigt är min smak.

Har min RL som har en modern boettform även om den har bredare glasring så önskar jag verkligen att den var 36 mm. Denna är ju då mer dressad så har faktiskt svårt att förstå typen. Förmodar det helt enkelt inte riktigt är min smak.

Sen får man tänka på att det faktiskt ’bara’ är 39. Men lite glasring och mycket tavla ger ju den här effekten. Anspelar ju en hel del på arvet från fickuren dock som upplevs på samma sätt, så det finns ju en historisk design-koppling. Men jag köper din poäng...

Sen är det ju kanske lite trist att alla Lange dragit iväg i storlek. Finns ju få under 38/39mm.

Såg ju bra mycket bättre ut på din bild än vad jag sett på tidigare pressbilder, hur känns den i verkligheten?
Kändes faktiskt otroligt bra. Länken slår Royal Oak med hästlängder, minijusteringen är riktigt smart och datum/veckodagspushers, tavelfinish etc känns som tysk autism. Urverket är Lange = nulli secundus.

det enda jag kan tycka fortfarande känns lite off är att ovansidan på boetten/glasringen är väldigt glanspolerad. Funkar fint på dressar-Lange men här är det lite weird. Sedan kan man mer eller mindre glömma bandbyte också. På Nautilus och APRO finns gott om alternativ om man vill variera med gummi/läder, VC Overseas har quickchange. Langen har en konstig klaff på boetten mellan bandhornen och passar in i länken, vilket gör att läder inte funkar. Var nog det som blev dealbreaker för mig.

Kändes faktiskt otroligt bra. Länken slår Royal Oak med hästlängder, minijusteringen är riktigt smart och datum/veckodagspushers, tavelfinish etc känns som tysk autism. Urverket är Lange = nulli secundus.

det enda jag kan tycka fortfarande känns lite off är att ovansidan på boetten/glasringen är väldigt glanspolerad. Funkar fint på dressar-Lange men här är det lite weird. Sedan kan man mer eller mindre glömma bandbyte också. På Nautilus och APRO finns gott om alternativ om man vill variera med gummi/läder, VC Overseas har quickchange. Langen har en konstig klaff på boetten mellan bandhornen och passar in i länken, vilket gör att läder inte funkar. Var nog det som blev dealbreaker för mig.
Kul att höra! Tycker också att den såg bättre ut på din bild än dom jag sett tidigare.
Jag har tyckt att länken ser lite för jämnbred ut, borde smalna av lite mer. Tror att den skulle göra sig bra på ett särskilt framtaget lyxgummi, svart eller kanske blått.

Sen får man tänka på att det faktiskt ’bara’ är 39. Men lite glasring och mycket tavla ger ju den här effekten. Anspelar ju en hel del på arvet från fickuren dock som upplevs på samma sätt, så det finns ju en historisk design-koppling. Men jag köper din poäng...

Sen är det ju kanske lite trist att alla Lange dragit iväg i storlek. Finns ju få under 38/39mm.
Håller med om att Langes klockor är alldeles för stora för de flesta handleder. Minns när jag såg bilderna på Zeitwerk och Terraluna, kunde knappt behärska mig när dagen kom att åka och prova dem men väl på plats kunde jag inte ta av dem tillräckligt snabbt. Fantastisk klockor på alla sätt och vis förutom storleken, jösses så stora vissa modeller är. Min uppfattning är om storleken på klockorna minskade så skulle Lange behöva justera priserna 4-5 gånger uppåt då det skulle kräver betydligt mer tid att konstruera, polera och montera de mindre beståndsdelar, därefter second assebly! Storleken är en lite kompromiss från Lange med hänsyn till kundens plånbok och fler av oss får möjlighet köpa dessa konstverk. Pateks 5959 eller 5950 skulle vara betydligt billigare om de tillfördes några extra millimeter.
Mina 2 ören.

Håller med om att Langes klockor är alldeles för stora för de flesta handleder. Minns när jag såg bilderna på Zeitwerk och Terraluna, kunde knappt behärska mig när dagen kom att åka och prova dem men väl på plats kunde jag inte ta av dem tillräckligt snabbt. Fantastisk klockor på alla sätt och vis förutom storleken, jösses så stora vissa modeller är. Min uppfattning är om storleken på klockorna minskade så skulle Lange behöva justera priserna 4-5 gånger uppåt då det skulle kräver betydligt mer tid att konstruera, polera och montera de mindre beståndsdelar, därefter second assebly! Storleken är en lite kompromiss från Lange med hänsyn till kundens plånbok och fler av oss får möjlighet köpa dessa konstverk. Pateks 5959 eller 5950 skulle vara betydligt billigare om de tillfördes några extra millimeter.
Mina 2 ören.

Det ligger säkert något i det!

Har fått mig att överväga en omvärdering i val av modell, antingen en äldre, mindre version, eller en annan typ av modell där storleken kommer mer till rätta.

Har börjat titta en hel del på Lange nu på senare tid och närmast står en Saxonia automatic. Vit tavla och vitguld ligger närmast just nu, men känner att jag har vit/vit/stål i "samligen". Någon som har en bild på rose/vit eller vitguld/blå att dela med sig?

Underbar! Bara att gratta. Det är något alldeles speciellt med small seconds utformingen och kompositionen i det hela. Nöjd antar jag?
Det, samt att den är relativt tunn men ända har lite vikt bidrar till helheten. Den funkar i många sammanhang, inte bara som dressklocka tycker jag.

Tillbaka
Topp