• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

lasersvetsning, före/eftertråd

Ok, perfekt. Om du vet nån i sthlm-området så får du gärna tipsa. Kanske Farfars eller Abc service?

Hittade dessa på insta...före och efter...
IMG_3347.jpg
IMG_3348.jpg
IMG_3349.jpg

Kromad mässing skulle jag gissa på. Boetten är rätt sliten överlag, så det behöver inte bli supersnyggt, bara lite stabilare :) Någon vänlig som vill göra ett försök?

20170425_234059.jpg
20170425_233731.jpg
20170425_233648.jpg
Vad är det för klocka vi talar om. Högt värde? Går det hitta annan boett om det skulle sita sig helt. Annars skulle man kunna ta ett bandstift i tjockare modell och löda fast eller punkta med lasern.

Hittade dessa på insta...före och efter...
IMG_3347.jpg
IMG_3348.jpg
IMG_3349.jpg

Kanske inte jag men nästa köpare om jag säljer...
men det kanske hade blivit en sundare prissättning om värdeskillnaden mellan en sliten och en i kanonskick bara var kostnaden för att få den återuppbygd.

Ytterligare en orsak att bära sexsiffrig Rolex och titta på bilder av rariteterna.
Men är det verkligen något som tyder på att den är lasrad? Verkar ju ha mycket material kvar så vad säger att det inte bara handlar om en skicklig polerare med rätt utrustning. Visst, den ser nästan för skarp ut men vad är alternativet? Såg ju inte allt för rolig ut före.

Är det någon av er metallgurus som kan/vet att reparera guld på stål? Inte double utan 80 micron?

Det går att lägga guld på stål med lasersvetsen . Men om det blir samma 80 micron det undrar jag . Vad är det du ska laga .

En boett - seamaster 50 talare
Behöver inte vara 80
Är det dyrt?

För rimliga pengar - polera övergångarna mellan guld och stål och förgyll sedan hela boetten.
Blir inte så slitstarkt där det endast finns förgyllning men estetiskt går det att få till riktigt bra.
Svårigheten är att hitta en guldsmed med förgyllningsbad som vill göra jobbet - gissar på 1k + i kostnad.

Tror det är svårt å fixa det med lasersvetsen tyvärr . Guldet man lägger på blandar sig med stålet . Och sen måste man ju polera efteråt . Risken är rätt stor att man polerar igenom . Mcgyver metod är nog det bästa .

Har polerat upp hela boetten till önskad finish och sedan förgyllt direkt. Min far hade tillgång till ett förgyllningsbad tidigare men det blev tyvärr förstört av en kollega.
Nya bad går att köpa från bl.a. Sargenta till ok pris men Cyaniden i blandningen gör att jag valt att avstå från att ha ett sådant stående i verkstaden. ;)

De boetter jag förgyllt om har varit i mässing och då din är i rostfritt så finns det en risk att du måste lägga på ett lager koppar först går att få god vidhäftning av guldet - detta vet dock guldsmeden!

Senast ändrad:
Har polerat upp hela boetten till önskad finish och sedan förgyllt direkt. Min far hade tillgång till ett förgyllningsbad tidigare men det blev tyvärr förstört av en kollega.
Nya bad går att köpa från bl.a. Sargenta till ok pris men Cyaniden i blandningen gör att jag valt att avstå från att ha ett sådant stående i verkstaden. ;)

De boetter jag förgyllt om har varit i mässing och då din är i rostfritt så finns det en risk att du måste lägga på ett lager koppar först går att få god vidhäftning av guldet - detta vet dock guldsmeden!
Ja, vidhäftningen är ett problem. Även om man förkopprar så blir det inte mycket bättre, guldet gnuggas av rätt fort. Jag har aldrig provat att svetsa på mer guld på stål, misstänker att det blir svårt att få till jämna och snygga ytor. Men har nån ett gammalt vrak som kan vara labbråtta, så gör jag gärna ett försök för att se hur det blir.

Senast ändrad:
Inte jag heller . Lagade en boett som hade guld på stål. Men la i stort sett i bara stål. Boetten var rätt sliten i övrigt . Guldet är ju inte jättebilligt heller . Å färgmässigt tror jag det blir knepigt att matcha . När man skjuter guld på stålet blandar förenar det sig . Och polerar man sen kan det bli prickigt lika förbenat . Fast kanske jämnare i ytan .
Kul om du kunde testa @curler2 . Ser fram emot det . Tror inte jag har nån möjlighet att låna in mig på guldstänger tyvärr .

Inte jag heller . Lagade en boett som hade guld på stål. Men la i stort sett i bara stål. Boetten var rätt sliten i övrigt . Guldet är ju inte jättebilligt heller . Å färgmässigt tror jag det blir knepigt att matcha . När man skjuter guld på stålet blandar förenar det sig . Och polerar man sen kan det bli prickigt lika förbenat . Fast kanske jämnare i ytan .
Kul om du kunde testa @curler2 . Ser fram emot det . Tror inte jag har nån möjlighet att låna in mig på guldstänger tyvärr .
Jag håller isf givetvis med den lilla mängden guld, bara för att se om det går och hur det blir. Det saknas bara en nött guld på stålboett, utan verk. Provobjektet kan få gå till krätztunnan efter testet.
Tidsåtgången vid ett "skarpt reparationsuppdrag" blir betydligt kostsammare än guld dito.

@rogart-63 Jag var ju tvungen att testa lite och nog fäster guldet på stål och med PUK blandar det sig inte. Kan vara lite porig yta innan man slår igen hålen men det går att få hyggligt jämt. Nu lade jag på guld på en slät, flack yta. Resultatet kan bli ett helt annat på en välvd yta med nötta guldytor runt om. Den bifogade bilden, det är mer färgskillnad och det är både slätare och bättre yta än vad jag kan återge i bilden.
IMG_20171023_121607.png

Senast ändrad:
Jag pratade med en juvelerare som menade att man ibland använde ”lödtråd” av guld - är det det du gjort?
Kanske ropar jag hem en boett - fritt fram att testa på den i så fall

Ja, typ "lödtråd". Vanlig men mycket tunndragen 18k tråd i bästa möjliga färg. Det ska väl helst inte vara för stora ytor och boetten bör vara strippad. Och det bör väl också vara någon form av mervärde i klockan, ekonomiskt eller känslomässigt, då åtgärden inte ligger i den nedre prisregionerna.

Tillbaka
Topp